تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816649997




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

داودي آيين‌نامه اجرايي اعطاي تسهيلات بانكي در سال 87 را ابلاغ كرد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: داودي آيين‌نامه اجرايي اعطاي تسهيلات بانكي در سال 87 را ابلاغ كرد
خبرگزاري فارس: پرويز داودي معاون اول رئيس جمهوري آيين‌نامه اجرايي اعطاي تسهيلات بانكي در سال 1387 را ابلاغ كرد كه بر اساس آن بانك مركزي موظف به اختصاص تسهيلات هزار ميليارد ريالي براي جابجايي و انتقال پادگان‌ها، مراكز نظامي و كارخانه‌هاي بزرگ صنعتي دفاعي از شهرهاي بزرگ به ويژه تهران شد.


به گزارش خبرگزاري فارس، هيئت‌وزيران در جلسه مورخ 9/4/1387 بنا به پيشنهاد معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور و به استناد بند (الف) ماده (10) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران ـ مصوب 1383ـ ، آيين‌نامه اجرايي اعطاي تسهيلات بانكي در سال 1387 را به شرح زير تصويب نمود.

به گزارش فارس متن كامل اين آئين نامه به شرح زير است:

فصل اول ـ كليات
ماده1ـ تسهيلات اعتباري موضوع اين آيين‌نامه در سال 1387 به شرح جداول پيوست كه تأييدشده به مهر پيوست تصويب‌نامه هيئت‌وزيران است، از طريق بانك‌هاي تجاري و تخصصي كه توسط بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران تعيين مي‌گردند و در اين آيين‌نامه به اختصار بانك‌ها ناميده مي‌شوند، اعطا مي‌شود.
ماده2ـ بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران موظف است از تاريخ ابلاغ اين آيين‌نامه ظرف دو هفته نسبت به تعيين و ابلاغ سهم تسهيلات تكليفي هر يك از بانك‌ها بر حسب استان و دستگاه اجرايي و اعلام آن به دستگاه‌هاي اجرايي ذي‌ربط اقدام نمايد.
تبصره1ـ بانك‌ها موظفند ظرف يك هفته پس از ابلاغ سهم تعيين‌شده توسط بانك مركزي جمهوري اسلامي، مراتب را براي اجرا به كليه واحدهاي اجرايي ذي‌ربط در سراسر كشور ابلاغ نمايند.
تبصره2ـ تعيين مناطق توسعه‌نيافته تا ابلاغ فهرست جديد آن در سال 1387 توسط دولت براساس جداول پيوست تصويب‌نامه شماره 25335/ت24836هـ مورخ 29/5/1380 و اصلاحيه‌هاي آن صورت مي‌پذيرد.
تبصره3ـ تغيير در مانده يك‌ هزار و يكصد و پنجاه ‌ميليارد (1.150.000.000.000) ريال تسهيلات موضوع اين آيين‌نامه براساس مبلغ اصل تسهيلات و قبل از اضافه شدن سود و كارمزد متعلقه تعيين مي‌شود.
تبصره4ـ بانك‌ها موظفند سهم اعلام شده از طرف دولت را صرفاً با رعايت مفاد اين آيين‌نامه به تدريج براساس زمان‌بندي مندرج در اين آيين‌نامه به طور كامل به‌ طرح‌هاي مصوب اختصاص دهند.
ماده3ـ بازپرداخت تمام يا قسمتي از اصل، سود و خسارات قانوني تسهيلات بانكي به شرح جداول موضوع اين آيين‌نامه حسب مورد توسط معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور به نيابت از طرف دولت تضمين و تعهد مي‌گردد. معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور موظف است اعتبار لازم جهت پرداخت مانده مطالبات معوق بانك‌ها ناشي از اعطاي تسهيلات اعتباري موضوع اين آيين‌نامه را كه از طريق بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اعلام مي‌گردد، در لوايح بودجه سال بعد از سررسيد پيش‌بيني و منظور نمايد تا از طريق بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران به بانك‌ها پرداخت‌شود. تضمين دولت نافي وظايف بانك‌ها جهت وصول مطالبات ناشي از اعطاي تسهيلات موضوع اين آيين‌نامه و بررسي و تأييد توجيه اقتصادي طرح‌ها نبوده و استفاده‌كنندگان از اين تسهيلات مكلف به بازپرداخت به موقع مانده مطالبات بانك‌ها از محل تسهيلات تكليفي مي‌باشند. بانك‌ها موظفند اقدامات قانوني و نظارت لازم را جهت مصرف و بازپرداخت تسهيلات اعطايي متناسب با پيشرفت اجراي طرح به عمل آورند.
تسهيلات بخش دولتي به شرح جداول پيوست با تضمين و تعهد معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور توسط بانك‌ها پرداخت مي‌گردد و در مواردي كه اعطاي تسهيلات به شركت‌ها و دستگاه‌هاي دولتي توسط معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور تضمين و تعهد نگردد، در اين صورت اعطاي تسهيلات به اين قبيل شركت‌ها و دستگاه‌هاي دولتي غيرتكليفي بوده و صرفاً براساس دريافت تضمين‌هاي كافي و لازم توسط بانك‌ها امكانپذير خواهدبود. پرداخت تسهيلات سرمايه‌اي به هر يك از شركت‌هاي دولتي منوط به بازپرداخت اقساط سررسيد شده تسهيلات قبلي همان شركت است.
تبصره ـ معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور موظف است حسب مورد تضمين لازم را درخصوص طرح‌‍‌هاي دولتي كه اعطاي تسهيلات به آنها مشمول تضمين دولت مي‌باشند، به بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران ارائه نمايد.
ماده4ـ ارقام مندرج در جداول اين آيين‌نامه با توافق بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور تا پايان آذرماه سال 1387 حداكثر تا ده درصد از محل كاهش ساير ارقام جداول مذكور و حداكثر براي يك بار قابل افزايش مي‌باشد، مشروط بر اينكه در سقف مانده تسهيلات تكليفي تغييري حاصل نشود.
فصل دوم ـ تسهيلات اعطايي به‌بخش دولتي (سرمايه در گردش وسرمايه‌گذاري)
ماده5 ـ بانك‌ها موظفند سرمايه در گردش مورد نياز دستگاه‌هاي دولتي براي خريد محصولات اساسي كشاورزي و دامي، تهيه و تدارك نهاده‌هاي كشاورزي و كالاهاي اساسي براي تنظيم بازار را به شرح جدول شماره (3) (به صورت تسهيلات كوتاه ‌مدت و براساس جدول گردش نقدينگي تأييد شده توسط معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور) و جدول شماره (4) تأمين و اعطا كنند.
تبصره ـ زمان بازپرداخت تسهيلات بابت خريدهاي تضميني و تهيه و تدارك بذرهاي پنبه و دانه‌هاي روغني، چغندرقند و توليد تخم نوغان (موضوع رديف (4) جدول شماره (3)) از زمان انعقاد قرارداد با بانك حداكثر به مدت يك سال مي‌باشد.
ماده6 ـ چنانچه دستگاه‌هاي اجرايي ذي‌ربط به دليل ضرر و زيان خريد تضميني محصولات كشاورزي و دامي در سال‌هاي گذشته به بانك مانده بدهكاري داشته باشند، تأمين و پرداخت اعتبار تصويبي مندرج در ماده (5) اين آيين‌نامه توسط بانك‌ها صرفاً منوط به بازپرداخت اقساط تسهيلات قبلي سررسيد شده دستگاه‌هاي بدهكار به بانك‌ها مي‌باشد و معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور موظف است درخصوص پوشش و بازپرداخت بدهي‌هاي مذكور به بانك‌ها اقدامات لازم را به عمل آورد تا امكان اعطاي تسهيلات مجدد به دستگاه‌هاي مذكور توسط بانك‌ها فراهم شود.
ماده7ـ اعطاي تسهيلات اعتباري (سرمايه در گردش و سرمايه‌گذاري) توسط بانك‌ها به شركت‌هاي دولتي صرفاً در قالب جداول پيوست و براساس مبالغ مندرج در پيوست شماره (3) قانون بودجه سال 1387 كل كشور مجاز است. پرداخت هرگونه تسهيلات به دستگاه‌ها و شركت‌ها و سازمان‌هاي دولتي و مؤسسات وابسته به دولت خواه به صورت تسهيلات جاري يا تسهيلات سرمايه‌اي منوط به درج نام آنها در جداول پيوست و بازپرداخت و يا تعيين تكليف اقساط سررسيد شده تسهيلات قبلي و نحوه پرداخت از محل ذخاير و اندوخته‌ها خواهد بود.
تبصره ـ مهلت زماني معرفي و « تصويب و انعقاد قرارداد» مربوط به طرح‌هاي سرمايه‌گذاري بخش دولتي و متقاضيان سرمايه در گردش بخش دولتي به بانك‌ها توسط دستگاه‌هاي اجرايي موضوع جداول شماره (2)، (3)، (4) و (5) به ترتيب تا پايان اسفندماه سال 1387 و پايان خرداد ماه سال 1388 خواهد بود.
فصل سوم ـ تسهيلات اعطايي به بخش‌هاي تعاوني و خصوصي سرمايه درگردش بخش‌هاي تعاوني و خصوصي
ماده8 ـ بانك‌ها موظفند سرمايه در گردش موردنياز اشخاص حقيقي و حقوقي بخش‌هاي تعاوني و خصوصي از تسهيلات اعتباري تخصيصي به شرح جدول شماره (6) را حسب مورد با معرفي دستگاه ذي‌ربط تأمين كنند تا پس از تسويه و يا تعيين تكليف نحوه بازپرداخت بدهي‌هاي ناشي از تسهيلات تكليفي مربوط به سرمايه در گردش سال‌هاي قبل در اختيار متقاضيان قرار دهند.
تبصره1ـ زمان بازپرداخت تسهيلات اعتباري موضوع اين ماده از زمان انعقاد قرارداد با بانك عامل متناسب با نوع فعاليت موضوع تسهيلات، حداكثر به مدت يك‌سال تعيين مي‌گردد.
تبصره2ـ ايجاد تغيير در مانده براي هر يك از تسهيلات موضوع اين ماده، مشروط به عدم افزايش سقف كلي تغيير در مانده به ميزان يكهزار و يكصد و پنجاه‌ ميليارد (1.150.000.000.000) ريال مجاز مي‌باشد.
تبصره3ـ كنترل مانده تسهيلات سرمايه در گردش توسط بانك‌ها پايان آذرماه سال بعد اعمال مي‌گردد. بديهي است افزايش مانده در پايان سال 1387 مجاز خواهد بود.
تبصره4ـ مهلت زماني معرفي متقاضيان سرمايه در گردش اين ماده، پايان اسفند ماه سال 1387 و مهلت تصويب و انعقاد قرارداد پايان خردادماه سال 1388 مي‌باشد.
تبصره5 ـ جابجايي ارقام رديف‌هاي جدول شماره (6) مشروط به آنكه سقف افزايش نيابد، برعهده وزير يا رييس دستگاه اجرايي ذي‌ربط مي‌باشد.
ماده9ـ توزيع اعتبارات رديف (2) جدول شماره (6) و سهم هر يك از دستگاه‌هاي اجرايي ذي‌ربط به تفكيك منابع قرض‌الحسنه و ساير منابع سيستم بانكي از آن، براساس دستورالعمل جداگانه‌اي است كه به صورت مشترك توسط معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور و بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران با هماهنگي دستگاه‌هاي اجرايي ذي‌ربط تهيه و ظرف پانزده روز از تاريخ ابلاغ اين آيين‌نامه ابلاغ خواهد شد.
فصل چهارم ـ موارد خاص
ماده10ـ تسهيلات سرمايه درگردش واحدهاي دام و طيور، آبزيان و واردكنندگان و توزيع‌كنندگان نهاده‌هاي طيور، صنايع تبديلي و تكميلي كشاورزي با معرفي وزارت جهاد كشاورزي توسط بانك‌ها پرداخت خواهد شد.
تبصره1ـ در صورتي كه تعاوني‌ها و اتحاديه‌هاي تخصصي موضوع فعاليت‌هاي ماده (10)، تأمين بخشي از نهاده‌هاي مورد نياز را به عهده گيرند، قسمتي از تسهيلات موضوع اين ماده متناسب با حجم تعهدات آنها با شرايط مربوط به اعطاي تسهيلات به بخش دولتي با معرفي دستگاه‌هاي موضوع ماده (10) توسط بانك‌ها به آنها پرداخت خواهد شد.
تبصره2ـ نرخ سود تسهيلات سرمايه در گردش براي واحدها و يا تشكل‌هاي اتحاديه‌ها و تعاوني‌هاي توليد (متناسب با فعاليت براساس طبقه‌بندي فعاليت‌هاي اقتصادي ISIC) كه فقط براي مصرف خود اقدام به واردات نهاده مي‌كنند و براي واحدهاي توليد نهاده جهت مصرف واحدهاي توليدي مذكور در اين ماده حداقل نرخ سود مصوب مراجع قانوني اعمال مي‌گردد.
ماده11ـ نحوه اعطاي تسهيلات سرمايه در گردش مربوط به خودكفايي گوشت قرمز و پودر ماهي به اشخاص حقيقي و حقوقي مطابق آيين‌نامه اجرايي مربوط مي‌باشد.
ماده12ـ بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران در چارچوب اهداف قانون بودجه سال 1387 كل كشور، موظف است:
1ـ به منظور رفع تنگناها و مشكلات خوابگاه‌هاي دانشجويي سهم وزارتخانه‌هاي علوم، تحقيقات و فناوري، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و آموزش و پرورش، تسهيلات بانكي مورد نياز توسط معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور تعيين و از طريق بانك يادشده براي اجرا به بانك‌ها ابلاغ خواهد شد.
2ـ تسهيلات بانكي مورد نياز وزارت مسكن و شهرسازي و يا شهرداري‌ها را براي جابجايي و انتقال پادگان‌ها، مراكز نظامي و كارخانه‌هاي بزرگ صنعتي دفاعي از شهرهاي بزرگ به ويژه تهران و ديگر شهرهاي كشور تا سقف يك‌هزار (1000) ميليارد ريال با بازپرداخت پنج ساله تأمين كند.
تبصره ـ دستورالعمل اجرايي تسهيلات موضوع اين ماده ظرف يك ماه پس از ابلاغ اين آيين‌نامه با هماهنگي معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور و بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و وزارتخانه‌هاي مسكن و شهرسازي، دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، وزارت كشور (سازمان شهرداري‌ها) و ستاد كل نيروهاي مسلح، تهيه وابلاغ خواهد شد.
ماده13ـ به منظور تأمين حقوق دولت و بانك‌ها درمورد مطالبات معوق ناشي از اعطاي تسهيلات از محل تسهيلات موضوع تبصره (3) و (2) قوانين بودجه سالانه به‌ طرح‌ها و فعاليت‌هايي كه در حال حاضر نيمه‌تمام رها شده‌اند و يا تكميل شده و به ‌دلايل ناشي از تعلل و قصور مجري و يا غير از آن، قادر به ادامه فعاليت به صورت اقتصادي و بازپرداخت اصل و سود و كارمزد و جرايم مرتبط به تسهيلات خود نيستند، براساس پيشنهاد دستگاه اجرايي ذي‌ربط يا كارگروه اشتغال و سرمايه‌گذاري استان و يا بانك اعطاكننده تسهيلات و موافقت شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان با اطلاع استفاده‌كننده از تسهيلات ضمن رعايت قوانين و مقررات مربوط، درمورد اين واحدها، اقدامات لازم براي تأمين مطالبات بانك صورت مي‌گيرد (شامل اجراي وثايق، فروش واحد و غيره) تا پس از تأمين مطالبات بانك و دولت از محل درآمد ناشي از اقدامات يادشده، باقي‌مانده در اختيار استفاده‌كننده از تسهيلات قرار گيرد، در صورتي كه درآمد مذكور تكافوي پرداخت مطالبات بانك را ننمايد، مانده مطالبات به معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور جهت بررسي و تعيين نحوه بازپرداخت آن اعلام خواهد شد.
محاسبه مطالبات بانك‌ها از دولت بابت تسهيلات تكليفي يا تضميني اعطايي بانك‌ها به بخش‌هاي خصوصي و تعاوني منوط به انجام اقدامات موضوع اين ماده درمورد طرح‌هاي داراي مطالبات معوق مي‌باشد.
تبصره ـ در ارتباط با طرح‌هاي ملي كارگروهي متشكل از معاون برنامه‌ريزي ونظارت راهبردي رييس جمهور، وزير امور اقتصادي و دارايي، وزير يا بالاترين مقام دستگاه اجرايي ذي‌ربط، رييس كل بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و مديرعامل بانك اعطاكننده تسهيلات و يا نمايندگان تام‌الاختيار آنان اين وظايف را برعهده خواهند داشت.
ماده14ـ به‌منظور فراهم‌آوردن امكان بهره‌برداري از طرح‌هاي سرمايه‌گذاري بخش‌هاي خصوصي و تعاوني كه از تسهيلات تكليفي قوانين بودجه سال‌هاي قبل استفاده نموده و در مهلت تعيين شده در آيين‌نامه اجرايي تسهيلات تكليفي سال مربوط، به‌بهره‌برداري نرسيده‌اند، با موافقت بانك مجموع دوران مشاركت مدني و فروش اقساطي آنها حداكثر تا پانزده سال قابل افزايش مي‌باشد.
تبصره ـ يـارانه سود تسهيلات موضوع اين ماده (مـورد تعهد دولت) براي مدت افزوده شده (مازاد بر ده سال) در تعهد دولت نمي‌باشد.
فصل پنجم ـ نظارت
ماده15ـ به منظور اعمال نظارت و ارزيابي چگونگي اعطاي تسهيلات به طرح‌هاي سرمايه‌گذاري بخش‌هاي دولتي، تعاوني و خصوصي و ساير موارد مندرج در جداول پيوست، بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، دستگاه‌هاي اجرايي و بانك‌ها موظف به‌اجراي موارد زير مي‌باشند:
1ـ بانك‌ها موظفند هر سه ماه يك بار گزارش تسهيلات اعطايي اين آيين‌نامه را به‌تفكيك مورد مصرف به بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران ارائه نمايند.
2ـ بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران موظف است براساس گزارش دريافتي از بانك‌ها، هر سه ماه يك بار گزارش‌هاي لازم را به تفكيك قيد شده در گزارش بانك‌ها به‌معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور ارائه كند.
انتهاي پيام/
 يکشنبه 16 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن