واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: همراه با برگزيدگان چهاردهمين دوره تجليل از خادمان قرآن / 1«حسين زمرشيدي» خادمالقرآن:ابداع خط «ششبندي» براي نگارش قرآن عنوان خادمي قرآن را برايم به ارمغان آورد
گروه هنر: آيات قرآن را با خط ششبندي اجرا كردم؛ يعني زمينه خط، شش ضلعي و خود حركات خط نيز شش ضلعي است كه هم به صورت يك خطي و هم به صورت سهخطي اجرا ميشود و به دليل همين ابداع صاحب عنوان خادمالقرآني شدم.
«حسين زمرشيدي» معمار و فعال در زمينه هنرهاي سنتي كه امسال در چهاردهمين دوره تجليل از خادمان قرآن رتبه خادمالقرآن را از احمدينژاد رئيسجمهوري دريافت كرده در گفتوگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) درباره آثار برگزيدهاش در نمايشگاه قرآن سال 86 كه او را به اين مقام نائل آورده است، گفت: تابلوي كاشيمعرق «محمد رسولالله» و تابلوي «الله الله» كه از هر طرف كه به آن نگاه شود چه از بالا، پايين، راست و چپ نام جلاله الله مشاهده ميشود و از نقوشي كه افقي و عمودي است شكل گرفته است و نيز خط ششبندي «نصر من الله و فتح قريب» كه خط سهرگي است را در نمايشگاه قرآن به نمايش گذاشتم. اين چند تابلو و به ويژه تابلوي كاشي معرق «محمد رسولالله» كه بسيار پركار بود و در حدود يازده ماه روي آن كار كردم كسب رتبه خادمالقرآن را برايم به ارمغان آورد.
وي كه كارهاي هنرياش حدود 30 تابلو است و قرار است وقف موزه سعدآباد شود، درباره خط ابداعياش به نام خط ششبندي گفت: اين خط ابداعي را در كتاب خط معقلي شرح دادهام و از آيات شريفه قرآن استفاده كردهام، بدين صورت كه زمينه خط، شش ضلعي و خود حركات خط نيز شش ضلعي است كه هم به صورت يك خطي و هم به صورت سهخطي اجرا ميشود چرا كه خطاطي در كاشيكاري براي گنبدها، هم به صورت يك خطي است كه معقلي است و هم سهخطي.
زمرشيدي با مثالي به توضيح بيشتر سخنان خود پرداخت و افزود: به طور مثال، در شيوه سهخطي رنگ زمينه، فيروزهاي است، خود خط سفيد است و دو طرف خط به رنگ لاجوردي است. رنگ لاجوردي بر زمينه فيروزهاي خوب مينشيند اين شيوه را سهخطي يا سهرگه ميگويند. در خط ششبندي نيز هم شيوه خط يك رگه را به وجود آوردم و هم سهرگه را كه در معماري اسلامي بهويژه در حواشي كاشيكاريها كاربرد دارد.
نظر وي را درباره مراسم تجليل امسال جويا شديم كه اظهار كرد: اين مراسم، بسيار جالب بود و برپايي چنين مراسمهايي باعث ميشود كه هنرمندان تشويق شوند در عرصه هنر قرآني حضور فعالتري داشته باشند و از آنجايي كه هنرمند اين كار را براي حقيقتهاي معنوي و الهي انجام ميدهد، خستگي در نظرش بيمعنا است.
زمرشيدي كه مولف 24 جلد كتاب در رشته عمران است، از دستاندركاران برگزاركننده اين همايش تشكر كرد و حضور رئيسجمهور را هم غنيمت شمرد و اين مراسم را محفلي روحاني ارزيابي كرد.
وي در پاسخ به خبرنگار ما مبني بر توضيحي بر منطق نامگذاري ردهبندي برگزيدگان در مراسم امسال گفت: يك عده خوشنويس و كاتب هستند، عدهاي ديگر همچون من خطي ابداع ميكنند و كتاب مينويسند يا تابلوي هنري دارند، يك عده مفسر قرآن هستند و گروهي مترجم آن كه به زبانهاي مختلف رايج در دنيا قرآن را ترجمه ميكنند، عدهاي در چاپ و نشر قرآن نهايت توجه را دارند. اينها در حوزههاي مختلفي مطرح هستند كه يكي از آن حوزهها، حوزه هنري است.
زمرشيدي كه مولف كتاب «مسجد در معماري ايران» است، در سخنان خود تاكيد كرد: برگزيده شخصي است كه در بين افراد شركتكننده شاخص است، برگزيده از بين بهترينها انتخاب ميشود. هنر به طبقات مختلفي رتبهبندي ميشود از جمله: هنر متعادل، هنر خوب، هنر عالي و هنر ممتاز. كسي كه هنرش در زمره هنر ممتاز ارزيابي شود داراي رتبه ممتاز ميشود. براي مثال، در خوشنويسي فرق بين استاد خوشنويس عالي كسي مثل ميرعماد است و استاد ممتاز مثل جوانهاي مستعدي كه خوشنويس ميشوند.
در بخش ديگر اين گفتوگو از وي خواستيم كه درباره هنر كاشيمعرق توضيح دهد كه ابراز كرد: اصل معرق از كاشي است. ابتدا نقش طراحي ميشود بعد از طراحي كه شامل گل، بوته، حركت اسليمي، كار گره يا خط است براي هر كدام رنگآميزي خاصي تعيين ميشود مثلاً زمينه لاجوردي است خود خط سفيد يا زرد است. براي نمونه اگر شكل ترنج را در نظر بگيريم كه 4 لچك در كنارش است و اسليمي نيز دارد، براي اسليمي و زمينهاش هر كدام يك رنگي تعيين ميشود كه بندي دور آن ميچرخد كه به آن حميل ميگويند. اين حميل ميتواند يك، دو يا سه تا باشد كه هر كدام ميتواند يك رنگ باشد. تعيين رنگها توسط استادان پيشكسوت تعيين ميشود.
زمرشيدي كه از چهرههاي ماندگار است، در ادامه افزود: كاشيهاي الوان باعث تلالو كاشيكاري خواهد شد. تمام رنگآميزيها كه مشخص شد آنها را نامگذاري ميكنند مثلاً فيروزهاي با حرف ف، سفيد با حرف س و مشكي با حرف م علامتگذاري ميشود و خطهايي را به صورت چپ و راست با مداد رنگي ميكشند يكي قرمز، يكي زرد، ديگري آبي و ... و سپس شمارهگذاري ميكنند و آنها را ميچينند به صورتي كه از متن شروع ميكنند كه يا آيات شريفه قرآن است و يا كلمات قصار.
استاد دانشگاه شهيد رجايي در ادامه افزود: به طور مثال كاشيهاي قطعه قطعه شده لاجوردي رنگ روي كاشي لاجوردي چسبانده ميشود و سپس كاشي را به اندازه آن قطعه لعاب ميزنند و با تيشه كاشي را ميبرند و ميشكنند به طوري كه لعاب آن ريخته نشود و بعد با نوك تيشه ميزنند و لعاب آن را ميگيرند و بعد با سمباده ميسابند و پرداخت ميكنند. قطعهها در كنار هم نشست ميكنند.
زمرشيدي كه داراي رتبه دو و يك هنري در رشته معماري و معماري اسلامي از طرف شوراي هنرمندان كشور است، ادامه داد: تمام قطعههاي همرنگ بايد بر روي يكديگر قرار گيرند مثلاً رنگ قرمز بر روي زمينه قرمز و ديگر رنگها نيز همينطور. بهطور مثال، زمينهاي كه روي آن كلمه «محمد» نوشته شده بايد روي كاشياي كه اين كلمه روي آن نوشته شده، قرارگيرد و بدين ترتيب تمام كاشيهاي قطعهشده پهلوي هم جفت ميشوند و آن نقش اوليه را البته به شكل قطعه قطعه شده آن به وجود ميآورند.
مولف 3 جلد كتاب كاشيكاري ايران در پايان گفتوگويش با ايكنا گفت: در مرحله بعدي، آن را روي زمين گچ شده صاف يا شيشه معكوس ميكنند و دانه دانه برميگردانند و با سريش ميچسبانند كه حر كت نكند. بعد دوغابه گچ ميريزند و آن را با توري گالوانيزه يا ميل گرد خيلي ضعيف دو ميليمتري مسلح كرده و به صورت چپ و راست ميگذارند و بلافاصله با آجر گچ گرفتهشده آن را سنگين ميكنند. طنابي بافته شده از ريشههاي علف به نام سازو دور كاشي ميگذارند كه مانع از شكستن آن شود و بعد از يكي دو روز كه گذشت به آن صفحه تخمير ميگويند و روي آن را پاك ميكنند كه نقوش خود را نشان دهد و در اين مرحله پاياني به آن كاشي معرق ميگويند.
شنبه 15 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 211]