تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر جوان مؤمنى كه در جوانى قرآن تلاوت كند، قرآن با گوشت و خونش مى آميزد و خداوند ع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820873249




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سخنگوي دولت: تزلزل هسته‌اي هرگز


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سخنگوي دولت: تزلزل هسته‌اي هرگز
ما يك بسته پشنهادي ارائه كرده ايم و گروه ‪5+1 نيز بسته پيشنهادي خود را به ما ارائه كرده است و اگر بحث مذاكره مطرح باشد منطقي‌ترين كار در مذاكره بررسي موضوعات مشترك در دو بسته پيشنهادي است و گفتگو و مذاكره بايد حول موضوعات مشترك باشد كه جمهوري اسلامي ايران براي اين امر اعلام آمادگي كرده است.
سخنگوي دولت: تهران آماده گفتگو با گروه 1+5 است

سخنگوي دولت اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران در چهارچوب حفظ حقوق ملت ايران و نيز قوانين بين‌المللي آماده گفتگو با كشورهاي مختلف از جمله گروه 1+5 است.

دكتر غلامحسين الهام روز شنبه در نشست هفتگي خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالي در خصوص محتواي پاسخ جمهوري اسلامي ايران به نامه سولانا و وزيران امور خارجه كشورهاي 1+5 گفت: ما اعلام كرده بوديم كه پاسخ نامه سولانا و نامه 1+5 را كه به ضميمه بسته پيشنهادي ارسال شده بود، خواهيم داد.

الهام اضافه كرد: اين نامه پاسخ داده شد و نقطه نظرات جمهوري اسلامي ايران درباره نامه ارسالي 1+5 و نيز علاقه طرفين در خصوص مشتركات دو بسته كه روشي منطقي براي آغاز گفتگوهاست، مطرح شد.

سخنگوي دولت با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران آماده مذاكره و گفتگو است، تصريح كرد: مواضع جمهوري اسلامي ايران تغييري نكرده و در چهارچوب حفظ حقوق ملت ايران و قوانين بين‌المللي آماده گفتگو با كشورهاي مختلف از جمله با كشورهاي گروه 1+5 است.

به گفته الهام، مسئول مذاكرات با سولانا، سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي و نماينده مقام معظم رهبري در اين شورا است.

خبرنگاري از الهام پرسيد: آيا مذاكرات جليلي و سولانا كه قرار است اواخر تيرماه انجام شود، در اين چهارچوب است كه غني‌سازي ايران فراتر از حد موجود نباشد و تحريم‌ها نيز فراتر از اين نرود؟

الهام پاسخ داد: همانطور كه گفتم ما در چهارچوب حقوق بين‌المللي و حفظ حقوق ملت ايران و مشتركات پيشنهادي دو طرف آماده مذاكره هستيم.

تغييري در موضع هسته‌اي ايران حاصل نشده است

سخنگوي دولت همچنين اظهار داشت: تغييري در مواضع جمهوري اسلامي ايران در موضوع هسته‌اي حاصل نشده است و حقوق ملت ايران قابل عقب نشيني نيست.

به گزارش رجانيوز به نقل از ايرنا، الهام در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا انعطافي در موضع جمهوري اسلامي ايران در خصوص هسته اي بوجود آمده و اين انعطاف تا كجا قرار است پيش رود، افزود: تغييري در مواضع جمهوري اسلامي ايران حاصل نشده است. ملت ايران در اين مساله اراده راسخ دارد و اين مسيري است كه رهبري معظم انقلاب ترسيم كرده‌اند و ادامه پيدا خواهد كرد.

وي در عين حال اظهار داشت: اشخاص در جمهوري اسلامي ايران آزادند و اظهار نظر مي‌كنند اما نظرات شخصي آنها نظرات دولت و نظام نيست. اظهار نظراتي شخصي است كه در فضاي بازي كه در جمهوري اسلامي ايران وجود دارد بيان مي‌شود.

الهام اضافه كرد: هميشه اين مسايل وجود داشته و نقد و نظر و بررسي و اظهار عقيده، امري رايج و طبيعي است و كسي هم مانع و مخالف اظهار نظر نبوده است.

سخنگوي دولت تاكيد كرد: اين طبيعت نظام جمهوري اسلامي است اما مسئول امور دولت است و دولت تصميم گيرنده است.

سخنگوي دولت افزود: روابط دولت و رهبري نيز مساله‌اي واضح و روشن است و در چهارچوب نظام جمهوري اسلامي ايران مسايل روشن و تعريف شده است و براي عموم ملت ايران نيز قابل درك بوده و روشن است.

الهام تصريح كرد: در مورد موضوع هسته‌اي نيز اجماع ملي و مردمي وجود دارد و مردم در حفظ حقوق شان راسخند. اگر كساني فكر مي‌كنند كه به تحليل‌هاي منفرد اشخاص مي‌توانند تكيه كنند، اين مسأله خود آنهاست اما در داخل كشور هيچ ترديد و تزلزلي در استمرار حقوق مسلم مردم و تكيه بر اصول و مباني اي كه از سوي رهبر معظم انقلاب ترسيم شده است، وجود ندارد.

سخنگوي دولت خطاب به كشورهاي غربي گفت: ما به آنها توصيه مي‌كنيم دنبال پيدا كردن شكاف و شقاق در داخل كشور نباشند اما اگر مي‌خواهند روي اين مسايل تكيه و حساب كنند، مساله خود آنهاست.

صحبت از رفراندم براي طرح تحول اقتصادي، موضوعيتي ندارد

سخنگوي دولت در پاسخ به سؤالي مبني بر اظهار نظر برخي افراد در خصوص انجام رفراندوم براي انجام طرح تحول اقتصادي دولت گفت: اين صحبت كمي بدون تعمق در ابعاد طرح مطرح شده و در واقع يك حرف زودرس است و در شرايط فعلي بحث در مورد اين قضيه موضوعيتي ندارد.

وي افزود: رفراندم در مسايلي مطرح مي‌شود كه مربوط به شان قانونگذاري است و آنجا كه بايد مجلس موضوعي را تصويب كند، مي‌تواند بر اساس مفاد قانون اساسي موضوع را به رفراندم بگذارد. بحث تحول اقتصادي، در اين حوزه نيست.

سخنگوي دولت تأكيد كرد: آنچه در اختيار دولت است و از تكاليف دولت محسوب مي‌شود، از رفراندم خروج موضوعي دارد، بايد ابتدا مشخص شود كه جايي كه مجلس بايد در مورد آن تصميم بگيرد، كجاست الهام همچنين در خصوص تصميم مجلس براي تشكيل كميسيون ويژه براي بررسي طرح تحول اقتصادي گفت: در مورد طرح تحول اقتصادي دولت جلسه‌اي با حضور رييس جمهوري،اعضاي دولت و همچنين نمايندگان مجلس برگزار و ابعاد آن تشريح شد الهام افزود: در اين جلسه كارشناسان و مسئولان ابعاد طرح را تشريح كردند و به سؤالات نمايندگان پاسخ دادند و نمايندگان نيز نظرات خود را ابراز كردند. در جلسات كارشناسي دولت با صاحب نظران و اصحاب رسانه نيز ابعاد مختلف اين طرح مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت و نقطه نظرات دريافت شد.

الهام تصريح كرد: به طور كلي مجلس بنا داشته در مسايل مشترك با دولت در مواردي كه نياز به كار بيشتر وجود دارد، كميته‌اي براي بررسي بيشتر موضوع تشكيل شود.

سخنگوي دولت تصريح كرد: از اقدام مجلس براي همكاري و تعامل در اتخاذ تصميمات پخته و مناسب براي سرنوشت كشور البته با حفظ حقوق و استقلال هر قوه در تصميم‌سازي و اجرا استقبال مي‌كنيم.

خبرنگاري از سخنگوي دولت در خصوص زمان معرفي وزير پيشنهادي براي تصدي وزارت امور اقتصادي و دارايي به مجلس سؤال كرد كه الهام در پاسخ گفت: رييس جمهوري بر اساس قانون اساسي سه ماه مهلت دارد كه وزير پيشنهادي را معرفي كند و اين مهلت قانوني، هنوز به پايان نرسيده است.

الهام تصريح كرد: رييس جمهوري در مهلت قانوني وزير پيشنهادي خود را معرفي مي‌كند.

خبرنگاري از سخنگوي دولت پرسيد: لايحه واردات بنزين چه زماني به مجلس ارسال مي‌شود.

الهام پاسخ داد: هيچ لايحه‌اي براي واردات بنزين در دستور دولت نيست.

سخنگوي دولت خطاب به اين خبرنگار گفت: هيچ بحثي در اين زمينه مطرح نيست و شما هر جلسه اين سؤال را تكرار مي‌كنيد.

از انتشار اخبار غلط در مورد يارانه‌هاي انرژي خودداري شود

سخنگوي دولت در پاسخ به سؤالي در خصوص اخبار منتشر شده مبني بر حذف يارانه‌هاي انرژي و پرداخت نقدي آن، اينگونه اخبار را اطلاعات غلط دانست و گفت: آنچه اعلام شده، به هيچ عنوان درست نيست و توصيه و تاكيد ما اين است كه از انتشار اطلاعات نادرست خودداري شود.

وي افزود: موارد منتشر شده از جمله حذف يارانه‌هاي انرژي و يا ميزان و زمان پرداخت مستقيم يارانه هاي انرژي هيچكدام درست نيست و بايد در اين موارد مهم، از اظهار نظر شخصي و فردي پرهيز شود. اخبار و اطلاعات لازم به موقع از منابع رسمي آن اعلام خواهد شد.

سخنگوي دولت تاكيد كرد: طرح مربوط به يارانه‌ها بسيار جامع و يك بسته منسجم است كه همه بخشهاي آن بايد به طور پيوسته اجرا شود و تجزيه يك بخش و غفلت از بخش‌هاي ديگر، طرح را منحرف مي كند. اطلاعات غلط نبايد مبناي داوري قرار گيرد و مطالب بايد از طريق مسئول طرح منتشر شود.

از الهام همچنين در خصوص انتخابات امريكا و اظهارات باراك اوباما مبني بر مذاكره با ايران سؤال شد. الهام در پاسخ گفت: براي ما سياست‌هاي دمكرات و جمهوريخواه تفاوتي ندارد. هر دوي اينها از وضعيت و خاستگاه مشتركي در امريكا برخوردار هستند و تفاوتي براي ما ندارند.

الهام افزود: آنچه مهم است، اصلاح رويكردهاي دولت امريكاست و اينكه آنها به حقوق ملت‌ها و قوانين بين‌المللي احترام بگذارند، از يكجانبه گرايي پرهيز كنند و در حد يك دولت نه متولي جهان تصميم بگيرند.

الهام تاكيد كرد: جابجايي دولتها امر موثري نيست. به يك اصلاح فكري، مبنايي و زيربنايي نياز دارد.

از سخنگوي دولت در خصوص موضع دولت نسبت به گزارش تحقيق و تفحص از قوه قضاييه سؤال شد كه در پاسخ گفت: دليلي بر اظهار نظر دولت در اين خصوص نيست. قوه قضائيه و مجلس با هم تعامل دارند و روابطشان بر اساس قانون تنظيم مي‌شود.

الهام همچنين در پاسخ به سؤالي در خصوص اظهارات وزير امور خارجه مبني بر آمادگي ايران براي تاسيس دفتر حافظ منافع امريكا در ايران گفت: آنچه من از صحبت‌هاي آقاي متكي دريافت كردم، اين بود كه ايشان گفته‌اند اگر امريكا درخواست كند، اين درخواست بررسي خواهد شد، لذا صحبت كردن در خصوص اين موضوع بيش از اين جايي ندارد.

محور مذاكره با ‪ ۵ +۱‬مشتركات دوبسته پيشنهادي است

سخنگوي دولت در ادامه گفتگوي هفتگي خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگاري مبني بر اينكه در مذاكره با ‪ 5+1‬آيا تعليق كوتاه مدت گنجانده شده است يا خير، گفت: موضوع مذاكرات بحث درخصوص مشتركات دو بسته پيشنهادي است و به هيچ عنوان محروميت ازحقوق ملت در مذاكرات نخواهد بود.

الهام گفت: ما يك بسته پشنهادي ارائه كرده ايم و گروه ‪5+1 نيز بسته پيشنهادي خود را به ما ارائه كرده است و اگر بحث مذاكره مطرح باشد منطقي‌ترين كار در مذاكره بررسي موضوعات مشترك در دو بسته پيشنهادي است و گفتگو و مذاكره بايد حول موضوعات مشترك باشد كه جمهوري اسلامي ايران براي اين امر اعلام آمادگي كرده است.

سخنگوي دولت در عين حال تاكيد كرد كه ملت ايران از تحميل اعتقادات يك گروه بر جامعه جهاني اجتناب كرده و آن را غير منطقي مي‌داند و معتقديم كه در مورد تحميل عقيده يك گروه بر جامعه جهاني فراتر از حقوق ملتها، نمي توان گفتگو كرد.

الهام با بيان اينكه ملتها نمي‌توانند بپذيرند كه متولي امور جهان يك دولت يا يك گروه خاص باشد و محروميت از حقوق قانوني به هيچ وجه قابل پذيرش نيست، تصريح كرد:در مواضع اساسي جمهوري اسلامي ايران تغييري ايجاد نشده است ضمن اينكه باب گفتگو درباره موضوعات بين‌المللي مشترك باز است.

خبرنگاري با اشاره به ديدار رييس جمهوري عراق با نخست وزير رژيم صهيونيستي در يونان، اين ديدار را مرتبط با توافقنامه امنيتي امريكا با عراق دانست و نظر دولت را در اين خصوص جويا شد.

الهام در پاسخ گفت: تصميم در مورد موافقتنامه امنيتي امريكا با عراق در اختيار ملت عراق است و دولت برآمده از اراده ملت و صاحبنظران، نخبگان، انديشمندان و تصميم گيرندگان عراق حرف آخر را مي‌زنند و اعلام هم كرده اند كه زير بار تحميل‌هاي غير منطقي كه مخل استقلال و هويت فرهنگي آنها است، نخواهند شد.

سخنگوي دولت همچنين درخصوص حمايت از ملت مظلوم فلسطين نيز گفت كه حفظ و حمايت از حقوق ملت فلسطين از مواضع و اصولي است كه هيچ كشور اسلامي منطقه نمي‌تواند از چارچوب آن خارج شود.

در اين نشست همچنين خبرنگاري با اشاره به سالگرد ربوده شدن ديپلماتهاي ايراني توسط رژيم صهيونيستي، از اقدامات انجام شده درمورد پيگيري وضعيت آنها سؤال كرد، الهام در پاسخ گفت: مسئول اين حادثه تروريستي رژيم اشغالگر و دولت جعلي و نامشروع صهيونيستي است و اگر چه هيچ پاسخگويي در عرصه بين‌المللي ندارد اما مسئوليت حفظ جان ديپلماتها با او است.

سخنگوي دولت در عين حال تاكيد كرد كه گروهي براي پيگيري اين موضوع در وزارت خارجه تعيين شده است كه از همه روشهاي ممكن براي روشن شدن وضعيت اين عزيزان استفاده مي‌كنند.

از سخنگوي دولت همچنين سؤال شد كه آيا در مذاكرات پيشنهاد تشكيل كنسرسيوم مشترك براي غني‌سازي مطرح خواهد شد؟، الهام در پاسخ با تاكيد بر اينكه بايد منتظر باشيم تا مذاكرات انجام شود و موضوعات در زمان خودش مطرح گردد، گفت كه تاريخ پيشنهاد برخي موارد منقضي شده است و ما نبايد در گذشته سير كنيم و بايد به افق‌هاي پيش رو نگاه كنيم.
 شنبه 15 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 248]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن