تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤثّرترين وسيله جلب رحمت خدا اين است كه خيرخواه همه مردم باشى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820536147




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتشار كتاب معرفي و نقد منابع عاشورا توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: انتشار كتاب معرفي و نقد منابع عاشورا توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
تهران-حيات

كتاب «معرفي و نقد منابع عاشورا» نوشته سيد «عبدالله حسيني» عنوان كتابي است كه از سوي پژوهشكده تاريخ و سيره پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي وابسته به دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم منتشر شده است.
به گزارش گروه خبري حيات ، در اين كتاب واقعه عاشورا در طول تاريخ اسلام به جهات گوناگون مورد توجه قرار گرفته و پرسش‌هايي را در پي داشته كه يكي از اساسي‌ترين آنها ميزان اتقان و استحكام داده‌هاي تاريخي اين واقعه است. كتاب حاضر با نقد و بررسي منابع مربوطه، درصدد پاسخگويي به آن برآمده و كوشيده تا راهي پيش روي اهل تحقيق و عاشوراپژوهان قرار دهد.
نويسنده در هشت فصل به نقد و بررسي منابع عاشورا مي‌پردازد و در فصل نخست با عنوان «نگاهي به منابع عاشورا» در ابتدا به نخستين راويان حادثه عاشورا و سير مقتل‌نگاري اشاره مي‌كند. در فصل دوم با عنوان «گزارش‌هاي تاريخي» ويژگي‌ها و گزارشگران سه روايت از واقعه عاشورا را مورد بررسي قرار مي‌دهد كه عبارتند از: روايت و مقتل ابومخنف، روايت حصين و روايت ابومشعر.
در فصل سوم اين اثر به «گزارش‌هاي رجالي» اختصاص دارد و در آن دو گزارش‌ واقدي و ابن‌سعد بررسي شده است. نويسنده در فصل چهارم نيز به ذكر «گزارش‌هاي جعلي و غير واقعي» پرداخته و سه روايت عمار دهني، امالي شيخ صدوق و مقتل جابر جعفي را نقد كرده است.
در فصل پنجم با عنوان «گزارش‌هاي داستاني» چهارده گزارش از حادثه عاشورا همراه با معرفي و ذكر ويژگي‌هاي آن ارائه شده است. نويسنده در فصل ششم نيز برخي از گزارش‌هاي عاشورا را «گزارش‌هاي تخيّلي» مي‌‌خواند و اين گزارش‌ها را نام مي‌برد: نورالعين في مشهد الحسين(ع)، روايت منسوب به جابر جعفي، دلايل الامامه، منتخب طريحي و اسرار الشهاده.
فصل هفتم نيز به گزارش‌هاي جامع از عاشورا اختصاص دارد كه عبارتند از: بحارالانوار، العوالم للحسين، ناسخ التواريخ، نفس المهموم، با كاروان حسيني از مدينه تا شام (مع الركب الحسيني) و تاريخ امام حسين (ع) مي‌پردازد. در آخرين فصل نيز «علل و انگيزه‌هاي تحريف عاشورا» مورد تحليل قرار گرفته و آنها را به انگيزه‌هاي سياسي، عقيدتي، فكري و اجتماعي ـ فرهنگي تقسيم كرده است.
«معرفي و نقد منابع عاشورا» اثر سيد عبدالله حسيني در 360 صفحه در قطع رقعي به شمارگان 1400 نسخه و به قيمت 3000 تومان وارد بازار نشر شده است.
پايان پيام
 شنبه 15 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 299]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن