واضح آرشیو وب فارسی:مهر: رابرت دنيرو:بازيگري يعني انتخاب هوشمندانه / فيلمسازي در هاليوود فرآيندي پيچيده است
رابرت دنيرو اسطوره بازيگري و كارگرداني است و چندان به تعريف نياز ندارد. بازيگر برنده اسكار و ستاره فيلمهاي كلاسيك "راننده تاكسي" و "گاو خشمگين" ديروز گوي بلورين جشنواره كارلووي واري را گرفت و "چي شد؟" او در افتتاحيه جشنواره به نمايش درآمد.
به گزارش خبرنگار مهر، ورونيكا بدنارووا خبرنگار نشريه روزانه چهل و سومين دوره جشنواره بينالمللي فيلم كارلووي واري كه از جمعه در جمهوري چك آغاز شده، با رابرت دنيرو درباره سينما، بازيگري، اسكورسيزي و... گفتگو كرده است.
* در "چي شد؟" بري لوينسن شما نقش يك تهيهكننده سالخورده سينما را بازي ميكنيد كه براي نجات حرفه خود تلاش ميكند. آيا هاليوود واقعا اينقدر ظالم است كه در فيلم ميبينيم؟
- رابرت دنيرو: اينجا هم مثل هر حرفه ديگري است و قوانين آن با دنياي بيرون چندان تفاوت نميكند. البته چون اينجا هاليوود است، همه چيز را ميشود ديد. مردم كاري را ميكنند كه بايد و اگر شما به دلايل اقتصادي نميتوانيد كاري را كه بايد انجام دهيد، بايد يك كار ديگر انتخاب كنيد.
با مت ديمن سر صحنه "شبان خوب"
* پس از اينكه جايگاهتان به عنوان بازيگر تثبيت شد، چرا تصميم گرفتيد روي صندلي كارگرداني بنشينيد؟
- كارگرداني را دوست دارم. براي ساختن "شبان خوب" سالها انتظار كشيدم تا همه چيز آماده شود. در حالي كه كار روي آن را 9 يا 10 سال پيش آغاز كرده بودم. اما به سرانجام رساندن آن سالها به طول انجاميد. دوست داشتم چند فيلم ديگر در اين چند سال بسازم. مثل اپيزودي ديگر از "شبان خوب" كه از سال 1961 و بالا رفتن ديوار برلين آغاز ميشود و تا 1989 و فروريختن ديوار ميرسد.
* گفتيد مدتها طول كشيد تا سرمايه مورد نياز را براي توليد "شبان خوب" فراهم كنيد. پس اينطور نيست كه اگر كسي مثل رابرت دنيرو ميخواهد فيلم بسازد، همه چيز در دسترس او باشد؟
- فيلمسازي فرآيندي پيچيده است، چون همه چيز را چند نفر محدود در اختيار دارند و اين فرآيند بايد تغيير كند. ضمن اينكه من ميبايست بازيگران را انتخاب ميكردم و دوست داشتم با لئوناردو ديكاپريو كار كنم. اما وقتي من به توليد اين پروژه فكر ميكردم، لئو خيلي جوان بود.
سالها بعد او به پروژه "مردگان" مارتين اسكورسيزي پيوست و من نميتوانستم آن پروژه را متوقف كنم. بعد به مت ديمن فكر كردم. يك بازيگر فوقالعاده ديگر هم در ذهن داشتم كه نميتوانستم فيلم را فقط با حضور او بسازم. چون "شبان خوب" پروژهاي بلندپروازانه بود و من براي تامين سرمايه مورد نياز به ستارههايي مثل لئو يا مت نياز داشتم.
* وقتي با مت ديمن كار ميكرديد، ياد دوران بازيگري خودتان هم افتاديد؟
- بله. به نظرم وقتي يك بازيگر با بازيگري ديگر كار ميكند، آنها به يك درك مشترك از آنچه در جريان است ميرسند. بنابراين وقتي يك بازيگر با بازيگري ديگر در مقام كارگردان كار كند، احساس راحتي ميكند. چون ذاتا ميداند كسي كه در مقابل اوست همه زير و بم حرفهاش را ميداند.
* برنامهاي براي همكاري دوباره با مارتين اسكورسيزي داريد؟
- بله. يك پروژه خاص هست كه هر دو ميخواهيم كار كنيم. ما تا به حال هشت فيلم با هم كار كردهايم و من دوست دارم در چند فيلم ديگر مارتي بازي كنم. شايد در يكي دو سال آينده آن پروژه را كليد بزنيم. خيلي دوست ندارم درباره جزئيات كار حرف بزنم، اما قرار است اتفاق بيفتد.
* شما در نوع بازيگري متد اكتينگ جا پاي مارلون براندو و مونتگمري كليفت گذاشتيد. آيا در بازيگران فعلي هاليوود كسي را ميبينيد كه پيرو نوع بازي شما باشد؟ آيا از روند پيشرفت بازيگران آمريكايي راضي هستيد؟
- هر چه باشد بازيگري كنار آمدن شما با شرايط و داشتن انتخابهاي هوشمندانه است. بازيگري مثل مت ديمن بسيار مبارزهطلب است و بسيار سخت كار ميكند. گرچه نميدانم رسما در كدام مكتب آموزش ديده... هر كسي در بازيگري يك نوع خاص متجلي ميشود.
* بسياري از فيلمهايي كه اينجا در كارلووي واري هستند، در جشنواره ترايبكا هم به نمايش درآمدهاند؛ جشنوارهاي كه شما اندكي پس از واقعه 11 سپتامبر برپا كرديد. آيا تاثير آن واقعه وحشتناك بر شهر نيويورك شما را به فكر راه انداختن يك جشنواره انداخت؟
- ما از ابتدا در فكر راه انداختن يك جشنواره سينمايي يا چيزي شبيه آن بوديم كه جنبه سرگرمكنندگي داشته باشد. اما پس از 11 سپتامبر به اين فكر افتاديم كه حالا زمان عملي كردن ايدههاست. تلاش كرديم و كار آغاز شد. اول كارها آسان نبود، اما همه چيز به تدريج درست شد و حالا من به آن افتخار ميكنم.
شنبه 15 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 337]