تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798414367




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي دلايل و راه‌هاي درمان آفتاب‌ سوختگي‌ سوختم، چاره چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: بررسي دلايل و راه‌هاي درمان آفتاب‌ سوختگي‌ سوختم، چاره چيست؟
جام جم آنلاين: فصل تابستان كه مي‌رسد، دغدغه‌هايي همچون گرمي بيش از حد هوا، بدخلقي‌هاي ناشي از گرمازدگي، تشنگي‌هاي مفرط، پوشش مناسب، خريد عينك آفتابي مرغوب، كرم‌هاي ضدآفتاب مناسب، بيماري‌هاي پوستي و... ذهن همه را به خود مشغول مي‌كند.


اگرچه زندگي بدون خورشيد قابل تصور نيست اما اشعه‌هاي نور خورشيد و استفاده مستقيم از آفتاب براي سلامتي انسان‌ها مضر است ، چراكه سرطان‌هاي پوستي و آفتاب‌سوختگي‌هاي مكرر و زيان‌هايي كه آفتاب مي‌رساند جنبه منفي نور خورشيد را به وضوح روشن مي‌سازد.

نور خورشيد حاوي اشعه‌هاي ماوراءبنفش است كه سلول‌هاي لايه خارجي پوست را تخريب كرده و به عروق خوني كوچك كه در زير پوست قرار دارد آسيب مي‌رساند؛ آفتاب‌سوختگي از سوختگي جزئي تا تاول‌هاي شديد را شامل مي‌شود.

نشانه‌هاي سوختن پوست‌

آفتاب سوختگي نوعي التهاب پوستي است و هنگامي رخ مي‌دهد كه مقدار تابش اشعه خورشيد يا ساير منابع نوري حاوي اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز بيش از حد بر پوست بدن اثر گذاشته است؛ از نشانه‌ها و علائم آن مي‌توان به قرمزي بيش از حد پوست، تورم، دردناك شدن و گاهي ايجاد تاول و در مواردي كه شدت آفتاب‌سوختگي بالاست تب، تهوع، استفراغ و تيره شدن پوست اشاره كرد.

از عواملي كه حساسيت افراد را نسبت به آفتاب سوختگي افزايش مي‌دهد مي‌توان قرارگيري در معرض آفتاب در ساعات اوج تابش نور خورشيد يعني از ساعات 10 صبح تا 4 عصر نام برد.

يك متخصص پوست مي‌گويد: يكي از عوامل افزايش‌دهنده آفتاب‌سوختگي عوامل ژنتيكي بويژه پوست‌هاي روشن، چشمان آبي و موهاي بور است. اين بيماري مي‌تواند در مورد آنها كه بخصوص داراي پوستي حساس هستند وخيم‌تر باشد، در ضمن آفتاب سوختگي مي‌تواند در تراوش عرق مداخله كرده منجر به گرماي بيشتر شود.

دكتر مصطفي رشيدي مي‌افزايد: اشعه‌هاي خورشيد در ابرها نيز نفوذ مي‌كند، در واقع پوست در روزهاي ابري يا حتي در اثر بازتاب اشعه خورشيد در كوهستان، آب درياها و استخرهاي روباز و همچنين برف نيز مي‌تواند در معرض عوارض ناشي از تابش نور خورشيد قرار گيرد.

چه بايد كرد؟

براي پيشگيري از آفتاب سوختگي بايد نكاتي را رعايت كرد،‌ از جمله اين كه بهتر است از ظهر كه اوج گرماست تا 3 بعد از ظهر از بيرون رفتن و در معرض قرار گرفتن در آفتاب خودداري كرد. براي فعاليت خارج از منزل و در زمان ابتلا به اين بيماري بايد از كرم ضد آفتاب مناسب، پوشش مناسب و كلاه استفاده كرد. همچنين از لباس‌هايي‌ به‌ رنگ‌ خنثي‌ مثل‌ خرمايي‌ استفاده‌ كرده و از پوشيدن لباس‌هاي رنگ‌ روشن‌ و سفيد پرهيز كنيد، زيرا آفتاب‌ را روي‌ صورتتان‌ منعكس‌ مي‌كند.

كرم‌هاي ضد آفتابي‌ كه‌‌ SPF آنها 15 يا بيشتر است‌، براي پوست محافظت‌ تقريبا كامل‌ ايجاد مي‌كنند SPF . در واقع مقدار جذب اشعه توسط ضد آفتاب يا محافظت پوست در مقابل آفتاب را گويند كه اين عيار بر اساس نوع پوست، جنس و محل زندگي در افراد مختلف متفاوت است.

راه‌هاي درمان‌

دكتر رشيدي با تاكيد بر استفاده از ضد آفتاب، معتقد است: كرم‌هايي‌ كه‌ قدرت‌ محافظتي‌ كمتري‌ دارند، محافظت‌ نسبي‌ ايجاد مي‌كنند و باعث‌ تيره‌ شدن‌ خفيف‌ مي‌شوند. برخي‌ از اين‌ كرم‌ها در برابر آب‌ و تعريق، مقاوم‌ هستند ولي‌ بايد پس‌ از شنا يا مواجهه‌ طولاني‌ مدت‌ دوباره‌ از آنها استفاده‌ كرد، در واقع در طول روز چند بار بايد تمديد شود. استفاده‌ از كرم‌هاي‌ محافظت ‌كننده‌ بويژه‌ در نواحي‌ حساستر به‌ سوختگي‌ مثل‌ پوست‌ بيني، گوش‌ها، پشت‌ ساق‌ها و پشت‌ گردن‌ موثر است.

درمان آفتاب سوختگي به طور تقريبي در عرض 3 روز تا 3 هفته‌ به طول مي‌انجامد كه اين مدت بستگي‌ به‌شدت‌ آفتاب‌ سوختگي افراد دارد. براي‌ كاهش‌ درد، مي‌توان پارچه‌ نرمي‌ را در آب‌ خنك‌ مرطوب‌ كرده‌ و روي‌ نواحي‌ سوخته‌ قرار داد. از كرم‌ سرد يا لوسيون‌ نوزاد نيز مي‌توان براي بهبود استفاده كرد.

دكتر رشيدي با بيان اين كه براي‌ تسكين‌ درد و كاهش‌ تب‌ از داروهاي‌ بدون‌ نياز به‌ نسخه‌ مثل‌ آسپرين يا استامينوفن مي‌توان استفاده كرد، مي‌گويد: داروهاي‌ ضد سوختگي‌ بدون‌ نياز به‌ نسخه‌ كه‌ محتوي‌ بي‌حس‌‌كننده‌هاي‌ موضعي‌ باشند، مثل‌ بنزوكائين يا ليدوكائين، ممكن‌ است‌ مفيد باشند، اما در برخي‌ از افراد واكنش‌هايي ايجاد مي‌كنند.

وي مي‌افزايد: از عوارض احتمالي آفتاب سوختگي مي‌توان به ايجاد تغييرات پوستي منجر به سرطان پوست از جمله ملانوم بدخيم و تهديدكننده زندگي، كراتوز ضايعات پوستي پيش‌بدخيم و همچنين چروك شدن زودرس و از دست رفتن خاصيت الاستيكي پوست اشاره كرد.

به گفته متخصصان پوست، آفتاب سوختگي شديد به همان اندازه سوختگي‌هاي حرارتي مهم است و ممكن است به همان ميزان اثرات خود را نشان دهد؛ اثراتي همچون تاول زدن، تورم، تب و... كما اين كه عواقب درازمدت سال‌هاي متوالي قرار گرفتن در معرض تابش آفتاب نيز اهميت دارد و خلاصه اين كه نبايد آفتاب سوختگي را بي‌اهميت دانست.

حتي اگر بر اثر آفتاب سوختگي بتوانيم با استفاده از انواع كرم‌ها از درد بكاهيم، بايد اين نكته را به ذهن بسپاريم كه قرار گرفتن مستمر در معرض آفتاب، خطرات احتمالي از قبيل سرطان‌هاي پوست، ايجاد لكه‌هاي قهوه‌اي و كك و مك و نيز چين و چروك زودرس را به همراه دارد.

چند توصيه‌

از آنجا كه همراه سوختگي‌ها مشكلاتي از قبيل درد، تورم، سوزش و خارش وجود دارد، اضافه كردن برخي مواد به آب داخل وان يا لگن مي‌تواند كمي تسكين‌دهنده باشد:

الف - جوش‌شيرين: مقداري جوش‌شيرين (2 قاشق غذاخوري) را در آب ولرم موجود در وان يا حتي لگن بزرگ ريخته و پوست آفتاب سوخته را در محلول آب و جوش شيرين به مدت 15 دقيقه قرار دهيد. در آخر نيز براي خشك شدن از حوله استفاده نكنيد و مدتي صبر كنيد تا پوست شما در معرض هوا خشك شود. در واقع هدف، ماندگاري بيشتر اين محلول روي پوست است.

ب - سركه سيب: يك فنجان سركه سيب را به آب سرد داخل وان يا لگن اضافه كنيد، اين مورد نيز ازجمله مواردي است كه توسط متخصصان پوست براي كاهش دردهاي سوختگي توصيه مي‌شود.

توجه: مراقب باشيد به هنگام قرار گرفتن در هر يك از اين محلول‌ها، اين مواد با چشم شما برخورد نكنند.

در هر حال آفتاب سوختگي را جدي بگيريد و از عواقب جبران‌ناپذير آن در امان باشيد.
 شنبه 15 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 202]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن