تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819751924




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مديريت غير اصولي ريشه مشكلات موقوفات كشور است


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: مديريت غير اصولي ريشه مشكلات موقوفات كشور است
يك پژوهشگر در پايان نامه خود با موضوع چگونگي افزايش منابع حاصل از اموال موقوفه ثابت كرد كه عمده‌ترين مشكلات موقوفات ريشه در عدم توجه به مباني صحيح اداره آن دارد.


به گزارش سرويس دانشگاه و تشكل برنا، محمدمهدي هاشمي نسب در پايان نامه خود با عنوان "امكان سنجي افزايش منابع حاصل از اموال موقوفه با استفاده از دانش مالي" آورده است: سنت حسنه وقف كه از پيشينه تاريخي عميقي در ايران برخوردار است و در طول ساليان متمادي به ويژه پس از اسلام منشا اثرات بسيار ارزشمند فرهنگي، آموزشي، ديني و غيره در عرصه اجتماع بوده، امروزه به نابساماني هاي بسياري دچار شده است.

وي از جمله اين نابساماني ها به عدم تناسب حجم دارائي ها با منافع حاصل از موقوفات، هماهنگ نبودن موقوفات با اقتصاد توسعه يافته امروز، و حاكميت مديريت سنتي اشاره كرده و آورده است: نابساماني هاي مذكور منجر به عدم كارايي موقوفات شده است.

براساس نتيجه گيري اين پژوهش كه با توجه به اصول اسلامي اداره موقوفات از نگاه مديريت مالي انجام شده است بهبود مديريت موقوفات در گرو بازنگري در تعريف وقف است كه اين امر با افزايش حوزه اموال قابل وقف و ايجاد صندوق هايي به نام صندوق وجوه وقفي براي رفع مشكل نقدينگي موقوفات و احياي آنها است.

اين پژوهش كه در مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه امام صادق(ع)انجام شده، براي رفع مشكلات موجود پيشنهاد كرده است براي بهبود مديريت موقوفات، مبناي حفظ اصالت وقف و تحقق شرط ماندگاري و حفظ صورت فيزيكي به حفظ ارزش اقتصادي و انتفاعي انتقال يابد.

همچنين در اين تحقيق آمده است: بايد از ابزار اوراق مشاركت در احياي موقوفات استفاده و واحدهاي وقفي به عنوان واحدهاي خودگردان در جامعه نهادينه شده تا از اضمحلال تدريجي آنها جلوگيري شود.

اين پژوهش به متوليان امور موقوفات هشدار داده كه بايد نسبت به ارائه گزارشات مستمر مالي و عملكردي ملزم شوند و امكان رسيدگي كارشناسانه به عملكرد متوليان را فراهم كنند.

در اين پژوهش آمده، متوليان امور موقوفات نسبت به آشنا سازي متوليان موقوفات با مباني مديريت موقوفات در اسلام بايد اقدام كنند.

كارشناس ارشد دانشگاه امام صادق (ع) همچنين در اين پژوهش آورده است بايد با ايجاد ضمانت اجرايي براي قوانين موجود خلاهاي قانوني مرتفع گشته و امكان سوء استفاده يا عدم اجراي قوانين سلب شود.
 جمعه 14 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 221]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن