تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند به شكل شما و اموال شما نگاه نمى كند بلكه به دلها و اعمال شما توجه مى نمايد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813150967




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«مستندات برنامه‌يسيره عملي امام روح‌الله از تحريف‌هاي تاريخي پيشگيري مي‌كند» گزارش ايسنا از ميزگرد سيما با دو تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: «مستندات برنامه‌ي"سيره عملي امام روح‌الله" از تحريف‌هاي تاريخي پيشگيري مي‌كند» گزارش ايسنا از ميزگرد سيما با دو تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: تلويزيون و راديو

در حالي كه پخش برنامه‌ي «سيره عملي امام روح‌الله» تقدير 264 نماينده مجلس شوراي اسلامي از رسانه‌ي ملي را در پي داشت، شبكه خبر با حضور دو تن از نمايندگان مجلس هشتم اهميت نمايش دادن اين تصاوير و نتايج آن و همچنين ضرورت حمايت از صداوسيما را در ابعاد نوآورانه، به بحث گذاشت.

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، اين برنامه كه با حضور حجت‌الاسلام محمدرضا ميرتاج‌الديني (عضو هيأت رئيسه مجلس و نماينده مردم تبريز) و حجت الاسلام موسي قرباني (نماينده قائنات) به روي آنتن رفت با تيزر تبليغات لوح فشرده سيره عملي امام روح‌الله همراه بود.

در بخشي از اين نشست ميرتاج‌الديني پخش مستندهاي آرشيوي از تلويزيون را مثبت ارزيابي كرد و گفت: بالاخره يك‌سري واقعيت‌هايي وجود دارد و مردم بايد بدانند چه اتفاقاتي در كشور افتاده است. بعد از اين‌كه اين برنامه‌ها پخش شده است در افكارسنجي و تجاربي كه به دست آورديم حس مي‌كنيم اصلا اثر منفي نداشته است و مطالبي كه فكر مي‌كرديم بايد سانسور شوند و يا گفته نشوند، مي‌بينيم خيلي مثبت بوده‌اند.

موسوي قرباني نيز با تأييد مطالب وي گفت: بهترين دليل مثبت‌بودن اين مستندها اين است كه جامعه آن‌ها را پسنديده و خيلي مطالبي كه فكر مي‌كرديم بدآموزي دارند، وقتي كه گفته شد، ديديم كه بدآموزي ندارد.

او رويكرد جديد صداوسيما در خصوص پخش مستندهاي آرشيوي را مثبت ارزيابي كرد و افزود: اگر واقعيت‌هاي تاريخي را به طور درست و در قالب‌هاي هنري پخش كنند و با تحليل درست همراه شوند خوب است. اگر هم آن واقعه مطلب بدي بوده باشد وقتي تقبيح مي‌شود از آن آموزش مثبت گرفته مي‌شود.

محمدرضا ميرتاج‌الديني در پاسخ به اين پرسش كه تبيين تاريخ و حقيقت‌هايي كه در تاريخ نهفته است، تا چه اندازه مي‌تواند براي نسل آينده ما اهميت داشته و چراغ راه آينده ما باشد؟ گفت: تاريخ همواره به عنوان يك درس آموزنده براي آيندان مطرح بوده است چراكه در فلسفه تاريخ بحث شده است كه بسياري از حوادث پديده‌هاي تاريخي به صورت مشابه تكرار مي‌شود، بنابراين از مرور تاريخ پيشينيان مي‌توانيم عبرت بگيريم.

عضو هيأت رييسه مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: دهه اول انقلاب را بايد دهه‌اي پر از بحران بناميم.

خصوصا سال‌هاي 59 و 60 هرروز آبستن يك‌سري حوادث بسيار سرنوشت‌ساز و تعيين‌كننده در تاريخ انقلاب بود. در آن‌زمان انقلاب هنوز محكم نشده بود و جنگ تحميلي نيز پس از مدتي آغاز شد. بنابراين دهه اول انقلاب را دهه بسيار بحراني با حوادث گوناگون سياسي و انقلابي مي‌بينيم كه حضور بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران در اين دهه اول، يك محور و ركن ركيني است كه كشتي انقلاب را آرام نگه داشته است و تا درسيدن به دهه‌هاي بعدي هدايت مي‌كند.

ميرتاجدالديني اضافه كرد: اگر واقعيت‌هاي تاريخ به خوبي تبيين شود، خود مردم هستند كه از اين واقعيت‌ها مي‌توانند درس ياد بگيرند و براي وضعيت‌هاي سياسي كه در آينده پيش مي‌آيد راهكار پيدا كنند.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست موسي قرباني در پاسخ به اين پرسش كه نقش رسانه ملي را در افزايش خودآگاهي مردم نسبت به حيات سياسي و اجتماعي‌شان چگونه ارزيابي مي‌كند، گفت: درحال حاضر خود ما در موارد بسياري از گذشته پند مي‌گيريم. اتفاقاتي كه در مشروطه رخ داد و كشوري كه به يك نظام قانون‌گذاري مردمي رسيده بود به ناگاه برهم خورد، براي ما پندآموز است. كل اين اتفاق در كشور ما تحليل شد و ما از آنان پند گرفتيم.

نماينده مردم قائنات در مجلس هشتم شوراي اسلامي اظهار كرد: كاري كه صداوسيما و ساير رسانه‌ها در اين ارتباط مي‌توانند انجام دهند اين است كه واقعيت‌هاي تاريخي را به گونه‌اي كه مردم بتوانند آن‌ها را درك كنند، تبيين كند. لذا گاه يك تحليل سياسي در تلويزيون و يا يك سرمقاله در روزنامه، فردي را ساكت و ايده‌اي را بر كسي مي‌نشاند.

موسي قرباني پخش مستندهاي آرشيوي از دهه‌ي نخست انقلاب را در روشنگري مردم موثر دانست و افزود: رسانه‌ي ملي بايد بتواند چنين مستندهاي را به خوبي به مردم ارايه دهد. اگر مردم ماه‌ها و سال‌ها درباره‌ي زندگي حضرت علي (ع) مطالعه مي‌كردند حتما آن‌قدر تأثير نكرد كه توليد و پخش سريال امام علي (ع) بر آن‌ها تأثيرگذار بود. سريال حضرت يوسف (ع) نيز وضعيتي مشابه را خواهد داشت. حتما برنامه‌هاي اين‌چنيني مي‌تواند افكار مردم را در جهت هشدار به خطرهايي كه مشابه آن در گذشته رخ داده است، باز كند.

وي ادامه داد: اگر هشياري امام (ره) نبود، در دوره بني‌صدر شايد اتفاقات بسيار خسارت‌بارتري از زمان بعد از مشروطه رخ مي‌داد. بنابراين رسانه‌ي ملي مي‌تواند اين واقعيت‌هاي تاريخي را به خوبي تبيين كند و به تصوير بكشند تا آن واقعيتي كه در فرهنگ اسلام و تجربه بشري بر آن تأكيد شده است به اطلاع مردم برسد.

ميرتاج‌الديني در پاسخ به پرسشي درباره‌ي نقش رسانه در افزايش خودآگاهي مردم و استمرار حضور آنان براي دفاع از آب و خاك كشور خاطرنشان كرد: نقش رسانه در اين بخش نقش اول است، ما در دهه اول انقلاب كه آكنده از حوادث گوناگون سياسي، داخلي و خارجي است همه‌جا دو اصل رفع‌كننده مشكلات و فتح‌كننده سنگرها است و پيروزي را براي ملت به ارمغان مي‌آورد. يكي از اين دو اصل حضور رهبري در جامعه است و ديگري حضور مردم با رابطه اين دو يك رابطه ايماني و عشق و علاقه است كه تمام مشكلات را حل مي‌كند.

وي اطلاع‌رساني و آگاهي تاريخي از طريق صداوسيما و اين‌كه رسانه ملي توانست اين واقعيت‌ها را در برنامه محدودي منعكس كند، هنرمندانه خواند.

نماينده مجلس هشتم ادامه داد: صداوسيما با پخش مستندهايي از دهه اول انقلاب توانست نقش مردم را در حوادث گوناگون گذشته به صورت روشن‌ نشان دهد. طبيعي است كه اين نقش مردم اگر همان زمينه‌ها و عوامل را داشته باشيم تكرارشدني است.

محمدرضا ميرتاج‌الديني خطاب به مسوولان گفت: مسوولان وظيفه و رسالت خود نسبت به مردم را همواره حفظ كنند و بدانند كه بدون حضور مردم اين انقلاب تداوم پيدا نمي‌كرد و ما نمي‌توانستيم از اين بحران‌هاي بسيار خطرناك عبور كنيم. حال كه اين‌چنين است بايد قدر و منزلت و ارزش اين مردم را شناخت. يكي از موضوعاتي كه در لابه‌لاي اين برنامه نشان داده مي‌شد، اعتقاد امام (ره) به مردم بود.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس درباره‌ي عنوان برنامه مستند سيره عملي امام روح‌الله خاطرنشان كرد: عنوان كه براي اين برنامه انتخاب شده بود با اصل آن انطباق نداشت. عنوان برنامه عنوان اخصي بود و برنامه برنامه اعمي بود. چراكه سيره عملي اصطلاحات به آن‌چه كه در مجموع اين 10 سال رخ داده اطلاق نمي‌شود. در ادبيات عرفاني و اصطلاح خاص سيره عملي بيشتر به رفتار فردي و عرفاني يك شخصيت اطلاق مي‌شود. وقتي مي‌گفتند سيره عملي امام (ره)، بيشتر الگوگيري در بعد عرفاني، معنوي و اخلاقي منظور بود. درحالي‌كه آن‌چه در اين برنامه‌ نشان مي‌دادند. سيره سياسي، اجتماعي و گفتاري امام (ره) بود. بنابراين عنواني كه انتخاب مي‌كردند بايد سيره عملي و سياسي امام (ره) را دربر مي‌گرفت تا نگاهي به تاريخ 10 سال ايران در خلل حضور امام (ره) داشته باشد.

قرباني سپس درباره‌ي نقش رسانه‌ي ملي در دفع توطئه‌ها كه با حالت تحريف تاريخ و تضعيف انسجام و اتحاد ملي صورت مي‌گيرد، گفت: يكي از نكات جالب همين قسمت است. يكي از اتفاقاتي كه در تاريخ گذشته انقلاب‌مان رخ داده همين تحريف‌هايي است كه شده است و خيلي راحت حتا در تاريخ اسلام و جهان نيز چنين تحريف‌هايي صورت گرفته است. بنابراين گاه بعد از 20-30 سال برخي واقعيت‌ها توسط كشورها برملا مي‌شود.

وي نقش برنامه‌اي همانند سيره عملي امام (ره) را از بروز تحريف‌هايي تاريخي پيشگيرانه دانست و افزود: صداوسيما هم از اين طريق تاريخ درست را به مردم اطلاع مي‌دهد كه زمينه تحريف پيش نيايد و اگر هم احيانا جايي مشكل داشته باشد، مانع آن مي‌شود. ياد مي‌آيد زماني برخي از آقايان به امام (ره) نسبت به اشتباهي كه حتا در كتاب‌هاي درسي درج شده بود، نامه نوشته و هشدار دادند و امام (ره) دستور به اصطلاح دادند.

قرباني با اعتقاد بر اين‌كه صداوسيما در بخش جلوگيري از تحريف تاريخي نقش خوبي را ايفاد كرده است. ادامه داد: هم به لحاظ بيان درست تاريخ و هم به لحاظ جلوگيري از انحرافاتي كه ممكن است در ذهن افراد باشد صداوسيما با پخش مستند سيره عملي امام (ره) توانست موفق عمل كند.

ميرتاج‌الديني نيز درباره نقش صداوسيما در ارتباط دفع توطئه‌ها و جلوگيري از تحريف تاريخ و تقويت اتحاد و انسجام ملي، خاطرنشان كرد: هرچه ما در ميان تاريخ شفاف‌تر و گوياتر عمل كنيم و بتوانيم زواياي ناگفته را بيان كنيم، نسبت به آينده از نظر گويايي و نشان‌دادن راه موثر خواهد بود. بعضي از مسايل شايد به آن‌جهت كه معاصر بوده، قابل گفتن نبوده است و يا در حواشي خبر گفته شده است. وقتي در متن خبر مي‌آيد گوياتر و تأثيرگذارتر مي‌شود.

اين نماينده مجلس در پاسخ به اين پرسش كه صداوسيما همانند آن‌چه در سيره عملي امام (ره) رخ داد بايد وارد چه مباحث ديگري شود؟ اظهار كرد: تاريخي سياسي ما حوادث بسياري دارد. خود جنگ واقعيت‌هاي بسياري دارد كه بخش‌هايي از آن در همين برنامه به آن اشاره مي‌شود. از جلسه مجلس خبرگان براي انتخاب رهبري و دوران بني‌صدر و اختلافاتي كه پديد آمده بود اطلاع چنداني در اختيار نيست كه در اين برنامه به آن‌ها اشاره شد. يا در سريال‌هاي فكاهي تلويزيون تحصن مجلس ششم به تصوير كشيده شد.

وي ادامه داد: در شرايطي كه صداوسيما با استقبال مردم و حمايت مجلس مواجه شده است نبايد به يك برنامه از دهه اول انقلاب بسنده كند، بلكه مي‌تواند نسخه دوم و سومي هم از حوادث دهه اول انقلاب داشته باشد. صداوسيما مي‌تواند برنامه‌هاي متنوعي را از دهه دوم انقلاب نيز توليد كند و الآن هم كه در دهه سوم انقلاب هستيم رسانه‌ي ملي مي‌تواند به بازخواني گفته‌هاي انقلاب با بيان مقام معظم رهبري بپردازد و درباره‌ي دهه دوم و سوم انقلاب نيز از اين دست برنامه‌هاي تاريخي داشته باشد.

موسي قرباني در پاسخ به اين پرسش كه اصلي‌ترين حمايت از رسانه‌ي ملي بايد از چه ناحيه‌اي صورت گيرد تا با پشتوانه محكم به حوزه ساخت چنين برنامه‌هايي وارد شود؟ گفت: از آن‌جا كه مهم‌ترين جايگاه مجلس است، ما تا به حال بيانيه‌اي با بيش از دويست امضاء نداشتيم. جالب است كه امروز دو بيانيه داشتيم يكي به جريان هسته‌اي برمي‌گشت كه به ناموس ملت ايران مبدل شده است و ديگري هم به تقدير از رسانه ملي به خاطر پخش مستند سيره عملي امام (ره) اختصاص داشت كه با بيش از دويست و شصت امضا مواجه مي‌شود.

مجلس به عنوان نماينده و عصاره مردم اگر از اين جريان حمايت كرد به آن دليل بوده است كه در اين مدت مدام از سوي مردم حمايت شنيديم. حمايت مجلس از اين برنامه به معناي حمايت مردم است و نمايندگان مجلس به عنوان نماينده مردم حساسيت‌هاي مردم را منتقل مي‌كنند.

اين نماينده مجلس حراست از انقلاب اسلامي را از اوجب واجبات برشمرد و افزود: برنامه‌هايي كه مي‌تواند باعث تنوير افكار عمومي شود و مردم را نسبت به توطئه‌هايي كه در خصوص نظام صورت گرفته آگاه كنند، كار خوبي است كه همه جوانب حمايت خواهد شد كه مجلس و مردم را به عنوان نقطه بارز نام بردم.

ميرتاج‌الديني نيز در پايان گفت: رسانه ملي از ميدان خوبي وارد شده است قطعا انتظار مي‌رود كه اين رويكرد ادامه پيدا كند و مجلس هم از اين برنامه و برنامه‌هاي نوآور ديگر پشتيباني خواهد كرد.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس در پايان پيشنهاد داد كه رسانه‌ي ملي علاوه بر تاريخ در عرصه‌هاي ديگر از جمله تبيين مسايل فرهنگي و فرهنگ‌سازي نيز نوآوري داشته باشد.

ميرتاج‌الديني همچنين گفت: برنامه‌هاي صداوسيما در خصوص گزارش‌هاي مجلس تكراري است و ما برنامه‌هاي نوآوري را در اين زمينه مي‌بينيم انتظار داريم در اين رابطه نيز كمي خلاقيت صورت گيرد.

انتهاي پيام
 جمعه 14 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 300]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن