تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى گيرد، در سينه اش بى قرارى مى كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813277926




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صدور مدارك قرآني غيراستاندارد؛ مولود موازي‌كاري در امور قرآنيمدير اجرايي طرح جامع آموزش حفظ و مفاهيم قرآن:بي‌اعتباري مدارك قرآني نشانه بي‌اعتمادي به موسسات قرآني است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: صدور مدارك قرآني غيراستاندارد؛ مولود موازي‌كاري در امور قرآنيمدير اجرايي طرح جامع آموزش حفظ و مفاهيم قرآن:بي‌اعتباري مدارك قرآني نشانه بي‌اعتمادي به موسسات قرآني است
گروه فعاليت‌هاي قرآني: متأسفانه حتي موسسات بزرگ قرآني كه قانوني و به ثبت رسيده‌اند مدارك معتبري به قرآن‌آموزان ارايه نمي‌دهند و اين به معناي بي‌اعتمادي نهادهاي فرهنگي و قرآني به اين موسسات است.
حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين «عليرضا شاهسوني» مدير اجرايي طرح جامع آموزش حفظ و مفاهيم قرآن، در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) با بيان اين مطلب اظهار كرد: مدارك موسسات قرآني كه در قالب‌هاي مختلف فعاليت خود را با دريافت مجوز از مراكز فرهنگي و قرآني آغاز مي‌كنند داراي اعتبار داخلي است و متأسفانه مدارك موسسات بزرگ قرآني كه به صورت قانوني به ثبت رسيده نيز معتبر نيست و اين يعني بي‌اعتمادي به اين موسسات؛ در حالي‌كه اگر موسسه‌اي كه مجوز دريافت كرده و به ثبت رسيده، به طور قانوني به اجراي فعاليت‌هاي قرآني مي‌پردازد بايد گواهينامه آن نيز معتبر باشد.

وي در ادامه تصريح كرد: مهم نيست كه اين مدارك به چه سطحي و به چه شكلي اعطا مي‌شود بلكه مهم آن است كه اين مدرك توسط چه سازمان يا نهادي به فراگيران علوم قرآني اعطا مي‌شود.

مسئول موسسه قرآني بيت‌الاحزان فاطمة‌الزهرا(س) فارس يادآور شد: هر رشته‌اي از رشته‌هاي قرآني داراي تعريفي است كه اهل فن اين موضوع را مشخص كرده‌اند و نيز قانوني كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي درباره حافظان قرآن با توجه به ميزان معلومات و اندوخته‌هايشان درجه‌بندي و به تصويب و اجرا گذاشته است.

وي در ادامه گفت: اعطاي مدرك به حافظان قرآن كريم توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان تبليغات اسلامي و چند ارگان ديگر صورت مي‌گيرد و البته در طول اين جريان سئوالي پيش مي‌آيد كه اين‌ نهادها كي و كجا به تربيت اين حفاظ قرآني پرداخته‌اند و چرا نبايد همان موسسات كه تعليم‌دهنده‌هاي واقعي اين افراد هستند و براي رسيدن آن‌ها به اين مرحله تلاش‌ كرده‌اند، به صدور مدرك قرآني براي آنان اقدام كنند.

شاهسوني افزود: مدرك حفاظ قرآن كريم چرا نبايد توسط خود موسسات آموزش‌دهنده اعطا شود و همين موضوع به مشكل عمده‌اي براي موسسات قرآني تبديل شده و اين موسسات را زير سئوال ‌برده است. چرا بايد يك روندي در غير از موسسات تعليم‌دهنده براي اعطاي مدرك قرآني طي شود در حالي‌كه شاهد اين هستيم كه يك مدرسه ابتدايي طبق اصول مشخص براي دانش‌آموزان اول تا پنجم ابتدايي دروس را تدريس كرده، سئوالات، امتحان، امتياز و گواهينامه را نيز براي آن‌ها در نظر مي‌گيرد و اين مدرك اگر در مدرسه‌اي روستايي صادر شود در هر جاي ديگر كشور نيز پذيرفته است و دانش‌آموز مربوطه مي‌تواند در هر مدرسه راهنمايي در هر كجاي ايران ثبت‌نام و به ادامه تحصيل بپردازد. با اين توضيح بايد پرسيد چرا موسسات قرآني نبايد به همين سبك و سياق به فعاليت بپردازند؟

اين فعال قرآني كه در دوره اخير تجليل از خادمان قرآن كريم با حضور رياست جمهوري اسلامي ايران مورد تقدير قرار گرفت، افزود: نحوه آموزش موسسات با توجه به تجربه و تبحر آنان متفاوت است همان‌طور كه برخي از دانشگاه‌ها كه يك رشته تحصيلي را براي دانشجويان ارائه مي‌كنند از لحاظ ارائه دروس، استاد، آزمايشگاه و نيز اعطاي گواهينامه با يك‌ديگر متفاوت هستند، اين مسئله بايد توسط نهادهاي معتبر مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان تبليغات اسلامي حل و مشخص شود كه چه كسي و در چه شرايطي با گذراندن چه دروسي حايز دريافت مدرك يا گواهينامه در چه رشته قرآني مي‌شود.

مدير اجرايي طرح جامع حفظ و مفاهيم قرآن كريم يادآور شد: نهادهاي معتبر با مشخص كردن حد و حدودهاي اعطاي مدرك قرآني موجب مي‌شوند تا صدور مدرك قرآني چه در موسسه‌اي در مركز يا در يك شهر دور افتاده‌ داراي اعتبار باشد، بنابراين اين امور بايد تعريف و با رعايت اصول براي موسسه‌اي مجوز صادر شود.

وي افزود: صدور مجوز بايد براساس ميزان توانايي موسسات باشد چراكه سپردن برنامه‌هاي پيچيده و دشوار به موسسات جديدالتاسيس كه استاد، هيئت علمي و توانايي لازم را ندارند به مراكز ديگر لطمه وارد مي‌كند و قبل از صدور مجوز بايد صلاحيت موسسات تأييد شود.

شاهسوني در ادامه گفت: جهت صدور مجوز براي موسسات قرآني بايد ابتدا نوع فعاليت و نحوه شروع فعاليت به ترتيب مراحل مشخص شود، همچنين زمينه فعاليت نظير برگزاري دوره‌هاي آموزش در رشته‌هاي قرآني، برپايي دوره‌هاي تربيت معلم قرآن و غيره تعيين و در نظر گرفته شود و البته بايد بر اساس اولويت‌ها به موسسات اجازه فعاليت و اعطاي گواهينامه قرآني داده شود.
 جمعه 14 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 166]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن