تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):درهاى گناهان را با استعاذه (پناه بردن به خدا) ببنديد و درهاى طاعت را با بسم اللّه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816859844




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نرخ بيكاري در ايران 6/9 درصد


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: نرخ بيكاري در ايران 6/9 درصد
اكونوميست در تازه ترين گزارش خود نرخ بيكاري در ايران را 5/12 درصد پيش بيني كرده است
تعادل بازار كار نيازمند بهبود فضاي كسب و كار است و سياست هاي متناقض كمكي به تعادل در بازار كار نخواهد كرد. بر اساس سرشماري آبان ماه 1385 جمعيت كشور 70 ميليون و 495 هزار نفر با رشد سالا نه 1/6 درصد و 17/5 ميليون خانوار گزارش شده بود كه 12/4 ميليون خانوار در شهرها و پنج ميليون خانوار در روستاها زندگي مي كردند.

روزنامه مردم سالاري در ادامه چنين مي نويسد: تركيب جمعيتي نشانگر آن است كه تعداد افراد 11 تا 14 سال 5/5 ميليون نفر، 15 تا24 سال 7/17 ميليون نفر، 25 تا 64 سال، 4/31 ميليون نفر بوده كه 5/20 ميليون نفر شاغل و نزديك به سه ميليون نفر بيكار و جوياي كار گزارش شده بود.

با توجه به تعريفي كه در سرشماري سال 1385 و آمارگيري هاي ديگر در مورد بيكاري استفاده شده است، در اين سرشماري كسي كه به طور متوسط هفت ساعت در هفته كار مي كرده جزو شاغلا ن محسوب گرديده، ليكن طبق استانداردهاي بين المللي كه در ديگر كشورها استفاده مي گردد، شاغل كسي است كه در هر هفته بين 30 تا 44 ساعت كار كند. بر اين اساس بيكاري آشكار و پنهان و تعداد بيكاران رقمي بيش از ارقام رسمي ارزيابي خواهد گرديد.

بيكاري پنهان و كارهاي پاره وقت از بهره وري كمي برخوردارند و مزد و حقوق شاغلا ن در اين بخش از اشتغال جامعه متناسب با هزينه هاي زندگي نيست و تعداد ساعات كار كمتر از 30 ساعت در هفته استاندارد مناسبي براي محاسبه آمار بيكاران نخواهد بود. بنابراين ابعاد بيكاري گسترده تر از آن چيزي است كه به طور رسمي اعلا م مي شود.

از سوي ديگر برخي از شغل ها با هدف جذب تسهيلا ت بانك ها و طرح هاي زودبازده اشتغال زا ايجاد شده اند و از ثبات و پايداري كافي برخوردار نيستند و چنان كه تاكنون ديده ايم پس از مدتي، تعدادي از اين افراد تازه به كار مشغول شده به جمع بيكاران اضافه مي شوند.

از جمعيت 5/35 ميليون نفر غير فعال جامعه نيز 1/13 ميليون نفر محصل، 16 ميليون نفر زنان خانه دار و 9/2 ميليون نفر داراي درآمد بروكار و 3/4 ميليون نفر را موارد ديگر تشكيل مي داده اند و تعداد 4/23 درصد شاغلا ن در بخش كشاورزي، 8/31 درصد در صنعت و 8/44 درصد در بخش خدمات مشغول بوده اند.

آخرين شاخص ها و نماگرها در بازار كار كه توسط مركز آمار اعلا م شد نشان داد كه نرخ مشاركت اقتصادي 5/39 درصد، مشاركت مردان 5/63درصد و مشاركت زنان 1/15 درصد بوده است.

در اين آمارگيري نرخ بيكاري جوانان 15 تا 24 ساله كه مهمترين نگراني كارشناسان و متوليان اشتغال است 6/21 درصد اعلا م شده و بيكاري جوانان 15 تا 29 ساله 1/19 درصد اعلا م شده است و همين دو شاخص بيانگر آن است كه بازار كار ايران به علت رشد جمعيت بالا ي چهاردرصد دهه 60 هنوز در حال گذار از دوره نخست بيكاري است و هنوز ضرورت دارد كه هر سال بيش از يك ميليون و دويست هزار شغل جديد ايجاد شود تا بحران بيكاري جوانان 17 تا 30 ساله حل شود.

روز 31 خرداد ماه امسال وزير كار در خبري از ايجاد بيش از 5/3 ميليون شغل در سه سال گذشته خبر داد و طي اين گزارش اعلا م شد طي سه سال اخير سالا نه يك ميليون و دويست هزار فرصت شغلي در كشور ايجاد شده كه اين ميزان در سال جاري به يك ميليون و دويست و پنجاه هزار فرصت شغلي مي رسد.

اما با وجود تلا ش هاي وزارت كار براي ايجاد اشتغال و طرح هاي متعددي كه در اين زمينه اجرا مي شود به دليل رشد جمعيت جوان در كشور، بيكاري هنوز يكي از مهمترين معضلا ت كشور محسوب مي شود.

در همين حال مركز آمار ايران ميزان نرخ بيكاري سه ماهه اول امسال را 6/9 درصد اعلام كرد.
به گزارش ايسنا دكتر محمد مدد رييس مركز آمار ايران - در حاشيه سمينار معاونان برنامه ريزي و مديران كل آمار و اطلاعات استانداري ها نرخ بيكاري سه ماهه اول سال 87 را اعلام كرد.

وي گفت: نرخ بيكاري در سنين 10 سال و بالاتر در كل كشور 6/9 درصد است به طوري كه 3/11درصد در نقاط شهري و 2/6 درصد بيكاري در نقاط روستايي بوده است.

به گفته او 2/8 درصد اين نرخ مربوط به مردان و 4/15 درصد مربوط به زنان است. اين رقم معادل دو ميليون و 293 هزار نفر بيكار است.

وي افزود: اين نرخ نسبت به سه ماهه اول سال گذشته 1/1 درصد كاهش داشته است.
مدد تصريح كرد: نرخ بيكاري در فصل بهار براي اولين بار تك رقمي شده است و دليل آن فعال تر بودن بخش صنعت و خدمات به خصوص ساخت و ساز است.

رييس مركز آمار ايران نرخ بيكاري جوانان 15 تا 24 سال را 3/20 درصد اعلام كرد و افزود: 4/17 درصد بيكاران را مردان و 7/30 درصد را زنان تشكيل مي دهند.

به گفته وي نرخ بيكاري جوانان نسبت به بهار 86 ، 5/1 درصد كاهش داشته است.

مدد همچنين نرخ بيكاري جوانان را معادل يك ميليون و 59 هزار نفر اعلام كرد و افزود: استان يزد با پنج درصد پايين ترين نرخ بيكاري و استان لرستان با 17 درصد بالاترين نرخ بيكاري داشته است.
وي اضافه كرد: سهم بخش كشاورزي در اشتغال 7/23 درصد، بخش صنعت 5/30 درصد، بخش خدمات 8/45 درصد بوده است.

رييس مركز آمار ايران درباره نحوه آمارگيري با توجه به فعاليت بنگاه هاي زودبازده گفت: روش كار ما از سال 83 تاكنون تغيير نكرده است.

همچنين اكونوميست در گزارش ماه ژوئن خود وضعيت بازار كار ايران تا سال 1391 را مورد بررسي قرار داده و پيش بيني كرد كه نيروي كار كشور از 23 ميليون و 700 هزار نفر در سال گذشته به 24 ميليون و 300 هزار نفر در سال جاري خواهد رسيد كه افزايش 8/2 درصدي اين ميزان را در سال آينده به 25 ميليون نفر خواهد رساند.

انتظار مي رود در سال جاري نرخ بيكاري ايران از 12 به 5/12 درصد و در سال آينده به 9/12 درصد افزايش يابد.

طي سال 89 شمار افراد شاغل در ايران معادل 25 ميليون و 700 هزار نفر و نرخ بيكاري برابر با 2/13 درصد خواهد بود كه اين شاخص ها در سال 1390 به ترتيب به 26 ميليون و 400 هزار نفر و 1/14 درصد خواهد رسيد.

سال 1391 سالي است كه نيروي كار 27 ميليون نفري براي كشور به ثبت خواهد رسيد. همچنين در اين سال نرخ بيكاري 15 درصدي گريبانگير دولت خواهد بود.

اين در حالي است كه امروز مركز آمار ايران ميزان نرخ بيكاري در سه ماهه اول امسال را 6/9 درصد اعلام كرد.
 پنجشنبه 13 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 206]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن