تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز زمين باقى نمى‏ماند مگر آن كه در آن دانشمندى وجود دارد كه حق را از باطل مى‏ش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805763017




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اتهام تروريسم به حزب‌الله مدال افتخار ماست


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: اتهام تروريسم به حزب‌الله مدال افتخار ماست
سيد حسن نصرالله دبيركل حزب‌الله لبنان در كنفرانسي مطبوعاتي كه عصر روز گذشته در حومه جنوبي بيروت برگزار كرد، جزئيات جديدي از عمليات تبادل اسرا ميان حزب‌الله و اسراييل را فاش كرد.


به گزارش سرويس بين الملل برنا، متن سخنان سيد حسن نصر الله به اين شرح است: با توجه به اهميت و حساسيت موضوع، بدون مقدمه وارد بحث اصلي مي‌شوم. در حقيقت دو سخن وجود دارد. سخني كه امروز در مناسبت با كنفرانس مطبوعاتي مي‌گوييم و سخن ديگري كه به روز استقبال از اسرا واگذار مي‌كنم.

جوانب زيادي در اين عمليات تبادل اسرا وجود دارد كه پس از موفقيت و تكميل آن ايراد خواهد شد. من امروز در كنفرانس مطبوعاتي بر موضوع مذاكرات و چگونگي آن و مضمون توافقنامه و مرحله باقيمانده در اجراي نهايي توافق سخن خواهم گفت.

امروز در مورد سياست لبنان و موضوعات داخلي صحبت نخواهم كرد ولي چند ساعت قبل دريافتيم كه دولت انگلستان طي مصوبه‌اي، شاخه نظامي حزب‌الله را جزو سازمان‌هاي تروريستي جاي داد.

اين تصميم غيرمنتظره نبود و من از نظر شخصي آن را تصميمي طبيعي مي‌دانم كه از طرف دولتي اتخاذ شده كه مسئول اصلي تشكيل دولت غاصب اسراييل است. كشور آيات شيطاني سلمان رشدي و قرارداد بالفور كه چند روز پيش نويسنده‌اي را كه بيشترين توهين را در عصر جديد به پيامبر اسلام وارد كرد و اين اقدام هيچ واكنشي در دولت انگلستان و ملكه اين كشور بر جاي نداشت، توانست نشان ويژه ملكه دريافت كند.

هر كسي كه پيامبر ما را به اين اتهامات باطل متهم مي‌كند طبيعي است كه پيروان اين پيامبر كريم را متهم به تروريسم كند.

اين تصميمات طبيعي است و انگليسي‌ها به آن عادت دارند. ما نيز هرگاه اشغالگران فلسطين، عراق، افغانستان و كشور ما چنين مصوباتي را مطرح مي‌كنند، اين موضوع را مدال شرفي بر سينه خود مي‌بينيم كه بيانگر اين است كه در مسيري صحيح قرار داشته و به جاي تجاوزگران با ملت خود هستيم.

با اين حال زمان‌ بندي اين مصوبه جاي سوال دارد كه همزمان با تبادل اسرا صورت مي‌گيرد. عمليات تبادل اسرا بار ديگر چهره انساني مقاومت و احترام اين مقاومت براي انسان و كرامت او را ثابت مي‌كند كه با باقي ماندن فرزندان خود در زندان‌هاي دشمن مخالف است. مقاومت لبنان چهره‌اي مدرن و انساني دارد. در اين روزها انگليسي‌ها به عنوان حامي اول و اصلي اسراييل تلاش دارند اين چهره مقاومت را خدشه‌دار كنند و ما به اين گونه فعاليت‌ها عادت داريم.

در هر حال سال‌ها و دهه‌هاي آينده شهادت خواهند داد كه تمامي حمله‌ها عليه مقاومت و مقاومت‌گران به باد سپرده خواهد شد و فعاليت‌هاي تمامي اين افراد ناديده گرفته مي شد.

به موضوع اصلي خود باز مي‌گرديم.

در مورد مذاكرات پس از خاتمه جنگ و صدور قطعنامه 1701 اين موضوع مطرح شد كه ميانجيگري براي آزادي اسرا لازم است. ميانجيگري بر خلاف آنچه ذكر شده از طرف دبيركل سازمان ملل مطرح شد و آلمان ميانجي نيست بلكه نماينده آلماني از طرف دبيركل سازمان ملل مشخص شد. من به ياد مي‌آورم كه در مراحل سخت دولت آلمان نيز براي راه‌اندازي امور دخالت كرد ولي مرجع اصلي در هر حال سازمان ملل است.

در مرحله اول مذاكرات شرط ما اين بود كه تمام مفاد مذاكرات محرمانه باقي بماند. ما در حقيقت به دنبال تبليغات نبوديم. مي‌شد هر هفته در مورد اين مذاكرات خبرسازي كرد و اين موضوع را در بوق و كرنا كنيم ولي هدف اصلي ما انساني بوده و مي‌خواستيم اسرا آزاد شده و مفقودين مشخص شوند و پيكر شهدا به ميهن بازگردد.

برخي اوقات اخباري درز پيدا كرد كه از طرف ما نبود. چند هفته قبل به توافق ابتدايي رسيديم كه بايد در دولت دشمن تصويب مي‌شد. رسانه‌هاي اسراييلي از دو هفته قبل جزئيات اين مذاكرات را فاش كردند، ولي ما هيچ سخني نگفتيم. طبيعي است كه در مذاكرات قبلي اين تجربه را به دست آورديم كه مطرح كردن جزئيات مذاكرات در رسانه‌ها به روند مذاكرات لطمه وارد مي‌كند.

به ياد داريد كه پس از اسارت دو سرباز اسراييلي من كنفرانسي مطبوعاتي تشكيل داده و در مورد اين موضوع صحبت كردم كه البته موضوع سمير قنطار جزو مسائل اصلي بود. من در آن سخنان هيچ سقفي تعيين نكردم چرا كه در اين صورت مشكلاتي بروز مي‌كرد. بنا بر اين نيازي به اين نبود كه من سقف بالايي را در رسانه‌ها مطرح كنم بلكه بهتر آن است كه من به دور از تبليغات سقف خود را در مذاكرات مشخص كنم.

اين اولين بار است كه يكي از حزب‌الله در اين موضوع صحبت مي‌كند. در حزب‌الله اين موضوع منحصر به دبيركل است و تلاش تنها بر اين بود كه محرمانه بودن مذاكرات تا آخرين لحظه حفظ شود.

مذاكراتي سخت، طولاني و پيچيده شروع شد كه در برخي اوقات كند شده و يا حتي متوقف شد، چرا كه هر طرف در انتظار طرف مقابل بود. با اين حال هيچگاه به نقطه‌اي نرسيديم كه بگوييم مذاكرات خاتمه يافته و ما قصد بررسي راه‌هاي ديگري را داريم.

گروه ما كه در مذاكرات شركت داشت، بسيار باكفايت و با اخلاص و باتجربه بود. اين گروه نيز تلاش زيادي كردند. من اعتراف مي‌كنم كه ميانجي آلماني نيز تلاش زيادي كرده و ملاقات‌هايي طولاني داشت كه مورد تقدير است.

از چند ماه قبل ما تنها در مورد مبادي و اصول توافق مذاكره مي‌كرديم. در هر مذاكره‌اي در ابتدا در مورد مبادي سخن گفته مي‌شود سپس به مرحله بعدي مي‌رسيم.

از نظر ما يكي از اصول اين مذاكره شامل شدن تمامي اسرا از جمله سمير قنطار بود. دومين اصل اين بود كه تمامي پيكرهاي شهدا تحويل داده شود كه در گورهاي دسته‌جمعي نگهداري مي‌‌شوند. نكته سوم خاتمه يافتن پرونده مفقودالاثرها بود، به خصوص در مورد كساني كه در سال 1982 يا پيش از آن ناپديد شدند. نكته چهارم آزادسازي اسراي فلسطيني و عرب بود كه مطرح شد و همچنين موضوع چهار ديپلمات ايراني كه به نظر ما در سال 1982 توسط قوات لبنان به اسراييل تحويل داده شدند.

پس از مبادي و اصول طبيعي بود كه وارد جزئيات اسامي و چگونگي تبادل شويم. طرف اسراييلي نيز موضوع رون آراد و دو سرباز اسراييلي را مطرح كرد. موضوع باقيمانده اجساد ده تن از سربازان اسراييلي توسط آنها فراموش شده بود.

در مقابل هنگامي كه به اصول رسيديم آنها با آزادي لبناني‌ها به استثناي سمير قنطار موافقت كردند. برادران ما كه امروز در زندان هستند و از اعضاي مقاومت هستند در جنگ تابستان 2006 براي آزادي اسرا مبارزه كردند و خود و خانواده‌هايشان دو سال سختي را تحمل كردند و مي‌توانستيم بلافاصله آنها را آزاد كنيم ولي مي‌دانيم كه نه آنها و نه خانواده‌هايشان آزادي اسرا بدون سمير را نمي‌پذيرفتند. نزديك هشت يا نه شهيد نيز بودند كه اسراييل با تسليم پيكر آنها موافقت كرد. ضمن اينكه اسراييل با اصل آزادسازي اسراي عرب و فلسطيني مخالفت كرد.

مذاكرات ادامه يافت. ظرف يك سال اول مذاكرات هيچ پيشرفتي حاصل نشد. هر دو ما به مبادي و اصول خود پايبند بوديم. ظرف چند ماه گذشته بود كه شاهد پيشرفت بوديم كه ناشي از چند مورد بود.

نكته اول ابتكارعمل‌هاي انساني بود كه مطرح شد و موضوع يك اسير لبناني و دو جسد از شهداي مقاومت به ميان آمد كه در مقابل حزب‌الله نيز جسد يكي از شهرك‌نشينان "اسراييلي" كه از دريا گرفته بود را تحويل داد و اينگونه بود كه پيشرفتي در مذاكرات ايجاد شد.

پس از آن موضوع آزادي نسيم نسر و ارائه باقيمانده اجساد سربازان "اسراييلي" پيش آمد.

چند وقت پيش بدون آنكه زمان آن را مطرح سازيم تا طرف مقابل در تنگنا قرار گيرد، اين موضوع در مذاكرات مطرح شد كه اسراييلي‌ها هنوز با آزادي سمير قنطار مخالفت مي‌كنند. با اين حال چند وقت قبل با آزادي سمير نيز موافقت شد و اين مشكل حل شد.

در مورد جزئيات بايد بگويم از نظر عملي هنگامي كه در مورد اسراي لبناني سخن مي‌گوييم، سمير قنطار و چهار سرباز مقاومت مطرح مي‌شود و سپس موضوع يحيي اسكاف به ميان آمد. اسراييلي‌ها اصرار داشتند كه اسكاف در عمليات شهيد دلال مغربي شهيد شده است. پيش از اين نيز اين موضوع مطرح شده بود و ما خواستار پيكر وي شديم كه با مخالفت آنها روبرو شديم.

اسراييلي‌ها گفتند كه پنج پيكر از شهداي اين عمليات را در اختيار دارند كه در نهايت آزمايش دي.ان.اي مشخص مي‌كند كه آيا يحيي اسكاف در ميان آنها وجود دارد يا خير.

در فهرستي كه ما داريم شهدايي در تاريخ 1978 نيز وجود دارند كه اجساد آنها نزد دشمن است و تعداد آنها 199 تن است. آنها اكنون شروع به نبش قبرها كرده‌اند و اين موضوع بسيار مهم است.

خانواده شهدا به خوبي مي‌دانند كه وقتي پس از سال‌ها پيكر عزيز خود را دريافت مي‌كنند، از هر كسي بيشتر مي‌دانند كه اين تبادل چه احساسي دارد.

بدين ترتيب بزرگ‌ترين تكريم براي اين شهدا اين است كه قبرهايي رسمي با حروفي از نور داشته باشند.

در اينجا تنها موضوع محمد فران يك صياد لبناني مطرح شد كه در سواحل جنوب ناپديد شده و سپس قايق وي در حاليكه آثار خون بر آن بود كشف شد.

ما بر اين باور هستيم كه وي نزد اسراييلي‌ها بوده و مسئوليت او متوجه آنها است. موضوع وي نيز در گزارشي كه روز تبادل تسليم خواهد شد به شكل نهايي روشن مي‌شود.

از روي بررسي‌ها و آزمايش‌هاي دي.ان.آ مي‌توانيم بسياري از پرونده‌ها را براي هميشه خاتمه يافته تلقي كنيم. تمامي اسرا، اجساد، مفقودالاثرها مشخص خواهند شد و بدين ترتيب اين پرونده خاتمه خواهد يافت.

در موضوع ايران نكته جديدي وجود نداشت. انتظار مي‌رود كه ميانجي آلماني گزارش نهايي اسراييل در مورد سرنوشت چهار ديپلمات ايراني را تحويل بگيرد. در مقابل ما به ميانجي بين‌المللي گزارش خود را در مورد سرنوشت رون آراد را ارائه مي‌دهيم كه گمان مي‌كنم ظرف دو روز آينده وي به بيروت آمده و گزارش را تحويل بگيرد.

در مورد رون آراد بايد بگويم كه ما پيش از جنگ تابستان 2006 در مورد آراد تحقيق كرديم. در همان زمان ما در دو خط كار مي‌كرديم. يك موضوع روشن شدن سرنوشت آراد و موضوع ديگر عمليات اسير گرفتن از اسراييلي‌ها.

ما دست به تحقيقاتي ميداني زده و شهادت‌هايي را جمع‌آوري كرديم و موضوع آراد را از ابتدا تا انتها بررسي كرديم. به نتيجه‌اي نهايي رسيديم كه بر اساس اسناد و مدارك است و ما البته اين موضوع را در رسانه‌ها مطرح نخواهيم كرد. تلاش‌هاي زيادي در اين موضوع به عمل آمده و گزارش مكتوب آن را تحويل ميانجي خواهيم داد كه اين ديگر جزو حقوق وي است كه بخواهد آن را منتشر كند يا خير.

در مورد بخش آخر مذاكرات بايد بگويم كه پس از موافقت با آزادسازي سمير قنطار موضوع آزادي اسراي عرب و فلسطيني مطرح شد. من امروز نمي‌توانم چيزي بيشتر بگويم و باقي امور را در روز استقبال از اسرا خواهم گفت.

برخي جريان‌ها وجود دارند كه مي‌توانستند در اين امر تاثيرگذار باشند. اسراييل به ما گفت كه ما مشغول مذاكره با ابومازن هستيم و در عين حال مشغول مذاكره با حماس براي آزادي گلعاد شاليت هستيم. آنها گفتند وقتي ما در حال انجام چنين مذاكره‌اي هستيم چگونه اسراي فلسطيني را به شما به عنوان حزب‌الله لبنان تحويل دهيم كه البته موضوعي منطقي بود.

پس از جنگ تابستان 2006 توافقي در اين موضوع پيش آمد كه بيانگر جدا بودن اين دو روند از يكديگر است. به اين نتيجه رسيديم كه اسراي فلسطيني را از لبناني جدا كنيم.

در مورد اسرا عرب نيز اسراييل گفت كه ما مشكلي داريم. ما با اردن توافق صلح امضا كرديم و قادر به تسليم اسراي اردني به حزب‌الله نيستيم. همچنين اسراي سوريه‌اي تبديل به بخشي از مذاكرات بين اسراييل و سوريه شده است و ما نمي‌خواهيم حزب‌الله را نماينده تمامي اعراب بدانيم.

برخي از وزاري اسراييلي گفتند كه اگر هر چه حزب‌الله مي‌خواهد به آن بدهيم بدان معني است كه نصرالله را تبديل به پادشاه اعراب كرده‌ايم. من چنين چيزي را هرگز نخواستم و نمي خواهم بلكه مي‌خواهم خدمتگذاري براي اين مجاهدان باقي مانده در زندان هاي دشمن باشم.

در اين موضوع ما در پايان راه بر مبادي فلسطيني اصرار كرديم و خواستيم كه اسراي فلسطيني به خاطر نمادين بودن آنها به ما تسليم شود.

در نهايت توافق به عمل آمده بدين گونه بود كه من نامه‌اي براي دبيركل سازمان ملل ارسال كرده و در مورد يازده هزار اسير عرب و فلسطيني خواهم گفت و مي‌گويم كه جامعه بين‌المللي مسئول آنها است.

طبيعي است كه دبيركل سازمان ملل و نخست‌وزير اسراييل نيز سخناني را خواهند گفت.

در مورد موضوع اسراي عرب التزامي از دبيركل سازمان ملل وجود دارد كه وي گفت تلاش خواهد كرد تا اسراي اردني و سوريه‌اي آزاد شوند.

در هر حال ما در مقابل چنين نتيجه‌اي به خصوص در مورد موضوع لبناني آن قرار داريم. موفقيت بزرگ در اين ميان كه بسياري از آن سخن گفتند موضوع سمير قنطار است. در برابر چنين دستاورد بزرگي و در برابر اين فرصت كه در برابر ديگر اسرا نيز وجود دارد ما اين توافق را پذيرفتيم و من امروز به شكل رسمي اعلام مي‌كنم كه توافق اعلام شده از طرف ما نيز مورد قبول است و ما در تمامي اقدامات اجرايي آن همكاري خواهيم كرد.

مذاكره‌‌كنندگان ما نيز در اين مدت در مورد تمامي امور به توافق رسيده‌اند. بر اين گمانم كه روزهاي آينده نيز به شكل زمانبندي شده مشخص مي‌شوند و اندكي قبل يا بعد از 15 جولاي اين تبادل انجام خواهد شد و بهتر است تاريخ آن مشخص نشود. گمان ميكنم ظرف يك يا دو هفته اين توافق نهايي خواهد شد.

برخي مسائل قانوني و قضايي در مورد قنطار در اسراييل وجود دارد كه البته جاي نگراني ندارد. اين توافق نهايي شده و اسرا آزاد خواهند شد و امور در پايان ان قرار دارند.

به همين مناسبت من به سه نكته پاياني اشاره مي‌كنم و باقي را براي روز استقبال مي‌گذارم.

يك) من اين موفقيت و پيروزي را به تمامي لبناني‌ها تبريك مي‌گويم. اميدوارم تا تمامي لبناني‌ها اين موضوع را موفقيتي براي خود بدانند. ما نيز نمي‌خواهيم از اين پيروزي در معادلات داخلي استفاده كنيم. اين اصول و قواعد و قوانين ماست. همه مي‌توانند اين موضوع را پيروزي براي خود فرض كنند. كسي نيز در اين ميان شكست نخورده است. اميدوارم تا تمامي لبناني‌ها اهميت اين موفقيت را دريابند كه در صوت خاتمه يافتن آن به لطف خدا، لبنان اولين كشور عربي خواهد بود كه در روند درگيري اعراب و اسراييل پرونده اسراي خود را خاتمه خواهد داد زيرا پس از آن هيچ اسير لبناني و پيكر هيچ شهيدي در سرزمين‌هاي اشغالي نخواهد بود. برخي ممكن است اين موضوع را بهانه كرده و بگويند حزب‌الله قصد بهره‌برداري از آن را دارند. براي من اصلا مهم نيست و من تنها به خوشحالي خانواده‌ها فكر مي‌كنم. ما در نهايت موفق به آزادسازي تمامي خاك خود به جز مزارع شبعا و بلندي‌هاي كفر شوبا و سپس آزادسازي تمامي اسراي خود شديم كه دستاوردي بزرگ است.

دو) كاروان شهدا به لبنان خواهند آمد. لبناني‌ها، فلسطيني‌هاي اردوگاه‌ها، اعراب و گروه‌هاي مختلف. هنگامي كه قصد دارند اين شهدا را تشييع كنند بايد به مسئوليت اخلاقي خود عمل كرده و فداكاري اين شهدا در طول اين سال‌ها را به ياد آوريم. اين مناسبت بايد تبديل به مناسبتي ملي و فراگير و فرصتي براي نزديك شدن همه گروه‌ها به يكديگر باشد. من از نظر شخصي عليرغم شرايط سخت امنيتي اعلام مي‌كنم كه آماده شركت در هرگونه ديدار و مذاكره هستم كه به نزديكي گروه‌ها و رهبران لبناني كمك كند تا كشور از اين مرحله حساس و پر از نفرت و ترديد عبور كند. من از تمامي لبناني‌ها دعوت مي‌كنم تا در اين جشن ملي شركت كنند.
سه) در اين جشن ملي من تاكيد دارم كه تمامي گروه‌هاي ملي و ميهني از تمامي حركات و رفتارهاي تحريك‌آميز خودداري كنند. اجازه دهيد تا از فداكاري اسرا و شهدا براي صاف كردن قلب‌هاي خود استفاده كنيم و مراسمي با شكوه برگزار كنيم. من پيش از اين بارها از مردم خواستم تا از شليك گلوله هوايي به علامت شادماني خودداري كنند، ولي فايده‌اي نكرد. ما ديگر تحمل نداريم با هر سخنراني رهبران لبناني شاهد قرباني شدن مردم بي‌گناه باشيم. من امروز از تمامي كساني كه در اين مراسم قصد دارند شركت كنند مي‌خواهم تا از شليك گلوله هوايي خودداري كنند. من از تمامي جواناني كه سخنان مرا مي‌شوند مي‌گويم كه هر كسي كه اقدام به شليك گلوله كند در واقع به من، سينه من و عمامه من شليك كرده است. اين گلوله‌ها به صورت مقاومت و فرهنگ مقاومت شليك مي‌شود. هواداران مقاومت نيز بايد اين موضوع را دريابند. البته ما تدابيري نيز براي اين موضوع اتخاذ كرده‌ايم. من از تمامي خانواده‌ها مي‌خواهم تا در ساختمان‌هاي خود كميته‌هايي را تشكيل داده و از شليك گلوله هوايي خودداري كنند. اين گلوله‌ها در خدمت به دشمن شليك مي‌شوند و موفقيت‌هاي مقاومت را هدف قرار مي‌دهد.
 پنجشنبه 13 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن