تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، بزرگ‏ترين ـ فرمود ـ يا با عظمت‏ترين نام خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813178726




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازخواني پيوند شوم منافقين، بني‌صدر و نهضت آزادي/5پايان تاريخ مصرف مثلث شوم


واضح آرشیو وب فارسی:آریا نیوز: بازخواني پيوند شوم منافقين، بني‌صدر و نهضت آزادي/5پايان تاريخ مصرف مثلث شوم
روز 31 خرداد نيز بررسي طرح عدم كفايت سياسي بني صدر رأي دادند. در اين روز نيز نمايندگان طرفدار نهضت آزادي و رئيس جمهور از شركت در جلسه مجلس شوراي اسلامي خودداري كردند. علاوه بر افرادي كه جلسه 30 خرداد را ترك كرده بودند، عزت الله سحابي، گلزاده غفوري، اعظم طالقاني و حسين انصاري راد نيز از شركت در جلسه 31 خرداد خودداري كردند.
گروه تاريخ: تاريخ انقلاب اسلامي با فراز و نشيب هاي متفاوتي همراه بوده است. گروهها و افراد فراواني پس از پيروزي انقلاب وارد كارزار سياست شدند، براي فريب افكار عمومي برخي شعارهاي طرفداري از خلق سر دادند، برخي ديگر خود را تئوريسين بزرگ "اقتصاد توحيدي" ناميدند، عده اي ديگر شعار ملي گرايي و طرفداري از ليبراليسم سرمي دادندو... اما "دست تاريخ" نقاب نفاق ها و فريب ها و ادعاهاي ملي گرايان را كنار زد و دستشان را در تاريخ ملت رو كرد.

آنچه در پي مي آيد داستان پيوند شوم مثلث "سازمان منافقين"، "بني صدر" و "نهضت آزادي" از فرداي پيروزي انقلاب اسلامي است، هر چند اين پيوند از سال هاي پيش از انقلاب كليد خورده بود ليكن پس از انقلاب جنبه تشكيلاتي، سياسي و فكري آن پر رنگ تر و تبديل به يك جريان سياسي شدند. اين 3 جريان، شاخ و برگ هاي درخت اومانيسم، ماترياليسم و ليبراليسم هستند كه وحدت در استراتژي و اختلاف در تاكتيك دارند. چه بازرگان بود كه منافقين را "فرزندان عزيز" خود مي خواند.

اگرچه اين 3 جريان ابتداي پيروزي انقلاب در برخي موارد اختلافاتي داشتند اما هر چه مي گذشت، اختلاف به ائتلاف و اختلافات تاكتيكي به اشتراكات استراتژيك تبديل مي شد كه اين 3 جريان هر كدام سرنوشت مشابهي پيدا كردند؛ سازمان مجاهدين و بني صدر به اصلشان "امريكا، غرب و صدام" رسيدند، جبهه ملي از سوي امام(ره) مرتد اعلام شد، نهضت آزادي هر چند قرار را بر فرار ترجيح داد اما در داخل همان اقدامات منافقين و بني صدر را با "ادبيات" و "روش ديگري" دنبال مي كرد تا اينكه امام در نامه 6/1/68 خود، نهضت آزادي را كه در داخل مانده بود، از منافقين كه به خارج فرار كرده بودند، بدتر دانست.

با اين حال، نهضت آزادي چندي پس از آن، با جرياني كه پيش از اين خود را انقلابي مي دانستند و از اين دوران خود توبه و به چريك هاي پشيمان مبدل شده بودند، بر مدار حلقه كيان سروش كه در آن، نهضت آزادي با انقلابيون سابق به ائتلاف تئوريك رسيدند و در سال هاي بعد به ائتلافي تشكيلاتي- سياسي به نام جبهه دموكراسي خواهي و حقوق بشر تبديل شد و اين آغازي بود بر قصه نفاق جديد؛ قصه اي كه سر دراز دارد.

رجانيوز، در چند بخش اين پيوند را از روزهاي اول انقلاب تا زمان اوج آن در 30 خرداد، 6 و 7 تير سال 60 به نقل از كتاب "سازمان مجاهدين خلق؛ پيدايي تا فرجام" مورد بازخواني قرار داد. بخش پيش رو، بخش پاياني اين پرونده است:

آغازي از يك پايان، اعلام "فاز نظامي"

پس از تصويب آيين نامه نحوه رسيدگي به كفايت سياسي رئيس جمهور در جلسه مورخ 27 خرداد مجلس شوراي اسلامي و اعلام آغاز بحث و بررسي آن در اولين جلسه بعد از تعطيلات (پنج شنبه 28 خرداد نيمه شعبان و جمعه 29 خرداد)، سازمان در روز 28 خردادماه 1360 رسماً حركت مسلحانه عليه رژيم جمهوري اسلامي را اعلام كرد تا به زعم ديرين رجوي، ايران به لبنان تبديل گردد.

شكست سنگين در اولين آزمايش "فاز نظامي"

آمادگي براي مهلكه 30 خرداد

در آستانه طرح عدم كفايت سياسي بني صدر در مجلس، سازمان شورش مسلحانه 30 خرداد را تدارك مي ديد. كادر مركزي سازمان از مدتي قبل فراهم ساختن نظر مساعد دولت هاي خارجي جهت "قيام عليه جمهوري اسلامي" را به عهده گرفته بود. طبق اظهارات يكي از مسئولان حفاظت مركزيت سازمان، مسعود رجوي، در اواخر سال 1359 براي جلب موافقت دول اروپايي و كسب نظر مثبت آمريكا از طريق رابط هاي بعضي از دولت هاي غربي، به فرانسه رفت.

مهلكه شكست تز "شورشگري"

روز شنبه 30 خرداد 1360، روز طرح عدم كفايت سياسي بني صدر در مجلس بود. در اولين جلسه بررسي طرح مزبور، 15 تن از نمايندگان از شركت در حلسه خودداري كردند كه برخي از شناخته شده ترين آنها عبارت بودند از: مهدي بازرگان، ابراهيم يزدي، يدالله سحابي، احمد سلامتيان، احمد صدر حاج سيد جوادي، احمد غضنفرپور، محمد مجتهد شبستري و هاشم صباغيان. هم گروه ها و جريان هاي مخالف نظام -جز اندكي كه مرزبندي ايدئولوژيك و استراتژيك با ليبرال ها داشتند- قرار حمايت از بني صدر را كنار گذاشته بودند. بني صدر كاملاً مخفي شده بود و هيچ كس از محل اختفاي او خبر نداشت؛ تا آنجا كه دادستان انقلاب اسلامي مركز نيز بعداً اعلام كرد كه از محل سكونت بني صدر هيچ گونه اطلاعي در دست نيست.

بعداً معلوم شد كه او ابتدا در منزل دكتر ناصر تكميل همايون، عضو حزب ملت ايران و از دوستان قديمي بني صدر در ايران و فرانسه، مخفي شد و پس از چند نقل و انتقال و تغيير مكان، سرانجام از طريق حسين نواب صفوي، صاحب امتياز روزنامه انقلاب اسلامي-كه رابط سازمان با دستگاه بني صدر بود- به مخفي گاهي رفت كه سازمان تدارك ديده بود.

عصر روز سي ام خرداد، در تهران و چند شهر بزرگ ديگر، هواداران و وابستگان سازمان حركتي را انجام دادند يا شروع كردند كه سرانجامي جز تباهي براي آنها نداشت. سازمان بعداً مدعي شد كه 500 هزار نفر در تظاهرات 30 خرداد شركت كردند؛ ليكن تعداد افراد سازمانيدهي شده سازمان و گروه هايي كه به آنها پيوستند و در حمايت از بني صدر و سازمان به تظهرات خشونت بار و مسلحانه دست زدند، بيش از چند هزار نفر نبود.

خبرگزاري رويترز گزارش داد كه "حدود 3 هزار نفر از افرادي كه به سازمان چريكي مجاهدين خلق تعلق دارند، خيابان ها را بستند و تعدادي اتومبيل و موتورسيكلت را آتش زدند و عليه حكومت اسلامي به شعار دادن پرداختند."

حضور گروه هاي مختلف مردم و پاسداران در خيابان هاي اصلي و مركزي شهر كم كم وضع را دگرگون كرد و دستگيري مهاجمان آغاز شد. از حدود ساعت 7 بعدازظهر، هواداران باقي مانده كه مبهوت از اين شكست بودند، با انفعال و سردرگمي، متفرق شدند و فضاي شهر تحت كنترل نيروهيا انتظامي آرام گرفت.

روز 31 خرداد نيز بررسي طرح عدم كفايت سياسي بني صدر رأي دادند. در اين روز نيز نمايندگان طرفدار نهضت آزادي و رئيس جمهور از شركت در جلسه مجلس شوراي اسلامي خودداري كردند. علاوه بر افرادي كه جلسه 30 خرداد را ترك كرده بودند، عزت الله سحابي، گلزاده غفوري، اعظم طالقاني و حسين انصاري راد نيز از شركت در جلسه 31 خرداد خودداري كردند.

آيت الله خامنه اي نيز طي سخنان مشروحي ضمن تأكيد بر اينكه رأي به عدم كفايت بني صدر ناشي از يك اختلاف حزبي و سياسي نيست و در واقع يك مسئوليت الهي در پاسخ به خواست مردم است، به تفصيل، دلايل و اسناد عدم كفايت سياسي بني صدر را تبيين و ارائه نمود.

پس از عزل بني صدر از رياست جمهوري طي پاسخ حضرت امام به نامه رئيس مجلس شوراي اسلامي و اتمام روال حقوقي و قانوني موضوع براساس قانون اساسي، امام خميني در اول تيرماه 1360 درديدار با اقشار مختلف مردم ضمن اشاره به وقايع 30 خرداد و تجليل از حضور ملت، در صحنه دفاع از انقلاب، هواداران سازمان را به تفكر و توبه و جدايي از آشوبگران دعوت نمود:

...به اين جوان هاي گول خورده اي كه از چند نفر گرگ گول خورده اند، نصيحت مي كنم... توجه داشته باشيد اين امري كه دو روز پيش [30خرداد] اتفاق افتاد اين را مطالعه كنيد، ببينيد چه بود؟... شما كه بازي خورديد، و سران جنايتكار منافقين شما را بازي دادند و خودشان در پناهگاه ها نشستند و شما را به خيابان آوردند و آن «غائله اسفناك را به دست شما به بار آورده اند... اعلام قيام مسلحانه در مقابل كيست؟ اعلام قيام مسلحانه در مقابل ملتي است كه قريب بيست سال و اخيراً دو سه سال، خون خودش را داده و دست آمريكا و بلوك او را، و شوروي و بلوك او را، از اين كشور كوتاه كرده است... كراراً من [به بني صدر] گفتم كه بيا و از اين گروهك هاي فاسد، از اين منافقين، تبري كن، حيثيت خودت را از دست نده، برو در ملاء عالم و اينها را از خود بران. اينها تو را به تباهيمي كشند... من خير اين گروه ها را مي خواهم، اگر اين گروهك دست برداند و در مقابل اسلام و كشور اسلامي قيام نكنند و آنهايي كه قيام كردند توجه كنند و برگردند به دامن اسلام... جوان ها و دخترها و پسرهاي عزيز ما را گول اينها را نخورند. از دامن برگردند به اسلام... جوان ها و دخترها و پسرهاي عزيز ما گول اينها را نخورند. از دامن اينها فرار كنند و به آغوش اسلام برگردند... آن آقا [=بني صدر] كه من كراراً به او گفتن كه حسابت را از اين منافقين جدا كن و اعلام كن به اينكه شماها [= منافقين] از اسلام نيستيد و شماها به من ارتباط نداريد، نپذيرفت و ديد آنچه ديد و من اميدوارم كه توبه كند... براي همه كس هر كار بكند، باز جاي توبه است، رحمات خدا واسع است.

انفجار ششم تير

آغاز علني مرحله نظامي سازمان، پيامدهاي فوري مختلفي به همراه داشت:

تنفر عميق مردم از اين حركت و توقع آنها از دولت در سركوب قاطع منافقين، برخورد محكم و ترديدناپذير مقامات قضايي، كميته و سپاه كه متناسب با افكار عمومي عمل كردند، چنان ضربه اي به سازمان زد كه به هيچ عنوان تصورش را نمي كرد.

بعدها، سودابه سديفي، مشاور بني صدر، پس از دستگيري اعتراف كرد كه پس از عزل قانوني رئيس جمهور و پنهان شدن او، بني صدر به رجوي پيام داد كه "بايد شروع به زدن رأس هاي آنها [= حاكميت نظام جمهوري اسلامي] نمود، چاره ديگري نيست."

روز ششم تيرماه با انفجار بمب كار گذاشته شده در ضبط صورت بزرگي كه روي تريبون سخنراني آيت الله خامنه اي در مسجد اباذر تهران قرار داده شده بود، پروژه حذف رهبران اصلي جريان پيرو خط امام توسط سازمان كليد خورد.

فاجعه هفتم تير

محمدجواد قديري (شوهر زهره عطريانفر، خواهر محمد عطريانفر) عضو كادر مركزي سازمان و از طراحان اصلي انفجار مسجد اباذر، "در روز چهارم تير [1360] به دوستان خود با اطمينان خبر مي دهد كه روز هفتم تير، كار يكسره خواهد شد." وي روز ششم تير نيز قبل از فرار از كشور "به بعضي از متهمين [عضو سازمان] كه مجدداً دستگير شده اند گفته بود كه فردا يعني روز 7/4/1360 كار نظام اسلامي تمام است."

بيش از يك دهه بعد هفته نام عرب زبان الوطن العربي نوشت:

...سازمان سيا با كمك مزدوران خود در داخل [ايران] توانست يك محل گردهمايي را منفجر كند كه در آن رويداد، بين 70 تا 80 نفر از سران رژيم و در رأس آنها محمد بهشتي كشته شدند...

در گزارش وزارت خارجه امريكا درباره سازمان كه در سال 1994 ميلادي (1373 شمسي) انتشار يافت نيز صراحتاً مسئوليت انفجار هفتم تير بر عهده آن سازمان گذارده شده است:

مجاهدين موجي از بمب گذاري و ترور را عليه رژيم خميني آغاز نمودند كه تا امروز نيز طنين انداز است. شاخص ترين حمله در تاريخ 28 ژوئن 1981 برابر 7 تير 1360 رخ داد و اين زماني بود كه دو بمب، مركز حزب جمهوري اسلامي (حزب روحانيون) را از هم متلاشي كرد ومنجر به كشته شدن 74 تن از رهبران ارشد رژيم گشت. من جمله رهبر حزب جمهوري اسلامي، آيت الله بهشتي، 4 وزير و 27 نماينده مجلس.

امام خميني در اولين سخنراني خود بعد از فاجعه هفتم تير، افراد وابسته به امريكا و شوروري را مسئول آدم كشي ها و بمب گذاري ها برشمرد و ضمن تجليل از شهيد آيت الله بهشتي و ساير شهداي هفتم تير به عنوان "خدمتگزاران كشور"، و ذكر مراتب مظلوميت خاص شهيد بهشتي به دليل تبليغات متراكم ضدانقلاب و بويژه سازمان عليه وي، هواداران فريب خورده را به دور شدن از "سران فاسد و جنايتكار" سازمان فراخواند. در پيام مكتوب امام نيز تأكيد شد كه "كوردلان مدعي مجاهدت راه خلق خدمتگزاران فعال و صديق را از خلق گرفتند."

فرار بني صدر و رجوي

سه شنبه 6مرداد 1360- 26 رمضان- 28 جولاي

...ساعت 11 بعد از ظهر خبر فرار يك هواپيماي بوئينگ سوخت رساني نظامي از فرودگاه تهران رسيد. دستور تعقيب و برگرداندن آن را داديم. ساعت دوازده خبر دادند كه وارد تركيه شده و از دست ما كاري برنمي آيد و خلبان آن همان سرهنگ معزي خلبان مخصوص شاه است كه هواپيماي شاه را به ايران آورده بوده...

چهارشنبه 7 مرداد 1360- 27 رمضان- 29 جولاي.

...ساعت يازده صبح گزارش رسيد كه بني صدر و رجوي سرنشين هواپيماي فراري هستند و امروز صبح به پاريس رسيده اند و فرانسه به بني صدر پناهنگي سياسي داده. خبر تلخي است.

خبر مرتبط:

بازرگان: به رجوي رأي دهيد/ بني‌صدر: رجوي داراي پايگاه مردمي است

همدستي بني صدر با منافقين در كودتاي نوژه

مجاهدين خلق فرزندان عزيز مهندس بازرگان

جبهه‌گيري نهضت آزادي و منافقين پشت سر بني‌صدر
 چهارشنبه 12 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آریا نیوز]
[مشاهده در: www.aryanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 327]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن