تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846457727




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حدود امر به معروف و نهی از منکر مشخص نشده


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: سیاست > چهره ها  - اسدالله بادامچیان مهمترین مساله مغفول مانده در مساله امر به معروف و نهی ازمنکر تعیین حدود آن در نظام ولایی جمهوری اسلامی است. نگاهی به تاریخ اسلام نشان می دهد عباسیان گروهی بودند که به اسم اهل بیت وارد حکومت شدند اما خود آنان اهل منکرات بودند، گرچه نامشان اسلامی بود. در دوره عباسی امور حسبیه وجود داشت و حکومت کاری به دین نداشت و مردم هم می دانستند که ظاهر حکومت دینی است اما باطن فاسدی دارد. البته توده عادی مردم به قوانین مربوط عمل می کردند و در درون خودشان هم امر به معروف و نهی از منکر را اجرا می کردند و نسبت به مساله حکومت هم می دانستند، این امر هیچ فایده ای ندارد. پس در حقیقت، تکلیف روشن بود و توده مردم در امر به معروف حدودی داشتند که حدود حکومتی بود و آنها در آن دخالت نمی کردند چون در آن صورت سر و کارشان با دستگاه عباسی بود. حکومت هم در اموی که ما تحت عنوان حرام می شناسیم وارد نمی شد. در دوران معاصر نیز، حکومت پهلوی، کاملا ضد اسلامی بود. در آن دوران امر به معروف یک بخش عمومی مردمی داشت و یک بخش هم مقاومت ضد حکومت طاغوت به این لحاظ، متدینین از رادیو و تلویزیون استفاده نمی کردند یا برخی مغازه داران به افراد بی حجاب جنس نمی فروختند. اما در هر صورت در هر خیابانی مشروب فروشی وجود داشت و کسی هم نمی توانست کاری بکند. با وقوع انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی همه چیزش امر به معروف است و نهی از منکر و با توجه به حکم این امر، همه می توانند امربه معروف کنند؛ از فرد عادی گرفته تا راس حکومت. بنابراین در چنین نظامی این امر یک نظام می خواهد. اینکه فرد در کجا می تواند به ولی امر مسلمین امر به معروف و نهی از منکر کند که شئونات حفظ شود؟ یا به رئیس جمهور چگونه می توان امر به معروف و نهی از منکر کرد؟ از طرفی در دستگاه های دولتی این امر را چگونه باید محقق کنند. در درون حکومت امربه معروف گونه باید انجام شود. یک کارمند در اداره چگونه می تواند امر به معروف کند. آیا امور حسبیه کفایت می کند یا شرایط عوض شده است. نکته بعد در این موضوع، شرایط امر به معروف در میان مردم است. نکته ای که در اینجا باید درباره امر به معروف مود توجه قرار بگیرد این است که می گوییم «امر» به معروف نه تذکر دادن و به فرموده امام راحل امر به معروف «قوه آمره» می خواهد. این قوه آمره چطور محقق می شود؟ آیا مردم این قوه آمره هستند یا حکومت؟ و اگر این وظیفه حکومت است حدود این آمره بودن تا کجاست؟ اگر کسی خلاف کرد که منجر به جرم شد مردم باید خودشان وارد شوند یا اینکه این وظیفه قوه قضائیه است که در این زمینه وارد شود. لذا در این امر در 31 سالی که اصل هشتم قانون اساسی مغفول مانده است مشکلات قانونی در راه امر به معروف و نهی از منکر توسط مردم وجو داشته است. یعنی اگر فردی خلافی را دید باید این را اثبات کند. اینکه حدود امر به معروف و نهی از منکر در جمهوری اسلامی چیست دولت چه کند، مردم چه کنند و نهادها و ساختارهای حکومتی چه وظیفه ای در این زمینه دارند موضوعی است که باید بدان پرداخت و حدود آن را مشخص کرد. /ش ف




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 641]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن