واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: «چموش دوزي» پيشهاي رو به فراموشي
«چموش دوزي» در ماسوله گيلان يكي از صنايع دستي بسيار معروف استان گيلان به شمار ميآيد كه قدمت آن به حدود 300 سال ميرسد و قرنها پاي افزار گيله مردان و روستاييان اين ديار سبز بوده كه متاسفانه به دليل عدم توجه كافي امروزه رو به فراموشي است.
معروفترين چموش دوزان گيلان در شهرك تاريخي ماسوله بسر ميبردند و بيشتر چموشهاي مورد استفاده مردمان اين استان بخصوص اهالي منطقه فومنات (غربگيلان) به دست آنان تهيه ميشده است.
به گزارش ايرنا، چموش نوعي كفش و پاي افزار قديم، مخصوص گيله مردان و روستاييان، بدون پاشنه بوده و در انواع و اقسام مختلف از چرم تهيه ميشود.
نوع متداول آن، داراي بند و تسمههاي بلند است كه به ساق پا پيچيده ميشود و نوع ديگر داراي تسمه و بند است، ولي همانند نوع بنددار، نوكي عقابي و برگشته دارد.
در گذشته بيشتر روستاييان، دامداران و كشاورزان گيلاني از چموش استفاده ميكردند. با رواج كفشهاي ماشيني و انواع پاي افزار لاستيكي و پارچهاي، استفاده از چموش بسيار كم شده، به طوري كه امروز اين صنعت و هنر سنتي در حال زوال بوده و ساخت آن بيشتر جنبه تزييني پيدا نموده است. در كتاب سرزمين و مردم فومنات نوشته «كيوان پندي» آمده است: چموش را غالباً از چرم ساده و بدون رنگ تهيه ميكردند، اما اگر ميخواستند كه چرم را رنگ كنند، از رنگ گياهي همچون پوست انار استفاده ميشده است.
چموش اصيل را از چرم دباغي شده گاوميش يا بز ميساختند و به همين جهت در جاهايي كه دوخت چموش متداول بود، تشكيلات دباغي و دباغخانه رو به راه و دباغخانههايي در حوالي چموش دوزان ايجاد ميشده است.
در اين زمينه به عنوان مثال ميتوان به دباغخانهاي اشاره داشت كه در سالهاي 1304ـ 1305 هجري شمسي در فومن توسط برخي از ماسولهايها راهاندازي شده بود.كارگاههاي دباغي كه خود نيز از مشاغل قديمي اين منطقه، به خصوص صنايع دباغي ماسوله را تشكيل ميداد، كارش تبديل پوست گاو و گوسفند به چرم بوده است.
چموش به اين صورت تهيه ميشد كه پوست گاو و بز را به دباغخانه آورده، اول آن را نمك ميزدند، بعد در آهك ميخوابانيدند، سپس موي آن را برميداشتند و آنگاه در انار ترش، پخته و در حوض ميانداختند تا پوست رنگ بگيرد.
بعد آن را روي تشك انداخته، لوله ميكردند، سپس در آب فرو ميكردند تا شوري آن برود، بعد در كنار هم آويزان ميكردند تا هوا خورده و خشك بشود. بعد از اين مرحله پوست را صاف نموده مجدداً در آب ميانداختند، آن وقت روي تخت خوابانيده، آن را «شلفا» (يك نوع ضربه زدن به پوست) ميزدند و محصول به عمل آمده را تحويل چرم فروشان و كفاشان ميدادند.
تنها چموش دوز ساكن ماسوله كه اين پيشه و حرفه را از پدر بزرگش زنده ياد استاد «علياكبر فرنيا»، معروف به استاد ميرزا فرا گرفته است، در اين باره ميگويد: با ورود كفشهاي پلاستيكي و ماشيني ديگر كسي رغبت به استفاده از چموش نداشت و هم اكنون راسته چموش دوزان و دباغخانهها مرتبط با آن به طور كامل از بين رفته است.
«مجيد فرنيا» جوان 29 ساله كه داراي مغازه فروش صنايع دستي در ابتداي بازار ماسوله است، افزود: چموش به عنوان يك كالاي تزييني جنبه دكور پيدا كرده است و تنها توسط گردشگران خوش قريحه خريداري ميشود.
وي خنك نگه داشتن پا در فصول گرم و گرم نگه داشتن آن در فصول سرد سال را از جمله ويژگيهاي منحصر به فرد چموش عنوان كرد.
وي گفت: پدر بزرگم سال پيش درگذشت و من بخاطر علاقهمندي و با هدف زنده نگه داشتن اين ميراث و فرهنگ گذشتگانم آن هم بصورت تفنني، چموش ميدوزم.
وي با بيان اين كه چموش دوزي در حال فراموشي است، گفت: افزايش قيمت مواداوليه، نداشتن كاربري در زمان حال و تقاضاي نامناسب بازار، عدم حمايت از اين صنعت و هنردستي و عدم كسب درآمد در اين كار از دلايل اين موضوع است.
وي با بيان اين كه تنها كسي كه به چموش دوزي مشغول است، گفت: تشكيل كلاسهاي آموزشي براي علاقهمندان، در راستاي حفظ اين هويت و ميراث گذشتگان از سوي سازمانهاي متولي و مرتبط بسيار موثر است.
وي خواستار حمايت مورد نياز از سوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان در زمينه حفظ و احياي صنايع دستي مختلف بويژه چموش دوزي شد. شهردار شهرك تاريخي ماسوله نيز با تاكيد بر زنده نگه داشتن صنايع دستي به عنوان بخشي از هويت تاريخي و فرهنگي اين ديار قديمي، گفت: اين موضوع توجه و اهتمام بيشتر مسئولين سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گيلان را ميطلبد.
«يحيي يوسف پور» افزود: امسال در راستاي ارج گذاري تلاش و زحمات استاد چموش دوز ماسوله، تنديس زنده ياد استاد «علي اكبر فرنيا» در شهرك تاريخي ماسوله نصب ميشود.
معاون صنايع دستي و هنرهاي سنتي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان نيز گفت: هم اكنون طرح پژوهش در راستاي آسيب شناسي هنرهاي سنتي و صنايع دستي اين استان در حال اجرا است.
«ساسان قاسمي» در گفتگو با خبرنگار ايرنا افزود: براي ماندگاري هر هنر سنتي بايد جنبههاي مختلف ماندگاري و حفظ آن كارشناسي شود و اين امر يك ضرورت است.
سرپرست مركز پژوهشهاي گيلان شناسي با بيان اين كه چموش دوزي و تعدادي ديگر از صنايع دستي ديگر استان در حال زوال است، ابراز اميدواري كرد: با اعلام نتايج بررسيهاي طرح ياد شده، وضعيت صنايع دستي گيلان بهتر شود.
وي گفت: صنايع دستي گيلان اين قابليت را دارد كه گردشگران تنها با هدف بازديد و استفاده از اين ميراث ارزشمند به اين استان سفر كنند.
به گزارش ايرنا، هم اكنون در تنها مركز ساخت چموش تعداد معدودي چموش ساخته و عرضه ميشود.
قيمت چموشهاي تزييني از نوع كوچك كه اغلب علاقهمندان آن را براي آويزان كردن در منزل يا اتومبيلشان خريداري ميكنند، 120 هزار ريال است.
سالانه بيش از يك ميليون مسافر و گردشگر داخلي و خارجي از شهرك تاريخي ماسوله در 35 كيلومتري جنوب غربي مركز شهرستان فومن و 65 كيلومتري رشت مركز استان گيلان، ديدن ميكنند.
چهارشنبه 12 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اطلاعات]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 253]