تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سجده شكر برهرمسلمانى واجب است،با آن نمازت را كامل و پروردگارت را خشنود مى سازى و فرش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815740691




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شيوه‌هاي جديد تصويربرداري براي تشخيص زودرس سرطان پستان


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: شيوه‌هاي جديد تصويربرداري براي تشخيص زودرس سرطان پستان


سلامتي- همشهري آنلاين:
دانشمندان در تلاش هستند كه شيوه بهتري براي بررسي سرطان پستان در زناني دارد كه به علت بافت بسيار متراكم سينه‌ها، ماموگرام‌هاي فعلي نمي‌توانند تصوير واضحي از آنها به دست دهند.

به گزارش آسوشيتدپرس كارشناسان در كلينيك مايو در روچستر مينياپوليس در حال آزمايش نوع جديدي از دوربين‌ها هستند كه ممكن است تصاويري حتي بهتر از ام‌آرآي گران‌قيمت به دست دهد كه در حال حاضر تنها براي زنان پرخطر از لحاظ سرطان پستان مورد استفاده قرار مي‌گيرد، و در عين حال قيمت بسيار كمتري خواهد داشت.

اما تكنولوژي‌‌ها هنوز تجربي هستند. اما پژوهش‌ها در اين زمينه با اشتياق دنبال مي‌شود، چرا كه نياز زيادي به آن وجود دارد: تخمين ‌زده مي‌شود كه نيمي از زنان زير 50 سال و يك سوم زنان بالاي 50 سال بافت متراكم پستاني دارد.

اين گروه زنان به غير از آنكه ديدن تومورهاي درحال رشد در سينه آنها مشكلتر است، در معرض خطر بيشتر براي ابتلا به سرطان پستان هستند.

ماموگرافي تنها مي‌تواند بگويد كه بخشي از پستان از بافتي متراكم‌تر از بافت چربي عادي آن ساخته شده است. اما بافت سينه به طور عادي متراكم باشد، در حال حاضر راهي مناسب براي بررسي بهتر آن از لحاظ وجود سرطان در دست نيست.

ماموگرام‌ها يك شيوه تصويربرداري با پرتوهاي ايكس است كه نقاط داراي بافت متراكم در بافت طبيعي را نشان مي‌دهد، سايه‌هايي كه ممكن است نشانگر يك تومور باشد.

انجام مرتب ماموگرافي از40 سالگي به بعد مي‌تواند با يافتن تومورها در هنگامي كه بسيار كوچكتر و بيشتر قابل درمان هستند، مرگ و مير ناشي از آنها را كاهش دهد.

اما ماموگرافي روشي كامل نيست، و به خصوص پستان‌هاي متراكم را نمي‌توان به درستي با آنها ديد.

برخي از پزشكان از هم اكنون براي زنان داراي بافت متراكم پستاني سونوگرافي را توصيه مي‌كنند. معدودي از بررسي‌هايي كه در اين مورد انجام شده است نشان مي‌دهد كه سونوگرافي دقت تشخيصي را در اين افراد افزايش مي‌دهد، اما كارشناسان در اين مورد اختلاف نظر دارند.

غده‌اي ديگر از متخصصان، ام‌آر‌آي را براي پستان‌هاي با بافت متراكم توصيه مي‌كنند، كه با شناسايي تغييرات جريان خون مي‌تواند بروز سرطان را تشخيص دهد. اما با توجه به قيمت بالاي ام‌آرآي – در آمريكا بالاي 1000 دلار- صرفا متراكم بودن پستان دليل مطلق براي استفاده از آن تلقي نمي‌شود. هم سونوگرافي و هم ام‌آر‌آي در موارد زيادي نقاطي در پستان را مشكوك تشخيص مي‌دهند كه بعدا معلوم مي‌شود كه سالم هستند.

ورود تكنولوژي‌هاي جديد

ماموگرافي‌‌ها دوبعدي هستند، تصاوير تختي از سطوحي كه اصولا تخت نيستند. هنگامي تكنسين راديولوژي سينه زن را به يونيت ماموگرافي مي‌فشارد تا از آن عكس بگيرد، قصد دارد بافت‌هاي پستان را طوري پخش كند كه مناطق كمتري از آن از ديد اشعه ايكس پنهان بماند.

ماموگرام‌هاي استرئو Stereo به متخصص راديولوژي انكان مي‌دهد كه اين تصاوير پرتو ايكس را به صورت سه‌بعدي ببيند، بنابراين نقطه كوچكي در كف سينه با بافت طبيعي قرار گرفته بر روي آن پنهان نخواهند ماند.

اما در بينايي خود داراي درك عمق هستيم، زيرا هر چشم ما تصويري اندكي متفاوت باديگري ثبت مي‌كند، و به مغز اجازه مي‌دهد تا با روي هم انداختن اين دوتصويري ديدي سه‌بعدي را ايجاد كند.

همين مفهوم اساس استرئوسكوپ‌ها را تشكيل مي‌دهد، وسائلي كه به افراد كمك مي‌كنند تصاوير را به صورت سه‌بعدي ببيند.

ماموگرام‌هاي استرئو كه بوسيله شركت تكنولوژي‌هاي BBN مستقر در شهر كمبريج در ماساچوست آمريكا ساخته شده‌تاند، اساسا به همين شيوه عمل مي‌كنند. تصاوير اشعه ايكس از زواياي متفاوت گرفته مي‌شود. سپس راديولوژيست‌ها عينك‌هايي به چشم مي‌‌زنند تا هر چشم تصويري جداگانه را روي يك مونيتور مخصوص را ببيند. مغز تصويري واحدي و سه‌بعدي را از اين تصاوير ادراك مي‌كند.

متخصصان راديولوژي در دانشگاه اموري حدود 1500 زن را كه در معرض خطر بالاي سرطان پستان بودند، هم با ماموگرام و هم با ماموگرام استرئو مورد بررسي قرار دادند. راديولوژيست‌‌‌هاس متقاوتي هر كدام از اين آزمون‌ها را مورد تجزيه و تحليل قرار دادند.نتيجه آن بود كه ماموگرام‌هاي استرئو تشخيص موارد سرطان پستان را 23 درصد افزايش داد.

شيوه ديگري كه دانشمندان در كلينيك مايو ابداع كرده‌اند و " تصويربرداي مولكولي پستان" يا MBI ناميده مي‌شود، از رويكرد متفاوتي استفاده مي‌كند- شناسايي اينكه چگونه بافت توموري بدون توجه به ظاهرش، عمل مي‌كند.

پزشكان دارويي به نام نشانگر راديواكتيو به بيمار تزريق مي‌كنند- همان دارويي كه متخصصان قلب هنگام گرفتن تست ورزش يا تست استرس قلبي به بيماران تزريق مي‌كنند.اين ماده براي مدتي در بافت پستان تجمع مي‌يايد و در اين هنگام با استفاده از يك دوربين گاماي كوچگ از آن عكس گرفته مي‌‌شود.

بررسي‌ها نشان دهنده دقت مشابه اين روش با MRI و در عين حال سريع‌تر بودن آن در كشف ضايعات سرطاني پستان بوده است.

تاريخ درج: 12 تير 1387 ساعت 00:49 تاريخ تاييد: 12 تير 1387 ساعت 01:04 تاريخ به روز رساني: 12 تير 1387 ساعت 01:03
 چهارشنبه 12 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 345]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن