تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815594358




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برگزاري انتخابات كانون نويسندگان خانه موسيقي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: برگزاري انتخابات كانون نويسندگان خانه موسيقي


نهادها- همشهري آنلاين:
هيئت مديره كانون نويسندگان خانه موسيقي تنها كانوني بود كه گزارشي مكتوب و مفصل از فعاليت‌هاي خود را در مجمع عمومي مطرح كرد

به گزارش همشهري آنلاين در اين مجمع كه عصر سه شنبه، 11 تير با حضور 20 عضو اين كانون در محل خانه موسيقي برگزارشد، پس از ارائه گزارش هيئت مديره و بازرس انتخابات به رياست حميد رضا نوربخش برگزار و در نتيجه سيد ابوالحسن مختاباد با 16 راي، محمد رضا فياض و بهروز مبصري با 14 راي ، فرشاد توكلي با 12 راي، بهروز وجداني با 10 راي به عنوان اعضاي اصلي هيئت مديره و فريد خردمند با 9 راي و هما سادات افسري با 8 راي به عنوان اعضاي علي البدل انتخاب شدند.

در اين مجمع همچنين حميدرضا عاطفي با 10 راي و عين الله مصيب زاده با 6 راي به عنوان بازرس اصلي و علي البدل كانون انتخاب شدند.

رياست جلسه را حميدرضا نوربخش، مدير عامل خانه موسيقي بر عهده داشت و ساسان فاطمي، منصوره ثابت زاده و عليرضا پوراميد به عنوان دو ناظر و منشي جلسه را اداره مي‌كردند.

پيش از راي گيري ساسان فاطمي، رياست هئيت مديره كانون نويسندگان خانه موسيقي به قرائت گزارش اين كانون پرداخت كه متن كامل اين گزارش را در زير خواهيد خواند:

با اطمينان مي‌توان گفت كه كانون نويسندگان، با 92 نفر عضو، در اين دو سال اخير به مراتب فعال‌تر از كانون‌هاي پرجمعيت خانه‌ي موسيقي و حتي فعال‌ترين كانون خانه‌ي موسيقي ايران بوده است. اين كانون با جلسات متعدد خود (در مجموع 30 بار) به امور بنياديِ مربوط به نحوه‌ي اداره و جذب اعضا و حتي مسائل فراگيرِ مربوط به خانه‌ي موسيقي، مثل تقويت آرشيو و كتابخانه، نوسازيِ ساختمان خيابان صبا، تنظيم پيش‌نويس اساسنامه‌ي جديد خانه‌ي موسيقي و ارائه‌ي طرحِ امتيازبندي براي عضوگيريِ كانون‌ها به هيئت مديره‌ي خانه‌ي موسيقي پرداخته است.

هم‌اكنون تعداد 34 نفر از اعضاء اين كانون از بيمه برخوردارند و بيمه‌ي افراد باقي‌مانده نيز با در نظرگرفتن اولويت مراحل قانوني خود را طي مي‌كند.

اين كانون در حال حاضر 39 عضو پيوسته، 33 عضو وابسته ي يك، و 20 عضو وابسته ي دو دارد. 44 نفر از اعضاي اين كانون در كانون ديگري نيز عضو هستند.

اقدامات كانون نويسندگان خانه‌ي موسيقي در دو سال اخير به شرح زير بوده است:
1. هيئت مديره‌ي كانون، در جهت سامان‌دادن به تشكيلات داخليِ كانون و نحوه‌ي عضوگيري‌ها، جلسات متعددي تشكيل داد و برآن شد تا، از آنجا كه طيف نسبتا گسترده‌اي، از دست‌اندركاران پژوهش گرفته تا روزنامه‌نگاران، در اين كانون عضويت دارند، نام آن را از «كانون پژوهشگران» به كانون «نويسندگان» تغيير دهد. در ضمن، تصميم گرفته شد كه كانون با دو زيرمجموعه‌ي «پژوهشگران و گردآورندگان» و «روزنامه‌نگاران» تعريف شود.

بررسي تك‌تكِ پرونده‌هاي اعضا بر مناسب‌بودنِ اين تصميم‌گيري صحه گذاشت. گذشته از آن، هيئت مديره، در جلسات متعدد و ضمن بررسي همه‌ي پرونده‌ها، جداولِ امتيازبنديِ فعاليت‌هاي اعضا و متقاضيانِ عضويت را تهيه كرد كه در آن امتيازهاي مربوط به فعاليت‌هاي مختلف پژوهشي، گردآوري و روزنامه‌نگاري تعيين و ميزان حداقل امتيازها براي عضويت در رده‌هاي مختلفِ وابسته‌ي 2، وابسته‌ي 1 و پيوسته مقرر شد. اين جداول طبق تقاضاي هيئت مديره‌ي خانه‌ي موسيقي به اين هيئت ارائه شد تا مبناي جداول امتيازبندي براي ديگركانون‌ها شود.

2. كانون نويسندگان، در طي اين دو سال، چهار طرح مختلف (ابداع نوعي سه‌پايه‌ي نت، توليد نرم‌افزار موسيقي ايراني، ابداع يك نت‌نويسيِ جديد و ابداع يك نوع مضراب جديد) كه از سوي سازمان‌هاي دولتي جهت تأييد كارشناسي به اين كانون ارجاع داده شده بودند را بررسي كرد و با تأييد دو طرح از ميان آنها امكان پيگيريِ مراحل بعديِ متحقق‌كردنِ طرح را براي طراحان فراهم آورد. از دو طرحِ ديگر، يكي به كانون سازسازان ارجاع داده شد و طرح ديگر، به‌علت خودداريِ طراح از روشن‌‌كردن جزئيات و بي‌ارتباط‌بودن تقاضاي وي با وظايف و اختيارات كانون نويسندگان كنار گذاشته شد.

3. كانون نويسندگان، پس از بررسي وضعيت آرشيو و سرعت و كيفيت كارِ تبديلِ منابع صوتيِ موجود در آرشيو به فايلِِ صوتي، با ارائه‌ي درخواست به امور مالي خانه‌ي موسيقي توانست يك دستگاه ضبط صوتِ ريل و يك دستگاه رايانه براي آرشيو خريداري و رايانه‌ي موجود را نيز به‌روز كند.

متأسفانه با وجود پيگيري‌ها و دلسوزي‌هاي كانون نويسندگان براي آرشيو خانه‌ي موسيقي، هيئت مديره‌ي خانه تمايلي به پذيرفتن اين مسئله كه اين كانون متولي آرشيو است نداشته است، حال آنكه پايه‌گذار آرشيو هيئت مديره‌ي سه دوره‌ي پيشِ كانون نويسندگان بوده و تنها كانوني كه صلاحيت نظارتِ تخصصي بر آرشيو را دارد، كانون نويسندگان است كه بخشي از اعضاء آن را پژوهشگران تشكيل مي‌دهند.

اميدواريم هيئت مديره‌ي آينده‌ي كانون اين نكته را مد نظر داشته باشد و براي به رسميت‌شناساندنِ اين حق نزد هيئت مديره‌ي خانه‌ي موسيقي تلاش كند. درضمن، استفاده از تجربيات كانون صدابرداران نيز، بدون ترديد، مي‌تواند در بهبود بازدهيِ كارِ آرشيو مؤثر باشد و اميدواريم حق نظارت فنيِ اين كانون بر آرشيو نيز به رسميت شناخته شود.

4. كانون نويسندگان با خريد سه ميليون تومان كتاب، از محلِ بن‌هاي تخصيص‌داده‌شده به خانه‌ي موسيقي از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در سال گذشته، و اختصاص محلي براي كتابخانه در نقشه‌ي نوسازيِ ساختمان خيابان صبا، اقدامات اوليه را براي تأسيس كتابخانه به عمل آورد. لازم به تذكر است كه استفاده از بن‌هاي اهداييِ كتاب، به‌صورت خريد عمومي براي كتابخانه‌ي آينده‌ي خانه‌ي موسيقي، با پيگيري‌هاي نماينده‌ي اين كانون در هيئت مديره‌ي خانه‌ي موسيقي ممكن شد و متأسفانه هيئت مديره‌ي وقتِ خانه علاقه‌ و اعتقاد چنداني به تأسيس كتابخانه نداشت.

از هيئت مديره‌ي آينده‌ي كانون نويسندگان انتظار مي‌رود مسئله‌ي تأسيس كتابخانه و متولي‌گريِ اين كانون براي آن را پيگيري كند، چرا كه اينجا نيز تنها كانون نويسندگان صلاحيت نظارتِ تخصصي بر كتابخانه را دارد.

5. طرح سخنراني هاي پژوهشي در خانه ي هنرمندان كه از دوره ي پيش مطرح گرديده بود در اين دوره نيز پيگيري شد و خانم ثابت زاده براي پيگيري اين مساله از سوي هيات مديره معرفي شدند.

6. كانون نويسندگان در سال گذشته بر لزوم ايجاد تغييرات و اصلاحات در اساسنامه تأكيد كرد و با پيگيري‌هاي اين كانون بود كه «شوراي بررسي اساسنامه» تشكيل شد و به‌طور مرتب به بررسي مواد مختلف اساسنامه پرداخت.

اين كانون تنها كانوني بود كه پيش‌نويس اصلاحات اساسنامه‌ي خانه‌ي موسيقي را تهيه كرد و آن را مبناي بررسي اساسنامه در شوراي مذكور قرار داد. بيش از 60 درصد از موارد پيشنهاديِ كانون توسط شورا و سپس توسط مجمع عمومي خانه‌ي موسيقي پذيرفته شد. يكي از بزرگ‌ترين موفقيت‌هاي كانون نويسندگان در اين زمينه حذفِ آن بخش از اختيارات شوراي عالي بود كه آن را بالاتر از هيئت مديره‌ي خانه‌ي موسيقي، كه منتخب اعضاء آن است، و از نظر تخصصي، بالاتر از همه‌ي كانون‌هاي تخصصي قرار مي‌داد.

7. كانون نويسندگان طرحِ نوسازيِ ساختمان صبا را با برآورد هزينه به هيئت مديره‌ي خانه‌ي موسيقي ارائه داد و با پيگيري‌هاي اين كانون بود كه سرانجام اين طرح متحقق شد و اكنون فضاي مناسبي براي استفاده‌هاي اداري در اين ساختمان ايجاد شده است كه بخشي از آن نيز به كتابخانه اختصاص دارد. از هيئت مديره‌ي آينده انتظار مي‌رود كه اختصاص اين بخش از فضا به كتابخانه را در نظر داشته باشد و پيگيري‌هاي لازم را جهت تجهيز آن به عمل آورد.

8. كانون نويسندگان پيشنهاد تهيه‌ي نظامنامه‌هاي اخلاقِ حرفه‌اي، شامل تعيين دستمزدها، حقوق مؤلف و موارد ديگر، توسط همه‌ي كانون‌هاي خانه و بسته به مواردِ حرفه‌ايِ تخصصيِ هر كانون، را به هيئت مديره‌ي خانه‌ي موسيقي ارائه داد. نظامنامه‌هاي مذكور، هرچقدر هم فاقد ضمانت اجرايي مي‌بودند، در حل اختلافات احتمالي ميان دست‌اندركاران موسيقي براساسِ عرفي كه در نظر مي‌گرفتند، مي‌توانستند نقش بسيار مؤثري ايفا كنند. اما متأسفانه اين پيشنهاد، كه تحقق آن مي‌توانست اساسي‌ترين اقدام يك تشكل صنفي باشد، مورد پذيرش هيئت مديره‌ي خانه‌ي موسيقي قرار نگرفت. اميد است هيئت مديره‌ي آينده‌ي كانون بتواند اين مهم را به سرانجام برساند.

كانون نويسندگان خانه‌ي موسيقي در اين دو سال اخير ثابت كرد كه مي‌تواند مؤثرترين كانون خانه‌ي موسيقي در پيش‌برد اهداف تشكيلاتي و سازمانيِ خانه‌ي موسيقي باشد. هيئت مديره‌ي كانون اعتقاد راسخ داشت كه بسياري از نابساماني‌هاي خانه‌ي موسيقي معلول بي‌توجهيِ مديريت به مسائل دروني و تشكيلاتيِ خانه‌ي موسيقي است.

يكي از نشانه‌هاي بارز اين بي‌توجهي آگاهيِ هيئت مديره از وجود نهمين كانون، يعني كانون صدابرداران، يك سال و اندي پس از تشكيل اين كانون بوده است؛ و يكي از مهم‌ترين پيامدهاي اين بي‌توجهي را بايد عضوگيريِ بي‌رويه دانست كه تعداد اعضاي خانه‌ي موسيقي را به تقريبا 8000 نفر رسانده است (از اين ميان فقط نزديك به 4000 نفر عضو كانوني‌اند كه هيئت مديره‌ي آن در سال گذشته بيش از دو بار جلسه برگزار نكرده است).

به‌دنبالِ اقدام هيئت مديره‌ي خانه‌ي موسيقي نسبت به دريافت حق عضويت‌ها و تعيين ضرب‌الاجل براي آن، كه باز هم به پيشنهاد و با پيگيريِ نماينده‌ي كانون نويسندگان در هيئت مديره عملي شد، از اين 8000 نفر تعدادي كمتر از 2000 نفر حق عضويت خود را پرداخت كردند. اين اقدام، نشان ‌داد كه، از يك سو، اداره‌ي 8000 نفر و اطلاع‌رساني به آنها تا چه حد در نظام اداريِ نابسامان خانه‌ي موسيقي دشوار است و، از سوي ديگر، تا چه اندازه عملكرد مديريت خانه‌ي موسيقي در ايجاد حس همبستگي و تعلق به جامعه‌ي موسيقي در بين اعضا ضعيف بوده است. همه‌چيز نشان مي‌دهد كه نگاه هيئت مديره همواره رو به بيرون از خانه بوده است و مديريت همواره از نگاه به درون خانه‌ي موسيقي براي سازماندهيِ امور داخلي تقريبا به‌كلي غافل مانده است.

اطمينان داريم كه رونق خانه‌ي موسيقي فقط در گروِ ساماندهيِ امور داخلي آن است و اميدواريم هيئت مديره‌ي آينده‌ي كانون نويسندگان به نقش مؤثر اين كانون در پيشبرد اين امور توجه داشته باشد و راه هيئت مديره‌ي قبلي را در اين زمينه ادامه دهد.

تاريخ درج: 11 تير 1387 ساعت 22:16 تاريخ تاييد: 11 تير 1387 ساعت 22:49 تاريخ به روز رساني: 11 تير 1387 ساعت 22:48
 سه شنبه 11 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن