تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شيعيان ما كسانى‏اند كه در راه ولايت ما بذل و بخشش مى‏كنند، در راه دوستى ما به يكديگر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816581790




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جامعه - اطلاعات آسيب‌هاي اجتماعي ايران به مردم ارائه نمي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: جامعه - اطلاعات آسيب‌هاي اجتماعي ايران به مردم ارائه نمي‌شود


جامعه - اطلاعات آسيب‌هاي اجتماعي ايران به مردم ارائه نمي‌شود

گروه اجتماعي: پس از اينكه وزارت رفاه و تامين اجتماعي، چند ماه از ارائه رقم مربوط به خط فقر در ايران خودداري كرده است، ديروز نوبت سازمان بهزيستي بود كه آمار آسيب‌هاي اجتماعي كشور را از مردم پنهان كند. ديروز ابوالحسن فقيه رئيس سازمان بهزيستي كه چندي پيش در روزنامه ايران نوشته بود، وضع معيشتي فقرا در دولت نهم بهتر شده، در توجيه عمومي نشدن اطلاعات مربوط به آسيب‌هاي اجتماعي در همايش علمي آسيب‌هاي اجتماعي، در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: «امروز افتتاحيه همايش است و نبايد انتظار داشت، نتايج بررسي‌ها ذكر شود. » به گزارش ايسنا، خبرنگاراني كه صبح ديروز براي پوشش خبري همايش علمي اسلام و آسيب‌هاي اجتماعي در تالار همايش‌هاي وزارت كشور حضور يافتند، پس از پوشش افتتاح اين همايش كه با صحبت‌هاي وزير رفاه، روساي مجلس شوراي اسلامي و سازمان بهزيستي كشور پايان يافت، به سراغ فقيه ـ رئيس سازمان بهزيستي كشور ـ رفتند تا گلايه‌هايي را درباره همايش و در مجموع، نحوه اطلاع‌رساني موضوعات مربوط به آسيب‌هاي اجتماعي مطرح كنند. خبرنگاران با اعتراض به ضعيف بودن سطح همايش و اينكه با وجود تبليغات چندين ماهه از سوي سازمان، چرا به جاي سخنراني‌هاي علمي و ارائه نتايج كارشناسي از سوي مسوولان كشور، تنها سخناني كلي در باب اهميت آسيب‌هاي اجتماعي ايراد شد، از وي خواستند، گله آنها را به گوش وزير رفاه برساند؛ چرا كه وزير تنها با گفتن «كمبود زمان» اصل صحبت‌هاي خود را به زماني ديگر موكول كرد. فقيه نيز در پاسخ به خبرنگاران گفت: امروز افتتاحيه همايش است و نبايد انتظار داشت، نتايج بررسي‌ها ذكر شود. نتايج همايش در قالب كتاب چاپ مي‌شود، از سوي ديگر شايد جايز نباشد در افتتاحيه اظهارنظري در مورد آسيب‌ها ‌شود. وي با استناد به قسمتي از سخنان رئيس مجلس شوراي اسلامي در اين همايش اذعان كرد: در اين همايش مهم‌ترين نكته را لاريجاني ـ رئيس مجلس شوراي اسلامي ـ ذكر كرد و آن، جلب توجه مسوولان به استفاده از برپايي چنين همايشي است. رئيس سازمان بهزيستي كشور در پاسخ به اينكه با ارائه چكيده‌اي از وضعيت آسيب‌هاي اجتماعي در سخنراني‌ها، همايش جذاب‌تر مي‌شد، تصريح كرد: همايش دوروزه است و همه اينها ارائه مي‌شود. با اين اظهارنظر، خبرنگاران نيز به فقيه گفتند:

اما همه مسوولان، در اين دو روز به اين همايش نمي‌آيند، كه وي نيز در پاسخ آنها گفت: چكيده مقالات براي آنها ارسال مي‌شود. رئيس سازمان بهزيستي در پاسخ به سوال خبرنگاران و اينكه چرا به تازگي سازمان بهزيستي ارائه نكردن آمار آسيب‌هاي اجتماعي را تبليغ مي‌كند در حالي كه آمارها مي‌تواند گوياي عمق آسيب‌ها باشد، اظهار كرد: هرچند آمار ورودي‌هاي سازمان مشخص است، اما آمار كاملي از همه حوزه‌هاي آسيب‌هاي اجتماعي نداريم. از طرف ديگر برخي اوقات به دليل پايين بودن درصد آمارها، توجهي به آنها نمي‌شود و يا آنكه برخي با بزرگنمايي باعث حساس شدن موضوع مي‌شوند.
وي در برابر اين موضوع كه ارائه نكردن آمارهاي رسمي از سوي مسوولان باعث ارائه آمارهاي غيررسمي مي‌شود، عنوان كرد: آمار رسمي را تنها در حيطه فعاليت خود مي‌توانيم ارائه دهيم. اين جمله فقيه به پايان نرسيده بود كه خبرنگاري نرخ رشد آسيب‌هاي اجتماعي در جامعه را پرسيد كه رئيس سازمان بهزيستي در پاسخ گفت: ندارم، از متخصصان بپرسيد.
فقيه در پاسخ به سوالي درباره پيش‌دستي وزارت كشور براي راه‌اندازي پايگاه داده‌هاي آسيب‌هاي اجتماعي و دليل اينكه چرا سازمان بهزيستي نبايد چنين پايگاهي را راه‌اندازي كند، اظهار كرد: با وزارت كشور همكاري داريم و تعامل كامل برقرار است. از سوي ديگر مهم آن است كه فضا و تعامل دستگاه‌ها را به‌گونه‌اي ايجاد كنيم كه خارج از مسائل حاشيه‌اي و سياسي هر يك وظيفه خود را بدانند و كار را به جلو ببرند. هرچند در برخي مواقع نيازمند قانون و مصوبه هيات دولت هستيم. و اما خبرنگار ديگري با انتقاد از اينكه هرآنچه امروز در همايش مطرح شد، در ميزگرد‌ها نيز تكرار شده بود، توضيح داد: خب، همين است! خبرنگار رو به فقيه كرد و ادامه داد: امروز آمديم ببينيم در زمينه اجرايي مي‌خواهيد چه كاري كنيد؟ و رئيس سازمان بهزيستي نيز اينگونه پاسخ داد: اين همايش نقطه شروع است، نه پايان و كارگاه‌هاي آموزشي آن به طور مستمر ادامه مي‌يابد. همچنين خوبي همايش در اين است كه حوزه، دانشگاه و مسوولان اجرايي را درگير و از تصميم‌گيري‌هاي آني جلوگيري مي‌كند. بنابراين پس از همايش به سراغ اجرا مي‌رويم. وي در مورد ايجاد شبكه پايگاه‌هاي خدمات اجتماعي تصريح كرد:50 پايگاه خدمات اجتماعي و مداخله‌گري در آسيب‌ها از برنامه‌هايي است كه آغاز شده و ادامه خواهد داشت. رئيس سازمان بهزيستي درباره خودروهاي اورژانس اجتماعي (123) كه چندي پيش راه‌اندازي آنها، طي مراسمي به طور رسمي افتتاح و مقرر شده بود با حضور در خيابان‌ها، اولين خودرويي باشد كه در مقابل پاي آسيب‌ديدگان مي‌ايستد، اما تا امروز كسي اين خودروها را نديده است، خاطرنشان كرد: به دليل آنكه فاز اول كار افتتاح شده، تعداد خودروها كم است. در همايش آسيب‌هاي اجتماعي رئيس مجلس و وزير رفاه نيز حضور داشتند. رئيس مجلس شوراي اسلامي از تهيه طرحي براي برخورد با افراد ناهنجار در جامعه در مجلس شوراي اسلامي خبر داد و با انتقاد از تخصيص مجازات كم براي افرادي كه ناهنجاري‌هاي اجتماعي را به‌وجود مي‌آورند، گفت: اگر برخي از ناهنجاري‌هاي اجتماعي در بسياري از كشورهايي كه ما به برخي از رفتارهاي آنان ايراد داريم انجام شود كابينه تغيير مي‌كند. به گزارش مهر، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي پيش از ظهر ديروز در سخنراني خود در مراسم افتتاحيه همايش «اسلام و آسيب‌هاي اجتماعي» كه در محل تالار وزارت كشور با حضور نخبگان و صاحب‌نظران در عرصه آسيب‌هاي اجتماعي توسط سازمان بهزيستي برگزار شد، اظهار داشت: همه افرادي كه براي اسلام و نظام دلمشغولي دارند تلاش مي‌كنند تا در عرصه مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي گام‌ بردارند.
وي با بيان اينكه موضوعات مورد بررسي در سازمان بهزيستي از مسائل اصلي و مهم در كشور است، اظهار داشت: برخي امور در كشور با مشكل شناسايي مي‌شوند اما مهم‌تر سازوكاري است كه ما را به راه‌حل برساند. در برخورد با اموري كه سازمان بهزيستي با آن مواجه است، ‌ابهامات بيشتر و راه‌حل‌ها پيچيده‌تر است.
رئيس مجلس حل مسائل آسيب‌هاي اجتماعي را مرتبط با ساير امور ديگر ازجمله شرايط اقتصادي، سنت‌هاي فرهنگي، اجتماعي و برخي رفتارهاي مديريتي دانست و گفت: چون گاه از نظر نظريه‌پردازي نيز در موضوع مشكلات فقر وجود دارد بنابراين اهتمام شما بايد بيشتر از ساير شئون حكومت‌داري باشد.
لاريجاني با بيان اينكه جوامع بشري همواره در معرض آسيب‌هاي اجتماعي هستند، يادآور شد: بر حسب شرايط موجود جوامع بشري، نوع آسيب‌ها نيز متفاوت است. جوامعي كه بخواهند از قوام عقلاني برخوردار باشند بايد براي اين آسيب‌ها راه‌حل داشته باشند تا آرامش رواني در جامعه فراهم شود. وي افزود: حكومت خوب، حكومتي است كه براي آسيب‌ها فرمول‌هاي حكومتي مطلوب داشته باشد مخصوصا در شرايط و دوران مدرنيته كه با آسيب‌هاي متنوع‌تري روبه‌رو هستيم.
رئيس مجلس با بيان اينكه شرايط امروز مباحث و دردسرهاي اجتماعي خاص خود را دارد، خاطرنشان كرد: متاسفانه شما نمي‌توانيد در اين امور اقتباسي برخورد كنيد زيرا براي آسيب‌هاي اجتماعي به دليل به‌هم‌تنيدگي با سنت‌هاي اجتماعي نمي‌توان با گرته‌برداري از روش‌هايي كه ديگر كشورها دارند راه علاج پيدا كرد. لاريجاني صيانت از افراد در معرض آسيب‌هاي اجتماعي را اولين وظيفه ذاتي سازمان بهزيستي خواند و گفت: به دليل تنوع مشكلات بايد از ظرفيت‌هاي نخبگان استفاده كرد تا با متدولوژي با اين امور برخورد شود.
وي خطاب به مسوولان سازمان بهزيستي گفت: دولت و مجلس و دستگاه‌هاي تبليغاتي نيز بايد در اين مسير به شما كمك كنند. عبدالرضا مصري وزير رفاه نيز ديروز در مراسم گفت: تلاش سازمان بهزيستي بايد اين باشد كه براي كنترل آسيب‌هاي اجتماعي نگاه علمي حاكم شود و ما اميدواريم تلاش بهزيستي در اين رويكرد جديد با توفيق همراه باشد.
وي اضافه كرد: ما نبايد در جامعه شاهد ريزش‌هاي اجتماعي به سمت نهادهاي حمايتي باشيم و بايد به نحوي جامعه مديريت شود كه از ريزش‌هاي اجتماعي به سمت نهادهاي حمايتي جلوگيري شود.
وي گفت: اثرات فرد به فرد، فرد به جامعه و جامعه به فرد كه ايجاد آسيب اجتماعي مي‌كند، از اول خلقت بوده است، نمونه‌هاي زيادي از آن هم در قرآن آمده است، از همان لحظه كه خداوند انسان را آفريد و دستور تكريم انسان را داد شيطان به علت تكبر تعظيم نكرد بنابراين اولين آسيب كه همان تكبر است شناسايي شد.
وي افزود: بعد از آن هم هابيل و قابيل، مقتول و قاتل شدند و دومين آسيب اجتماعي هم به وجود آمد، در فقه جعفري شيعه و احاديث و روايات اسلام، سخنان زيادي براي داشتن يك جامعه سالم و پيشگيري و كنترل آسيب‌هاي اجتماعي وجود دارد كه بايد آنها را شناسايي كنيم.
وزير رفاه و تامين اجتماعي گفت: در مورد آمار آسيب‌هاي اجتماعي نبايد كتمان يا بزرگنمايي كنيم، بايد واقعيت‌ها گزارش شود، بايد فقر را در جامعه و آثار آن را بشناسيم و نوع برخورد با آسيب‌هاي اجتماعي را پيدا كنيم.
مصري گفت: در صدر اسلام آسيب‌هايي مانند شرك، بت‌پرستي، زن‌آزاري و مسكرات بود اما پيامبر آمد با خلق عظيم، آسيب‌ها را از بين برد، اين به صفات انسان مربوط است و با ذات انسان كاري ندارد، صفات انسان با تدبير و آموزش مردم و با بشير و نذير اصلاح مي‌شود و اين همايش نكته‌اي است كه از اين همايش انتظار داريم، ما دست ياري را به سمت استادان و صاحب‌نظران براي كمك به حل اين مسائل دراز مي‌كنيم.
وي در اين مراسم كه با حضور علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي همراه بود، گفت: البته حرف اصلي من در اين همايش چيز ديگري بود كه به علت كمبود وقت و حضور دكتر لاريجاني آن را در جاي ديگري مي‌گويم.
 سه شنبه 11 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 421]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن