تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798994833




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كمبود اعتبار و ضعف پژوهش چالش پيش‌روي رشته‌هاي انساني


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: كمبود اعتبار و ضعف پژوهش چالش پيش‌روي رشته‌هاي انساني
به جرات مي توان ادعا كرد 50 درصد كل دانشجويان كشور را دانشجويان علوم انساني تشكيل مي دهند كه اگر پذيرفته شدگان دانشجويان دانشگاه هاي دولتي و غير دولتي حوزه علوم انساني و تعداد فارغ التحصيلان را كنار هم بگذاريم، مشخص مي شود كه اين نسبت هيچ سنخيتي با اعتبارات تخصيص يافته نخواهد داشت... بي توجهي به اعتبارات بخش پژوهش به عنوان موضوع مهمي كه به صورت مكرر در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس قبلي مطرح شد نيز علتي شده بر اين زخم ناسور كه...


به گزارش سرويس دانشگاه و تشكل برنا، رشته علوم انساني طي چند سال اخير با مشكلات و دغدغه هاي بسياري دست و پنجه نرم كرده است كه حتي بسياري از مسئولان كشور بر آن اذعان دارند و رسيدگي به وضعيت موجود را در راس برنامه هاي آموزش عالي كشور و ضروري مي دانند.
"ما در بخشى از رشته‏هاى علوم انسانى، قرن ها جلوتر از دنيا هستيم. خيلى جلوتر از كسانى هستيم كه امروز در اين رشته در دنيا سرآمد به حساب مى‏آيند. چرا اينها را دنبال نكنيم؟
در رشته‏هاى گوناگون علوم انسانى؛ ادبيات، فلسفه، تاريخ، هنر، ما خيلى سابقه داريم. بعضى از علوم انسانى ديگر هم هست كه اگرچه از غرب آمده، اما اگر درست دقت كنيم، خمير مايه‏ آن كه عبارت از عقلانيت و تجربه‏گرائى است، از تفكر و روح ايرانى - اسلامى است.
اروپاى خرافاتى نمي توانست زيست‏شناسى و اقتصاد و مديريت و روانشناسى و جامعه‏شناسى را به اين شكل تنظيم كند. اين، سوغات تفكر علم‏گرايى و تجربه‏گرائى شرق و عمدتاً ايران اسلامى بود كه رفت در آنجا و به اين تحول منتهى شد.

به هر حال، در اين چيزهائى كه عقب هستيم، بايد خودمان را جلو ببريم و خودمان ابداع كنيم؛ ترجمه نكنيم. ترجمه‏گرائى زيان هاى بسيار بزرگى براى ما دارد. "

اين ها تنها بخشي از بيانات رهبر فرزانه انقلاب در ديدار با نخبگان جوان در 12 شهريور ماه 86 است كه علوم انساني هم، به عنوان يكي ديگر از دغدغه هاي ايشان و نخبگان در اين نشست مطرح شد.

تئوري هاي پوسيده تنها رهاورد علوم انساني غرب

به گزارش برنا، علوم انساني اي كه به عنوان مبنا و اصل همه علوم ايراني بر پايه علوم اسلامي قرار گرفته، اما حالا علوم اقتصادي، سياسي، روان شناسي و... حتي جامعه شناسي كه هيچ انطباقي بر جامعه ما ندارد و تنها دستاورد آن محصور كردن دانشجو در يادگيري و از بر كردن تئوري هاي پوسيده اين دسته رشته هاست كه جز اتلاف دوران تحصيلي و صرف هزينه هاي نجومي حاصل ديگري ندارد.

اما آنچه كه در اين باره قابل تامل است اينكه مطابق آخرين آمارها، مجموع دانشجويان علوم انساني در بخش دولتي و خصوصي چيزي بيش از 243 هزار نفر است؛ و اين به معناي اينست كه تعداد كل دانشجويان پذيرفته شده در علوم انساني با تعداد پذيرفته شدگان در ساير رشته ها برابري مي كند.

نابرابري اعتبارات با تعداد دانشجويان علوم انساني
به گزارش سرويس دانشگاه و تشكل برنا، به استناد همين آمار به جرات مي توان ادعا كرد 50 درصد كل دانشجويان كشور را دانشجويان علوم انساني تشكيل مي دهند. كه اگر پذيرفته شدگان دانشجويان دانشگاه هاي دولتي و غير دولتي حوزه علوم انساني و تعداد فارغ التحصيلان را كنار هم بگذاريم، مشخص مي شود كه اين نسبت، هيچ سنخيتي با اعتبارات تخصيص يافته به اين تعداد نخواهد داشت.

يعني بي توجهي به اعتبارات بخش پژوهش به عنوان موضوع مهمي كه به صورت مكرر در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس قبلي مطرح شد نيز علتي شده بر اين زخم ناسور، كه بارها و بارها به چاره اش نشسته اند و نشسته ايم؛ اما هنوز نمي دانيم نقطه شروع درمان از كجاست؟

كاهش سه درصدي بودجه پژوهش
به طوري كه در سال 86 عملاً بودجه بخش تحقيقات، كاهش 45 درصد به 42 درصد را تجربه كرد. ضمن اينكه در بند (و) تبصره 9 قانون بودجه سال 86 ، دستگاه ها ملزم شده اند كه يك تا چهار درصد از كل اعتباراتشان را به امر تحقيقات اختصاص دهند و اين كاهش نشان دهنده عدم رعايت ميزان مصوب از سوي دستگاه هاست.

و تاسف بر انگيزتر اينكه در مواد 42 و 106 قانون برنامه پنج ساله چهارم هم بر تجديد ساختار علوم انساني به خصوص در حوزه تحقيقات تاكيد شده است.

اما شوراي بررسي متون و كتب علوم انساني نيز به عنوان متولي رسيدگي به چالش هاي اين رشته، از 13سال گذشته يعني سال 74 در حوزه آموزش عالي سابق و وزارت علوم فعلي در چهار محور شكلي، آموزشي، علمي و ارزشي تشكيل شد.

به گزارش برنا، از همان ابتدا اين شورا بررسي كتب اصلي، ايجاد بانك اطلاعات از اساتيد و بانك اطلاعات درباره دروس در حال تدريس را در اولويت امور كاري خود قرار داد و برنامه هاي خود را بر اساس اين موضوعات تدوين كرد.

و حالا دستگاه هاي مربوطه كه همه تلاش خود را بر پذيرش دانشجو و به اصطلاح پاسخگويي به نيازهاي آموزشي جامعه قرار داده اند، اكنون بايد ديد برنامه هاي آنان براي بازتوليد اين گستره فزاينده علم چيست؟
رشته اي كه در ايران در انحصار نهضت ترجمه تحديد شده و رشدش در برابر همه علوم انساني سراسر دنيا كه "خميرمايه آن عبارت از عقلانيت و تجربه‏گرائى و متاثر از تفكر و روح ايرانى - اسلامى است" قابل قياس نيست.

***
 سه شنبه 11 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن