تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخاوت از اخلاق پيامبران و ستون ايمان است . هيچ مؤمنى نيست مگر آن كه بخشنده است و تنها ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815623587




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير علوم: سال تحصيلي جديد درصورت تصويب از 20 شهريور آغاز مي‌شود اشاعه فيلم دانشگاه زنجان اشكال داشت نوآوريهاي سازمانها درجلسات يكشنبه هيات دولت مطرح مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: وزير علوم: سال تحصيلي جديد درصورت تصويب از 20 شهريور آغاز مي‌شود اشاعه فيلم دانشگاه زنجان اشكال داشت نوآوريهاي سازمانها درجلسات يكشنبه هيات دولت مطرح مي‌شود


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: آموزشي

وزير علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اينكه پيشنهاد وزارت علوم مبني بر «ارائه نوآوري‌هاي دستگاه‌هاي مختلف در هيات دولت» به تصويب رسيده است، گفت: وزارت علوم آمادگي اين را دارد كه هر هفته يكي از اين نوآوريها را در جلسات يكشنبه هيات دولت مطرح كند.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمد مهدي زاهدي در نشست مطبوعاتي كه با حضور معاونان دانشجويي، فناوري، فرهنگي، آموزشي، پژوهشي، رييس سازمان پژوهشهاي علمي صنعتي ايران و‌ مدير كل امور دانشجويي وزارت علوم برگزار شد، با اشاره به رشد سريع فناوري در دو دهه اخير و پيش‌بيني اين روند در آينده، گفت: بي‌شك اگر در اين باره تمهيدات مناسبي انديشيده نشود، با گذشت زمان بر وسعت شكاف بين كشورها افزوده خواهد شد.

وي يكي از راه‌هاي اصلي مقابله با اين چالش را افزايش توانمندي علمي و نوآوري در كشور بيان كرد و افزود: نوآوري به طور كلي به كارگيري ايده‌هاي جديد است، توانايي خلق ايده‌هاي جديد به طور بالقوه در همه انسانها قرار دارد و به فعل درآوردن اين توانايي‌ها، نيازمند زمينه مناسب، محرك‌ها و عوامل خاص است.

به گفته دكتر زاهدي، نوآوري امري خود به خودي و اتفاقي نيست، بلكه فراينده پيچيده است كه نيازمند الزامات گوناگون مي‌باشد.

وي با بيان اينكه عزم ملي و حمايت مديريت عالي كشور در جهت دهي تمامي اجزاي جامعه به سوي نوآوري، از الزاماتي است كه نقش كليدي در تمامي جوامع ايفا مي‌كند اظهار كرد: در همين راستا رهبر معظم انقلاب، سال 87 را سال نوآوري و شكوفايي نام نهاد، زيرا ايجاد هم‌افزايي بين دو عامل عزم ملي و حمايت مديريت عالي كشور از توسعه فناوري و نوآوري، اصلي ترين عامل در راستاي كاهش فاصله با كشورهاي پيشرفته و پيشتازي در بسياري از عرصه‌ها خواهد بود.

وزير علوم با بيان اينكه امسال تمامي نهادها به ويژه دستگاه‌هاي دولتي، بايد سياستگذاري و برنامه ريزي نوآوري را در راس امور خود قرار دهند، به اقدامات وزارت علوم در اين رابطه اشاره كرد و گفت: وزارت علوم در اين راستا، ضمن افزايش فعاليت‌هاي خود، ستاد «راهبردي نوآوري و شكوفايي» را با اهدافي همچون فرهنگ‌سازي اطلاع‌رساني در امر نوآوري، بازنگري و هماهنگ سازي سياست‌ها و برنامه‌ها در جهت نوآوري و شكوفايي، همكاري موثر با ساير نهادهاي مسؤول در جهت هماهنگ سازي و هم افزايي سياست‌ها، برنامه‌ها و فعاليت‌هاي انگيزشي، حمايتي، تشويقي، خدمت رساني در ارتباط با حمايت از نوآوري در راستاي نيازهاي برنامه توسعه ملي كشور تشكيل داده است.

به گفته وزير علوم، تشكيل دبيرخانه ستاد در معاونت فناوري و برگزاري جلسات متعدد، تشكيل جلسه با حضور معاونان وزارت خانه با هدف بحث پيرامون برنامه‌هاي معاونت‌ها در سال نوآوري و شكوفايي، مكاتبه با دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي براي دريافت پيشنهادات، راه‌اندازي سايت نوآوري و شكوفايي وزارت علوم برخي از اين اقدامات بوده است.

وي همچنين اظهار كرد: امسال همزمان با هفته پژوهش- در اواخر آذر ماه-، نمايشگاه بزرگي از دستاوردهاي انقلاب اسلامي و همچنين دولت نهم در عرصه آموزش عالي برگزار مي‌شود.

دكتر زاهدي ادامه كه مذاكراتي با وزارت امورخارجه صورت گرفته تا در صورت آمادگي سفارت‌خانه‌ها، برخي از دستاوردهاي آموزش عالي كشور در ساير كشورها نيز به نمايش گذاشته شود.

وي با بيان اينكه پيشنهاد وزارت علوم براي ارائه نوآوري‌هاي دستگاه‌هاي مختلف در هيات دولت به تصويب رسيده است، گفت: وزارت علوم آمادگي اين را دارد كه هر هفته يكي از نوآوريها را در هيات دولت مطرح كند و قرار بود اين طرح يكشنبه هر هفته در هيات دولت دنبال شود كه به دليل ترافيك كاري هيات دولت هنوز اجرايي نشده است.

اشاعه فيلم دانشگاه زنجان اشكال داشته است

در مقابل فساد مالي و اخلاقي، كوتاه نمي‌آيم

دكتر زاهدي در ادامه در پاسخ به پرسش يكي از خبرنگاران در خصوص ماجراي دانشگاه زنجان، گفت: بنده بارها اعلام كرده‌ام كه در مقابل دو پديده مسايل(فساد) مالي و اخلاقي، تحت هيچ شرايطي كوتاه كه نمي‌آيم هيچ، بلكه به شدت و قاطعانه نيز برخورد و عمل مي‌كنم.

وي با بيان اينكه وجود عكس بدون روسري دليل بر جرم نمي‌باشد، از انتشار و گسترش فيلم آن انتقاد كرد و گفت: شما مي‌توانيد از يك روحاني اين را بپرسيد كه آيا اين مسئله شرعي بوده و آيا آن را تاييد مي‌كند؟ تا جايي كه بنده مي‌دانم اين كار خلاف شرع بوده و نبايد توسط عده‌اي صورت مي‌گرفت.

وي با اشاره به حادثه سال گذشته كه طي آن يك استاد دانشگاه تهران مقنعه دختر دانشجويي را در كلاس درس بالا زده بود، اظهار كرد: چرا اين رسانه‌هايي كه اين همه داد و بيداد راه انداخته‌اند، آن موقع نه تنها موضع‌گيري نكردند و زماني كه قاطعيت وزارت علوم در برخورد آن پديده را ديدند نقد كردند كه چرا وزارت علوم در اين زمينه سخت‌گيرانه كار مي‌كند.

دكتر زاهدي با بيان اينكه گويا برخي‌ها دوست دارند مسائل را آن طوري كه خودشان مي‌خواهند تفسير و بيان كنند، گفت: اما در وزارت علوم اين گونه نيست، به محض اينكه بفهميم جرمي ايجاد شده، جدا از مسائل سياسي و باندي قاطعانه برخورد مي‌كنيم.

وزير علوم همچنين به ماجراي دانشگاه يزد اشاره كرد و گفت: فردي كه در دانشگاه يزد مجرم شناخته شده بود و پس از بركناري، با شكايت به ديوان عدالت اداري، برگشت به كار شد. بنده به رييس دانشگاه گفتم اجازه بازگشت ندهد، فرد مذكور رسما به دادگاه شكايت برد و دادگاه حكم صادر كرد براي رييس دانشگاه يزد، - كه ايشان يك نيروي مذهبي و انقلاب بودند - و گفتند اگر اجرا نشود آنرا اخراج مي‌كنيم. بنده باز هم به رييس دانشگاه تاكيد كردم اگر حتي حكم اخراجت هم آمد محكم بايست.

وي ادامه داد: هم اكنون جاي اين سوالات وجود دارد كه چرا رسانه‌هايي كه عليه وزارت علوم كار مي‌كنند، مورد دانشگاه يزد را بزرگ نكردند و به حمايت رييس دانشگاه يزد نيامدند؟.

وي افزود: از رسانه‌ها تقاضا دارم براساس آنچه كه بين خود و خدا دارند و متعهد هستند، وقايع را بيان كنند نه آنكه غرق در مباحث سياسي شوند و اولويت را به مسائل سياسي دهند.

وي افزود: آيا مي‌توان به استناد يك فيلم گفت كه استادي فاسد است؟ آن چيزي كه دادستاني دنبال آن است اين است كه به اين نتيجه برسد كه در اين موضوع قصد و عمدي بوده و اين بايد ثابت شود. اين كار ظريفي است، اجازه ندهيد كه اينگونه تلقي شود كه خداي نكرده اساتيد دانشگاه‌هاي ما دچار فساد اخلاقي هستند، اين خيلي به ضرر كشور است.

وزير علوم ادامه داد: متاسفانه اين موضوع مورد سوءاستفاده مخالفان نظام و انقلاب نيز قرار گرفت كه هدفش سركوب اساتيد ما است آيا اين درست است؟ براي اين است كه مي‌گوييم اشاعه اين فيلم اشكال داشته است.

آغاز سال تحصيلي جديد از 20 شهريور در صورت تصويب

دكتر زاهدي همچنين با اشاره به پيشنهاد ارائه شده به شوراي عالي انقلاب فرهنگي در رابطه با تغيير زمان آغاز سال تحصيلي جديد، اظهار كرد: ‌براساس پيشنهاد وزارت علوم و در صورت تصويب، آغاز ترم اول سال تحصيلي از 20 شهريور ماه آغاز خواهد شد و به مدت 17 هفته كامل، ترم ادامه خواهد داشت. ترم دوم نيز با فاصله‌اي يك هفته‌اي و از اول بهمن آغاز مي‌شود و در ترم دوم تحصيلي نيز 17 هفته كامل آموزشي خواهيم داشت.

وي با اشاره به مزاياي اين طرح اظهار كرد: بر اين اساس علاوه بر حضور مناسب و كامل دانشجويان در كلاسهاي درس طي دو ترم تحصيلي، برنامه‌هاي فرهنگي، مذهبي و معنوي در دانشگاه‌ها نيز ارتقا خواهد يافت زيرا براساس اين طرح هفته دفاع مقدس و دهه فجر در ايام فعال دانشگاهي خواهد بود و طي آن مي‌توان براي آشنايي دانشجويان با مسائل معنوي، انقلابي و دفاع مقدس برنامه‌ريزي‌ بيشتري كرد.

دكتر زاهدي با بيان اينكه اين طرح در دستور كار شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرار دارد، گفت: در صورت تصويب اين طرح از امسال اجرايي مي‌شود.

دكتر زاهدي با اشاره به طرح حمايت مالي از دانشجويان دكترا اظهار كرد: اين طرح به صورت مشترك در معاونت‌هاي آموزشي، پژوهشي و دانشجويي وزارت علوم و دانشگاه‌هاي كشور دنبال مي‌شود بر اين اساس در صورت اعلام آمادگي دانشگاه‌ها و اختصاص مبلغي در اين رابطه، طرح مربوطه اجرايي مي شود.

با اين حال امكان دارد اين طرح در يك دانشگاه اجرا و در دانشگاه ديگر اجرا نشود البته پيشنهاد ما به دانشگاه‌ها اين است كه تمام تلاش خود را براي اجراي اين طرح به خرج دهند چراكه به نفع خود آنهاست.

تهيه دستورالعملي جهت قرارگيري دانشگاههاي ايراني در ميان 500 دانشگاه برتر جهان

وي با اشاره به ساير اقدامات وزارت علوم به اجرايي شدن طرح رتبه‌بندي دانشگاه‌هاي جهان اسلام اشاره كرد و گفت: اجراي اين طرح با مصوبه سازمان كنفرانس اسلامي به وزارت علوم واگذار شده است و اجراي آن مراحل نهايي خود را مي‌گذراند.

وي ادامه داد: نتايج اين طرح حاكي از آن است كه دانشگاه‌هاي ايران در ميان دانشگاههاي جهان اسلام، جايگاه مناسبي دارند.

وزير علوم در عين حال خاطرنشان كرد كه در اجلاس روساي دانشگاه‌ها، دستورالعملي تهيه شد تا براساس آن و ارتقاي شاخصهايي، دانشگاه‌هاي ايراني در رتبه‌بندي‌هاي جهاني نيز جايگاه مطلوبي كسب كنند.

وي ادامه داد: در حال حاضر دو دانشگاه‌ صنعتي شريف و تهران، رتبه‌هاي حدود 530 و 520 را در بين دانشگاه‌هاي جهان به خود اختصاص داده‌اند و اميدواريم با رعايت شاخص‌هاي مربوطه تعداد بيشتري از دانشگاه‌هاي ايراني حائز رتبه‌هاي زير 500 در بين ساير كشورها شوند.

وزارت علوم امسال نيز با كسري بودجه روبروست

وي همچنين با بيان اينكه وزارت علوم در سال 87 نيز با كسري بودجه روبرو است، گفت: كمبود بودجه‌ها در حال بررسي است تا ميزان دقيق آن استخراج شود، چرا كه مبالغ تصويب شده پاسخگوي نيازها نيست، با اين حال با صرفه‌جويي و رعايت برخي مسائل به دنبال آن هستيم تا بتوان مبلغ كسري بودجه را به حداقل رسانده و به هيات دولت ارسال كنيم.

وزير علوم با اشاره به ساير اهداف وزارت علوم به تبديل دانشگاه پيام نور به بزرگترين دانشگاه مجازي منطقه اشاره كرد و گفت: در اين رابطه يك گروه تخصصي در حال انجام فعاليت است و بودجه مطلوبي نيز براي آن اختصاص يافته است.

انتهاي پيام
 سه شنبه 11 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 165]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن