تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مسلمان آينه برادر خويش است، هرگاه خطايى از برادر خود ديديد همگى او را مورد حمله قرار ند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816971731




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چاپ دوم «تجلي ولايت در آيه تطهير» وارد بازار نشر شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: چاپ دوم «تجلي ولايت در آيه تطهير» وارد بازار نشر شد
گروه انديشه: كتاب «تجلي ولايت در آيه تطهير»، شامل درس‌ها و سخنان آيت‌الله جوادي آملي، به همت «محمد صفايي» و توسط مركز نشر «اسرا» تجديد چاپ شده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، اين مجموعه مختصر و سهل، ليكن وسيع و وزين، گزيده‌اي از «شرح جامعه كبيره»اي است كه از استاد آيت‌الله «جوادي آملي» در دست تحقيق و طبع است. اين اثر در چهار بخش است كه در بخش اول آن، آيه تطهير، به دور از هرگونه تعصب و پيش‌داوري، مورد بررسي محتوايي قرار گرفته است.

در بخش دوم با تكيه بر روايات ـ كه عمده آن از كتب اهل‌سنت است ـ به تعيين مصاديق آيه پرداخته شد. بخش سوم به نقل و نقد پاره‌اي از شبهات و اشكالات مربوطه اختصاص يافته و در بخش چهارم برخي از نكات پيرامون آيه، مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است.

آيه تطهير كه خود ده‌ها سوره است، حكايتي صادق و گفتاري خالص از ماجراي بزرگ است كه اين شاخصه در آن بروز كرد. اهل‌بيت(ع) بر مبناي طهارت، هيچ نقطه مبهم و تاريكي در صحنه روشن زندگي خود نداشته و ندارند، به رغم همه عداوت‌ها و خصومت‌ها، هور وجود آنان چنان فروزنده و آفتاب هستي آن‌ها به حدي تابنده است كه ظلمت را در آن راهي و تاريكي را به آن سراغي نيست، بلكه همگان اعتراف به قصور در معرفت و اذعان به فضايل بي‌شمار آنان دارند.

در مقدمه اين كتاب مي‌خوانيد: قرآن كريم و امام معصوم دو چهره يك واقعيت و دو ظهور يك حقيقتند؛ يعني انسان كامل، قرآن ممثل و قرآن كريم، انسان كامل مدون است. امام، قرآن ناطق و قرآن امام صامت است. امام صراط عيني و قرآن، صراط عملي است.

شيعه و سني از پيغمبر اكرم(ص) نقل كرده‌اند كه فرمودند: من دو گوهر گران‌بها در ميان شما به يادگار گذاشته‌ام. تا زماني كه به آن دو چنگ زنيد گرفتار ضلالت و گمراهي نمي‌شويد. آن دو گوهر، كتاب خدا و عترت من است كه هرگز از يكديگر جدا نمي‌شوند تا بر سر حوض به من برگردند. پس بنگريد كه بعد از من چگونه با آن دو برخورد خواهيد كرد.

يكي از آثار اتحاد و يگانگي قرآن كريم و عترت طاهره(ع) اين است كه هر دو يادگار پيامبر(ص)، انسان‌ها را به صراط مستيم الهي كه موجب حيات طيبه و نجات از مرگ جاهلي است دعوت مي‌كنند: «يا ايها الذين امنوا استجيبوا لله و للرسول اذا دعاكم لما يحييكم؛ اي كساني كه ايمان آورده‌ايد، اجابت كنيد خدا و رسولش را، زماني كه شما را به امر حيات‌بخش فرا مي‌خواند.»

از اين رو منكر قرآن عيني، شيوه‌اي جاهلانه پيش گرفته است: «من مات و ليس له امام مات ميتة جاهلية» همان‌گونه كه منكر امام علمي نيز، در سلك جاهلان است: «أ فحكم الجاهلية يبغون و من احسن من الله حكما لقوم يوقنون» مرگ عصاره زندگي است و هر كس همان‌گونه كه زندگي كرده، مي‌ميرد. پس اگر مرگ كسي جاهلانه بود، معلوم مي‌شود زندگي جاهلانه‌اي داشته است.

يكي ديگر از آثار اين اتحاد و يگانگي، اين است كه هر يك از اين دو مخاطبان خود را به ديگري فرا مي‌خواند: قرآن عيني، جامعه بشري را به قرآن علمي فرا مي‌خواند. امام رضا(ع) مي‌فرمايند: «لا تطلبوا الهدي في غيره فتضلوا» چنان‌كه قرآن علمي نيز جامعه را به تبعيت و پيروي از قرآن عيني دعوت مي‌كتد: «ما اتاكم الرسول فخذوه و ما نهاكم عنه فانتهوا».

بنابراين اعراض از هر يك از آن دو، علمي جاهلانه و دور از عقل و سيره عقلا خواهد بود. همان‌گونه كه افراط در تمسك به قرآن علمي و سردادن شعار انحرافي «حسبنا كتاب الله» كه نتيجه‌اش تفريط در تمسك به قرآن عيني؛ يعني امام معصوم(ع) است، غلط و انحرافي بوده كه سر از ضلالت و گمراهي در مي‌آورد، افراط در تمسك به صراط عيني به گمان «حسبنا ما جاء عن العترة» كه نتيجه‌اش تفريط در تمسك به صراط علمي است، غي و غفلت بوده، فرجامي جز حيرت و غوايت ندارد.

كتاب «تجلي ولايت در آيه تطهير» نوشته «محمد صفايي»، به تازگي، در تيرماه سال جاري، به همت مركز نشر «اسرا» و با شمارگان 3000 نسخه در قطع رقعي پالتويي (شوميز) در 174 صفحه تجديد چاپ شده است. بهاي اين اثر 12500 ريال است.
 سه شنبه 11 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن