تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):حريص از دو خصلت محروم شده و در نتيجه دو خصلت را با خود دارد: از قناعت محروم است و در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846050925




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اسطرلاب


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: View Full Version : اسطرلاب farbod 12305-02-2009, 02:51 PMاسطرلاب اسطرلاب دستگاه كوچكي است كه براي تعيين بعضي مشخصات زمان ومكان آسمان به كار ميرود. به فارسي "جام جم" ناميده مي شود ولي به تدريج كلمه يوناني اسطرلاب براي آن متداول شده است.اسطرلاب رايج و معمولي دستگاه و صفحه مدور فلزي است كه از جنس برنز يا برنج و يا از آهن وفولاد و يا تخته به طرز بسيار دقيق و ظريف و مستحكمي ساخته شده و براي مطالعات ومحاسبات كارهاي نجومي از قبيل پيدا كردن ارتفاع و زاويه آفتاب محل ستارگان و سيارات و منطقه البروج و به دست آوردن طول و عرض جغرافيايي محل در تمام مدت شبانه روز و فصول مختلف سال و همچنين براي بدست آوردن ارتفاع كوهها و پهناي رودخانه ها و ساير عوارض طبيعي زمين و تعيين ساعات طلوع و غروب يكايك ستارگان ثوابت و سياراتي كه نام آنها بر شبكه اسطرلاب نقش بسته و براي محاسبه ساعات طلوع و غروب آفتاب هر محل(علي الخصوص در دوره اسلام كه تعيين ساعات نماز هم برآن اضافه شد) ساخته شده است. با توجه به اين حقيقت كه در هنگام استفاده از دستگاه مذكور هيچ احتياجي جهت به كاربردن و دانستن فرمولهاي رياضي نيست.(مانند خط كش محاسبه اي كه به وسيله مهندسين به كار برده ميشود.) ريشه لغوي و ايراني اسطرلاب بر طبق اسناد بدست آمده در ماوراء النهر ، اين دستگاه را «استاره‌لاب» مي‌گفتند. «استاره» يا «استره» كه يونانيان «استاريوس» مي‌نامند، همان ستاره و نام ايراني است و «لابيدن» از مصدر پارتي به معني «تابيدن» است. «حسن اسوار» از دانشمندان زرتشتي سده چهارم هجري در كتاب «المبتدا بعلم النجوم» مي‌نويسد: «كتابي از علماي اسكندريه به دستم رسيد كه در آن اعلام داشته بود بنياد دانش نجوم را در جهان منجم ايراني «استره-دوقوس فوقاني» در 3200 سال پيش از جنگ تروا بنيان نهاده است» چون جنگهاي ده ‌ساله تروا 1500 سال پيش از ميلاد صورت گرفت، نزديك به 6700 سال از عمر اين دانش مي‌گذرد. با اين سند خلاف گفته غربيان كه استرلاب و نام آن يوناني معرفي مي‌نمايند، ثابت مي‌گردد. اسطرلاب را ايرانيان مسلمان جام جم يا جام جهان‌نما و يا آينه جم مي‌خواندند. «جم» با پسوند «شيد» ، «جمشيد» ناميده مي‌شود كه از بزرگترين منجمان و رياضيدانان و فيزيكدانان ايراني است كه در تاريخ اساطيري ايران تا مقام خداوندي ارتقا يافت. حافظ در غزلي از آينه جام نام مي‌برد كه منظورش همان استرلاب است كه جهان را مانند جام آينه‌واري به آدمي نشان مي‌دهد. قديميترين كتاب جامع به زبان پارسي دري درباره استرلاب و ستاره ‌شناسي ، كتاب «روضه المنجمين» نام دارد كه آنرا «شهمردان» فرزند ابي‌الخير رازي در سده پنجم هجري تأليف كرده است. تاريخچه: نام‌چندنوع‌ابزار اندازه‌گيري‌ نجومى‌كه‌براي‌سنجش‌ ارتفاع‌، سمت‌، بعد و ميل‌ خورشيد و ستارگان‌، تعيين‌ وقت‌ در ساعات‌ روز و شب‌، قبله‌ و زمان‌ طلوع‌ و غروب‌ آفتاب‌ و مقاصد ديگر به‌ كار مى‌رفته‌ است‌ . اين‌ دستگاه‌ كه‌ گاه‌ آن‌ را كهن‌ترين‌ ابزار علمى‌ جهان‌ مى‌خوانند، احتمالاً در سدة 3 ق‌م‌ در يونان‌ ساخته‌ شده‌ است‌. در حقيقت‌، در دوران‌ شكوفايى‌ دانش‌ ستاره‌شناسى‌ يونانيان‌، دو دستگاه‌ اندازه‌گيري‌ متفاوت‌، يكى‌ به‌ نام‌ اسطرلاب‌ حلقوي‌3، و ديگري‌ به‌ نام‌ اسطرلاب‌ مسطح‌4 مورد استفاده‌ بوده‌ است‌. آنچه‌ بطلميوس‌5 در مجسطى‌ (ص‌ با عنوان‌ اسطرلاب‌ از آن‌ سخن‌ مى‌گويد، همان‌ نوع‌ حلقوي‌ اسطرلاب‌ است‌ كه‌ بعدها در جهان‌ اسلام‌ ذات‌الحلق‌ ناميده‌ شد و برخى‌ نيز آن‌ را اسطرلاب‌ ذات‌ الحلق‌ ناميدند (نك: ابن‌ نديم‌، 332- 333؛ بيرونى‌، قانون‌...، 2/798-801؛ يعقوبى‌، 107، 109-110؛ پاولى‌، ؛ ii(2)/1798 كلامروت‌، 25 -23 ؛ تومر، .(323 گفته‌ مى‌شود ابرخس‌ (د پس‌ از 127ق‌ م‌) دگرگونيهايى‌ در اين‌ ابزار به‌ وجود آورده‌ بوده‌، و احتمالاً بطلميوس‌ (سدة 2م‌) نيز به‌ ابتكار خويش‌ اجزائى‌ بدان‌ افزوده‌ بوده‌، و آن‌ را براي‌ اندازه‌گيري‌ تفاوت‌ طول‌ نجومى‌ ماه‌ و خورشيد و نيز تعيين‌ موضع‌ هر ستاره‌ نسبت‌ به‌ دائرة البروج‌، يعنى‌ طول‌ و عرض‌ نجومى‌ آن‌، مورد استفاده‌ قرار مى‌داده‌ است‌ (ابن‌ نديم‌، 342؛ كينگ‌، «مجموعه‌ها...1»، 106 ؛ پاولى‌، .(ii(2)/1798-1799 سونِسيوس‌ِ سورنى‌2 (د ح‌ 415م‌) نيز از جهان‌نمايى‌ سخن‌ مى‌گويد كه‌ گويا خود وي‌ پايه‌هاي‌ نظري‌ آن‌ را تكميل‌ كرده‌ است‌. وي‌ مى‌افزايد كه‌ آن‌ پايه‌هاي‌ نظري‌ را از يك‌ رسالة ابرخس‌ كه‌ بطلميوس‌ نسبت‌ به‌ آن‌ بى‌توجهى‌ نشان‌ داده‌، برگرفته‌ است‌ (نك: سارتن‌، ؛ i/193-194 پاولى‌، ؛ ii(2)/1799 هارتنر، .(2531-2532 دربارة سرچشمة بابلى‌ اسطرلاب‌ نيز سخنانى‌ گفته‌ شده‌، و در اين‌ زمينه‌ شواهدي‌ از قبيل‌ الواح‌ سفالين‌ مشابه‌ اسطرلاب‌ مسطح‌ - كه‌ در ويرانه‌هاي‌ بابل‌ به‌ دست‌ آمده‌، و شامل‌ خطوط و دواير و نقش‌ چند ستاره‌ است‌ - و نيز قراينى‌ مانند آگاهيهاي‌ پراكنده‌ پيرامون‌ گسترة پژوهشهاي‌ نجومى‌ دانشمندان‌ بابلى‌ ارائه‌ شده‌ است‌. اين‌ نيز روشن‌ است‌ كه‌ يونانيان‌ در زمينة ستاره‌شناسى‌، از بابليان‌ درسهاي‌ بسيار آموخته‌اند؛ اما به‌ اعتقاد پژوهشگران‌ تاريخ‌ نجوم‌، اين‌ شواهد و قراين‌ براي‌ اثبات‌ اختراع‌ اسطرلاب‌ در بابل‌ و آشور، و انتقال‌ بعدي‌ آن‌ به‌ يونان‌ كفايت‌ نمى‌كند (همو، 2534 ؛ فرنسيس‌، 9؛ وان‌ در وردن‌، .(674-676 همچنين‌ سخنانى‌ كه‌ دربارة دستگاهى‌ به‌ نام‌ عنكبوت‌3، ساختة اويدوكسوس‌ (سدة 4ق‌م‌) يا آپولونيوس‌ (سدة 3ق‌م‌) به‌ عنوان‌ يكى‌ از مراحل‌ ابتدايى‌تر اسطرلاب‌ گفته‌ شده‌، از واقعيت‌ بسيار دور است‌ و آن‌ دستگاه‌ در حقيقت‌نوعى‌ساعت‌آفتابى‌ ؛ ii/751šýøª)–¨ù¢ø“ هارتنر، 2531 ؛ پاولى‌، ؛ ii(2)/367-368 بريتانيكا، ميكرو، .(i/606 آنچه‌ در منابع‌ اسلامى‌ دربارة ساختن‌ اسطرلاب‌ و كاربرد آن‌ در دوران‌ باستان‌ آمده‌، با افسانه‌ آميخته‌ است‌. در شماري‌ از اين‌ مآخذ، اختراع‌ اين‌ ابزار را گاه‌ به‌ فرزند هرمس‌ حكيم‌ و گاه‌ به‌ فرزند ادريس‌ پيغمبر - كه‌ گويا لاب‌ نام‌ داشته‌ است‌ - نسبت‌ مى‌دهند و با بيان‌ يك‌ وجه‌ اشتقاق‌ عاميانه‌، واژة اسطرلاب‌ را برگرفته‌ از نام‌ او مى‌شمارند (ابن‌ نديم‌، همانجا؛ ابونصر، 301؛ شهمردان‌، 118؛ ابن‌ خلكان‌، 6/52). گفتنى‌ است‌ كه‌ خوارزمى‌ اينگونه‌ توجيهات‌ را سخيف‌ شمرده‌ است‌ (ص‌ 233). دربارة معنى‌ واژة اسطرلاب‌، گذشته‌ از روايات‌ افسانه‌وار، در منابع‌ اسلامى‌ به‌ چند روايت‌ كه‌ به‌ مفهوم‌ اصل‌ يونانى‌ واژه‌ بسيار نزديك‌ است‌، برمى‌خوريم‌: حمزة اصفهانى‌ تركيب‌ ستاره‌ياب‌ را نقل‌ كرده‌، و اسطرلاب‌ را معرب‌ آن‌ شمرده‌ است‌. در موارد ديگري‌ با تصريح‌ به‌ اصل‌ يونانى‌ اين‌ واژه‌، آن‌ را به‌ غلط ترازوي‌ ستارگان‌، يا ترازوي‌ آفتاب‌، آينة ستارگان‌ و همانند آنها ترجمه‌ كرده‌اند (همو، 232-233؛ ابوعلى‌ فارسى‌، 73؛ بيرونى‌، شهمردان‌، همانجاها؛ كوشيار، 65).ممكن‌ است‌ تركيب‌ ستاره‌ ياب‌ در واقع‌ نيز ابتكار ستاره‌شناسان‌ ايرانى‌، و مستقل‌ از واژة يونانى‌ بوده‌ باشد (قطعه‌اي‌ از افراد...، 66). ماشاءالله‌ يهودي‌ (سدة 4ق‌) در رساله‌اي‌ در باب‌ اسطرلاب‌ كه‌ اصل‌ عربى‌ آن‌ از ميان‌ رفته‌، و تنها ترجمة لاتين‌ آن‌ بر جاي‌ مانده‌، معادل‌ درست‌ واژة اسطرلاب‌ را به‌ صورت‌ «اخذ الكواكب‌» نقل‌ كرده‌ بوده‌ است‌ (ص‌ 63). اين‌ برگردان‌ در برخى‌ رساله‌هاي‌ نجومى‌ سده‌هاي‌ بعد، از جمله‌ در آثار زرقالى‌ (ص‌ 69) و موسى‌ بن‌ ابراهيم‌ (ص‌ 72) تكرار شده‌ است‌ (نك: كينگ‌، «ريشه‌...4»، .(47 اين‌ ابزار در برخى‌ منابع‌ كهن‌، ذات‌ الصفائح‌ ناميده‌ شده‌ است‌ (يعقوبى‌، 112؛ صوفى‌، 2). اسطرلاب‌ در آغاز به‌ شكل‌ كره‌ ساخته‌ مى‌شد. در جهان‌ اسلام‌ نيز به‌ رغم‌ آشنايى‌ با اسطرلاب‌ مسطح‌، نخست‌ به‌ اسطرلاب‌ كروي‌ توجه‌ بيشتري‌ نشان‌ داده‌ شد. از جابر بن‌ سنان‌ (سدة 3ق‌) به‌ عنوان‌ نخستين‌ سازندة اسطرلاب‌ كروي‌ در جهان‌ اسلام‌ ياد مى‌شود (ابن‌ نديم‌، 342- 343؛ سارتن‌، .(i/602 فضل‌ بن‌ حاتم‌ نيريزي‌ (سدة 3ق‌) نيز طى‌ رساله‌اي‌ دربارة اسطرلاب‌ كروي‌، از مزاياي‌ آن‌ بر اسطرلاب‌ مسطح‌ ياد كرده‌ است‌ (همانجا؛ vi/192 ؛ gas, نيز نك: ه د، كرة فلكى‌). گفته‌ مى‌شود كه‌ بطلميوس‌ مبتكر اسطرلاب‌ مسطح‌ بوده‌ است‌. در اين‌ زمينه‌ نيز افسانه‌هايى‌ نقل‌ كرده‌اند (ابن‌ خلكان‌، همانجا). طرح‌ و ساخت‌ اين‌ نوع‌ اسطرلاب‌ مستلزم‌ آشنايى‌ با ترسيم‌ تصوير فضاي‌ سه‌ بعدي‌ بر صفحة مسطح‌ است‌ كه‌ ابرخس‌ و بطلميوس‌ به‌ خوبى‌ از آن‌ آگاهى‌ داشتند (كينگ‌، «مجموعه‌ها»، .(106 ابن‌ نديم‌، ابيون‌ بطريق‌ را مبتكر اسطرلاب‌ مسطح‌ مى‌شمارد (ص‌ 342). سهولت‌ حمل‌ و نقل‌ اسطرلاب‌ مسطح‌ به‌ زودي‌ مزاياي‌ اسطرلاب‌ كروي‌ را در سايه‌ نهاد. در نتيجه‌، اسطرلاب‌ مسطح‌ همه‌ جا متداول‌ گرديد (بيرونى‌، استيعاب‌...، گ‌ 47 الف‌ - ب‌). در اواخر سدة 5م‌ فن‌ ساختن‌ و كاربرد اسطرلاب‌ در بيزانس‌ به‌ اوج‌ خود رسيد و پس‌ از وقفه‌اي‌ تا سده‌هاي‌ ميانه‌ ادامه‌ يافت‌ ( پاولى‌، ؛ ii(2)/1798 كينگ‌، همانجا). از اين‌ دوران‌ تنها يك‌ اسطرلاب‌ در دست‌ است‌ كه‌ در 1062م‌ در آسياي‌ صغير ساخته‌ شده‌، و نوشته‌هاي‌ روي‌ آن‌ به‌ زبان‌ يونانى‌ است‌. از جهان‌ اسلام‌ اسطرلابهاي‌ قديم‌تري‌ بر جاي‌ مانده‌ است‌ (همانجا؛ هارتنر، .(2532 در سدة 2ق‌/8م‌ فرهنگ‌ نوپاي‌ اسلامى‌ در شهر حرّان‌، واقع‌ در جنوب‌ آناتولى‌ كنونى‌ با اسطرلاب‌ آشنايى‌ يافت‌ و اخترشناسان‌ جهان‌ اسلام‌ به‌ ساختن‌ اين‌ ابزار و استفاده‌ از آن‌ پرداختند. طى‌ يك‌ هزار سال‌ بعد، منجمان‌ مسلمان‌ هزاران‌ اسطرلاب‌ ساختند و صدها رساله‌ دربارة آن‌ نوشتند و دانشمندانى‌ مانند ابراهيم‌ بن‌ حبيب‌ (ه م‌)، ابن‌ حبش‌، على‌ بن‌ عيسى‌ اسطرلابى‌، فضل‌ بن‌ حاتم‌ نيريزي‌ و جابر بن‌ سنان‌ در اين‌ فن‌ برجستگى‌ يافتند (ابن‌ نديم‌، 332-342، 343؛ سارتن‌، 602 566, 548, .(i/530, ابو جعفر بن‌ احمد بن‌ عبدالله‌ بن‌ حبش‌ رساله‌اي‌ دربارة اسطرلاب‌ مسطح‌ نوشت‌ (ابن‌ نديم‌، 334؛ قفطى‌، 396). بسياري‌ نيز به‌ ابتكاراتى‌ در طرح‌ اسطرلاب‌ و ساختن‌ انواع‌ گوناگونى‌ از آن‌ پرداختند. بعدها، در سدة 6ق‌/12م‌ شرف‌الدين‌ مظفر طوسى‌ منجم‌، اسطرلابى‌ به‌شكل‌ خط كش‌ ساخت‌ كه‌ اسطرلاب‌ خطى‌ يا عصاي‌ طوسى‌ ناميده‌ شد، اما به‌ علت‌ آنكه‌ كار چندانى‌ از آن‌ برنمى‌آمد، كاربرد گسترده‌اي‌ نيافت‌؛ با اينهمه‌، در تاريخ‌ نجوم‌ اين‌ نوع‌ اسطرلاب‌ موضوع‌ بحثها و گفت‌ و گوهاي‌ بسياري‌ بوده‌ است‌ (ابن‌ نديم‌، همانجا؛ زوتر، .(13-15 شماري‌ اندك‌ از اسطرلابهايى‌ كه‌ تاكنون‌ باقى‌ مانده‌اند، مربوط به‌ دوران‌ شكوفايى‌ دانش‌ نجوم‌ در جهان‌ اسلام‌، يعنى‌ سده‌هاي‌ 3-9ق‌/ 9- 15م‌ و شماري‌ بيشتر مربوط به‌ سده‌هاي‌ بعد است‌. نوآوريهاي‌ عمده‌ در ساخت‌ اسطرلاب‌، طى‌ همين‌ دوران‌ صورت‌ گرفته‌ است‌؛ چنانكه‌ برخى‌ گفته‌اند: اخترشناسان‌ جهان‌ اسلام‌ در همين‌ سده‌ها دانش‌ نجوم‌ را به‌ چنان‌ اوجى‌ رساندند كه‌ تا قرنها پس‌ از آن‌ براي‌ دانشمندان‌ هيچ‌ ملتى‌ دست‌ يافتنى‌ نبود (فرنسيس‌، 9-10؛ عواد، 155؛ كينگ‌، همانجا). در سدة 7ق‌/13م‌ اسطرلاب‌ در سراسر جهان‌ اسلام‌، از هندوستان‌ تا اسپانيا شناخته‌ شده‌، و مورد استفاده‌ بود. در سدة 9ق‌/15م‌ اسطرلاب‌ از راه‌ اسپانيا - و شايد نيز در عين‌ حال‌ از طريق‌ سيسيل‌ - به‌ اروپا راه‌ يافت‌؛ گر چه‌ به‌ نظر مى‌رسد كه‌ آشنايى‌ برخى‌ از دانشمندان‌ اروپايى‌ كه‌ از راه‌ ونيز با دانشهاي‌ شرقى‌ آشنا شده‌ بودند، قدري‌ زودتر صورت‌ گرفته‌ باشد (هارتنر، 2533 ؛ كينگ‌، همانجا). در همين‌ دوران‌، همراه‌ با ترجمة رساله‌هايى‌ دربارة اسطرلاب‌ به‌ زبانهاي‌ اروپايى‌، برخى‌ اصطلاحات‌ نجومى‌ عربى‌، مانند سمت‌، سمت‌ الرأس‌ و سمت‌ القدم‌، گاه‌ با تحريف‌ و تغيير شكل‌ بسيار، به‌ صورت‌ آزيموت‌1، زنيت‌2 و ندير3 به‌ واژگان‌ اخترشناسى‌ غرب‌ افزوده‌ گشت‌ (كونيچ‌، .(viii/55-56 از آن‌ پس‌ در مغرب‌ زمين‌ نيز ساختن‌ اسطرلاب‌، و بهره‌گيري‌ از نوآوريهاي‌ ستاره‌شناسان‌ جهان‌ اسلام‌ رواج‌ يافت‌. در اينجا نيز تفاوتى‌ سخت‌ چشمگير ميان‌ منجمان‌ مسلمان‌ و اروپايى‌ ديده‌ مى‌شود. در حالى‌ كه‌ مسلمانان‌ پس‌ از آشنايى‌ با اسطرلاب‌ طى‌ چند دهه‌ به‌ اوجى‌ حيرت‌انگيز در هنر اسطرلاب‌ سازي‌ دست‌ يافته‌، و اسطرلابهايى‌ استادانه‌ ساخته‌ بودند، اروپاييان‌ براي‌ رسيدن‌ به‌ همان‌ نتايج‌ به‌ زمانى‌ دراز در مقياس‌ چند سده‌ نياز يافتند (هارتنر، كينگ‌، همانجاها). با آغاز دوران‌ نوين‌، اسطرلاب‌ از انحصار دانشمندان‌ و خواص‌ اهل‌ فن‌ بيرون‌ آمد و بسياري‌ از مردم‌، براي‌ تعيين‌ وقت‌ از آن‌ استفاده‌ مى‌كردند. اين‌ ابزار همچنين‌ در سفرهاي‌ دراز دريايى‌ براي‌ تعيين‌ موقعيت‌ كشتى‌ مورد استفاده‌ بود (هارتنر، 2534 ؛ بريتانيكا، ماكرو، .(xviii/652 پس‌ از رواج‌ يافتن‌ تئودوليت‌ (زاويه‌ياب‌) و دوربين‌ نجومى‌، از اهميت‌ اسطرلاب‌ كاسته‌ شد. در دوران‌ ما افراد بسيار اندكى‌ از مبانى‌ علمى‌ اين‌ دستگاه‌ آگاهى‌ دارند. با اينهمه‌، اسطرلاب‌ به‌ عنوان‌ يك‌ ابزار آموزشى‌، ارزشى‌ را كه‌ در سده‌هاي‌ ميانه‌ و دوران‌ رنسانس‌ براي‌ آموزش‌ اصول‌ ستاره‌شناسى‌ داشت‌، از دست‌ نداده‌ است‌. همچنين‌ گروهى‌ از علاقه‌مندان‌ به‌ ابزارهاي‌ نجومى‌، انجمن‌ بين‌المللى‌ اسطرلاب‌ را بنياد نهاده‌اند و كسان‌ بسياري‌ نيز مجموعة اسطرلاب‌ گردآوري‌ مى‌كنند (فرنسيس‌،9؛هارتنر،2530 ؛ بريتانيكا، ، i/606šø¤îþõ ماكرو، همانجا، نيز ؛ iv/880 پاولى‌، همانجا؛ كينگ‌،«مجموعه‌ها»، .(106 اجزاي اسطرلاب‌: حلقه‌: اين‌ قطعه‌ دايره‌اي‌ است‌ فلزي‌ كه‌ به‌ هنگام‌ كار با اسطرلاب‌ مى‌توان‌ آن‌را به‌ عنوان‌ دستگيره‌ به‌ كاربرد، يا به‌ جايى‌ آويخت‌ (شكل‌ 1، شم 1). گاه‌ حلقة ديگري‌ نيز كه‌ ممكن‌ است‌ فلزي‌، نخى‌ يا ابريشمى‌ باشد و آن‌را علاقه‌ مى‌نامند، به‌ آن‌ مى‌افزايند. عروه‌: اين‌ اندام‌ دايره‌اي‌ فلزي‌ است‌ كه‌ ميان‌ حلقه‌ و كرسى‌ قرار مى‌گيرد (شكل‌ 1، شم 2). نقش‌ اين‌ دو (يا سه‌) اندام‌ فراهم‌ شدن‌ امكان‌ چرخش‌ كامل‌ اسطرلاب‌ و قرار گرفتن‌ آن‌ در جهت‌ صحيح‌ به‌ هنگام‌ كار با آن‌ است‌. كرسى‌: زائده‌اي‌ است‌ بر قوس‌ كوچكى‌ از محيط اسطرلاب‌ كه‌ عروه‌ بدان‌ متصل‌ مى‌شود (شكل‌ 1، شم 3). اُم‌: ام‌ صفحة اصلى‌ و غيرقابل‌ انتقال‌ اسطرلاب‌ است‌ و ديواره‌اي‌ آن‌را در برمى‌گيرد و صفحات‌ ديگر كه‌ قابل‌ انتقالند، روي‌ آن‌ قرار مى‌گيرند. عرض‌ ديواره‌ به‌ 360 تقسيم‌ شده‌ است‌. بر كف‌ اين‌ صفحه‌، چندين‌ دايره‌ كه‌ مركز آنها مركز صفحه‌ است‌، رسم‌ شده‌اند، و در هر يك‌ از اين‌ دواير، نام‌ چندين‌ شهر نوشته‌ شده‌ است‌. اين‌ صفحه‌ بيشتر براي‌ يافتن‌ جهت‌ قبله‌ به‌ كار مى‌رود. حجره‌: فضاي‌ تهى‌ كه‌ از ام‌ اسطرلاب‌ و ديوارة آن‌ تشكيل‌ مى‌شود و صفحه‌هاي‌ قابل‌ انتقال‌ اسطرلاب‌ و عنكبوت‌ در آن‌ جاي‌ مى‌گيرند. صفايح‌: صفايح‌ صفحاتى‌ دايره‌ شكلند با سوراخى‌ در مركز دايره‌ كه‌ محور اسطرلاب‌ از آن‌ مى‌گذرد (شكل‌ 1، شم 4) و يك‌ فرو رفتگى‌ در نقطه‌اي‌ از پيرامون‌، براي‌ آنكه‌ به‌ كمك‌ يك‌ برآمدگى‌ در ديوارة حجره‌، در جاي‌ خود قرار گيرد و از گردش‌ آن‌ جلوگيري‌ گردد. بر روي‌ هر صفحه‌، 3 دايره‌ كه‌ مركز آنها مركز صفحه‌ است‌، رسم‌ شده‌، و هر كدام‌ به‌ ترتيب‌ درازاي‌ شعاع‌ نشان‌ دهندة مدارهاي‌ رأس‌الجدي‌، رأس‌الحمل‌ و رأس‌السرطانند. اين‌ ترتيب‌ مربوط به‌ اسطرلاب‌ شمالى‌ است‌؛ در اسطرلاب‌ جنوبى‌ دايرة كوچك‌تر مدار رأس‌الجدي‌ و دايرة بزرگ‌تر مدار رأس‌السرطان‌ خواهد بود. بر روي‌ صفحات‌، همچنين‌ دو قطر عمود بر هم‌ رسم‌ شده‌ است‌؛ قطر افقى‌ را خط مشرق‌ و مغرب‌ خوانند (نيمة چپ‌ خط مشرق‌، و نيمة راست‌ خط مغرب‌ است‌) و قطر عمودي‌، از كرسى‌ تا مركز، خط نصف‌النهار است‌ و نيمة ديگر آن‌ خط وتدالارض‌، يا خط نصف‌الليل‌ ناميده‌ مى‌شود (بيرونى‌، التفهيم‌، 293؛ نصيرالدين‌، 2-3). بر روي‌ صفحات‌، دواير ديگري‌ نيز به‌ نام‌ دواير مقنطرات‌ كه‌ تصويرهاي‌ دواير ارتفاع‌ از افق‌ تا سمت‌ الرأس‌ را نشان‌ مى‌دهند و همچنين‌ قوسهاي‌ مربوط به‌ ساعات‌ معوجه‌ و مستويه‌ رسم‌ شده‌اند. در تصوير دواير مقنطرات‌ نيز ميان‌ اسطرلاب‌ شمالى‌ و جنوبى‌ تفاوتهايى‌ وجود دارد (بيرونى‌، همان‌، 296-297؛ نورث‌، 105 ؛ كينگ‌، «مجموعه‌ها»، .(103 ساعات‌ مستويه‌ ساعات‌ معمولى‌، يعنى‌ واحدهاي‌ زمانى‌ برابر 1 24 شبانه‌روزند. اما ساعات‌ معوجه‌ ساعات‌ نابرابرند. در اين‌ زمينه‌، شايان‌ ذكر است‌ كه‌ در سده‌هاي‌ ميانه‌ واحد متغيري‌ نيز براي‌ اندازه‌گيري‌ زمان‌ به‌ كار مى‌بردند، بدين‌معنى‌ كه‌ درازاي‌ روز را از سپيده‌ دم‌ تا مغرب‌، و درازاي‌ شب‌ را از شامگاه‌ تا سپيده‌ دم‌، صرف‌ نظر از كوتاهى‌ و بلندي‌ آنها به‌ 12 بخش‌ تقسيم‌ مى‌كردند. بدين‌ترتيب‌، در طول‌ سال‌ و بر حسب‌ عرضهاي‌ جغرافيايى‌ متفاوت‌، ساعتهاي‌ نابرابر به‌ وجود مى‌آمد. در بسياري‌ از اسطرلابها، قوسهايى‌ نيز رسم‌ شده‌ است‌ كه‌ ساعتهاي‌ نابرابر را نشان‌ مى‌دهد (خوارزمى‌، 219؛ هارتنر، 2540 ؛ نورث‌، 106 ؛ كينگ‌، همانجا). عنكبوت‌: اين‌ قطعه‌ صفحه‌اي‌ مشبك‌ است‌ و شبكه‌ نيز ناميده‌ مى‌شود (شكل‌ 1، شم 5) و بر روي‌ آن‌ دو دايره‌ رسم‌ شده‌ است‌. دايرة بزرگ‌تر مدار رأس‌الجدي‌(شكل‌ 1، شم 6) و مركز آن‌مركزاسطرلاب‌، و دايرة كوچك‌تر كه‌ در درون‌ دايرة بزرگ‌تر قرار دارد و با آن‌ مماس‌ است‌، منطقة البروج‌ (در حقيقت‌: دائرة البروج‌) را نشان‌ مى‌دهد (شكل‌1، شم 7). نقطة تماس‌ دائرة البروج‌ با مدار جدي‌، رأس‌الجدي‌ (شكل‌1، شم 8)، و نقطة مقابل‌ آن‌، يعنى‌ محل‌ تقاطع‌ دائرة البروج‌ با قطر قائم‌ عنكبوت‌، رأس‌ السرطان‌ را نشان‌ مى‌دهد (شكل‌ 1، شم 9). اين‌ دو نقطه‌، قطر دائرة البروج‌، و بدين‌ترتيب‌، مركز آن‌را مشخص‌ مى‌كنند (بيرونى‌، همان‌، 288-289؛ نصيرالدين‌، 2؛ نورث‌، .(103 در عنكبوت‌ مربوط به‌ اسطرلاب‌ جنوبى‌ نيز دايرة بزرگ‌تر مدار رأس‌ السرطان‌ خواهد بود و جاي‌ رأس‌ الجدي‌ و رأس‌ السرطان‌ نيز با يكديگر عوض‌ مى‌شود (بيرونى‌، همان‌، 296؛ نصيرالدين‌، همانجا). عنكبوت‌ روي‌ صفيحه‌ها قرار مى‌گيرد و خطوط و قوسهاي‌ صفيحه‌ها، از لابه‌لاي‌ بريدگيهاي‌ آن‌ ديده‌ مى‌شود. از نقطة رأس‌ الجدي‌ زائدة كوچك‌ نوك‌ تيزي‌ بيرون‌ آمده‌ كه‌ آن‌را مُري‌ خوانند و به‌ هنگام‌ گرداندن‌ عنكبوت‌ با حجره‌ تماس‌ پيدا مى‌كند (شكل‌ 1، شم 10). در پيرامون‌ منطقة البروج‌، زائده‌هاي‌ تيزي‌ قرار دارند كه‌ ستارگان‌ ثابت‌ را نشان‌ مى‌دهند. اين‌ زائده‌ها را مريهاي‌ كواكب‌ خوانند. عنكبوت‌ در روي‌ صفيحه‌ها قرار مى‌گيرد و به‌ كمك‌ دسته‌اي‌ كه‌ مدير يا محرك‌ نام‌ دارد، چرخانده‌ مى‌شود. عِضاده‌ : اين‌اندام‌ بازوي‌ متحركى‌است‌ مانند خط كش‌ با سوراخى‌ در وسط كه‌ به‌ كمك‌ محور در پشت‌ اسطرلاب‌ قرار مى‌گيرد (شكل‌ 2، شم 1) و دو سر آن‌ اندكى‌ تيز است‌. اين‌ تيزيها را مريهاي‌ عضاده‌ خوانند (شكل‌ 2، شم 2) و در نزديكى‌ دو سر آن‌، دو قطعه‌ مربع‌ شكل‌ نصب‌ شده‌اند كه‌ آنها را لبنه‌، يا هدفه‌ نامند و به‌ فارسى‌ خشتك‌ نيز گفته‌ مى‌شود و در ميان‌ هر يك‌ از آن‌ دو سوراخى‌ ريز است‌ به‌ نام‌ سوراخ‌ شعاع‌ كه‌ از درون‌ آنها ستارگان‌، يا هر چيز ديگر را مشاهده‌ مى‌كنند و در برخى‌ اسطرلابها سطح‌ عضاده‌ به‌ 12 بخش‌ تقسيم‌ شده‌ است‌ كه‌ ساعات‌ معوجه‌ را نشان‌ مى‌دهد (بيرونى‌، التفهيم‌، 299-300؛ نصيرالدين‌، 3-4؛ وپكه‌، .(132-135 محور: اين‌ قطعه‌ ميله‌اي‌ است‌ باريك‌ كه‌ قطب‌ نيز ناميده‌ مى‌شود. ته‌ آن‌ پهن‌ است‌ (شكل‌ 2، شم 4) و در سر آن‌ سوراخى‌ است‌ كه‌ فرس‌ (اسبك‌) در آن‌ جاي‌ مى‌گيرد (شكل‌ 1، شم 11). اين‌ ميله‌ از سوراخهاي‌ مركز ام‌ اسطرلاب‌، و مراكز صفحات‌، عنكبوت‌، عضاده‌ و گاه‌ نيز شاخص‌ عبور مى‌كند، به‌ طوري‌ كه‌ اين‌ اندامها تنها حركت‌ دورانى‌ در پيرامون‌ محور داشته‌ باشند. فرس‌: فرس‌ كه‌ آن‌را به‌ فارسى‌ اسبك‌ مى‌خوانند، براي‌ جلوگيري‌ از جدا شدن‌ صفحات‌ و عنكبوت‌ و عضاده‌ از محور در سوراخ‌ محور جاي‌ داده‌ مى‌شود. پشت‌ اسطرلاب‌ به‌ وسيلة دو قطر آن‌، يكى‌ عمودي‌ كه‌ خط علاقه‌ خوانده‌ مى‌شود و ديگري‌ افقى‌ كه‌ خط مشرق‌ و مغرب‌ نام‌ دارد، به‌ 4 بخش‌ تقسيم‌ شده‌ است‌. «چهار يك‌ چپ‌ از نيمة زبرين‌» را ربع‌ ارتفاع‌ مى‌خوانند و به‌ 90 بخش‌ تقسيم‌ مى‌كنند (شكل‌ 2، شم 5). ربع‌ مقابل‌ آن‌، يعنى‌ چهار يك‌ راست‌ از نيمة زيرين‌ ربع‌ ظل‌ ناميده‌ مى‌شود (شكل‌ 2، شم 6) و بر حسب‌ تانژانت‌ يا كتانژانت‌ صفر تا 90 درجه‌بندي‌ شده� سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 331]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن