تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بازگشت كننده به خدا، آمرزش خواه و توبه كننده است و منافق نيرنگباز، زيانبار و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820946753




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جام‌جم از علل و راه‌هاي درمان بيماري سنگ كليه گزارش مي‌دهد كليه‌ها زير فشار سنگ‌


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: جام‌جم از علل و راه‌هاي درمان بيماري سنگ كليه گزارش مي‌دهد كليه‌ها زير فشار سنگ‌
جام جم آنلاين: هرچند كه در فرهنگ عامه از سنگ شدن دل‌ها حرف مي‌زنند، اما در كشور ما آمار سنگ كليه هم بالاست، به طور كلي ميزان بروز مواد جديد سنگ كليه در كشورهاي مختلف دنيا بين 5/0 در هزار نفر تا 2 در هزار نفر است، اما نتايج يك تحقيق ملي كه جديدا اعلام شده، نشان مي‌دهد ميزان بروز سنگ كليه در ايران 4/2 در هزار نفر است و از حداكثر ميزان كشورهاي دنيا بيشتر است.


بروز سنگ كليه به عوامل مختلفي از جمله عوامل الگوي زندگي و تغذيه و همچنين سابقه فاميلي (ژنتيك) بستگي دارد و هركدام از اين عوامل سهمي در ايجاد سنگ كليه در افراد دارند و متاسفانه كشور ايران در رده كشورهاي با شيوع بالاي سنگ‌كليه قرار دارد.

دكتر ايرج خسرونيا، رئيس انجمن متخصصان داخلي به «جام‌جم» مي‌گويد: از نظر پراكندگي جغرافيايي نيز استان‌هاي غربي كشور بيشترين فراواني موارد ابتلا به سنگ كليه را داشتند؛ ايلام، كرمانشاه، كردستان، لرستان و همدان در گروه با بيشترين فراواني قرار دارند.

خسرونيا مي‌گويد: مصرف نمك زياد از ديگر علت‌هاي شايع بروز سنگ كليه است. مصرف نمك زياد يكي از عوامل موثر در تشكيل انواع سنگ‌هاي كليه است. همچنين گروهي از مواد غذايي مانند گوشت قرمز به دليل افزايش اسيد اوريك خون مي‌توانند باعث سنگ‌سازي كليه شوند.

به گفته او تحقيقات جديد نشان داده كه سنگين بودن آب از نظر املاح تشكيلي برخلاف تصور گذشته اثر چنداني در تشكيل سنگ كليه ندارد، اما مصرف كم آب در كنار عوامل ژنتيكي و ترشحات هورموني در اين بيماري بي‌تاثير نيست.

رئيس مركز تحقيقات بيماري‌ها نيز در اين خصوص اعلام مي‌كند: از نظر ارتباط وضعيت آب با بروز سنگ كليه، براساس اعلام جهاني ما در دنيا براساس ميزان غلظت كربنات كلسيم 5 نوع آب سبك، كم سخت، نسبتا سخت، سخت و بسيار سخت داريم كه در ايران اصلا آب سبك و نسبتا سخت وجود ندارد و حدود 5/88 درصد آب كشور از نوع بسيار سخت است. با اين حال تحقيق ملي كه درخصوص سنگ كليه در ايران انجام شده ارتباطي را بين نوع آب و ميزان بروز سنگ كليه ثابت نكرده است.

براساس نتايج اين تحقيق شيوع و بروز سنگ كليه در بين مردان، شهرنشينان، افراد بي‌سواد و در فصل پاييز بيشتر است، درد پهلو و سوزش ادرار نيز مهم‌ترين علايم شناسايي آن است.

58 درصد موارد شناسايي شده سنگ كليه در مردان و 42 درصد در زنان بوده و دهه چهارم زندگي نيز بيشترين ميزان بروز سنگ كليه را نشان داده است. حداكثر شيوع آن در سن 41 و 42 سالگي بوده، همچنين 73 درصد مبتلايان به سنگ كليه شهرنشين بودند و 27 درصد در روستاها زندگي مي‌كردند.

ساير عوامل‌

دكتر سلطان‌زاده، اورولوژيست، عوامل شغلي را نيز يكي از علت‌هاي بروز سنگ كليه اعلام مي‌كند: فردي كه براي اولين بار به سنگ كليه دچار و درمان شده، هر سال 10 درصد ممكن است سنگ دوم را تشكيل دهد. به طور كلي طي 7 سال، 50 درصد افراد مبتلا به سنگ كليه، پس از درمان، سنگ دوم را تشكيل مي‌دهند.

او معتقد است: به عنوان مثال كار كردن در محيط‌هاي گرم به دليل از دست رفتن آب بدن ممكن است منجر به تشكيل سنگ كليه شود. همچنين علت‌هاي رژيمي از جمله موارد اكتسابي شايع در بروز سنگ كليه هستند؛ چرا كه رژيم غذايي كم‌آب، افزايش ميزان سنگ‌سازي را به دنبال دارد.

اين اورولوژيست با اشاره به نقش داروها در ايجاد سنگ كليه تصريح مي‌كند: عوامل دارويي از علت‌هاي نادر تشكيل سنگ كليه است. برخي از داروها مي‌توانند باعث توليد همان نوع سنگ شوند. به عنوان مثال داروي تريام‌‌ترين مي‌تواند سنگ تريام‌ترين ايجاد كند. همچنين گروهي از داروها، باعث كاهش توليد مواد ضد سنگ در بدن شده و به اين ترتيب سنگ كليه را ايجاد مي‌كنند.

به طور كلي عواملي كه باعث افزايش غلظت ادرار و رسوب در كليه شوند در ايجاد سنگ كليه موثرند.

درمان سنگ‌ها

دكتر سلطان‌زاده با بيان اين كه پس از تشكيل سنگ كليه، به منظور دفع آن بايد توليد ادرار افزايش يابد، مي‌گويد: آب ترب و ماءالشعير توليد ادرار را زياد مي‌كنند. اين در حالي است كه نبايد در مصرف ماءالشعير به دليل املاح و نمك فراوان، زياده‌روي شود. به طور كلي مصرف ماءالشعير مي‌تواند در مراحل حاد دفع سنگ كليه، موثر باشد.

وي درمان سنگ‌هاي كليه را بستگي به اندازه، جنس و محل سنگ مي‌داند: سنگي كه انسدادي در طول كليه ايجاد نكرده و عفونت را به دنبال نداشته ممكن است فقط تحت نظر قرار گيرد و درمان خاصي براي آن به كار گرفته نشود. در اين مورد تنها مصرف مايعات زياد و ورزش به منظور حركت سنگ تجويز مي‌شود.

شكستن سنگ‌ها

گروهي از سنگ‌هاي كليه باعث آسيب به كليه و انسداد در طول كليه شده كه بايد سريع درمان شوند. گروهي از سنگ‌شكن‌ها خارج اندامي بوده و توانايي شكستن سنگ در كليه را دارند. گروه ديگري از سنگ‌شكن‌ها از طريق سيستم ادرار وارد كليه شده و سنگ را در كليه مي‌شكنند.

‌در صورتي كه روش‌هاي فوق براي درمان سنگ كليه در يك فرد قابل اجرا نباشد، درمان‌هاي جراحي به كار گرفته مي‌شود. به اين ترتيب كه سنگ از طريق اشعه در كليه رديابي شده و به وسيله‌ سوراخي كوچك سنگ‌شكن را مستقيم روي سنگ وارد كرده، سنگ را مي‌شكنند و تكه‌تكه خارج مي‌كنند. در حال حاضر 5 درصد كل سنگ‌هاي ادراري نياز به عمل جراحي باز دارند و در بيشتر موارد درمان‌هاي فوق به كار گرفته مي‌شود.

اغلب علايم سنگ كليه به صورت حاد بروز مي‌كند و پس از مدتي برطرف مي‌شود، بسياري از بيماران مبتلا به سنگ كليه پس از مرتفع شدن علايم بيماري، ديگر براي ادامه درمان مراجعه نمي‌كنند و در اغلب مواقع بي‌توجهي به ادامه درمان و مراقبت‌هاي پيشگيرانه موجب بروز بيماري‌هاي كليه، عفونت‌هاي مزمن و مسائل ديگر مي‌شود بنابراين شناخت عمومي در مورد عوامل بروز سنگ و روش‌هاي پيشگيري از آن در جامعه ضروري است.
 سه شنبه 11 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 380]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن