تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مؤمن كم حرف و پر كار است و منافق پر حرف و كم كار.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831563026




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دلخوش به سیر رویاها


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: درباره مرحوم درویش امیر حیاتى دلخوش به سیر رویاها

خاطرات مثل برق مى گذرند. حدود ? سال پیش، اواسط آذرماه، با آن سرماى گزنده كه نمى دانم به واقع از هوا بود یا از دل هاى ماتم زده، در تالار وحدت، مراسم تشییع پیكر سید بزرگوار استاد خلیل عالى نژاد برقرار بود كه براى اولین بار سعادت دیدار با پیرى نورانى را یافتیم كه با صدایى آسمانى و حزن آمیز در سوگ نازنین یارش، نواى «فانى فانى» سرداده بود و زخم دل ها را مرهم مى نهاد، و این وجود نورانى كسى نبود جز سراینده و نوازنده نواى ماندگار «على گویم على جویم»، و كیست كه خاطره اى از زمزمه این «على گویى على جویى» زیر لب، نداشته باشد...درویش امیرحیاتى، عارف شوریده حال و سالك بر حق راه حق، در سال 1300 در شهر صحنه كرمانشاه دیده به جهان گشود. تنبورنوازى را ابتدا در 12 سالگى نزد پدر خود على قلى و سپس نزد «سید نصرالدین جیحون آباد»، پیر و مراد معنوى اش- كه تا آخرین لحظات عمر وفادار درگاهش باقى ماند- به تكمیل آموخته هایش پرداخت. درویش سراسر شور و شیدایى بارگاه حضرت على (ع) در جوانى 14 مرتبه، پاى پیاده به زیارت نجف اشرف نائل شد. صداى آسمانى ساز و گرمى آوازش كه به راستى دل ها راتسخیر مى كرد حاصل ریاضت و درون سازى هاى همان دوران بود. خودش علت نمایان شدن گرمى در جامه و سحرانگیزى پنجه اش را مرهون كرم و اثر باطنى لطفى مى دانست كه در زمان جدش، خلیفه? «شاه قلى» از طرف حضرت سلطان سماك به خاندانش عنایت شده بود.با این كه به طور كلى نوازندگى اش به خطه صحنه تعلق داشت، لیكن در تنبورنوازى شیوه اش منحصر به خود بود. روش مضراب كارى و پنجه خاص اش بر روى سیم هاى سازش، كه نداءالحقش مى نامید (تنبور كاسه بزرگ ساخته مرحوم استاد نریمان) در نرمى و روانى مثال زدنى بود. با آن كه روایتگر صادق و اصیل مقام هاى باستانى و حقانى موسیقى تنبور اهل حق مى بود اما در اجرا سبكى متفاوت از هم ردیفان خود داشت، شوریدگى و قلندرى- كه البته از خصایص تنبورنوازى صحنه است- را مى توان به حد اعلى در شیوه نوازندگى او سراغ گرفت. سونوریته مخصوص، نحوه اداى جمله هاى موسیقایى و سكوت هایش از او یك استاد صاحب سبك تمام عیار ساخته بود و بسیارى از روایت هایش مثل «مقام طرز» وى در بین نوازندگان تنبور از شهرت خاصى برخوردار شد.او همچنین در مقام خوانندگى نیز رویه اى منحصر به فرد داشت. اولین كسى بود كه تلفیق شعر فارسى با همراهى تنبور را ابداع كرد. زیرا تا پیش از او تنها آواز كردى با تنبور خوانده مى شد. صدایش گرم و شیوه آوازش سیال، گیرا و چندوجهى بود، به طورى كه براى مثال در همان مقام «طرز» وى با چند شیوه آواز كاملاً متفاوت اما متصل وى روبه رو هستیم، ضمناً هم او بود كه در سال 1339 صداى تنبور را از طریق رادیو و با آهنگ جاودان «على گویم على جویم»، براى اولین بار به گوش مردم ایران رسانید و بدین طریق سهم بزرگى در اشاعه و شناساندن این موسیقى به ایرانیان ایفا كرد.با آنكه به علت زندگى درویشانه اش هرگز به طور رسمى مبادرت به برگزارى كلاس تنبور نكرد لیكن بسیارى از نوازندگان معاصر تنبور مستقیم یا غیرمستقیم از محضر گهربارش بهره برده اند. حاصل طبع موسیقایى اش در كاستى با عنوان «على گویم على جویم»- حاوى مقام هاى باستانى در سال 79 و با همكارى شركت ماهور- منتشر شد. همچنین به درخواست یاران و دوستدارانش بارها با تواضع و از روى مهر در مراسم مربوط به موسیقى آئینى و جشنواره ها شركت كرد و اجراهایى كم نظیر از خود باقى گذاشت ولیكن دریغ كه بسیارى از دیگر ساخته ها و اجراهاى ملكوتى اش هرگز مجال انتشار نیافتند.با این همه موسیقى تنها قطره كوچكى از بحر بیكران وجودش بود. او عارفى بزرگ با شخصیتى ساده، دوست داشتنى و در عین حال بسیار عمیق و شوریده بود و از آن شیفتگان بارگاه على (ع) مى بود كه نه تنها به زبان روز و شب به مدحتش مى پرداخت بلكه با تمام وجود پاك باخته آن آستان بود. از آن دسته مردان سترگ و اسوه اى كه فقط در قصه هاى قدیم مى توان شرح حال امثالش را خواند و به درستى كه زندگانى پرفیضش از همه نظر تجلى یك افسانه باشكوه اما حقیقى بود.در باب كراماتش از فرزند ارشدش_ احمد حیاتى _ این طور شنیدیم كه؛ سال ها قبل كه از كرمانشاه تازه آمده و ساكن تپه قیطریه تهران شده بود در آن مكان به علت ارتفاع زیاد امكان حفر چاه و دسترسى به آب نبود و ساكنین آن منطقه هرروزه در سرما و گرما ناچاراً با مشقت آب را از پائین تپه فراهم مى كردند كه روزى ضمن اتفاقى، درویش با عصاى خویش بر زمین حیاط دایره اى كشیده و مى گوید كه آن قسمت را حفر كنند. اطرافیان با تعجب از این سخن، زیرا كه مكان بسیار بعیدى براى رسیدن به آب بود، ناباورانه اطاعت كرده و در كمال حیرت تنها با حفر حدود 2 یا 3 متر از عمق زمین در ارتفاع بالاى تپه كاملاً خشك، به آنچنان آب گوارایى مى رسند كه تا مدت ها آب شرب همسایگان را تامین مى كرده است. سال ها بعد نیز باز هم با وساطت و پیشنهاد وى و همكارى شهردار وقت تهران - آقاى نفیسى - آب تپه قیطریه لوله كشى كرده و به لطف اقدام نوعدوستانه اش ساكنان محل تا مدت 20 سال از آب رایگان بهره مى بردند و به پاس خدمتش كوچه محل سكونتش را كوى «امیر حیاتى» نامیدند و همه اینها تنها ذره اى از كرامات وجود نازنین و خیربارانش است.درویش در سرودن شعر فارسى و كردى هم بسیار صاحب ذوق بود، شعرش هم به مانند سازش آمیزه اى از عشق و شور بود. اشعارش نغز و جسورانه اكثراً در بیان مكتب فكرى اش و یا در مدح حضرت على(ع) بودند، «نداءالحق» تخلص مى كرد و حاصل ذوق ادبى اش را در سه دیوان شعر با عنوان نداءالحق، اولى در سال هاى قبل از انقلاب و دو دیگر را طى سه سال اخیر به چاپ رسانید. وى در این سال هاى اخیر كه به علت كهولت سن و ناراحتى انگشتان دست، كمتر دست به ساز یاور و محبوب خود مى برد و به تعبیر خودش «كنجه نشین دلخوش به سیر رویاها» شده بود، همچنان با سرائیدن اشعار، به حضور پذیرفتن مشتاقان درگاهش و مهرپراكنى، به مانند سراسر عمر پربركتش، به پویایى و سرزندگى روحانى اش كه به عشق یار هرگز دمى در او فرو ننشست، ادامه داد و نیك مى دانیم اكنون هم كه دیگر شمع وجودش در «قید حیات» نیست، باز هم تلألو گوهر لطف معنوى و یادآورى منش و بینش كم نظیرش در این روزگار رخوت زده كوتاه پرور، همچنان در اذهان شاگردان و یاران و دوستدارانش سرچشمه فیض و دریافت هاى دیگر جهانى خواهد بود، ازیرا كه گفته اند:هرگز نمیرد آنكه دلش زنده شد به عشقثبت است بر جریده عالم دوام ماپى نوشت:1- خلیفه: در آیین اهل حق كسى است كه در جمع خدمت مى كند و وظیفه دعا خواندن بر نذور و قربانى ها را دارد. منبع : روزنامه شرق لینک ها : مراسم تشییع پیكر شادروان "امیر حیاتی" برگزارشد 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 497]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن