تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شتاب کردن در کاری پیش از بدست آوردن توانایی و سستی کردن بعد از به دست آوردن فرصت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805329152




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نمايندگان مردم پاسخ مي‌دهند:افكار عمومي دستگاه قضايي را ملجأ و پناه خود مي‌داند؟


واضح آرشیو وب فارسی:شبكه خبر دانشجو: نمايندگان مردم پاسخ مي‌دهند:افكار عمومي دستگاه قضايي را ملجأ و پناه خود مي‌داند؟
اطاله دادرسي ها كه چه بسا بخاطر كثرت پرونده ها يا بروكراسي حاكم بر دستگاه قضايي است و وجود برخي قضات ناصالح و خلأ هاي قانوني، نارضايتي هايي را پديد آورده و هنوز خواسته مطلوب مردم از قوه قضاييه حاصل نشده است.
معيار آزمودن عملكرد دستگاه قضايي توسط رهبر انقلاب كه در سخنان ايشان در جمع مسئولين قوه قضاييه مطرح شد، بي ترديد تنها سنجش نهادي است كه مردم آرامش خود را بايستي با پشتگرمي به آن بيابند و به تعبير رهبري "غايت مطلوب براى قوه‏ى قضائيه در عرصه‏ عملى اين است كه وضع قوه‏ى قضائيه به آنجا برسد كه هر كسى در كشور، در جامعه‏ى اسلامى احساس كرد كه كسى ميخواهد به او ظلم كند يا كسى به او ظلمى كرده است، تعدى‏اى كرده است، دلخوش باشد به اينكه به قوه‏ى قضائيه مراجعه ميكنم و مشكل را برطرف ميكنم. اين احساس بايد در مردم به وجود بيايد. همه احساس كنند كه با مراجعه‏ى به قوه‏ى قضائيه به حق خودشان ميرسند. اين حالت بايد در جامعه‏ى اسلامى به وجود بيايد."

ايشان معيار ارزيابي را رضايتمندي مردم توصيف مي كنند: "اگر ما تدابيرى انديشيديم، زحمتى كشيديم، ليكن ديديم اين حالت ملجأ و پناه بودن در ذهنيت عمومى جامعه‏ى ما به وجود نيامد، بايد بدانيم يك جاى كار عيب دارد، آن را بايد بگرديم پيداكنيم، مشكل را برطرف كنيم."

حال اگر دستگاه قضايي تنها با اكتفا به گزارش هاي اداري به خود نمره ممتاز داد، با آنچه كه مد نظر رهبر انقلاب به عنوان ترسيم كننده خط اصلي حركت جمهوري اسلامي است، متفاوت مي باشد. اما اگر مسئولان قوه قضاييه با كنكاش در افكار عمومي به اين نكته رسيدند كه ذهنيت عموم جامعه، دستگاه قضايي را ملجأ و پناه خود مي داند اگر به خود نمره ممتاز هم داد، كسي بر آن خرده نمي گيرد.

اما آيا ذهنيت عمومي دستگاه قضايي را ملجاء و پناه خود مي داند يا نه؟ اين سؤالي است كه جمعي از نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي به عنوان آينه مطالبات مردمي در گفت و گو با رجانيوز به آن پاسخ داده اند.

شيريني اجراي عدالت از كام مردم مي رود

عضو هيات رئيسه مجلس با بيان اينكه اگرچه اقدامات مثبتي صورت گرفته اما متأسفانه رضايتمندي مردم حاصل نشده است، عوامل اين نارضايتي را چنين بازگو مي كند: در برخي موارد عدم رسيدگي به خواست مردم، عدم رضايت آنها را پديد آورده و در برخي موارد ديگر هم كار خوبي كه انجام مي شود، به اين دليل كه بسيار با تأخير صورت مي گيرد، شيريني اجراي عدالت را از كام مردم مي برد.

موسي قرباني البته وجود مقداري نارضايتي از عملكرد قوه قضاييه طبيعي را طبيعي برمي شمرد.

وي در ترسيم دستگاه قضايي آرماني با يك مثال مي افزايد: همانطور كه كودك در مشاجرات كودكانه خود، ناخودآگاه پدر را صدا مي زند و مطمئن است كه مورد حمايت قرار مي گيرد و پدر نيز بلافاصله از او حمايت مي كند، قوه قضاييه هم بايد طوري عمل كند كه وقتي ظلمي صورت مي گيرد، مظلوم به ظالم بگويد شكايتت را به قوه قضاييه مي كنم و وقتي كه اين جمله را گفت لرزه بر بدن ظالم بيافتد.

عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس خاطر نشان مي كند كه زماني مي توانيم بگوييم عدل علوي را ايجاد كرده ايم كه اين حالت در جامعه پديد بيايد.

ديدگاه هاي خاص مديريت دستگاه قضايي عامل عدم رضايتمندي مردم

اما عضو هيأت تحقيق و تفحص مجلس هفتم از قوه قضاييه با تأكيد بر اينكه بهترين معيار براي سنجش عملكرد قوه قضاييه، شاخصه هايي است كه رهبر انقلاب مشخص كرده اند، مي افزايد: متأسفانه رضايتمندي مردم در حد مطلوب از عملكرد اين دستگاه حاصل نشده است.

دكتر مهدي كوچك زاده علت اصلي اين عدم رضايتمندي را وجود ديدگاه هاي خاص در موضوع مبارزه با جرم و مفاسد دانسته و مي گويد: مطابق قانون، پيشگيري از وقوع جرم بر عهده قوه قضاييه است. مديريت قوه قضائيه اين پيشگيري را تا آنجا توسعه مي دهد كه اين قوه بايد با همياري قوه مجريه كاري كند كه اشتغال در كشور افزايش پيدا كند تا به واسطه آن، جوانان دچار بيماري روحي نشوند و در نتيجه دست به جرم و جنايت نزنند.

وي با بيان اين سؤال كه آيا پيشگيري مورد نظر قانون به اين معناست كه دستگاه قضايي اشتغال زايي كند، ادامه مي دهد: معناي پيشگيري اين است كه اگر بناست جنايتي به وسيله آلات و ابزاري در جامعه اتفاق بيفتد، خريد و فروش آن آلات و ابزار در جامعه ممنوع شود يا در مفاسد اقتصادي بايد قوه قضاييه كاري كند كه هر فرد بدسابقه اي نتواند با نفوذ در قواي مختلف كشور به مقدرات مردم دست پيدا كند.

نماينده مردم تهران معتقد است عدم تعريف صحيح مسئوليت ها در دستگاه قضايي منجر به اين شده است كه قوه قضاييه از انجام وظايفش در احقاق حقوق مردم به خوبي بر نيايد و نتواند رضايت مردم را جلب كند.

به مردم بايد بگوييم خودتان مشكلات خود را حل كنيد

محمد تقي رهبر ديگر عضو كميسيون قضايي مجلس با تأكيد بر اينكه ما كه با مردم سر و كار داريم، عملكرد دستگاه قضايي را چندان رضايت بخش نمي بينيم، مي افزايد: كافي است كسي به يكي از اين دادسراها برود و ببيند چه غوغايي است و براي كوچكترين امري ماهها و بلكه سال ها بايد در اين دستگاهها برود و بيايد و آخر هم نفهمد كه آيا برايش كاري مي كنند يا خير.

نماينده مردم اصفهان با بيان اينكه سيستم قضايي بايد اصلاح شود، توضيح مي دهد: در سير پرونده هاي قضايي پرونده به دادگاه مي رود، دادگاه بدوي رأي مي دهد، تجديد نظر يك رأي ديگر مي دهد و سير رسيدگي به پرونده گاهي آنقدر طول مي كشد كه به قول كسي مي گفت كه ما بايد به مردم بگوييم خودتان براي رضاي خدا بنشينيد و مشكلاتتان را حل كنيد و از مراجعه به دستگاه قضايي خود داري كنيد كه اميد حل شدن مشكلات به اين زودي ها نيست.

امام جمعه موقت اصفهان اطاله دادرسي، عدم انطباق منطقي بين جرائم و مجازات ها، روشن نبودن سازوكارها، نارسايي قوانين و برخي اعمال نفوذها را از جمله دلايل اصلي نارضايتي مردم ارزيابي مي كند و مي گويد: مبنا در قضاوت بايد حق وعدالت باشد و وابستگي ها نبايد تأثير گذار باشند از اين موارد كما بيش هم شنيده شده كه كسي با ثروت و رابطه هايش اعمال نفوذ كرده است.

اطاله دادرسي ها، قضات ناصالح و خلاء هاي قانوني عامل نارضايتي مردم

از سوي ديگر عضو كمسيون فرهنگي مجلس بر اين باور است كه ابزار دقيقي براي ارزيابي ميزان رضايتمندي مردم از مسئولين دستگاه قضايي وجود ندارد و بنابراين نمي توان اظهار نظر دقيقي در پاسخ به اين سؤال داشت.

ستار هدايتخواه اما نارضايتي مردم از دستگاه قضايي را در مراجعاتي كه به وي مي كنند، قابل مشاهده ذكر مي كند و البته مي گويد: معمولاً كساني به ما مراجعه مي كنند كه در دستگاه قضايي مشكلي داشتند و احياناً مشكل آنها حل نشده و به تبع آن ناراضي هستند و به نوعي ما بيشتر محل رجوع افراد ناراضي هستيم.

وي در ادامه تأكيد مي كند: اطاله دادرسي ها كه چه بسا بخاطر كثرت پرونده ها يا بروكراسي حاكم بر دستگاه قضايي است و وجود برخي قضات ناصالح و خلأ هاي قانوني، نارضايتي هايي را پديد آورده و هنوز خواسته مطلوب مردم از قوه قضاييه حاصل نشده است.
 دوشنبه 10 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبكه خبر دانشجو]
[مشاهده در: www.snn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 237]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن