تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خود را ملزم به سکوت طولانی کن، چرا که این کار موجب طرد شیطان بوده و در کار دین،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835193866




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مسابقه


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مسابقه

یکی از اموری که در وادی ورزش، فراوان مطرح است، "مسابقه" می باشد. بدون تردید، ورزش کاران مسلمان مایلند نظر اسلام را در این خصوص بدانند.همان گونه که پیش از این اشاره داشتیم، وقتی برادران حضرت یوسف علیه السلام، بدون یوسف به نزد پدر باز می گردند و می خواهند به پدر وانمود کنند که یوسف علیه السلام را گرگ دریده است، می گویند و به عنوان ارائه عذری موجه در مورد غفلت از یوسف علیه السلام می گویند:"ما در حال انجام مسابقه (ورزشی) بوده، و یوسف را نزد اثاث خود گذاشته بودیم که گرگ آمد و او را خورد."پدرشان، حضرت یعقوب علیه السلام که پیامبر خدا بود، از این جهت که آنان به مسابقه پرداخته اند، به آنان اعتراضی نکرده و آنان را مورد سرزنش قرار نمی دهد. از این جا معلوم می شود که مسابقه ورزشی، کار ناپسندی نیست.پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و اله نیز مسابقات ورزشی- به خصوص اگر جنبه رزمی هم می داشتند- را مورد تایید قرار می دادند. حتی در بعضی از مواقع، خود آن حضرت در مسابقاتی همچون شتردوانی و اسب سواری شرکت نموده، گاه برنده می شدند، و گاه نیز می باختند. مواردی نیز وجود دارد که از پیامبر گرامی صلی الله علیه و اله تقاضا شده در یک مسابقه، داوری کنند و آن حضرت نیز پذیرفته اند.همچنین آن حضرت، دو نوه خود، حسن و حسین علیه السلام، را به مسابقه کشتنی وا داشته و آن گاه به تشویقشان می پرداخت.به طور کلی در مشروعیت مسابقه از نظر اسلام- البته مشروط به این که هدفدار بوده و مشتمل بر غرض عقلایی باشد و تحت عنوان لهو قرار نگیرد- تردیدی نیست. آن چه محل بحث و نظر است، این است که آیا شرط بندی در مسابقات ورزشی جایز است یا خیر، و اگر جایز است، آیا در همه مسابقات جایز است یا در برخی از آن ها؟شرط بندی در مسابقه: در این خصوص، بحثی در فقه اسلامی مطرح است، تحت عنوان "سبق رمایه". سبق (بر وزن فتق) و رمایه، اسب دوانی و تیراندازی است. و سبق (بر وزن طبق، با فتحه دو حرف اول) پول مسابقه اسب دوانی است که حلال می باشد.فلسفه تشریع سبق و رمایه، ایجاد آمادگی رزمی و نظامی هرچه بیش تر در مسلمانان می باشد. ریشه عنوان "سبق و رمایه" از فرمایشات رسول خدا صلی الله علیه و اله گرفته شده است که فرمودند:"لا سبق الا فی نصل او خف او حافر؛هیچ مسابقه ای با پول شرط بندی در مسابقه [حلال و شرعی] نیست، مگر در نصل (فلزتیز تیر، نیزه و شمشیر) یا خفّ (پای حیواناتی همچون شتر و فیل که نرم است) و یا حافر (سم حیوان)."

"ان الملائکة لتنفر عند الرّهان و تلعن صاحبه ما خلا الحافر و الخفّ و الرّیش و النّصل؛فرشتگان آسمانی به هنگام شرط بندی متفرّق می شوند و کسی را که شرط بندی نموده لعنت می کنند، جز در مورد حافر (حیوانات سم دار) و خفّ (حیوانات نرم پا) و پر (که کنایه از تیر است که در انتهایش پر وجود دارد) و نصل (سلاح های برنده و تیز)."از این احادیث، چنین استفاده می شود که "سبق" اگر با فتحه دو حرف اول تلفظ شود- و به معنای پول شرط بندی در مسابقه باشد- شرط بندی در مسابقه تنها در برخی از مواردی جایز خواهد بود، یعنی در مسابقاتی از قبیل:1- اسب دوانی، الاغ و قاطر دوانی که با حیوانات سم دار انجام می گیرد و از کلمه "حافر" استفاده می شود.2- شتر سواری و فیل سواری که با حیوانات نرم پا انجام می گیرد و از کلمه "خف" استفاده می شود.3- تیراندازی با کمان که از کلمه "ریش" به معنای پر استفاده می شود.4- شمشیر بازی، نیزه زنی و پرتاب نیزه و نیز پرتاب کارد، که از کلمه "نصل" استفاده می شود.البته برخی از علما احتمال داده اند که بتوان اسلحه جدید و مدرن امروزی، همچون تفنگ و تانک را نیز- از نظر جواز شرط بندی در مسابقه- به شمشیر و نیزه ملحق نمود.ولی در مورد سایر ورزش ها که از شمول روایت خارج بوده و یا مسابقاتی که جنبه رزمی و تقویت بنیه نظامی نداشته باشند، از قبیل: دو و میدانی، کشتی و قایق رانی، کشتی، وزنه برداری، فوتبال، والیبال، پینگ پنگ و بسکتبال، نمی توان شرط بندی نمود. طبق این برداشت، انجام همه مسابقات، در صورتی که مشتمل بر برد و باخت نبوده و دارای هدف عقلایی نیز باشند، مجاز خواهد بود.اما چنان چه "سبق" با سکون باء تلفظ شود، و به معنای مسابقه گرفته شود، معنای روایت چنین می شود که: هیچ مسابقه ای جز موارد مذکور، جایز نخواهد بود، ولی حتی در این صورت نیز نمی توان حکم به عدم جواز مسابقه در موارد خارج از روایات نمود، زیرا این احتمال که "سبق" به معنای پول مسابقه باشد وجود دارد، و همین که پای یک احتمال خلاف استدلال به میان کشیده شود، آن استدلال از درجه اعتبار ساقط خواهد بود.نکته قابل توجهی در این جا وجود دارد و آن این که، در مسابقه اسب دوانی- که شرط بندی در آن حلال و جایز است- تنها کسی می تواند از پول مسابقه استفاده نماید، که اسب پرورش می دهد و بعد هم اسب سواری می کند، نه آن کسی که به تماشا ایستاده و کف می زند.مسابقات ورزشی و مادی، چندان مهم نیست. ارزش انسان به برنده بودن او در مسابقات نبوده، بلکه به انسایت اوست، و ارزش عمل نیز به این است که برای خدا و به نفع بندگان خدا باشد. آن چه مهم است، این است که ما بتوانیم در مسابقات معنوی پیروز بوده و در کارهای خیر بر همگان پیشی گیریم. خداوند متعال در قرآن کریم، در وصف مومنان حقیقی می فرماید:"انهم کانوا یسارعون فی الخیرات؛همانا آنان [خاندان زکریا] در کارهای خیر تعجیل می کردند.""اولئک یسارعون فی الخیرات وهم لها سابقون؛آن ها در کارهای خیر و تعجیل نموده و در کارهای نیکو بر یکدیگر سبقت می جویند."





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 480]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن