تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):بار الها... باطل را از درون ما محو نما و حق را در باطن ما جاى ده. زيرا كه ترديدها...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814220164




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در گفت‌وگوي تفصيلي ايسنا با طاهرپور تشريح شد: *عمل به قانون و برنامه، شرط كارآمدي هر دولت *تخصيص بخشي از حساب ذخيره براي احداث صنايع غيررقابتي


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: در گفت‌وگوي تفصيلي ايسنا با طاهرپور تشريح شد: *عمل به قانون و برنامه، شرط كارآمدي هر دولت *تخصيص بخشي از حساب ذخيره براي احداث صنايع غيررقابتي


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

عضو كميسيون صنايع و معادن مهم‌ترين مشكلات بر سر راه توسعه صنعت كشور را عدم ثبات در تصميم‌گيري‌ها و دولت الكترونيك دانست و عنوان كرد كه اولويت‌هاي كميسيون متبوعش براي حل اين مشكلات « پيگيري تامين سرمايه در گردش صنايع موجود»،« كمك به تغيير كاربري صنايعي كه مشكل صادرات دارند»،« پيگيري احداث صنايع مادر به وسيله پيمانكاران خارجي»،« به نتيجه رسيدن طرح‌هاي آمايش سرزمين و صنايع زودبازده» است.

شهريار طاهرپور،‌ نماينده مردم تويسركان در مجلس هشتم ضمن حضور در خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، به تشريح مشكلات بخش صنعت و صادارت كشور پرداخته و راهكارهاي پيشنهادي خود را ارائه كرد.

الگوي برنامه چهارم بر مبناي توسعه صادرات است

وي با بيان اين‌كه برنامه چهارم توسعه يكي از بهترين و كارآمدترين برنامه‌هايي است كه چه قبل و چه بعد از انقلاب تدوين شده، افزود: الگو اين برنامه بر مبناي توسعه صادرات مي‌باشد، شرط لازم براي اجراي اين نوع برنامه‌ها الحاق به سازمان تجارت جهاني (WTO) و داشتن تعامل بسيار خوب با كشورهاي جهان است كه برنامه چهارم در اولين سال آغازين در خصوص هر دو شرط فوق با مشكل مواجه شد.

موفقيت در انرژي هسته‌اي برگ برنده براي عضويت بدون هزينه در WTO

طاهرپور افزود: از 197 كشور عضو سازمان ملل 152 كشور به سازمان تجارت جهاني پيوسته‌اند و 30 كشور ديگر تقاضاي عضويت در اين سازمان را داده‌اند؛ به بيان ديگر استراتژي توسعه صادرات بدون‌ الحاق به اين سازمان نامفهوم و فاقد كارايي است. در گذشته اين شانس براي ايران وجود داشت كه بدون دادن امتياز به اين سازمان بپيوندد، اما در حال حاضر شرايط براي الحاق به سازمان (WTO) براي ما بسيار مشكل است. موفقيت‌هاي بزرگي كه در عرصه انرژي هسته‌اي با ارشادات مقام معظم رهبري و تلاش دولت‌هاي خدمتگذار و كارشناسان تلاشگر به دست آمده مي‌تواند به عنوان برگ برنده‌اي باشد تا ايران بدون پرداخت هزينه‌هاي سنگين وارد اين سازمان شده و برنامه‌هاي توسعه خود را ادامه دهد.

مهم‌ترين اولويت كشور تجديدنظر در برنامه چهارم

وي با بيان اين‌كه اتفاقات فوق و افزايش بي‌رويه قيمت نفت اجراي برنامه چهارم را با چالش مواجه كرده است، گفت: در حال حاضر به دليل افزايش حجم و سرعت تغييرات در جهان، اجراي برنامه‌هاي بلندمدت تا حد زيادي منتفي شده و در ادبيات برنامه‌ريزي، موضوع برنامه‌ريزي غلطان يا روزآمد مطرح شده است؛ لذا يكي از اولويت‌هاي كشور تجديدنظر در برنامه چهارم مي‌باشد.

نماينده مردم تويسركان در ادامه گفت‌وگو با ايسنا مهم‌ترين بحث در تجديدنظر در برنامه چهارم توسعه را تغيير استراتژي از توسعه صادرات به جايگزيني واردات در توليدات رقابتي دانست و اظهار داشت تا رفع موانع و مشكلات صادرات بهتر است از استراتژي درون‌گراي جايگزيني واردات استفاده كنيم.

عمل به قانون و برنامه، شرط كارآمدي هر دولت

وي شرط اصلي كارآمدي هر دولتي را عمل به قانون و برنامه ذكر كرد و اظهار داشت: برنامه براي مدير، مشابه اسلحه براي سرباز است و همان طور كه يك سرباز نسبت به سلاح خود بايد تعصب داشته باشد، مدير نيز بايد همين ديدگاه را به برنامه داشته باشد و نبايد كاري كند كه قداست برنامه و قانون خدشه‌دار شود.

تخصيص قسمتي از حساب ذخيره ارزي براي احداث صنايع غيررقابتي

صادركننده نمونه كشور در سال 83 در مورد محصولات غيررقابتي نظير صنايع نفت و گاز، فولاد آلومينيوم و مس اظهار داشت: بهترين روش، تخصيص فوري قسمتي از حساب ذخيره ارزي براي احداث اين نوع صنايع به روش كليد در دست توسط پيمانكاران خارجي مي‌باشد. به دليل حضور پرشتاب هند و چين در بازار مواد اوليه تا چند سال آينده اين نوع محصولات غيررقابتي بوده و مشكل چنداني در صادرات آن‌ها نخواهد بود. احداث صنايع فوق توسط پيمانكاران خارجي به روش كليد در دست علاوه بر افزايش ضريب امنيت ملي، از فشار تورمي ناشي از سرمايه‌گذاري جلوگيري مي‌كند.

به جاي احداث صنايع و كارخانجات جديد، بايد مشكلات سرمايه‌ در گردش صنايع موجود را حل كرد

وي با اشاره به بحث صنايع زودبازده كه از سوي دولت مطرح شده، گفت: سرمايه‌گذاري به دليل تزريق نقدينگي در جامعه در كوتاه مدت تورم‌زاست؛ لذا دولت به جاي احداث صنايع و كارخانجات جديد بايد مشكلات سرمايه‌ در گردش صنايع موجود را حل كند؛ زيرا در شرايطي كه بسياري از كارخانجات با نصف ظرفيت خود كار مي‌كنند احداث كارخانجات مشابه در شرايطي كه صادرات با مشكل مواجه است هدر دادن سرمايه‌هاي ملي است. البته دولت در اين مورد راه به خطا نرفته است، زيرا به زعم خود بر مبناي برنامه چهارم عمل مي‌كند، لذا تجديدنظر در برنامه راهگشا خواهد بود. علاوه بر تامين سرمايه در گردش صنايع موجود، آن دسته از كارخانجاتي كه رقابتي بوده و ظرفيت توليدي بيش از تقاضاي داخلي دارند، بهتر است با كمك و هماهنگي وزارت صنايع و معادن و بانك‌ها نوع توليد خود را تغيير دهند.

صنايع توجيه‌پذير را براي اخذ مجوزهاي مختلف، درگير تشريفات طولاني اداري نكنيم

طاهرپور با بيان اين‌كه بايد سعي كنيم صنايع توجيه‌پذير را درگير تشريفات طولاني اداري براي اخذ مجوزهاي مختلف نكنيم، گفت: خوشبختانه وزارت صنايع طرحي را به نام آمايش سرزمين شروع كرده و در آن اولويت‌هاي هر استان را مشخص نموده است. اميدواريم اين نوع صنايع براي عبور از هر مانعي چراغ سبز داشته باشند تا سرعت اجراي پروژه‌ها در كشور افزايش يابد.

عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس با تاكيد بر اجرايي شدن اصل 44 گفت: بهتر است به جاي واگذاري تك تك شركت‌هاي يك مجموعه، سهام كل آن هلدينك يا مجموعه در بورس عرضه شود تا امكان كنترل بهتر، افزايش كارايي و حضور خارجي‌ها بيشتر شود.

توجه به سرمايه در گردش صنايع براي جلوگيري از فاجعه ورشكستگي آنها ضروري است

طاهرپور درباره بسته پيشنهادي رييس‌كل بانك مركزي به دولت و تكليف صنايع با وجود اين طرح گفت: ثبات در تصميم‌گيري‌ها شرط لازم رونق سرمايه‌گذاري در كشور است؛ همان طور كه قبلا اشاره شد با توجه به مشكل صادرات، سرمايه‌گذاري جديد با اين رويكرد براي محصولات رقابتي در حال حاضر به صلاح نيست و بايد به اين نوع صنايع كمك كرد تا نوع توليد خود را عوض كنند. سرمايه در گردش بقيه صنعت نيز بايد تامين شود در غير اين صورت، در اين بخش با فاجعه ورشكستگي بسياري از صنايع روبرو خواهيم شد.

تا ماليات جايگزين درآمد نفت نشود تغيير عنوان حساب و صندوق مشكلي را حل نمي‌كند

لازمه دريافت ماليات عادلانه استفاده از دولت الكترونيك است

عضو كميسيون صنايع و معادن در جايي ديگر از مصاحبه خود با ايسنا در پاسخ به اين سوال كه اگر صندوق توسعه ملي جايگزين حساب ذخيره ارزي شود چه تاثيري بر روند اقتصادي كشور مي‌گذارد، گفت: آرزوي هر ايراني است كه منابع نفتي در هزينه‌هاي جاري صرف نشود و صرفا براي فعاليت‌هاي عمراني تخصيص يابد؛ اما در شرايط فعلي متاسفانه وابستگي ما به درآمدهاي نفتي بسيار زياد است و جايگزيني آن با ساير درآمدها به زمان نياز دارد. بهترين جايگزين درآمدهاي نفتي استفاده از ماليات است و براي اين كار نيز بايد زمينه و شرايط لازم را فراهم كرد. ظرفيت دريافت ماليات در كشور بسيار بالاست اما تا زماني كه درآمدها شفاف نشود امكان دريافت ماليات عادلانه وجود ندارد. لازمه دريافت ماليات عادلانه نيز استفاده از دولت الكترونيك مي‌باشد؛ به نظر مي‌رسد تا زماني كه نتوانيم ماليات را جايگزين درآمد نفتي كنيم تغيير عنوان حساب و صندوق مشكلي را برطرف نمي‌كند و فقط قدرت تصميم‌گيري جابجا مي‌شود.

طاهرپور درباره انحلال هيات امناي حساب ذخيره ارزي گفت:‌ در مواردي كه قانون شرايطي را مشخص كرده نمي‌توان و نبايد خلاف قانون عمل كرد، در غير اين صورت اگر مديري بخواهد از اختيارات خود استفاده كند دليلي براي ممانعت از وي وجود ندارد. تمام حرف ما اين است كه بر اساس قانون رفتار كنيم و اگر ايرادي وجود دارد قانون را اصلاح كنيم.

ايجاد دولت الكترونيك راه حل اكثر مشكلات كشور

نماينده تويسركان در جاي ديگري از سخنان خود دولت الكترونيك را به عنوان راه‌حل بسياري از مشكلات كشور ذكر كرد و گفت: براي برنامه‌ريزي نياز به آمار صحيح داريم و در صورت استفاده از دولت الكترونيك به آمارهاي روز مي‌توانيم در اسرع وقت دسترسي داشته باشيم. هم‌چنين موضوع مفاسد اقتصادي كه يكي از مشكلات اجتماعي بزرگ ماست با استفاده از اين شيوه قابل كنترل مي‌شود.

در بحث مفاسد اقتصادي نبايد كاري شود كه سرمايه‌گذاري در كشور تهديد شود

رفتار افراد سياسي توسط رسانه‌ها رصد شود، تا امكان سوءاستفاده از قدرت سياسي به حداقل برسد

عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس در ادامه گفت‌وگو با ايسنا درباره استفاده ابزاري و شعاري از بحث مفاسد اقتصادي گفت: اين حرف‌ها هميشه بوده است، اما نبايد كاري كنيم كه سرمايه‌گذاري در كشور تهديد شود، زيرا كشور زماني مي‌تواند پيشرفت كند كه توليد و توليد كننده اهميت پيدا كنند، و به گفته‌ مقام معظم رهبري سرمايه‌گذاري را عبادت تلقي كنيم. رفتار افراد سياسي بايد توسط رسانه‌ها به شدت رصد شود، تا امكان سوءاستفاده اين افراد از قدرت سياسي خود به حداقل ممكن برسد.

تا زماني كه قيمت‌ها واقعي نشود پند و اندرز مانع اسراف نخواهد بود

طاهرپور در جاي ديگر از سخنان خود با تاكيد بر اين‌كه در كشور اسراف بسيار زياد است و تا زماني كه قيمت‌ها واقعي نشود با پند و اندرز نمي‌توان مانع اسراف شد، گفت: البته مبارزه با اسراف و حذف يارانه‌ها همه تورم‌زا هستند و زماني بايد اين كار را شروع كرد كه با برقراري سيستم تامين اجتماعي جامع، بتوان اقشار آسيب‌پذير را حمايت نمود؛ درغير اين صورت اقدامات شعاري و شتاب‌زده ناهنجاري‌هاي اجتماعي جبران‌ناپذيري را به وجود مي‌آورد.

يارانه نقدي در كنار متناسب شدن درآمدها خوب است

وي شرط لازم براي موفقيت هر طرحي را رضايت كارمندان به عنوان بازوان اجرايي دولت ذكر كرد و گفت: پرداخت يارانه غيرنقدي روش مناسبي است كه بار تورمي آن كمتر است، ولي علاوه بر ايجاد فساد اداري، تاثير چنداني در كاهش اسراف ندارد. لذا به نظر مي‌رسد پرداخت يارانه نقدي در صورتي كه درآمدها متناسب با ميزان تورم افزايش يابد، روش بهتري باشد.

نماينده تويسركان در پاسخ به سوالي در مورد كميته امداد و بهزيستي اظهار داشت: با وجود اين دو سازمان، شناخت گروه‌هاي آسيب‌پذير با سهولت بيشتري انجام مي‌شود. هر چند به نظر مي‌رسد رويكرد اين دو سازمان بايد تغيير كند و به جاي پرداخت مستمري به افراد، سعي كنند براي آن‌ها شغل آبرومند ايجاد كند.

افزايش جلسات كميسيون‌ها موجب تدوين قوانين كارآتر مي‌شود

عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس ضمن برشمردن اولويت‌هاي كميسيون صنايع و معادن كاهش تعداد جلسات صحن علني و افزايش كار كميسيون‌ها را مثبت تقلي كرده و اظهار اميدواري كرد با استفاده بيشتر از نظرات كارشناسان در جلسات كميسيون‌هاي تخصصي، امكان تدوين قوانين كارآتري به وجود آيد.

طاهرپور اولويت‌هاي كميسيون صنايع از نظر خود را « پيگيري تامين سرمايه در گردش صنايع موجود»،« كمك به تغيير كاربري صنايعي كه مشكل صادرات دارند»،« پيگيري احداث صنايع مادر به وسيله پيمانكاران خارجي»،« به نتيجه رسيدن طرح‌هاي آمايش سرزمين و صنايع زود بازده» برشمرد.

گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا: سميرا يافتيان

انتهاي پيام
 دوشنبه 10 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 237]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن