تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس چهل روز خود را براى خدا خالص كند چشمه هاى حكمت از قلب وى بر زبانش جارى مى شو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820593729




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي تاكيد كرد: امكان استفاده 50 بيمار نيازمند از اعضاي هر مصدوم مرگ مغزي پيش بيني حدود دو هزار و400 مورد مرگ مغزي در هرماه


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: رييس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي تاكيد كرد: امكان استفاده 50 بيمار نيازمند از اعضاي هر مصدوم مرگ مغزي پيش بيني حدود دو هزار و400 مورد مرگ مغزي در هرماه


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده

كارشناسان بر اين باورند كه در حال حاضر بيماران زيادي در انتظار دريافت اعضاي پيوندي هستند. اين در حالي است كه به علت انجام نشدن فرهنگ سازي مناسب در اين زمينه، تعداد زيادي از افراد مرگ مغزي بدون استفاده از اعضا مدفون مي‌شوند. به گفته متخصصان، پيوند اعضا تنها راه ادامه حيات بيماران مبتلا به نارسايي‌هاي پيشرفته قلب و كبد و بهترين گزينه درماني براي مبتلايان به نارسايي‌هاي پيشرفته كليه است.

مرگ مغزي معمولا به دنبال صدمه شديد به سر، خونريزي‌ مغزي، سكته و در كل به علت نرسيدن طولاني مدت اكسيژن به مغز اتفاق مي‌افتد. مرگ مغزي توقف برگشت ناپذير تمام فعاليت‌هاي مغزي بوده و هيچ اميدي براي بازگشت فعاليت مغز وجود ندارد. در شرايطي كه بيمار مرگ مغزي بدون كمك دستگاه قادر به تنفس نيست، انتقال يكي از اعضاي وي اميد به زندگي را در ديگري تازه مي‌كند.

دكتر عليرضا زالي، رييس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره وضعيت فراهم‌آوري اعضا در كشور گفت: خوشبختانه ايران از جمله كشورهايي است كه به دليل فرهنگ عمومي، مشاركت مردم در فراهم‌آوري پيوند اعضا مناسب است. اين در حالي است كه اقدامات انجام شده در اين زمينه هنوز كافي نيست.

پيش بيني حدود دو هزار و 400 نفر مورد مرگ مغزي در هر ماه

ضرورت فرهنگ‌سازي مناسب براي پيوند اعضا بيماران مرگ مغزي

به گفته وي، پيش بيني مي‌شود حدود دو هزار و 400 نفر در هر ماه آماده مرگ مغزي و اعضاي آنها قابل استفاده براي پيوند باشد؛ اين در حالي است كه در كشور كسري از پانصد نفر در مجموعه پيوند اعضا قرار مي‌گيرند؛ بنابراين براي استفاده بيشتر از اعضا بيماران مرگ مغزي، فرهنگ‌ سازي‌هاي مناسب ضروري است.

رييس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: پيش بيني مي‌شود حدود پنج درصد مرگ‌هايي كه در محيط بيمارستاني و حدود 15 درصد مرگ‌هايي كه در بخش‌هاي ويژه اتفاق مي‌افتد، در تابلو و سيماي مرگ مغزي قرار مي‌گيرد؛ بنابراين تعداد افرادي كه دچار مرگ مغزي مي‌شوند بسيار زياد است و مي‌توان از آن براي پيوند اعضا استفاده كرد.

از هر مرگ مغزي 13 عضو قابليت انتقال دارد

به دنبال استحصال مناسب بافتي،50 نفر از اعضاي مرگ مغزي استفاده مي‌كنند

وي با تاكيد بر اين كه مردم بايد بدانند مرگ مغزي يك فرآيند غيرقابل برگشت است، افزود: به طور مشخص از هر فرد دچار مرگ مغزي، 13 عضو قابليت انتقال به افراد ديگر را دارد. پيش بيني مي‌شود با استحصال مناسب بافتي، 50 نفر بتوانند از مجموعه اعضاي بيمار مرگ مغزي استفاده كنند.

فهرست انتظار پيوند كبد فراوان‌تر از امكان خدمات است

پيوند كبد، از موفق‌ترين پيوندهاي اعضا

به گزارش ايسنا، دكتر زالي در رابطه با پيوند كبد و با تاكيد بر اين كه ليست انتظار پيوند كبد بسيار فراوان‌تر از امكان خدمات است، افزود: در اين زمينه دانشگاه علوم پزشكي شيراز خدمات ارزنده‌اي را براي كل كشور فراهم كرده است. در حال حاضر اساتيدي كه در شيراز پيوند كبد را انجام مي‌دهند، به حدي از كفايت رسيده‌اند كه حتي مي‌توانند آموزش را به ساير مراكز استان‌ها نيز انتقال دهند.

وي ادامه داد: در حال حاضر يكي از موفق‌ترين پيوندهاي اعضا در كشور ما، پيوند كبد است. اميدواريم حركتي كه در جهت ساماندهي پيوند كبد آغاز خواهد شد، بخش زيادي از نيازها را در كشور مرتفع كند.

پيوند كبد، تنها گزينه درمان در برخي بيماري‌هاي كبدي

توسعه مراكز پيوند كبد، از جمله سياست‌هاي وزارت بهداشت

رييس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با اشاره به حجم زياد نياز به پيوند كبد افزود: در برخي از بيماري‌هاي مراحل انتهايي كبد به ويژه سيروز كبدي و بيماري‌هاي ديگر متاسفانه پيوند كبد تنها گزينه درمان است؛ بنابراين به دليل عدم تناسب ميان افراد در فهرست انتظار پيوند و امكان خدمات، به نظر مي‌رسد يكي از سياست‌هاي وزارت بهداشت توسعه مراكز پيوند كبد در كشور است. در اين زمينه دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي از جمله مكان‌هايي است كه از سال گذشته اقداماتي را آغاز كرده و در حال حاضر در مراحل نهايي اين فرآيند قرار دارد.

وي با بيان اين كه امسال در زمينه پيوند كبد خبرهاي خوبي خواهيم داشت، افزود: دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در اين زمينه دو نفر را تربيت كرده كه از اواسط تير ماه مشغول فعاليت خواهند شد. دانشگاه از مراجعان پيوند كبد فهرستي فراهم كرده، اقدامات پژوهشي انجام شده و كار مشتركي ميان مركز تحقيقات گوارش دانشگاه و مركز فراهم آوري پيوند اعضا شكل گرفته و در نهايت دانشگاه در حال تشكيل پرونده براي بيماران است.

انتهاي پيام
 دوشنبه 10 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 154]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن