تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غِنا از خود نفاق بر جای می گذارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812650881




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگراني كشورهاي اروپايي از افزايش گرايش جوانان به قليان


واضح آرشیو وب فارسی:الف: نگراني كشورهاي اروپايي از افزايش گرايش جوانان به قليان
افزايش گرايش جوانان اروپايي به مصرف قليان، مقامات بهداشتي اين كشورها را نگران كرده است.

به گزارش "الف"، مراكز و موسسات بهداشتي و درماني كشورهاي غربي ضمن هشدار نسبت به افزابش مصرف قليان در ميان جوانان اروپايي، خواستار محدوديت استفاده از اين وسيله دخاني شده اند.

موسسات بهداشتي اروپا طي بررسي هاي ميداني خود به اين نتيجه رسيده اند كه بيشترين گروهي كه در اروپا قليان مي‌كشند، جوانان هستند و متوسط سني‌شان از ۲۱ سال بيشتر نيست. در مقابل متوسط سن سيگاري‌ها ۳۱ سال است.

براساس اين تحقيقات، كشيدن قليان كه در مردان بيش از زنان اروپايي شايع است، بيشتر به خاطر حال و هواي شرقي‌اش در اروپا مد شده است.

قليان به واسطه نفوذ كشورهاي عربي در قلب اروپا و هندوها در آمريكا بسيار سريع مشتريان خود را پيدا كرده است. در اكثر شهرهاي بزرگ اروپا مي‌توان قهوه‌خانه‌هاي عربي و سفره‌خانه‌هاي سنتي و رستورانهاي شرقي مجهز به قليان را كه با غذا قليان نيز سرو مي‌كنند پيدا كرد.

تا پيش از اين بيشتر مشتريان اين مراكز، مهاجران شرقي، اعراب و ايراني‌ها بودند، اما طي سالهاي اخير مي‌توان گروه‌هاي چند نفره پسران و دختران مو طلايي را در قلب تفرجگاه شرقي‌ها ديد كه با اشتياق فراوان سفارش قليان مي دهند.

كشيدن‌ قليان ‌اكنون ‌در بسياري‌ از مناطق‌ دنيا رواج‌ يافته ‌است ‌و حتي ‌در يكي ‌از محله‌هاي ‌لندن ‌كه ‌بيشتر محل ‌اسكان‌ خاورميانه‌اي‌تباران ‌انگليس ‌است ‌و آثار فرهنگ‌ كشورهاي ‌اين‌ منطقه ‌در گوشه ‌و كنار آن ‌يافت‌ مي‌شود، كشيدن‌قليان‌ به‌وفور به‌چشم ‌مي‌خورد.

با اين‌حال، ‌دولت ‌انگليس‌اخيرا محدوديت‌هايي ‌در زمينه ‌استعمال ‌دخانيات ‌وضع كرده و استفاده از دخانيات از جمله قليان را در مكانهاي سربسته و رستورانها ممنوع كرده است.

فرانسه نيز يكي از كشورهاي اروپايي است كه در آن قليان كشيدن رواج فراواني دارد.

در همين حال سازمان بهداشت جهاني(WHO)،در متني 7 صفحه اي ضمن برشمردن مضرات و خطرات استفاده از قليان اعلام كرده است: قليان جايگزين سالمي براي سيگار نيست.

WHO در گزارش خود، كشورها را به تحريم مصرف دخانيات در مكانهاي عمومي ترغيب كرده و تاكيد كرده است: برخلاف باورهاي باستاني و اعتقاد عمومي، دودي كه از قليان خارج مي شود حاوي مواد مسموم متعددي است كه از جمله عوامل شناخته شده ايجاد سرطان، بيماريهاي قلبي و امراض ديگر هستند.

به گفته بخش بهداشت سازمان ملل، بالا رفتن محبوبيت قليان تا حد زيادي به دليل تبليغات بي پايه اي است كه درباره سالم بودن آن در بازار تجاري بر سر زبانها افتاده است.

تحقيقات نشان مي دهد، برخلاف تصور مردم، كشيدن قليان بيش از سيگار براي سلامتي مضر است.

به گفته كارشناسان ميزان منواكسيد كربن در بدن فردي كه قليان مي‌كشد، بسيار بالاتر از كسي است كه فقط سيگار مي‌كشد. اين ميزان بعد از يك بار قليان كشيدن، شش برابر بيش از كشيدن يك نخ سيگار است.

سازمانهاي بهداشتي اروپا هم هشدار داده اند، افرادي كه در معرض دود "دست دوم" قليان قرار مي گيرند نيز در معرض خطر ابتلا به همان بيماريهايي هستند كه افراد غير سيگاري در معرض دود دست دوم را تهديد مي كند.

اين سازمان‏ها همچنين هشدار داده است كه دود قليان در دوران بارداري نيز مي تواند خطرات فراواني براي جنين داشته باشد.

تحقيقات نشان مي‏دهد كه مصرف كننده قليان در هر وعده مصرف 50 تا 200 پك مي زند و هر پك حاوي 15 درصد تا يك ليتر دود است. همچنين هر فرد مصرف كننده قليان در هر وعده معادل با مصرف 100 نخ سيگار، به سلامتي خود آسيب مي رساند.

مصرف دخانيات كه عامل 10% كل مرگ و مير در بزرگسالان است- مهمترين علت مرگ قابل پيشگيري در جهان است و همه ساله موجب مرگ 5.4 ميليون تن در جهان شده و پيش بيني مي شود كه اين تعداد تا سال 2030 به 8.3 ميليون تن برسد.

در ايران نيز با توجه به ميزان آسيب‌هايي كه مصرف دخانيات متوجه مردم كرده، تمهيداتي براي ممنوعيت آن اتخاذ شده است.

در سال 86 قانون جامع كنترل و مبارزه با دخانيات براي اجرا ابلاغ شد. بر اساس اين قانون تبليغ يا تشويق به استعمال دخانيات ممنوع شده و كساني كه در اماكن عمومي سيگار بكشند به پرداخت جريمه نقدي محكوم خواهند شد. در اين قانون كه پيش از اين به تصويب نمايندگان مجلس ايران رسيده بود، براي مبارزه تبليغاتي عليه مصرف دخانيات نيز تمهيداتي در نظر گرفته شده است.

تاكنون چندين‏بار ابلاغيه‏هايي مبني بر ممنوعيت استعمال قليان در قهوه خانه ها و رستورانهاي سنتي صادر شده است كه هر بار بدلايلي اجرائي نشده است.
 دوشنبه 10 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 318]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن