تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، هرگز بدگويى كسى را نمى‏كردند، سرزنش نمى‏نمودند و در ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815391318




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشروح گفتگوي رئيس مجلس خبرگان با الجزيره؛ آيت الله رفسنجاني: تعليق، خط قرمز ماست/بقول طالباني دليلي براي دخالت در عراق نداريم


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مشروح گفتگوي رئيس مجلس خبرگان با الجزيره؛ آيت الله رفسنجاني: تعليق، خط قرمز ماست/بقول طالباني دليلي براي دخالت در عراق نداريم


------------

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و رئيس جمهور پيشين ايران تعليق غني سازي اورانيوم را به مثابه خط قرمز ايران برشمرد و رژيم صهيونيستي را كوچكتر از آن دانست كه بتواند ايران را تهديد كند.

بر اساس اين گزارش؛ شبكه تلويزيوني الجزيره در ويژه برنامه خود با عنوان «گفتگوي آزاد» نظر آيت الله علي اكبر هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلح نظام ايران را در خصوص تحولات و مسائل مربوط به ايران، منطقه و جهان جويا شد.

غسان بن جدو مجري اين برنامه ابتدا به معرفي هاشمي رفسنجاني پرداخت و به دوره هاي مختلف حيات سياسي وي از زمان شاه سابق ايران و مبارزات وي با رژيم شاهنشاهي تا انتخاب به عنوان رئيس جمهور ايران و مناصب بعدي وي در حيات سياسي ايران اشاره كرد و مسائلي را كه در اين مصاحبه با رفسنجاني مطرح خواهد شد؛ برشمرد.

بن جدو در نخستين سوال خود نظر هاشمي رفسنجاني را در خصوص تهديدات اسرائيل مبني بر حمله به تاسيسات هسته اي ايران و اجراي مانورهايي به منظور آمادگي براي اين امر جويا شد.

وي در پاسخ به اين سوال گفت: معمولا در ايران تهديدات را جنگ رواني مي نامند. گمان مي كنم علت آن هم اين باشد كه اين ادعاها خيلي بزرگتر از خود اسرائيل است. بعيد مي دانيم اسرائيل چنين اشتباه بزرگي را مرتكب شود. حتي اگر فرض كنيم چنين اشتباهي را هم مرتكب شد و اقدام به كاري كرد؛ من اطمينان دارم كه آنها و متحدانشان از اين كار پشيمان خواهند شد زيرا ايران توانايي لازم را در اين ميدان دارد.

وي در پاسخ به اينكه عناصر قابليتها و توانايي ايران كدام است گفت: اجازه بدهيد در عمل شاهد اين مسئله باشيد. مسائلي از اين قبيل پيش از وقوع حوادث مطرح نمي شود.

رفسنجاني در پاسخ به اينكه در صورت حمله نظامي اسرائيل واكنش سياسي استراتژيك ايران چه خواهد بود و آيا واكنش نشان مي دهد يا سكوت مي كند گفت: شك نداشته باشيد كه واكنش ايران بسيار قاطع خواهد بود چه در ميدان نظامي و چه سياسي.

وي درباره احتمال حمله آمريكا به ايران در مدت باقي مانده از رياست جمهوري بوش گفت: مسئله آمريكا با اسرائيل فرق مي كند. آمريكا قدرت بزرگي در جهان است بنابراين با توجه به آنكه رهبران آمريكايي در خانه هاي شيشه اي زندگي مي كنند آسيب پذير هستند. شايد آمريكا چنين اشتباهي را مرتكب شود اما آنها ايران را به خوبي مي شناسند. آنها پيش از اين در ايران بوده اند و همه چيز تحت اختيار آنها بوده است و در همان موقع ملت ايران توانست آنها را با خفت از كشور اخراج كند. آمريكايي ها در واقعه طبس نيز ملت ايران را امتحان كردند و فهميدند چه خبر است. به نظر من منافع آمريكا آسيب پذير است به همين سبب عاقلانه نيست كه آمريكا با ايران وارد جنگ شود. چنين اشتباهي از جانب آمريكا خسارت هاي زيادي براي ايران، آمريكا و منطقه در پي خواهد داشت.

رفسنجاني درباره اينكه آمريكا در اصل از ايران چه مي خواهد گفت: آمريكا در اصل انفعالي عمل مي كند. اين كشور پيش از پيروزي انقلاب اسلامي ايران كشور ما را تحت سلطه خود داشت و به آن به عنوان تكيه گاهي امن براي خود مي نگريست.

وي با اشاره به اينكه انقلاب توانست ايران را از دست آمريكا رها كند گفت: پس از آن به سبب آنكه منافع آنها از دستشان رفته بود دشمني با ايران را آغاز كردند ولي هيچ نتيجه اي از اين اقدامات عايد آنها نشد اما اگر عاقلانه عمل مي كردند مسئله شكل ديگري پيدا مي كرد.

رفسنجاني در پاسخ به اين كه آمريكا مي خواهد با شما همكاري داشته باشد يا شما اسرئيل را به رسميت بشناسيد يا ... گفت: من به طور دقيق نمي توانم بگويم آمريكا چه اهدافي دارد اما مي توان برخي مسائل را درك كرد. يكي اينكه آمريكا مي خواهد نظام ضعيفي در ايران حاكم باشد و ديگر اينكه نمي خواهد اسلام بر ايران حاكميت كند و خواستار حاكميت جريان هاي ليبرالي هستند كه متناسب با آنها باشد. اما چون اين كار خارج از توانايي آنهاست مي كوشند ما را تضعيف كنند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص پيشنهادهاي اخير غرب به ايران در خصوص برنامه هسته اي گفت: مورد تازه اي كه در اين بسته پيشنهادي وجود دارد اين است كه بسته جديد گسترده تر از بسته پيشين است و در آن عناصر شفاف تري وجود دارد اما نقطه ضعف آن همان نقطه ضعف سابق است زيرا همه چيز را به تعليق غني سازي اورانيوم مشروط كرده اند كه ايران آنرا خط قرمز خود دانسته و اعلام كرده است كه اين كار را نمي كند.

اگر اين نقطه ضعف را از پيشنهادهاي خود حذف كنند مي توانيم مذاكره كنيم و به نقطه مشتركي برسيم.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه مصاحبه شبكه الجزيره با وي توافقنامه امنيتي امريكا و عراق را اشغال پنهان و دراز مدت عراق توصيف و بر ضرورت همكاري ايران و عربستان تاكيد كرد .

هاشمي در خصوص انتقادات اعراب از سياست هاي ايران و سفر اخير خود به عربستان و دستاوردهاي اين سفر گفت: هدف اصلي از اين سفر شركت در كنفرانسي بود كه ملك عبدالله پادشاه عربستان به شركت در آن در مكه مكرمه دعوت كرده بود و بسياري از علما از كشورهاي مختلف اسلامي در آن حضور داشتند.

هاشمي افزود : پيش از آن نيز از من دعوت شده بود در ماه مبارك رمضان براي عمره به عربستان بروم كه نتوانستم اين دعوت را اجابت كنم به همين سبب در سفر اخير دوست داشتم به زيارت بيت الله الحرام نيز بروم.

وي ادامه داد: مسئولان ايراني پيش از سفر از من خواستند درباره مسائل منطقه و موضوعات موجود بين دو كشور از جمله مسائل حج نيز گفتگو كنم كه من نيز آنها را مطرح كردم و گمان مي كنم همه اهداف سفر تحقق يافته است.

رفسنجاني در ادامه با اشاره به اين كه ايران و عربستان با يكديگر مشكل اساسي ندارند افزود جهان اسلام به همكاري ما و عربستان نياز دارد زيرا ما و آنها امكانات ويژه اي داريم و تركيب اين امكانات براي كشورهاي اسلامي مفيد واقع مي شود.

وي به مسائل اخير در لبنان، فلسطين، عراق، سوريه و افغانستان و همچنين برنامه هسته اي ايران اشاره كرد و آنها را مسائل بغرنج خواند و افزود اين امور رايزني با سعودي ها را براي رسيدن به يك ديدگاه مشترك ايجاب مي كرد.

رفسنجاني در خصوص ديدگاه اعراب در خصوص ادعاي مداخله ايران در عراق گفت: در گفتگوهاي خود با ملك عبدالله اين مسائل را به تفصيل بررسي نكرديم. تصوراتي كه شما از آن صحبت مي كنيد اشتباه است. ما واقعا نمي خواهيم در امور عراق دخالت كنيم. براي ما هيچ چيز بهتر از اين نيست كه عراق به عنوان همسايه ما حق حاكميت كامل داشته باشد و تحت اشغال نباشد.

آنچه درباره دخالت هاي ما گفته مي شود چيزي جز اتهام نيست كه شياطين آنها را مطرح مي كنند. با اين حال اگر مسئولان عراق يا هر يك از كشورهاي عربي از ما كمكي بخواهند به آنها كمك خواهيم كرد.

رئيس جمهور اسبق ايران در پاسخ به اظهارات بن جدو مبني بر اين كه ايران موسسه خيريه نيست كه هر كس كمك مي خواهد به آن كمك كند و به هر حال ايران منافعي در عراق دارد گفت: در پاسخ به اين سخن به بخشي از اظهارات طالباني رئيس جمهور عراق اشاره مي كنم كه گفت وقتي در آمريكا بودم بوش از من پرسيد آيا ايران حضور مزاحم در عراق دارد و من در پاسخ وي گفتم چرا ايران در عراق دخالت كند، همه دخالت مي كنند تا دوستان خود را به قدرت برسانند ولي وقتي دوستان ايران كه در زمان آوارگي و مبارزه با رژيم صدام، در ايران بودند و ايران از آنها حمايت مي كرد اكنون در راس قدرت هستند ديگر دليلي ندارد كه ايران در عراق دخالت كند.

وي در خصوص كشف سلاح هاي ايراني در عراق گفت: اين حرف ها را خيلي وقت است كه مي زنند. ممكن است سلاح ها ايراني باشند اما اين امكان وجود دارد كه اين سلاح ها به دوران جنگ عراق و ايران تعلق داشته باشد و از جمله سلاح هايي باشد كه به غنيمت گرفته شده است.

نكته ديگر اينكه ما به برخي از كشورها سلاح مي فروشيم بنابراين شايد اين سلاح ها از آنجا تهيه شده باشد.

رئيس جمهور اسبق ايران در خصوص توافقنامه امنيتي كه آمريكا و عراق قصد امضاي آنرا دارند گفت: توافقنامه اي كه ما متن آنرا ديديم بسيار منفي بود و به سيطره آمريكا بر عراق منجر مي شود و در واقع به منزله اشغال پنهان عراق است. ما اصولا با اشغال هر كشوري مخالفيم حتي اگر كشور همسايه ما نباشد.

نكته ديگر اينكه ما اصولا با حضور آمريكا در منطقه مخالفيم چه اين حضور به صورت نظامي يا سياسي باشد. حضور آمريكا در عراق امنيت اين كشور و منطقه را از بين مي برد.

ما با وجود پايگاه هاي نظامي آمريكا در كويت ، بحرين ، قطر و ديگر كشورها نيز مخالفيم.

هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه مصاحبه الجزيره با وي در خصوص نگراني كشورهاي حوزه خليج (فارس) از سياست هاي ايران گفت انتظار ما از برادران در كشورهاي همسايه اين است كه اين چيزها را كه به آنها تلقين مي شود باور نكنند و حكيمانه تر با آن برخورد كنند و تحت تاثير اينگونه سخنان قرار نگيرند.

وي افزود همانطور كه در خصوص عراق گفتم برقراري روابط با اين كشورها به نفع ماست. ايران كشور قدرتمندي است اما نمي خواهد از قدرت خود بر ضد كسي استفاده كند. از برادران خود در جنوب خليج فارس مي خواهم به وسوسه هاي شيطاني توجه نكنند. در سه دهه اي كه از انقلاب مي گذرد چه اقدام منفي از ما بر ضد كشورهاي همسايه سرزده است؟ بسياري از كشورهاي منطقه در جنگ عراق بر ضد ايران شركت كردند ولي ما مواضع خصمانه اي بر ضد آنها اتخاذ نكرديم.

هاشمي رفسنجاني در پاسخ به پرسشي درباره فتنه شيعه و سني در منطقه و سخن برخي علما كه ايران را عامل اين فتنه مي دانند گفت: ما شيعه بودن خود را پنهان نمي كنيم ولي اگر آنها مي گويند ما از شيعيان ديگر كشورها بر ضد نظام هاي حاكم بر اين كشورها استفاده مي كنيم بايد بگويم اين تصور اشتباه است. ما از شيعيان در همه مناطق مي خواهيم اعتماد حكومت هاي خود را جلب كنند. فتنه شيعه و سني را استعمارگران از قرن ها پيش در منطقه ما به وجود آوردند. ضرب المثل معروفي هست كه مي گويد «تفرقه بينداز و حكومت كن»، سياست استعمارگران همين است. ما باورداريم كه در ميان برادران اهل تسنن افراد تندرويي هستند كه به شيعيان اهانت مي كنند و در ميان شيعيان نيز تندروهايي هستند كه به مقدسات اهل تسنن اهانت مي كنند.

يكي از مسائلي كه درباره آن با ملك عبدالله سخن گفتيم تشكيل كميته اي از علماي شيعه و سني بود تا نقاط مشترك را برجسته كنند و مورد توجه قرار دهند و اختلافات را از بين ببرند.

رفسنجاني در خصوص مذاكرات سوريه و اسرائيل و اينكه آيا ايران از اين مذاكرات ناراحت است گفت: ما با چنين مذاكراتي مخالف نيستيم زيرا سوري ها گفته اند كه براي بازپس گرفتن جولان بايد مذاكره كنند. البته اگر ببينيم كه در اين مذاكرات منافع فلسطينيان ناديده گرفته مي شود و مورد بي توجهي قرار مي گيرند حتما با آن مخالفت مي كنيم.

وي در پاسخ به اينكه روابط ايران با سوريه در مقايسه با ديگر كشورهاي عربي بسيار بهتر است آيا مي توان اين روابط را استراتژيك ناميد گفت: تا حدودي مي توان اين تعبير را به كار برد. روابط ما چيز تازه اي نيست بلكه از زمان حافظ اسد و پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران آغاز شد. موضعگيري هاي سوريه در زمان جنگ عراق با ايران به ما كمك زيادي كرد. به نظر من اين روابط مي تواند با همه كشورهاي اسلامي برقرار شود.

وي در ادامه در خصوص علت عدم وجود روابط ديپلماتيك كامل بين ايران و مصر گفت: يكي از علل تيرگي روابط ما با مصر موضع اين كشور در پيمان كمپ ديويد و مسئله فلسطين بود. در دوران رياست جمهوري من از سرگيري روابط با مصر را تصويب كرديم و به آنها گفتيم اگر پيمان كمپ ديويد را محكوم كنند با آنها رابطه برقرار مي كنيم. در ديداري كه با نخست وزير مصر در تركيه داشتم نيز اين مسئله را به وي گفتم . وي گفت كمپ ديويد رفت و مرد، گفتم اگر همين مسئله را اعلام كنيد مسئله تمام شده است و ديگر مشكلي بين ما وجود ندارد. اما آنها به صلاح خود نديدند كه اين مسئله را اعلام كنند. اكنون نيز به نظر مي رسد مصري ها مشكلي براي برقراري روابط با ما دارند شايد آمريكا مخالف اين امر است به هر حال تمايل ما براي برقراري روابط بيشتر است.

رفسنجاني در پاسخ به اينكه آيا شما با استراتژي هاي حزب الله در لبنان و در قبال اسرائيل موافق هستيد گفت: مسئله اي كه از گذشته براي ما اهميت داشته است و اكنون نيز اهميت دارد «مقاومت» است. مقاومت از زماني آغاز شد كه اسرايئل جنوب لبنان را اشغال كرد و اكنون نيز از آن حمايت مي كنيم. سياست ما مبتني بر حمايت از مقاومت است چه در فلسطين باشد يا لبنان. اما اينكه حزب الله اقدامات خود را به دستور ايران انجام مي دهد و سياست هاي خود را بر اساس سياست هاي ايران تنظيم مي كند درست نيست و حقيقت ندارد. بلكه عكس اين مطلب درست است زيرا حزب الله تصميم گرفته است براي نجات كشورش در مقابل اسرائيل بايستد و ايران نيز از اين امر حمايت مي كند. مطمئن باشيد كه ما هيچ چيزي را به حزب الله ديكته نمي كنيم.

وي افزود: ناامن بودن لبنان به نفع هيچ كس نيست. به نظر من لبناني ها مي توانند در صلح و صفا زندگي كنند زيرا وجوه مشترك زيادي با هم دارند. ديگران نيز بايد در مقاومت شركت كنند زيرا مزارع شبعا فقط به حزب الله تعلق ندارد بلكه متعلق به همه است.

رفسنجاني در پاسخ به اين كه حتي در فلسطين مي گويند حزب الله تابع تصميمات و سياست هاي ايران است و جداي از ايران كاري نمي تواند بكند گفت: اين واقعا اهانت به مردمي است كه جان و مال خود را فدا مي كنند. حتي اين سخنان اهانت به ما نيز هست. ما بارها حمايت خود را از سيد حسن نصرالله اعلام كرده ايم اما وي دستورات را از ما نمي گيرد.

وي در خصوص اينكه آيا ايران از راهكارهاي حزب الله در لبنان و منطقه و حتي راهكارهاي طرف هاي ديگر از جمله حماس و جهاد اسلامي حمايت مي كند گفت: بله ما از مقاومت آنها حمايت مي كنيم و معتقديم فلسطينيان بدون مقاومت نمي توانند دستاوردي كسب كنند و اسرائيل بدون مقاومت چيزي به آنها نمي دهد. اگر اسرائيل تجاوزات خود را بر ضد فلسطينيان قطع مي كند علت اين است كه نمي تواند با مقاومت مقابله كند.

وي ادامه داد: مذاكرات چه نتايجي براي ملت فلسطين داشته است؟ نگاهي به تاريخ فلسطين نشان مي دهد همه مذاكرات به زيان اعراب و فلسطينيان تمام شده است.

رفسنجاني حمايت خود را از گفتگو بين فتح و حماس اعلام كرد و افزود به نظر من اشتباه بزرگ فلسطينيان اين است كه دچار اختلافات داخلي شده اند و درگيري هاي اين دو گروه ظلم به ملت فلسطين و همه منطقه به شمار مي رود آنها بايد مشكلات خود را از طريق مذاكرات حل كنند.
 يکشنبه 9 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 200]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن