تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند متعال، به بنده اش در هر روز نصيحتى عرضه مى كند، كه اگر بپذيرد، خوشبخت و اگر ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819424226




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با تصويب كميته سياسي مجمع مجالس آسيايي در بحرين، نخستين گام براي تصويب بيانيه صلح آسيا برداشته شد نژادحسينيان:نشست مشتركي بين دولت‌هاي عضو مجمع تشكيل مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: با تصويب كميته سياسي مجمع مجالس آسيايي در بحرين، نخستين گام براي تصويب "بيانيه صلح آسيا" برداشته شد نژادحسينيان:نشست مشتركي بين دولت‌هاي عضو مجمع تشكيل مي‌شود
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي

دبيركل مجمع مجالس آسيايي، از تصويب "بيانيه‌ي صلح آسيا" در كميته‌ي سياسي اين مجمع به عنوان نخستين گام براي تصويب نهايي آن خبر داد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدهادي نژادحسينيان با اشاره به تشكيل كميته‌ي فرعي سياسي اين مجمع در كشور بحرين، گفت: "اين كميته با حضور نمايندگان پارلمان‌هاي كشورهاي بحرين، بنگلادش، ايران، اردن، كويت، فلسطين، روسيه، عربستان و سوريه به منظور بررسي گزارش دبير كل درباره‌ي معاهده‌ي دوستي آسيا تشكيل شد."

وي تصريح كرد: "اين كميته پس از بررسي گزارش دبير كل، بيانيه‌ي دوستي آسيا را به تصويب رساند."

به گفته نژادحسينيان، مفاد اين بيانيه در قالب قطعنامه‌اي به شوراي اجرايي و اجلاس روساي پارلمان‌هاي مجمع مجالس آسيايي ارايه خواهد شد تا پس از تصويب نهايي به پارلمان‌هاي عضو ابلاغ ‌شود: "اين بيانيه براي دولت‌ها الزام‌آور نبوده و صرفا به پارلمان‌ها پيشنهاد مي‌كند كه قوانين و ساز و كارهاي لازم را براي تحقق اهداف بيانيه تدوين كنند."

وي با اشاره به تنوع ديدگاه‌ها و نظام سياسي كشورها تصويب اين بيانيه را گام نخست براي تحقق معاهده دوستي در آسيا دانست و افزود: "اين بيانيه به پارلمان‌ها توصيه كرده است تا با در نظر گرفتن رويه‌ها و قوانين داخلي خويش، دولت‌هايشان را براي پيشبرد اهداف بيانيه ترغيب كنند."

دبير كل مجمع مجالس آسيايي با اشاره به مفاد اين بيانيه، اظهار داشت: "اين بيانيه با تاكيد بر عناصر صلح و دوستي در زمينه‌هاي مختلف نظير تجارت، فرهنگ، انرژي، محيط زيست و ... و با اشاره به روابط دوستي بين كشورهاي آسيايي و دولت‌ها بر پايه برابري در حاكميت، حق ملت‌ها بر تعيين سرنوشت خود، حفظ استقلال و تماميت ارضي و اصول همسايگي خوب از پارلمان‌هاي آسيايي خواسته است تا با دعوت از دولت‌ها روح دوستي را در سراسر آسيا، گسترش دهند."

نژادحسينيان با تاكيد بر اينكه هدف نهايي مجمع مجالس آسيايي امضاي معاهده دوستي در آسيا است درباره‌ي ديگر مصوبات كميته‌ي سياسي در بحرين، گفت: "پيشنهاد شده است تا نشست مشتركي بين دولت‌هاي عضو مجمع مجالس آسيايي تشكيل شود تا بيانيه‌ي دوستي گام به گام به سمت تنظيم و امضاي معاهده دوستي آسيا پيش برود."

به گفته‌ي وي، نمايندگان عضو كميته‌ي سياسي مجمع در بيانيه‌ي دوستي آسيا خواهان آن شده‌اند تا تدوين منشوري براي دوستي آسيا به صورت تدريجي انجام شود تا زمينه‌ي پذيرش و مشاركت دولت‌ها، پارلمان‌ها، گروه‌هاي دوستي و سازمان‌هاي غير دولتي به مرور فراهم گردد.

نژادحسينيان معاهده‌ي دوستي آسيا را ابتكاري شجاعانه و درباره‌ي چالش‌هاي آن، گفت: "بخشي از اين چالش‌ها به ويژگي نو بودن آن مربوط مي‌شود. اغلب نمونه‌هاي پيشين معاهده‌ي دوستي دوجانبه هستند اما معاهده‌ي دوستي آسيا كه توسط APA پيشنهاد شده، چندجانبه بوده و دامنه آن تمامي قاره را در بر مي‌گيرد. وانگهي معاهده‌ي دوستي سندي فراگير است كه دربرگيرنده مجموعه‌اي از موضوعات اقتصادي، سياسي، فرهنگي و حقوقي براي همكاري ميان كشورهاي آسيايي است."

اين كميته از دبيركل درخواست كرده است تا فرآيند تصويب بيانيه‌ي دوستي آسيا در پارلمان‌هاي عضو را پيگيري كند.

مجمع مجالس آسيايي (APA) در اولين نشست مجمع عمومي خود در نوامبر 2006 ضمن تصويب "اعلاميه‌ي تهران"، در بند 9 اين اعلاميه از انعقاد يك معاهده دوستي در آسيا منجر استقبال كرد و خواستار تشكيل كميته‌اي از نمايندگان كشورها براي بررسي شيوه تدوين اين معاهده شد.

بيانيه‌ي دوستي آسيا پس از تصويب شوراي اجرايي مجمع آسيايي كه مهر ماه در تهران برگزار مي‌شود براي تصويب نهايي به اجلاس روساي پارلمان‌هاي آسيا در اندونزي ارايه خواهد شد.

اين اجلاس آذر ماه در شهر جاكارتا برگزار خواهد شد و 39 كشور عضو مجمع مجالس آسيايي به همراه 18 كشور ناظر در آن شركت خواهند كرد.

انتهاي پيام
 يکشنبه 9 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن