تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):با احمق مشورت نکن و از دروغگو یارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مکن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815325136




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/گزارش-گلف نيوز/ جنگ عليه تروريسم با وجود اختلافات جدي ميان اسلام آباد و كابل به كجا ختم مي‌شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /گزارش-گلف نيوز/ جنگ عليه تروريسم با وجود اختلافات جدي ميان اسلام آباد و كابل به كجا ختم مي‌شود؟


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - گزارش و تحليل

"در سه حادثه‌ي اخير در پاكستان 11 سرباز اين كشور و 10 شبه نظامي ديگر در حمله هوايي تحت امر آمريكا كشته شدند. اوضاع به شدت متشنج شد و مقامات پاكستان به شدت از اين اقدام آمريكا انتقاد كردند. همچنين در ديگر حادثه مهم اخير افغانستان در حمله‌ي نيروهاي طالبان به زنداني در شهر قندهار حدود 1000 زنداني شامل صدها شبه نظامي طالبان از اين زندان فرار كردند. مقامات آمريكايي معتقدند كه نيروهاي طالبان و القاعده بار ديگر شروع به انجام عمليات‌هاي گسترده كرده‌اند."

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) پايگاه اينترنتي گلف نيوز در گزارشي نوشته است: "حامد كرزاي، رييس جمهور افغانستان در اظهار نظري تهديد كرده است كه براي مقابله با نيروهاي طالبان به پاكستان لشگركشي مي‌كند، اين در حالي است كه پاكستان به شدت اين اظهارات كرزاي را محكوم كرده است.

جورج بوش، رييس جمهور آمريكا نيز به دليل وخامت اوضاع قول داد كه بين كابل و اسلام آباد ميانجي‌گري كند.

بوش از رهبران دو كشور خواسته تا از طريق مذاكره مانع تشديد بحران شده و با شراكت در اطلاعات يكديگر با قدرت بيشتري مقابل رهبران طالبان ايستادگي كنند.

بوش گفت: زمينه‌هاي مشترك بسياري براي همكاري دو كشور وجود دارد و اين به سود هيچ‌كس نيست كه نيروهاي شبه نظامي افراطي پناهگاه امني به دست آورند كه از طريق آن حملات خود را سازماندهي و اجرا كنند.

آمريكا معتقد است كه تنش ميان اسلام آباد – كابل سركوب افراطيون در دو كشور را كند مي‌كند و به نيروهاي طالبان و القاعده اجازه مي‌دهد تا تجديد قوا كنند به همين جهت واشنگتن درصدد است تا با هر وسيله‌اي هماهنگي ميان كابل – اسلام آباد را احيا كند."

اين گزارش مي‌افزايد: "جورج بوش در پاسخ به سوال خبرنگاري در مورد تهديد‌هاي كرزاي از دادن پاسخ صريح امتناع كرد اما گفت‌ نگراني‌هاي كرزاي را به خوبي درك مي‌كند.

كارشناسان معتقدند كه مجامع بين‌المللي و بازيگران جنگ افغانستان اختلاف كابل – اسلام آباد را جدي گرفته‌اند. به گفته آنها تضاد دولت‌هاي افغنستان و پاكستان بخشي از واقعيت جنگ هفت ساله آمريكا است اما تا قبل از وقوع حمله بزرگ طالبان به زندان‌ قندهارهيچ كس آن را جدي نمي‌گرفت. بعد از اين حادثه براي نخستين مرتبه كابل با زبان تهديد نظامي با همسايه‌اش سخن گفت.

آمريكا در تعقيب نيروهاي طالبان كه پس از انجام عمليات در خاك افغانستان به آن سوي مرز‌ها مي‌گريزند در يك سال اخير بارها حريم مرزهاي پاكستان را شكسته و با ورود به خاك اين كشور اهداف منصوب به طالبان را در خاك پاكستان هدف قرار داده است. اكنون مقامات ارشد آمريكا معتقدند كه اسلام آباد اقدامات كافي و جدي براي ريشه‌كني طالبان و القاعده انجام نمي‌دهد و نظاميان آمريكا بايد در پاكستان وارد عمل شوند.

مقامات افغانستان پشت فعاليت‌هاي طالبان دست افسران كار كشته اطلاعات پاكستان را مي‌بينند. اگر اين موضوع به صورت يك گلايه محرمانه قبلا در ديدارهاي حامد كرزاي با طرفهاي آمريكايي مطرح مي‌شد اكنون مبنا يك جنگ سرد ميان دو همسايه شده است."

گلف نيوز افزوده است: "آنچه به عنوان موج فزاينده بدبيني در رابط كرزاي و مشرف مشاهده مي‌شود بازتاب عمليات‌هاي تعقيب و گريزي است كه شبه نظاميان در ايالت‌هاي مرزي دو كشور انجام مي‌دهند.

مقامات پاكستان معتقدند كه نيروهاي افغان با پشتيباني نيروهاي ناتو قصد دارند وارد پاكستان شوند. اسلام آباد بايد بداند كه اكنون بخشي از جنگ افغانستان است و روزي نيست كه مردم اين كشور خبر حمله و تهاجم هواپيما‌هاي آمريكا و ناتو يا تعرض شبه نظاميان را نشنوند.

تحليلگران معتقدند كه پشت تهديدهاي كرزاي عليه پاكستان بيشتر نوعي تاكتيك فشار بر دولت اسلام آباد وجود دارد.

اين تحليل گران مي‌گويند آنچه كرزاي بيان كرده تكرار پيشنهادهايي است كه مقامات ناتو و نيروهاي آمريكايي در گذشته مطرح كرده‌اند و در كل ارتش افغانستان نمي‌تواند مستقل از فرماندهي ناتو و آمريكا عمل كند. به نظر مي‌آيد كه كرزاي در تهديدهاي اخير خود از طرف ناتو و ارتش آمريكا سخن گفته است.

برخي ديگر از تحليلگران نيز علت حمله لفظي كرزاي به پاكستان را فقدان ارتباطات و گفت‌وگوهاي درست ميان دولت‌هاي دو كشور مي‌دانند.

از هنگامي كه پاكستان جنگ با تروريسم را به همراه آمريكا كرده است 80 هزار تا 100 هزار سرباز را در مرز با افغانستان مستقر كرده است. مناطق مرزي اين كشور با افغانستان بسيار گسترده و نفوذ پذير هستند و تلاش مشرف نيز در 8 سال براي مهار نظامي مناطق قبيله نشين در اين كشور راه به جايي نبرده است و به همين دليل دولت يوسف رضا گيلاني، نخست وزير پاكستان راه مصالحه و تعامل را با گروه‌هاي شبه نظامي در پيش گرفته است.

پاكستان و افغانستان در حالي يكديگر را به عدم انجام اقدامات كافي عليه افراطيون متهم مي‌كنند كه شبه نظاميان طالبان و القاعده به خوبي مي‌توانند از اين تنش و فرصت بوجود آمده براي ترتيب دادن حملات گسترده‌تر سود ببرند.

بي‌ثباتي‌ها ميان مرز افغانستان – پاكستان پيش از اين دامنه ناآرامي‌ها را تا كابل پيش برد و اكنون به نظرمي‌آيد در حال بي‌ثبات سازي ساير مناطق پاكستان بويژه به هم ريختن دوستي و شراكت ميان اين دو كشورهمسايه است. به گفته مقامات پاكستان نيروهاي نظامي اين كشور در مرز ميان افغانستان – پاكستان مستقر شده‌اند اما به گفته كارشناسان اين نيروها كارايي لازم را ندارند.

پس از تهديد اخير كرزاي، نخست وزير پاكستان با موضع‌گيري كليشه‌اي در قبال تهديد‌هاي رييس جمهور افغانستان واكنش نشان داد. او تنها تاكيد كرد كه پاكستان اجازه هيچ گونه مداخله خارجي را نخواهد داد اما با توجه به اين كه اين جمله تكراري بارها در واكنش به عمليات‌هاي آمريكا در داخل پاكستان اعلام شده و هيچ پيامدي در پي نداشته، اظهارات گيلاني نيز چندان جدي نمي‌باشد.

اما شاه محمود قريشي، وزير امور خارجه‌ي پاكستان پس از احضار انور انورزاي، سفير افغانستان در اسلام آباد و ابلاغ شديد‌اللحن‌ترين مراتب اعتراض ديپلماتيك به وي بيانيه‌اي منتشر كرد كه در آن اظهارات كرزاي را غير مسوولانه توصيف كرد.

نكته مهم ديگر در پيامد سياسي جنگ عليه تروريسم اين است كه هر دو متحد آمريكا كه ماموريت آرام سازي اين مرز پر تنش را دارند اكنون دست به گريبان يك نزاع حزبي با رقباي خود هستند.

مشرف در آستانه استيضاح قرار دارد و مجامع بين‌المللي نيز از كرزاي رضايت ندارند. حال اين سوال مطرح است كه آيا در صورت نبود كرزاي و مشرف آمريكا دو متحد اصلي خود در جنگ عليه تروريسم را از دست مي‌دهد و يا آمريكا مي‌تواند بر روي مقامات ديگري از دو كشور براي مقابله جدي با طالبان و القاعده حساب باز كند؟"

در انتهاي اين گزارش آمده است: "بوش نيز كه چند ماهي به پايان دوره رياست جمهوري‌اش باقي مانده است تلاش مي‌كند تا پيش از كناره‌گيري از قدرت دست آوردي عظيمي را در مبارزه با تروريسم كسب كند اما به نظر مي‌رسد با توجه به تنش ميان اسلام آباد - كابل، عدم انجام اقدامات كافي از طرف دولت پاكستان و تجديد قواي افراطيون، وي در اين راستا نيزهم چون ديگر سياست‌هايش ناكام بماند.

آنچه مسلم است اين موضوع مي‌باشد كه مجامع بين‌المللي بيش از پيش بايد به ريشه‌كني طالبان و القاعده اقدام كنند و به اين موضوع اذعان داشته باشند كه اين شبه نظاميان به رغم نداشتن تجهيزات نظامي از پس نيروهاي اتئلافي افغان و پاكستان بر آمده‌اند.

به گفته كارشناسان پس از كناره‌گيري بوش و به كار آمدن دولت جديد آمريكا مناسبات ميان اسلام آباد – واشنگتن دستخوش تغيير مي‌شود و حال بايد ديد كه جنگ عليه تروريسم به سركردگي آمريكا در پاكستان و افغانستان به كجا ختم مي‌شود و آيا پايان خوشي همراه خواهد داشت و يا دنيا هم چنان بايد از افراطي گري طالبان و القاعده رنج ببرد."

انتهاي پيام
 يکشنبه 9 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن