واضح آرشیو وب فارسی:ابرار: جذب مخاطب با آثار تكرارى
مرور فيلم هاى اكران فصل بهار ۸۷ و آمار فروش اين آثار نشان مى دهد در اين فصل چرخه اقتصاد سينماى ايران گردشى مناسب داشته، ولى همچنان بر بستر مسيرهاى آشناى گيشه پسند حركت كرده است. سينماى ايران در سه ماه نخست سال ۸۷ دربرگيرنده نگاهى اجمالى به فيلم هاى اكران شده در گروههاى پنجگانه سينمايى، آمار فروش، تحليلى بر مضمون، مخاطب شناسى و ميزان فروش اين آثار است. نگاهى به مضامين فيلم هاى اكران نوروزى اين وجه را برجسته مى كند كه اين آثار تركيبى متعادل بودند از نگاه به گيشه با يك عاشقانه جوان پسند، يك درام عاشقانه، يك كمدى شلوغ و فيلم غيرگيشه اى برگزيده جشنواره فجر بيست و ششم. به اين تركيب با كمى تأخير يك فيلم مفهومى نامتعارف اضافه شد كه در يك نگاه كلى اكران اول بهار را موجه جلوه مى دهد.به گزارش مهر، سينماهاى تهران فصل بهار را در حالى آغاز كردند كه تا روزهاى پايانى سال گروه سينماى عصر جديد هيچ فيلمى را به عنوان پنجمين اكران بهار معرفى نكرد و به نمايش همان آثارى كه پس از جشنواره فجر اكران كرده بود، ادامه داد. اما با توجه به قابل پيش بينى بودن گيشه خوب «دايره زنگى»، اين سينما از فرصت به دست آمده استفاده كرد و مرتكب يك تخلف سينمايى شد. سينما عصر جديد در ايام تعطيل با سر در فيلم «ملودى» اقدام به نمايش «دايره زنگى» كرد كه پس از اطلاع، از اين كار منع و ملزم به نمايش «پابرهنه در بهشت» شد. آن هم با استناد به اين قانون كه يك فيلم نمى تواند در دو سينماى سرگروه به نمايش دربيايد و «دايره زنگى» در گروه سينمايى قدس در حال نمايش بود.اكران اول بهار:اكران نوروزى سينماها در سال ۸۷ از چهارشنبه ۲۹ اسفند با نمايش «دايره زنگى» پريسا بخت آور در گروه سينمايى قدس، «مجنون ليلى» قاسم جعفرى در گروه آفريقا، «زن دوم» سيروس الوند در گروه آزادى و «به همين سادگى» در گروه استقلال آغاز شد. همانطور كه اشاره شد «پابرهنه در بهشت» بهرام توكلى از چهارشنبه ۲۸ فروردين در گروه عصر جديد به اكران درآمد.مضمون: اين تركيب از جهت تنوع مضمونى و توجه به گونه هاى سينمايى تا حدى از ورطه يكسويگى خارج شده و به سلايق گروه هاى سنى و تفكرات مختلف توجه داشت. حضور چهره هاى محبوب طنز تلويزيونى و سينما در «دايره زنگى»، يك كمدى عاشقانه گيشه پسند با حضور بازيگران چهره سينما در «مجنون ليلى»، يك ملودرام عاشقانه بر محور ارزشگذارى به يك عشق ممنوع با حضور چهره هاى برجسته سينما در «زن دوم» و در نهايت يك قصه نامتعارف و آرام درباره يك زن خانه دار ايرانى كه قهرمانى تازه در «به آهستگى» يك تركيب موجه جلوه مى دهد. در اين ميان «پابرهنه.. .» هر چند از بازيگرانى شناخته شده در عرصه سينما و تئاتر بهره برده ولى قصه خاص و فضاسازى ساختارشكن كه بر كليه وجوه تكنيكى فيلم همچون فيلمبردارى، تدوين و.. . تأثير گذاشته از عواملى هستند كه اولين ساخته بهرام توكلى را يك فيلم خاص و تجربى جلوه داده و اهميت حضور آن را در اكران اول بهار بيشتر مى كنند.فروش: فيلم هاى اول اكران بهار در گيشه نيز حضورى موفق داشتند. «دايره زنگى» در دو هفته اول نمايش با فروش ۳۷۰ ميليون تومان صدرنشين بود و پس از آن «مجنون ليلى» با ،۳۶۰ «زن دوم» با ۱۳۰ و «به همين سادگى» با ۵۰ ميليون تومان رده بندى جدول فروش را به خود اختصاص دادند. كه فروش خوب اين آثار باعث شد فيلم هاى كه قرار بود بعد از اين آثار به اكران درآيند با تاخير چند ماهه به نمايش درآمدند. اكران دوم بهار:اكران دوم بهار با نمايش «تيغ زن» عليرضا داودنژاد در گروه سينمايى قدس، «زن ها فرشته اند» شهرام شاه حسينى در گروه آفريقا، «همخانه» مهرداد فريد در گروه آزادى، «تلافى» سعيد اسدى در گروه استقلال و «قرنطينه» منوچهر هادى در گروه عصر جديد پى گرفته شد. ضمن اشاره به اين نكته كه فيلم هاى اين گروه با توجه به ميزان فروش اكران نوروزى، با تأخير نسبت به هم به نمايش درآمدند. مضمون: يك نگاه كلى به اين آثار نشان مى دهد كه تنوع موجود در نگاه به مضامين و سلايق مختلف در اكران دوم بهار كمتر به چشم مى خورد و حاكميت با عاشقانه هاى جوانانه و كمدى هاى سطحى و گيشه پسند است.«تيغ زن» با نگاهى سهل الوصول به قصه و كمدى و حضور بازيگران چهره طنز تلويزيونى، «زن ها...» با حضور بازيگران چهره سينما در قالب يك كمدى سطحى، «تلافى» و «قرنطينه» با حضور يك زوج تكرارى بازيگرى كه با رويكرد عامه پسند به عشق هاى دم دستى، چكيده اكران دوم بهار هستند. اين تركيب حاصل نگاه يكسويه به انتخاب فيلم هاى اكران دوم بهار است كه تنها گيشه را با ترفندهاى آشنا و تكرارى نشانه رفته اند. در اين ميان تنها فيلم «همخانه» از اين جريان عمومى خارج مانده و هر چند يك زوج جوان را محور قرار داده، ولى تازگى نگاه و زاويه اى كه براى رويكرد خود انتخاب كرده بعلاوه فاصله گرفتن آگاهانه از جذابيت هاى گيشه اى، آن را متفاوت و واجد ارزش مى كند. با توجه به مضمون سطحى اين آثار به نظر مى رسد هيچ گاه نتوانند فروش خود را به فيلم هاى اكران شده در نوروز نزديك كنند. از وجه توجه به حضور فيلمسازان جوان و حرفه اى و پيشكسوت در كنار هم نيز مى توان اكران دوم بهار را مورد توجه قرار داد. ذكر اين نكته در اكران دوم بهار ضرورى است كه فيلم كودكانه و انيميشنى تلفيقى «روزى كه حسنى مرد شد» كيانوش و كورش دالوند از يازدهم ارديبهشت بدون اطلاع رسانى در چند سينماى محدود اكران شد و پس از ۳۹ روز نمايش و تنها با فروش كل ۸۰۰/۳۶۸/۴ تومان با اكران خداحافظى كرد. اكران سوم بهار:در اكران سوم بهار تنها يك فيلم حضور دارد كه اين نكته نشان دهنده فروش خوب فيلم ها در چهار گروه سينمايى در ايام نوروز است كه در عرض سه ماه با حفظ كف فروش، تنها دو فيلم به نمايش درآورده اند. «انعكاس» رضا كريمى تنها فيلم اكران سوم بهار در گروه سينمايى استقلال است كه از ۲۳ خرداد به نمايش درآمده و هنوز به اكران ادامه مى دهد. مضمون: اين فيلم را هم مى توان در راستاى آثار عاشقانه با حضور بازيگران چهره و جوان سينماى ايران محسوب كرد كه اين بار كلافى در هم پيچيده از روابط را در خود جاى مى دهد و مضمون و مناسباتى حساس و شبهه برانگيز را محور قرار داده است.
يکشنبه 9 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ابرار]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 201]