تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):گناهانى كه باعث نزول عذاب مى‏شوند، عبارت‏اند از: ستم كردن شخص از روى آگاهى، تجاوز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815177949




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ارتش پاكستان به مواضع طالبان حمله كرد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: ارتش پاكستان به مواضع طالبان حمله كرد


آسيا- گروه بين‌الملل:
عمليات نظامي گسترده ارتش پاكستان عليه طالبان در شمال غربي اين كشور آغاز شد

به گزارش آسوشيتدپرس، ژنرال اطهر عباس، سخنگوي ارتش پاكستان، ساعتي پيش از آغاز حمله با اعلام آمادگي ارتش براي حمله به مواضع طالبان گفته بود كه محل عمليات منطقه قبيله نشين خيبر است.

منطقه خيبر در جوار استان پيشاور است كه همچنان يكي از راه‌هاي اصلي نقل و انتقال تجهيزات نظامي آمريكا به افغانستان به‌شمار مي‌رود.

حمود شاه، رئيس امور امنيتي سابق مناطق قبيله‌ نشين پاكستان هم ديروز گفت: طالبان كنترل تمام منطقه‌ كمربندي قبيله نشين پاكستان را در دست گرفته است و اقدام دولت براي حمله به طالبان ضروري به‌نظر مي‌رسد. وي افزود: هم اكنون طالبان در اطراف پيشاور و در نزديكي ما حضور دارد.

حمله ديروز پاكستان به مواضع طالبان بيش از آنكه از تمايل اسلام آباد براي مبارزه با طالبان حكايت داشته باشد، از تاثير فشارهاي خارجي، به‌خصوص فشارهاي ايالات متحده بر دولت مركزي پاكستان حكايت دارد.

چندي پيش رابرت گيتس، وزير دفاع آمريكا، به شدت از اسلام آباد به خاطر آنچه وي حمايت از جريان افراط افغانستان خواند، انتقاد كرده بود.

به اعتراف برخي مقامات سابق سازمان اطلاعات پاكستان، طالبان و جريان افراط ساكن در افغانستان و مناطق قبايلي پاكستان، مولود سازمان اطلاعات پاكستان هستند.

تاكنون پرويز مشرف تلاش فراواني براي محدود كردن مانور طالبان در پاكستان انجام داده و حتي لايه‌هاي بالاي مديريتي سازمان اطلاعات پاكستان (ISI) هم حمايت چنداني از جريان افراط افغانستان انجام نداده‌اند.

در 5 سال گذشته ايالات متحده، پاكستان را متحد استرتژيك خود در جنگ با تروريسم اعلام كرده بود و مشرف هم حاضر به از دست دادن اين عنوان نبود.

روي كار آمدن اپوزيسيون مشرف اما ورق را برگرداند چه آنكه طيف جديد حاكمان اسلام آباد كه در كاخ نخست وزيري ساكن شده بودند قائل به تعامل و نه تقابل با طالبان و جريان افراط بودند.

از همين رو مذاكره با طالبان در چند ماه گذشته در دستور كار اسلام آباد قرار گرفت و مشرف هم در محاصره سياستمداراني كه حتي از طرح خود براي اعدام وي هم ابا نداشتند چاره‌اي جز سكوت پيش روي خود نديد.

جنگ اخير قندهار كه نشاني واضح از احياي طالبان داشت، حملات آمريكا به مناطق مرزي پاكستان كه منجر به كشته شدن 15 سرباز شد و نيز حملات توپخانه‌اي نيروهاي ائتلاف، در كنار انتقادات صريح مقامات ناتو و آمريكا از اسلام آباد، اين پيام را براي دولت پاكستان داشت كه غرب احياي مجدد طالبان را برنمي تابد.

اين پيام آنقدر صريح بود كه اينك همه مذاكرات اسلام آباد و طالبان به تعليق درآمده و فعلاباز هم «تقابل» سياست اسلام آباد در برابر طالبان است.

گزارش پنتاگون از احياي طالبان در افغانستان

پنتاگون ديروز در گزارشي، از احياي جريان افراط و طالبان در افغانستان خبر داد. اين گزارش كه عصر جمعه در ۷۲‌صفحه تحويل كنگره آمريكا شد، نشان مي دهد، پس از گذشت ۷ سال از حمله و حضور نظامي آمريكا در افغانستان، گروه طالبان در حال شكل‌گيري مجدد است.

گزارش پنتاگون بازگشت گروه طالبان را در سال‌جاري ميلادي پيش‌بيني مي‌كند. اين گزارش همچنين از نارسايي‌ها و ضعف پيشرفت در ارتش افغانستان و پليس آن كشور به‌علت نبود آموزش‌هاي لازم و رواج فساد، خبر مي‌دهد.

تاريخ درج: 8 تير 1387 ساعت 21:36 تاريخ تاييد: 8 تير 1387 ساعت 23:22 تاريخ به روز رساني: 8 تير 1387 ساعت 23:17
 شنبه 8 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 131]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن