تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سفره‏هايتان را با سبزى، زينت دهيد ؛ زيرا سبزى با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، شيطا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815682096




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ژاپن، كشور كمرباريك‎ها!


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: ژاپن، كشور كمرباريك‎ها!


عمومي- ترجمه پروانه حجت:
ژاپن، كشوري كه به داشتن مشكل چاقي در جهان مشهور نيست، امروز يكي از بزرگترين كشورهايي است كه در سطح ملي، مبارزه با چاقي را- به‌منظور لاغر كردن شهروندانش- آغاز كرده است.

طبق يك قانون ملي كه از ۲ ماه پيش در ژاپن شروع به اجرا شد؛ اداره‌هاي دولتي و شركت‌ها موظفند اندازه‎گيري دور كمر كارمندان ۴۰ تا ۷۴ ساله را به‌عنوان بخَشي از معاينات سالانه خود قرار دهند كه ‎اين برابر با اندازه‎گيري دور كمر ۵۶ ميليون ژاپني يعني حدود ۴۴ درصد از كل جمعيت است.

در اين برنامه، استانداردهايي كه براي دور كمر مردان درنظر گرفته شد، ۳۳.۵ اينچ و محدوده تعيين شده براي دور كمر زنان، ۳۵.۴ اينچ بود؛ اين مرزها در سال ۲۰۰۵ ميلادي، توسط فدراسيون بين‎المللي ديابت به‌عنوان راهنمايي براي تشخيص عوامل خطر براي ژاپني‎ها درنظر گرفته شد.

به افرادي كه دور كمرشان از اين محدوده تجاوز كند و علائم ‎بيماري‎هاي مربوط به اضافه ‎وزن را نشان دهد، ۳ ماه رژيم كاهش وزن داده مي‎شود و اگر بعد از ۳ ماه موفق نشوند، موظفند به‌مدت ۶ ماه، دوره‌هاي آموزش تغذيه صحيح را بگذرانند.

دولت ژاپن در راستاي رسيدن به هدف كاهش اضافه وزن جمعيت به ميزان ۱۰ درصد طي ۴ سال آينده و ۲۵ درصد طي ۷ سال آينده، شركت‎هايي كه اين معاينه در برنامه بهداشتي‎ آنها قرار ندارد را جريمه مالي خواهد كرد.

وزارت بهداشت ژاپن بر اين عقيده است ‎كه مبارزه با چاقي از گسترش بيماري‎هايي چون ديابت و حملات قلبي پيشگيري مي‎كند و همچنين پيشگيري از افزايش اندازه دور شكم در افراد، هزينه‌هاي سنگين مراقبت‎هاي بهداشتي را در جوامع كهنسال كاهش مي‎دهد.

در ژاپن، كشوري كه تقريباً همه مردم آن زير پوشش خدمات درماني و مراقبت‎هاي بهداشتي محل كار خود قرار دارند؛ به موجب طرحي كه افراد ۷۵ سال به بالا را ملزم به پرداخت هزينه بيشتر بابت خدمات بهداشت عمومي مي‎كرد، موجي از خشم و انتقاد شديد در پارلمان ژاپن را به سمت نخست‎وزير ياسوفاكودا جاري كرد و اين اولين مخالفت در برابر نخست‎وزير، در تاريخ پس از جنگ ژاپن بود.

منتقدان عقيده دارند كه قوانين دولت به‎خصوص معيارهايي كه براي دور كمر مردان درنظر گرفته؛ خيلي شديد و محدود‎كننده است و براساس آن بيش از نيمي از مردان، داراي اضافه‎وزن محسوب مي‎شوند و به موجب آن هزينه دريافت دارو ودرمان، بيش از حد مورد نياز شده و درنتيجه قيمت و هزينه مراقبت‎هاي بهداشتي بالا مي‎رود.

بنا به عقيده برخي از اساتيد علوم پزشكي در ژاپن، نيازي به كاهش وزن در مردم اين كشور به‎هيچ وجه احساس نمي‎شود و اينگونه سخت‎گيري‎ها نتيجه مطلوبي نخواهد داشت.

به گفته آنها اگر اين قوانين در آمريكا اجرا مي‎شد سودمند بود زيرا بسياري از مردم آمريكايي وزني بالغ بر ۱۰۰ كيلوگرم دارند ولي ژاپني‎ها لاغرتر از آن هستند كه باعث نگراني مقامات بهداشتي كشور شود.

البته قضاوت اين محققان درمورد آمريكايي‎ها اندكي بدبينانه‎تر از واقعيت است. نتايج تحقيقي كه توسط مركز ملي آمارهاي بهداشتي انجام شده نشان داد كه متوسط اندازه دور شكم در آمريكايي‎هاي قفقازي‎الاصل، حدود ۳۹ اينچ بود يعني ۱ اينچ كمتر از آستانه تعيين شده توسط فدراسيون بين‎المللي ديابت براي اين افراد كه برابر با ۴۰ اينچ است.

البته زنان اين قوم نتايجي به اين خوبي نشان ندادند؛ متوسط دور شكم در آنها ۳۶.۵ اينچ بود؛ يعني حدود ۲ اينچ بالاتر از آستانه ۳۴.۶ اينچ كه براي آنها درنظر گرفته شده بود. تفاوت موجود در آستانه‌هاي تعيين شده، نشانگر تفاوت قد و نوع جثه اين افراد با زنان و مردان ژاپني است.

مبارزه با چاقي شكمي چند سال پيش در ژاپن آغاز شد يعني زماني كه وزارت بهداشت اين كشور شروع به پيشگيري از بيماري خاصي با نام« سندرم متابوليك» كرد. اين بيماري، مجموعه عواملي است كه خطر بيماري‎هاي قلبي-عروقي و ديابت را بالا مي‎برد.

اين عوامل شامل چاقي شكمي و قند، چربي و فشار خون بالاست. اين عوارض باعث شروع حركت ملي مبارزه با اضافه وزن در ژاپن شد.

وقتي اين قانون در رسانه‌هاي ژاپن اعلام شد، نگراني در مراكز ملي بهداشتي بالا رفت. در آماگاساكي، شهري در غرب ژاپن، دست‎اندركاران بهداشتي فشار سختي رابه‌منظور اندازه‎گيري دور شكم، يعني چيزي كه دولت آن را معاينه ضروري و ويژه ناميده بود، گذاشت؛

در اين شهر دور شكم دست‎كم ۶۵ درصد افراد ۴۰ تا ۷۴ ساله زير پوشش بيمه درماني، بايد اندازه‎گيري مي‎شد كه دسترسي به اين هدف بسيار مشكل بود.

در اين طرح ملي، بسياري از شهروندان ژاپني كه از هيكلي متناسب و شكمي صاف و بدون چربي برخوردار بودند، تنها به دليل ۰.۱ اينچ اختلاف از مرز اعلام شده در كمال ناباوري در گروه افراد داراي اضافه‎وزن محسوب شدند.

به تازگي اما شهردار يكي از شهرهاي استان«ماي» در ژاپن، فعاليت‌هاي ضد‌چاقي شكمي را در اين شهر خاتمه داده است. دليل اين حركت، مرگ شهروندي ۴۷ ساله با دور شكمي برابر با ۳۹ اينچ بود كه در حين دويدن دچار حمله قلبي شده و جان خود را از دست داد.

البته هنوز در شهرهاي ديگري همانند «گيم» در استان آماگاساكي گروه‌هايي ديده مي‎شوند كه با انجام رقص و آواز، خطرات ناشي از شكم بزرگ را يادآوري و مردم را تشويق مي‎كنند كه به‌منظور پيشگيري از سندرم متابوليك، معاينات لازم را انجام دهند.

به كار بردن شعار مبارزه با متابو(مخفف سندرم متابوليك) به جاي مبارزه با اضافه‎وزن باعث شده كه دست‎اندركاران بهداشتي بهتر بتوانند افراد را به كاهش وزن تشويق كنند زيرا هيچ فردي دوست ندارد در «گروه متابو» شناخته شود.

بزرگ ترين شركت توليدكننده رايانه در ژاپن نيز اعلام كرده كه اگر نتواند به اهداف تعيين شده در راستاي كاهش چاقي شكمي برسد، متحمل ۱۹ ميليون دلار جريمه نقدي خواهد شد.

بنابراين، اين شركت تصميم گرفته به‎وسيله اندازه‎گيري دور شكم كارمندان بالاي ۳۰ سال و همين طور برگزاري دوره‌هاي آموزشي مبارزه با متابو، جلوي پيشرفت آن را بگيرد.

برخي از متخصصان عقيده دارند كه اين توصيه‌هاي بهداشتي دولت به قدري شديد است كه برآورده ساختن آن غيرممكن خواهد بود.به عقيده آنها هدف اصلي دولت از اين حركت، واگذار كردن هزينه‌هاي بهداشت و درمان به بخش خصوصي است.

برخي ديگر نيز تاكيد كردند كه بهتر بود اولويت نخست به پيشگيري از استعمال دخانيات داده مي‎شد. ژاپن دربين كشورهاي پيشرفته بيشترين ميزان مصرف سيگار را دارد و از دست‎اندركاران قدرتمند صنعت دخانيات در جهان است.

به گفته اين منتقدان، سيگار يكي از دلايل اصلي بروز بيماري متابوليك است. بنابراين اگر دولت بابت اين بيماري نگران است بايد به‌عنوان اولويت اول، مردم را از سيگار كشيدن بازدارد.

بنا به عقيده بسياري از صاحب‎نظران ژاپني، دولت نبايد بابت اندازه دور كمر، اينگونه جنجال و سخت‎گيري‎هاي شديد را اعمال كند.

نيويورك تايمز
۱۳ ژوئن ۲۰۰۸

تاريخ درج: 8 تير 1387 ساعت 17:10 تاريخ تاييد: 8 تير 1387 ساعت 19:36 تاريخ به روز رساني: 8 تير 1387 ساعت 19:16
 شنبه 8 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 272]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن