تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه مؤمن به برادر [دينى] خود تهمت بزند، ايمان در قلب او از ميان مى‏رود، همچنان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815012048




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شب يلداي جشنواره آواي مهر همراه با دانلود موسيقي‌هاي اجرا شده


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: شب يلداي جشنواره "آواي مهر" همراه با دانلود موسيقي‌هاي اجرا شده
بلافاصله بعد از شعر خواني نماهنگي از پيشكسوتان موسيقي ايران به نمايش درآمد كه هنگام نشان دادن نام و تصوير اين افراد گاه سالن به حد انفجار فرياد(!) مي كشيد و احساسات خود را نسبت به آن بانوان ابراز مي داشت. اين نماهنگ چندين بار در طول مراسم بخش شد كه حضار تا "مي توانند" احساسات خود را به نمايش بگذارند.


باشگاه جواني برنا/مريم يارقلي - درست سه شب قبل همزمان با ولادت حنانه رسول خدا در تالار انديشه حوزه هنري اختتاميه سومين جشنواره موسيقي بانوان (آواي مهر) و آيين تجليل از بانوان پيشكسوت موسيقي برگزار شد و برگزيدگان اين جشنواره هداياي خود را دريافت كردند.

برنا پيش‌تر يك گزارش خبري درباره اين جشنواره انتشار داد اما از آنجايي كه اختتاميه جشنواره موسيقي بود و كلمات هر چه قدر هم زيبا و بديل انتخاب مي شدند، نمي توانستند جايگزين برنامه هاي موسيقايي اين مراسم شوند، تصميم گرفتيم گزارش را براي پيدا كردن و لينك دادن بخش هاي موسيقايي مراسم چند روزي به تعويق بيندازيم تا كلمات و موسيقي در كنار هم فضاي آن شب را زيباتر به تصوير بكشند...

موسيقي آزاد، هماهنگي و لغو اجرا...

وقتي با هزار استرس فراوان در ساعت 16:15 دقيقه به حوزه هنري رسيديم با درهاي بسته مواجه شديم. بعد از كلي پرس و جو متوجه شديم كه برنامه ساعت 17 شروع مي شود البته بماند كه برنامه ساعت 17:45 دقيقه آغاز شد. تا شروع برنامه هم صحبت خانمي شديم كه او هم فكر مي كرد برنامه ساعت 16 شروع مي شود.

او مي گفت: من فوق ليسانس فيزيك دارم ولي موسيقي را بصورت آزاد آموزش ديده ام. دقيقه نود هم در جشنواره با گروه شركت كرديم و براي اجرا در روز يكشنبه هم دعوت شديم. اما اجرا به دوشنبه موكول شد و استادمان نتوانست بيايد و خيلي از بچه ها هم كه برنامه شان را براي يكشنبه چيده بودند نيامدند و اجرا به هم خورد.

وي اضافه كرد: من نمي دانستم كه اين جشنواره سه سال است كه برگزار مي شود. امسال هم به واسطه چند نفر مطلع شدم ولي به نظرم بسيار جالب است از سال ديگر تلاش مي كنم كه زودتر براي شركت در اين مراسم اقدام كنم...

بالاخره مراسم شروع شد...بعد از تلاوت قرآن و پخش سرود جمهوري اسلامي، نماهنگي درباره جشنواره سال گذشته و برگزيدگان آن پخش شد. حضور پيشكسوتان موسيقي همچون حسين دهلوي، مصطفي كمال پورتراب و مسئولان سازمان فرهنگي هنري شهرداري و نماينده اي از وزارت ارشاد و تالار پر جمعيت انديشه نويد اين را مي داد كه امشب از آن شب هاي ماندگار خواهد شد.

مجري برنامه بعد از خوشامد گويي دو نكته را همان اول براي همه توضيح داد تا يادشان نرود. اول اينكه تلفن هاي همراهشان را خاموش كنند تا اجراي موسيقي ها در سكوت كامل برگزارشود و دوم از خانم ها خواست تا حجاب اسلامي را رعايت كنند كه بعد ها براي انعكاس خبرهاي اين مراسم دچار مشكل نشوند. البته هردو را به جا گفت چون هم صداي زنگ موبايل‌ها اعصاب خرد كن بود و هم حجاب بسياري از خانم ها، كه تالار را با سالن مد اشتباه گرفته بودند. بماند كه هيچ كدام از اين نصايح چندان مورد توجه قرار نگرفت!

تك‌نوازي قانون و شعرخواني بي‌روح

برنامه با يك ساز اصيل ايراني آغاز شد. ساز "قانون" به تك نوازي مهرشيد حسين پور... نكته اي كه مجري فراموش كرد در ادامه آن نكات بگويد اين بود كه از كودكان زير دو سالتان بخواهيد از جيغ كشيدن هاي بنفش در ميان اجراي موسيقي جدا خودداري كنند مسئله اي كه در سراسر اجراي ساز قانون به گوش رسيد و گاه باعث شد حاضران بدنبال منبع صدا به عقب برگردند و بعد از يك چشم غره اساسي به مادر كودك تلاش كنند از ادامه برنامه لذت ببرند.( تك نوازي ساز قانون)

بعد از پايان اجراي ساز قانون يكي از شاعران جوان قطعه هايي از اشعارش را خواند كه آنچنان كه بايد و شايد زيبا نبود (البته اين نظر شخصِ ما نيست) ولي به حكم ادب مورد تشويق حضار قرار گرفت!

بلافاصله بعد از شعر خواني نماهنگي از پيشكسوتان موسيقي ايران به نمايش درآمد كه هنگام نشان دادن نام و تصوير اين افراد گاه سالن به حد انفجار فرياد(!) مي كشيد و احساسات خود را نسبت به آن بانوان ابراز مي داشت. اين نماهنگ چندين بار در طول مراسم بخش شد كه حضار تا "مي توانند" احساسات خود را به نمايش بگذارند.

گروه كر هنرستان موسيقي دختران به سرپرستي خانم ميلاني براي اجرا دعوت شدند. اين گروه اغلب نوجوانان كم سن سالي بودند كه با لباس هاي يك دست روي سن حاضر شدند.

در اغلب گروه هاي كر بر اساس تن صدا افراد در كنار هم قرار مي گيرند كه رعايت اين اصل در بسياري از مواقع باعث مي شود افراد چندان بر اساس قد كنار هم قرار نگيرند اين مسئله در اين گروه هم به چشم مي خورد بطوري كه نيمي از از دختران كه قد كوتاهتري داشتند به حكم صدايشان در رديف دوم ايستاده بودند. البته اين چندان مهم نبود چرا كه اجرايشان تمام مسائل را تحت تاثير قرار داد ( اجراي گروه كر )

به گزارش برنا، اين گروه چندين قطعه را اجرا كرد كه مورد توجه حضار قرار گرفت. تصور نشستن در مكاني مطبوع در يك عصر گرم تابستاني و گوش دادن به نواي موسيقي در تالاري كه سقفش همچون آسمان پرستاره است تصوري رويايي است كه روح را نوازش مي‌دهد. البته همان بچه زير دو سال ناگهان چنان جيغ هايي مي زد كه روح از بدن آدم خارج مي شد مثل زماني كه يك انسان را از بهشت مستقيما بيندازند داخل...

بانوي امروز تنها بانوي خانه‌دار ديروز نيست

بعد از پايان اين مراسم، عباس سجادي، مدير امور موسيقي سازمان فرهنگي هنري شهرداري در سخناني كوتاه گفت: اين جشنواره طي يك احساس نياز جدي در عرصه موسيقي بانوان موجوديت يافت كه بايد اين جشنواره و جشنواره هايي از اين دست مجال استعداديابي باشد و نبايد به يك اختتاميه ختم شود.

وي افزود: بانوي امروز بانوي خانه دار ديروز نيست و توانسته در جوامع مختلف دوشادوش مردان و گاه جلوتر از آنها حركت كنند. اين جشنواره يكي از كارهاي كوچكي است كه ما براي اين بانوان هنرمند توانسته ايم انجام دهيم. همچنين تمام برگزيدگان اين جشنواره علاوه بر جوايزي كه دريافت مي كنند مي توانند به مدت سه روز در تالارهاي شهرداري به طور رايگان اجرا داشته باشند.

پس از پايان صحبت هاي سجادي، ساناز صفايي اشعاري چون "در خاطرم نيست"، "برطبل شادانه بكوب" و "خواب پريشان" براي حضار قرائت كرد.

اما دو نوازي "ساكسيفون" و "پيانو" يكي ديگر از بخش هاي موزيكال مراسم بود كه "پريسا زمرد نيا" نوازنده "پيانو" و "شبنم حسين زاده" اولين بانوي نوازنده ساكسيفون اين مراسم را اجرا كردند.(دو نوازي)

تجليل از بانوان برگزيده

بنا بر گزارش برنا، "فريبا وكيلي" يكي از شاعران برجسته كشور كه سرودهايش در تيتراژ بسياري از فيلم ها استفاده شده است با چند قطعه شعر درباره مادر فضا را براي چند لحظه از موسيقي به دنياي شعر و شاعري برد. و بعد از پايان اين اشعار مجيد سرسنگي، سرپرست معاونت هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري در سخناني نه چندان كوتاه كه از حوصله جمع خارج بود درباره مشكلات موسيقي سخن گفت.

در ادامه اين مراسم با حضور تني از مسئولين همچون، مجيد سرسنگي و اساتيدي چون مصطفي پورتراب و حسين دهلوي، علي ترابي، قائم مقام اداره موسيقي وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامي و... از 4 تن از بانوان برتر موسيقي به دليل فعاليت ارزنده‌شان تقدير شد.

"مينا افتاده" (مدرس سنتور با سابقه اي 36 ساله) "سوسن بخشايش "(صدا بردار كارشناس موسيقي) "عاصمه فندرسكي"( نوازنده و مدرس آواز) و " نازي نوري نژاد" (يكي از برترين ها در عرصه سه تار) بانواني بودند كه در اين مراسم مورد تقدير قرار گرفتند.

اما در آيين تجليل از پيشكسوتان عرصه موسيقي با نام آوازه داراني همچون "هنگامه اخوان"( عضو هيئت رئيسه خانه موسيقي و رياست هيئت مديره كانون خوانندگان) ، "ارفع اطرايي"( دبير جشنواره موسيقي و بازنشسته و پيشكسوت نمونه ملي) ، "سودابه سالم" ، "مليحه سعيدي"، "گيتي وزيري تبار" و "پروين بهني" برخورد مي كنيم. كه جالب ترين تجليل زماني رخ داد كه پروين بهمني با لباس ايل قشقايي كه در تمام مراسم ها و اجراها بر تن دارد بر روي سن ظاهر شد.

آنجا كه كلام مي‌ماند...

بعد از اين مراسم به يادماندني، گروه كوبه اي "مدينا" به سرپرستي "مهر سيما سعادت" آماده اجراي برنامه شد كه در همين هنگام صداي گريه همان بچه كه از ابتدا، مراسم را براي ما تبديل به زهر كرده بود به اوج رسيد و صداي اعتراض عده اي را بلند كرد كه بالاخره مادرش او را به بيرون تالار برد تا حداقل آخرين برنامه را با آرامش تماشا كنيم.

اعضاي گروه مدينا تمام قطعات انتخابي را با استفاده از سازهاي بومي و يا سازهاي دست ساز اجرا كردند كه خوب هر چه ما از اين گروه بنويسيم قابل درك نيست مي گويند "آنجا كه كلام مي ماند موسيقي آغاز مي شود؟!"... (اجراي گروه مدينا)

بعد از پايان اين اجراي ماندگار عده اي سالن را ترك كردند چرا كه از شروع برنامه نزديك 3 ساعت گذشته بود. اما بسياري از حضار منتظر شنيدن نام هاي برگزيدگان بودند بعد از خوانده شدن بيانيه جشنواره توسط دبير جشنواره تمام مسئولين، پيشكسوتان و اساتيد حوزه موسيقي روي صحنه رفتند تا يك صحنه ديدني از حضور حدود 20 نفر از برترين ها شكل بگيرد.

به گزارش برنا، در اين مراسم به 50 برگزيده كه در انواع سازهاي تك نوازي و جمعي حائز رتبه شده بودند جوايزي به رسم يابود اهدا شد.

هنگام خروج از سالن به اين فكر مي كرديم كه عجب شب به ياد ماندني؛ كاش از اين ماموريت هاي كاري دوباره به پست مان بخورد البته صداي گريه بچه در حياط حوزه هنري همچنان به گوش مي رسيد...

عكسها: رئوف محسني

***

در باشگاه جواني برنا ثبت‌نام كنيد: [email protected]
 شنبه 8 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3345]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن