تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):علت روزه گرفتن آن است كه به سبب آن ثروتمند و فقير برابر شوند زيرا ثروتمند گرسنگى را اح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837550491




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گرایشهای سرشتی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: گرایشهای سرشتیمهندسی فرهنگی ( 3 )پیشتر سخن از گرایش ها و تمایلات انسانی کردیم، اما به راستی می توان گستره وسیع این گرایش ها را احصاء و افراز کرد؟برخی ریشه ای ترین آنها را در عشق و پرستش، حقیقت جویی، گرایش به خیر و رویگردانی از پلشتی، زیبایی گرایی و علاقه به خلاقیت و ابتکار یافته اند که در دین و فلسفه واخلاق و هنر و آفرینش آثار در انسان متبلور می شوند. شما چه تصوری دارید؟ آیا به واقع این افراز را می پذیرید؟ چه نسبتی میان اینها و طبایع و غرایز است؟اگر همین موارد برشمرده مطرح باشد ترتیب و تقدمی برای ایفای نقش آنها در وجود انسان متصور است؟ و در صورت اولویت در نقش آفرینی آنها در طول سال های زندگی این ترتیب و توالی همچنان برجاست؟ هرگاه بخواهیم به حکم اخلاق سهم در خور هر یک را بپردازیم چگونه برخوردی سزاوار است؟ تا به طور طبیعی مراعی عدالت با وجود انسانی باشیم؟

اما اگر نه ، و شما گرایشاتی از مقوله ای متفاوت را در نظر دارید خود رأسا به تبیین بپردازید تا روشن شود خواست های حقیقی انسان کدامند و تا کدام کرانه ها امتداد می یابند با این ملاحظه که چیزی از قلم نیافتد و فروگذار نشود و تکراری هم در میان نباشد. چون داشتن تصوری از شالوده کشش های عمیق انسانی و ساختار آن برای بازکردن احکامی بر بنیان استوارش مهم است و در این میان سیال بودن روح و روان آدمی و این که گاهی در ایام دهر مواجه با نفحاتی بی نظیر می شود که می بایست مترصد آن بوده ، به محض مشاهده اولین نشانه ها خود را مهیا ساخته در معرض وزش آن قرار دهد تا از آثار استثنایی اش بسان سرمایه ای گرانسنک همه عمر بهره ها برد، از جایگاهی ویژه برخوردار است. در هر حال جنبه های سرشتی عام به عنوان امانتی سپرده در سرشت نوع بشر و شاکله ای است که دست تقدیر چون ظرف وجودی، میزان فیض هر کس را با آن به طور خاص اندازه گرفته و به واسطه نیا و دودمان در بستر زمان و مجاورت اقران ،میزان اهلیت و نااهلی را رقم زده تا این بار او بر این اساس در صحنه زندگی چگونه نگارگری کند. از منزلت رفیع خاصه خواص برخاسته از اصلاب شامخه و ارحام مطهره اما از جنس همین بشر که بگذریم ،طیفی را شاهدیم از مهان تا کهتران و در انجام فرومایگان آنگونه که تنوع رنگ در کلیـّت خلق شاهدیم. سیال بودن روح و روان آدمی و این که گاهی در ایام دهر مواجه با نفحاتی بی نظیر می شود که می بایست مترصد آن بوده ، به محض مشاهده اولین نشانه ها خود را مهیا ساخته در معرض وزش آن قرار دهد تا از آثار استثنایی اش بسان سرمایه ای گرانسنک همه عمر بهره ها برد، از جایگاهی ویژه برخوردار است.مهم اما یگانگی مصدر است در سرشت و خمیرمایه آدمی و نیز برنامه ای که توصیه شده است به او. و او نیست کسی جز خالق آگاه و دوست، و این گرچه در بادی امر ساده جلوه گر است لیکن در نگرش بسی کارساز و چاره کن است تا از پس آن تکلیف مسائلی چند را روشن کند از جمله تمایز راهبردی میان روش اعمال شریعت و آئین یا تعامل مطبوع راه، رهرو و راهبر.نوراندیشه هاتان الهام بخش تابناک راه های سعادت؛ پس از آن دریغ مباد.سید محمد لاجوردی مهندسی فرهنگی (1)  مهندسی فرهنگی (2) اخلاق و زندگی 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 248]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن