تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند براى خانواده اى خير بخواهد آنان را در دين دانا مى كند، كوچك ترها بزرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815165635




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جامعه - كاهش قاچاق مواد مخدر از ايران


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: جامعه - كاهش قاچاق مواد مخدر از ايران
جامعه - كاهش قاچاق مواد مخدر از ايران

گروه اجتماعي: همزمان با فرا رسيدن 26 ژوئن (6 تيرماه) مسوولان تشكل‌هاي كشورهاي مختلف با صدور بيانيه‌هايي در خصوص مبارزه با مواد مخدر ضمن اعلام انزجار خود از اين موضوع راهكارهاي خود را براي مبارزه با قاچاق، توليد و فروش مواد مخدر اعلام كردند.

جهاني امن‌تر و سالم‌تر بسازيم
دبيركل سازمان ملل متحد ديروز در پيامي به مناسبت روز بين‌المللي مبارزه با مواد مخدر و قاچاق آن از جهانيان خواست تا براي ايجاد جهاني امن‌تر و سالم‌تر به مسووليت خود در جلوگيري و كاهش خسارتي كه مواد مخدر وارد مي‌نمايد عمل نمايند.
به گزارش فارس، اسماعيل احمدي‌مقدم در يك نشست خبري افزود: هر سال با افزايش 50 درصدي كشفيات مواد مخدر در كشور مواجه هستيم، امسال نيز بر اساس سياست‌هاي راهبردي مبارزه با مواد مخدر همين روند ادامه دارد اما اولويت اصلي مبارزه با مواد مخدر در زمينه پيشگيري و جلوگيري از ورود افراد جديد به دايره اعتياد است و تلاش مي‌كنيم در زمينه آگاه‌سازي مردم و خانواده‌ها اقدام كنيم.
وي گفت: با گسترش برنامه‌هاي درماني و شناسايي معتادان از سال گذشته دايره معتادان و مصرف‌كنندگان تفنني مواد مخدر محدود شده است، آخرين برآورد ما اين است كه حدود يك ميليون و 600 هزار نفر در كشور معتاد دائمي و حدود 600 هزار نفر معتاد تفنني هستند، البته اين رقمي نيست كه بتوان روي آن قسم خورد، اما سال آينده با صدور كارت براي معتادان و بررسي تعداد معتادان آنان در بين كل معتادان دستگيرشده مي‌توانيم آمار رسمي‌تري را اعلام كنيم. احمدي‌مقدم افزود: سال گذشته در حوزه درمان يك حركت جهشي داشتيم و 587 هزار نفر از معتادان كشور تحت يكي از روش‌هاي درماني قرار گرفتند، امسال نيز با ورود شربت ترياك و توسعه روش‌هاي درماني ديگر، به پوشش درماني 840 هزار نفر مي‌رسيم و همه اين معتادان نيز كارت درمان مي‌گيرند.
وي گفت: در حوزه پيشگيري نيز ميزان مطالب مندرج در مطبوعات طي سال گذشته 9 برابر و در صدا و سيما 3 برابر شد، امسال 10ميليارد تومان اعتبار براي حوزه پيشگيري در نظر گرفته شده است كه نسبت به بودجه آن در سال گذشته 6 برابر شده است.
وي افزود: در بخش مقابله‌اي و دستگيري مجرمان نيز با جرم‌زدايي از اعتياد، زندان‌ها از معتادان پاك شده است كه موجب كاهش 25 هزارنفري جمعيت زندان‌هاي كشور شد، كشفيات مواد مخدر نيز سال گذشته به 660 تن انواع مواد رسيد كه بر حسب ترياك حدود 900 تن مي‌شود. وي گفت: ادعاي مركز مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل در سال 2005 اين بود كه 61 درصد مواد مخدر افغانستان از ايران عبور مي‌كند، اين ادعا در سال 2007 ميلادي به 31 درصد كل اين مواد كاهش يافت. احمدي‌مقدم افزود: براي استفاده از مواد مخدر مكشوفه در زمينه توليد دارو مشكلي كه وجود دارد اين است كه گفته مي‌شود اين مواد شناسنامه‌دار نيستند و از نظر اصول بهداشتي اشكال مي‌گيرند، به همين دليل مجوز توليد دارو از اين مواد صادر نمي‌شود.
وي گفت: ادامه روند انسداد مرزهاي شرقي كشور از ديگر برنامه‌هاي امسال است كه نه‌تنها جلوي قاچاق مواد مخدر را مي‌گيرد بلكه از ورود ساير كالاها نيز جلوگيري مي‌كند. قاچاقچيان مواد مخدر در سال‌هاي اخير به توليد كراك- كه هروئين با 95درصد خلوص و 17 برابر سبك‌تر از مواد مخدري است كه قبلا تهيه مي‌كرده‌اند- رو آورده‌اند.
وي ادامه داد: تاكنون هيچ نوع آزمايشگاه توليد كراك يا هروئين در كشور كشف نكرده‌ايم و تمام اين مواد در افغانستان توليد مي‌شود، ميزان كشف هروئين نيز سالانه حدود 50 تا 60 درصد افزايش مي‌يابد، 42 درصد مصرف معتادان در ايران هروئين و انواع آن است و نگراني ما اكنون اين است كه سن اعتياد و مصرف مواد مخدر كاهش يافته و نوع مواد مصرفي نيز خطرناك‌تر شده است. دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به اين پرسش كه آيا در كشور مافياي مواد مخدر داريم؟ پاسخ داد: اگر دنبال كشف مافياي مواد مخدر در بخش دولتي هستيد، ما چيزي نداريم، ممكن است موردي ماموري خلافي كند و دستگير شود، مافيا معمولا در سطوح بالا تعريف مي‌شود كه من يادم نمي‌آيد در ايران چنين گزارشي داشته باشيم. وي ادامه داد: اما شبكه‌هاي جرم و باندهاي توزيع مواد مخدر در كشور متعدد هستند و از وسايل و تجهيزات زيادي هم استفاده مي‌كنند، اما سران اين شبكه‌ها در داخل ايران نيستند. وي گفت: تصاويري وجود دارد كه نيروهاي آمريكايي در مزارع كشت خشخاش مستقر شده‌اند و كشاورزان افغان هم در كنار آنها تيغ مي‌زنند، نيروهاي آمريكايي در اين زمينه حداقل بي‌تفاوت هستند؛ اگر نگوييم كه از آنان حمايت مي‌كنند، آمريكايي‌ها مصرف‌كننده ترياك نيستند و بيشتر حشيش مصرف مي‌كنند كه شاهد افزايش كشت شاهدانه براي توليد حشيش در افغانستان هستيم كه براي ايران خطر زيادي ندارد. احمدي‌مقدم در مورد بندي كه در بسته پيشنهادي 1+5 آمده كه شرط كمك به ايران در زمينه مبارزه با مواد مخدر، تعليق غني‌سازي اورانيوم است، گفت: اين پيشنهاد بيشتر به شوخي شبيه است، با اين حال ما راه را براي ترانزيت مواد مخدر باز نمي‌كنيم و اين موضوع را بر خلاف اصول اخلاقي و مذهبي‌مان مي‌دانيم.
سالانه 25 هزار معتاد به زندگي سالم برمي‌گردند
مديركل درمان و بازپروري ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: با همكاري دستگاه‌هاي دولتي و 35 سازمان مردم‌نهاد، هر سال حدود 25 هزار معتاد پاك مي‌شوند و به زندگي عادي برمي‌گردند. سعيد صفاتيان افزود: علاوه بر وزارت بهداشت و سازمان بهزيستي كه با ايجاد مراكز درمان و بازپروري معتادان در اين زمينه فعاليت مي‌كنند بيش از 35 سازمان مردم‌نهاد نيز در زمينه حرفه‌آموزي و بازپروري معتادان درمان‌شده فعال هستند كه معروف‌ترين آنها جمعيت تولد دوباره و جمعيت معتادان گمنام «NA» است.
وي اضافه كرد: جمعيت معتادان گمنام يا NA در حال حاضر بيش از 150 هزار عضو دارد و جمعيت تولد دوباره نيز 70 هزار معتاد درمان‌شده و تحت درمان را پوشش مي‌دهد. اين سازمان‌ها پس از سم‌زدايي و ترك اعتياد معتادان با برگزاري برنامه‌هاي آموزشي، تفريحي، ورزشي و ايماني معتادان پاك‌شده را براي مدت طولاني تحت پوشش قرار مي‌دهند تا وارد زندگي عادي و سالم شوند. صفاتيان گفت: خدمات بازپروري معتادان شامل حرفه‌آموزي آنان نمي‌شود. سال گذشته 10 هزار معتاد پاك‌شده و تحت درمان از سوي سازمان بهزيستي و وزارت بهداشت براي آموزش يك حرفه به سازمان فني و حرفه‌اي معرفي شده‌اند، سازمان‌هاي مردم‌نهاد نيز با ايجاد كارگاه خياطي، صنايع‌دستي و مانند آن براي معتادان پاك‌شده زمينه حرفه‌آموزي و اشتغال موقت فراهم كردند. به گزارش فارس، مديركل درمان و بازپروري ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: استخدام يا اشتغال پايدار براي معتادان كار بسيار سختي است. سازمان بهزيستي براي اين منظور وام‌هايي را در اختيار معتادان پاك‌شده قرار مي‌دهد اما مقدار آن زياد نيست و معمولا به اشتغال پايدار منجر نمي‌شود. وي گفت: فعاليت‌هاي اين نهادهاي دولتي و غيردولتي در مجموع سالانه باعث مي‌شود كه حدود 25 هزار معتاد از دايره اعتياد خارج شوند و به زندگي عادي برگردند، تشكيل خانواده بدهند يا سر كار و زندگي سالم گذشته خود برگردند.
 شنبه 8 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 323]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن