واضح آرشیو وب فارسی:قدس: آيها... هاشمي رفسنجاني: فدك مي تواند اتحادآفرين باشد ؛ ادبيات غرب در خور ايران نيست
آيها... هاشمي رفسنجاني با تأكيد بر اينكه رويكرد كشورهاي غربي براي وارد كردن فشار بر ايران، رويه اي غلط است، تأكيد كرد: اينراه اشتباه است و خود اين كشورها، ايران و منطقه را به زحمت مي اندازند و بانيان آن نيز خيري از برگزيدن آن نمي بينند. به گزارش مهر، آيها... هاشمي رفسنجاني، رئيس مجلس خبرگان رهبري در نماز جمعه ديروز تهران با اظهار جديدترين اقدامات ضد ايراني كشورهاي غربي با اشاره به تلاش مجلس سناي آمريكا براي تصويب قطعنامه اي جديد عليه كشورمان افزود: آنها مي خواهند فشار زيادتري بر ما بياورند. رئيس مجلس خبرگان خطاب به قدرتهاي غربي ادامه داد: بارها نصيحت كرده ايم كه اين ادبيات شما با ايران به نفع تان نيست و به حل قضيه نمي انجامد، شما كوچكتر از آن هستيد كه بگوييد ايران بايد تشويق يا تنبيه شود. با كشوري مانند ايران فقط با ادبيات درست و مذاكره و مطرح كردن حرف حساب و شنيدن استدلال مي توان برخورد كرد. آيها... هاشمي رفسنجاني با تأكيد بر اشتباه بودن رويه كنوني كشورهاي غربي در رويارويي با ايران تصريح كرد: اين راه اشتباه است و شما با اتخاذ چنين روشهايي خودتان، ايران و منطقه را به زحمت مي اندازيد و خيري هم از اين رفتار نمي بينيد؛ ايران بارها اعلام كرده كه ما در پي دستيابي به سلاح هسته اي نيستيم و صرفاً در پي صنعت و منافع صلح آميز هسته اي بوده و هستيم. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنانش در خطبه دوم نماز به سفر اخير هيأت ايراني به عربستان پرداخت كه به ورود نخستين گروه شيعيان به منطقه فدك منجر شد و اظهار داشت: اگر هيأت ايراني در اجلاس مكه شركت نمي كرد، وحدت واقعي اسلامي در آن نشست شكل نمي گرفت. وي با بيان اينكه بايد از زاويه مسأله فدك درباره حضرت زهرا حرف بزنيم، افزود: در سفر قبلي به عربستان مي خواستم بعد از بازديد از منطقه خيبر در فدك هم حضور يابم كه نشد و اين طلب من از عربستان باقي مانده بود كه برادران سعودي اين بار ما را به اين منطقه هم بردند. در آنجا چيزهاي عجيبي ديديم. صميمانه روحيات و علاقه مردم نسبت به حضرت زهرا را مشاهده كرديم. آنجا ديديم كه هنوز حقيقت حضرت زهرا(س) جلوه دارد. آيها... هاشمي رفسنجاني ادامه داد: من درباره فدك زياد خوانده بودم اما نمي توانستم حقايق آن را بفهمم. توجه داشته باشيد كه از لحظه فتح خيبر تا 400-300 سال بعد، موضوع فدك، مسأله اي زنده، مشاجره اي و مورد توجه دنياي اسلام بوده است. من نمي فهميدم چرا يك باغ مي تواند آنقدر مهم بوده باشد؟ حقيقت اين است كه روح اين قضيه را بايد بزرگتر از مسايل تاريخي و احتجاجات موجود در كتب ديد. ماجرايي واقعي پشت سر اين موضوع است.وي روايت مربوط به سفر طي الارضي پيغمبر اسلام(ص) به همراه علي ابي طالب(ع) پيش از قضيه خيبر به فدك را نمايانگر اهميت اين موضوع دانست اما يادآور شد كه اين روايت قدري توجيهات ديگري نيز لازم دارد. خطيب نماز جمعه تهران افزود: به هر صورت علي(ع) به فدك تشريف برد و قرارداد خوبي هم در آنجا بستند كه البته تاريخ در آن اختلاف دارد؛ روايتي هست كه براساس آن در اين قرارداد نصف فدك و بر اساس روايت ديگ كل فدك با مديريت پيغمبر(ص) باز پس گرفته شد كه به نظر مي رسد روايت دوم بهتر مي تواند صحيح باشد. آيها... هاشمي رفسنجاني با بيان اينكه مطالب سخنانش درباره فدك در كتب معتبر شيعه و اهل سنت وجود دارد، ادامه داد: به هر حال اين مسأله بدون جنگ تمام شد؛ در تفسير درالمنصور كه از علماي به نام اهل سنت است با اشاره به يكي از آيات سوره اسرا نوشته شده است: جبرئيل به پيامبر(ص) نازل شد و گفت كه خداوند از تو مي خواهد فدك را به زهرا(س) واگذار كني و ايشان هم چنين كردند. منصور در تفسير آيه مذكور از سوره اسرا دو روايت از ابوسعيد خدري كه او نيز از بزرگان اهل سنت است و از ابن عباس نقل مي كند كه براساس آن غنائمي كه بدون جنگ گرفته شده باشند، خالص در اختيار پيغمبر قرار خواهد داشت. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با طرح اين سؤال كه بايد ديد چرا پيامبر بخش گسترده اي از اين اموال را در اختيار حضرت زهرا(س) گذاشته اند؟ افزود: البته ما بايد چيزهاي ديگري را كه پيامبر به حضرت زهرا(س) داده اند را بررسي كنيم كه تاكنون برنامه اي براي اين منظور نداشته ايم. به عنوان مثال عوالي هم از جمله اين اموال است كه هفت باغ را شامل مي شود و داستان عجيبي هم دارد. وي با تشريح ماجراي عوالي ادامه داد: در جريان جنگ احد بعد از حمله مشركين به مدينه، يهوديان جلسه اي براي اقدام عليه مسلمانان تشكيل دادند و مخريق كه عالمي يهودي بود در آن جلسه گفت شما كه مي دانيد اين پيامبر حق است پس چرا از او حمايت نمي كنيد؟ با اين رويه شما راه پيغمبر تهديد مي شود؛ اما كسي به سخنان او گوش نكرد و لذا خودش به ميدان نبرد احد آمد و فرياد زنان به مسلمانان گفت كه شهادت دهيد كه هر چه داشتم به پيغمبر شما واگذار كردم و جنگيد تا شهيد شد. پيغمبر(ص) هم بعد از شهادت او گفتند كه مخريق وارد بهشت شد، بدون اينكه يك ركعت نماز خوانده باشد...! رسول ا... تمام اموال مخريق را به حضرت زهرا(س) واگذار كردند و متولي اموال مخريق حضرت زهرا شدند. رئيس مجلس خبرگان رهبري يادآور شد: از برخي روايات مي توان چنين استفاده كرد كه گويا پيغمبر(ص) براساس برنامه اي الهي چنين اقداماتي را انجام مي داده اند چرا كه مي دانستند خاندان شان به واسطه سياستهاي متضادي كه در آينده پيش خواهد آمد، دچار مشكلات مختلفي مي شوند. آيها... هاشمي رفسنجاني تأكيد كرد: اگر مي خواهيد اهميت فدك را دريابيد، بايد ببينيد كه در طول تاريخ بر سر اين مزرعه چه آمده است؛ فدك را 25 - 24 بار گرفته يا پس داده اند؛ اين داستان از همان روز بعد از رحلت پيغمبر(ص) شروع شد و تا زمان ارازي، خليفه عباسي در سنه 323 گرفتن و پس دادن ها ادامه داشته است. به واقع چرا؟ مگر چه رمز و مسايلي در اين ملك هست؟ خطيب نماز جمعه تهران مسأله فدك را موضوعي سياسي دانست كه با مسايل مربوط به امامت، ولايت و مقاومت مرتبط است و افزود: اين موضوع به نيروهايي كه مظلوم مي شوند و مقاومت مي كنند باز مي گردد و در واقع فدك يك پرچم است. وي با قرائت نام 24 كسي كه فدك را گرفته و پس داده اند، ادامه داد: در مورد دوازدهم به مأمون مي رسيم كه مي خواهد فدك را پس دهد اما مخالفتهاي زيادي در برابرش قرار مي گيرد. به هر حال كار و تصميم گيري در اين خصوص دشوار بود و لذا مأمون دو جلسه گذاشت كه يكي جلسه اي با حضور 200 نفر از علماي اطرافش بود كه به اين نتيجه رسيدند كه فدك مال حضرت زهرا(س) بوده و بايد به فزرندان ايشان بر گردد. وي ادامه داد: جلسه بعدي كه 1000 نفر از علما در آن حضور داشتند كه مانند كنگره هاي سراسري ما بوده است؛ به هر حال مأمون علما را از جاهاي مختلف آورد و نتيجه باز به نفع خاندان اهل بيت شد. اگر بتوانيم بحثهاي مطرح شده در اين دو اجلاس را پيدا كنيم، مطالب مهمي در آنها خواهيم يافت. در نهايت، متني بعد از اين جلسات تهيه شد كه مأمون به حاكم مدينه نوشت و دستور داد كه «انه قد كان رسول ا... اعطي ابنته فاطمه فدكا». اين مسأله ناگهان مثل بمب صدا كرد كه يكي از جرقه هاي اين داستان در شعر دعبل خزاعي چنين آمده است: «چهره زمانه و تاريخ لبخند زد وقتي كه خبردار شد كه مأمون، فدك را به بني هاشم باز گردانده است». آيها... هاشمي رفسنجاني در ادامه با اشاره به حضورش در منطقه فدك، اظهار داشت: در عربستان كسي فدك را نمي شناخت. شخصيتهاي سعودي گفتند چرا مي خواهيد اين همه راه برويد؟ گفتم مي خواهم منطقه را ببينم و به آنجا رفتيم. خيلي هم راه رفتيم. سفرمان طولاني شد و بيش از 260 كيلومتر مسير دنبال كرديم؛ در بدو ورود به شهر ديديم تابلوي بزرگي زده اند كه فدك! چشم ما روشن شد! حالت خاصي پيدا كرديم؛ ما اصلاً چنين انتظاري نداشتيم كه اين كلمه را ببينيم. وي ادامه داد: فدك شهري زيبا در دامنه ارتفاعات بود كه در آن گشتي زديم و سپس ما را به فدك قديمي بردند. ديديم مسؤولان شهرستان آمده و در آنجا جمع شده بودند. هنگام عبور با برجها و باروهايي مواجه مي شديم كه حكايت از قدمت اين سرزمين داشت؛ آنجا ذره اي تعصب نديدم. با وجود آنكه همه ما را مي شناختند و يكي از مسؤولان مقابل ما نيز كه خودش مسؤول امر به معروف شهر بود چند كلمه گفت كه من لرزيدم. ما كنار ساختماني ايستاده بوديم كه پيرمرد آن را نشان داد و گفت: هذا مسجد فاطمه. قلب ما تكان خورد و اشكهايمان ريخت! كمي توضيح داد. گفتند اين مسجد را حضرت فاطمه ساخته و بارها تخريب شده و ساخته شده و حالا هم متروك است. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: آنجا بعد از دره، رودخانه اي هم وجود داشت كه كنارش نخلستاني بود؛ پيرمرد گفت: هذا بستان فاطمه. بعد رو كرد به كمي آنطرف تر و گفت هذا وادي فاطمه. از دور چيزي نشان داد و گفت اينها هم عيون(چشمه هاي) فاطمه هستند. هر چه مي خواستيم در اين سفر خدا به ما داده بود و همه را ديدم و صحبتهاي زيادي كرديم و او هم هر چه مي دانست به ما گفت. احساس كردم مردم آنجا علاقه مند به حضرت فاطمه(س) هستند و تعاطفي با شيعه دارند. وي نتيجه گرفت: مي خواهم عرض كنم كه اين حادثه فدك، موضوعي قابل بحث بيشتري است بدون اينكه تفرقه آميز باشد. اينها مي تواند اتحاد آفرين باشد. خدا كند روزي شود كه حاجيان ما با تور به اينجاها بروند. به نظر مي رسد اين اقدام مي تواند يكي از كارهاي خوب باشد كه دولت عربستان كم كم اين آثار ارزشمند تاريخ اسلام را معرفي كند؛ شايد نظر وسيعي كه ملك عبدا... دارد ما را به اين نقطه برساند. ش
شنبه 8 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قدس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 322]