تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نيّتش خوب باشد، توفيق ياريش خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815661793




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهى به انديشه‌هاى شهيد بهشتى در باب تحزبتشكل حق، انحصار طلب نيست


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: نگاهى به انديشه‌هاى شهيد بهشتى در باب تحزبتشكل حق، انحصار طلب نيست
سيدمرتضى مفيدنژاد

انديشمند وارسته و ژرف بين و سياستمدار كم نظيرى در دوران معاصر ايران آيت‌الله دكتر محمدحسينى بهشتى از نادر روحانيون عالى مقام بود كه به ضرورت تشكل و تحزب در عصر حاضر اعتقاد فراوان داشت و معتقد بود كه در اين زمان بدون آن، اداره جامعه و كسب موفقيت‌هاى جدى امكان ناپذير است. وى در مصاحبه‌اى در پاسخ به سوالى پيرامون ضرورت وجود تشكل و حزب در جامعه اسلامى تصريح مى‌كند.

وقتى انقلاب پيروز مى‌شود نوبت به تداوم انقلاب، مديريت و برنامه‌ريزى در زمينه‌هاى مختلف روحى و معنوي، فرهنگى و آموزشي، اقتصادى و اجتماعى و ... مى‌رسد. در بخش اقتصاد نياز به برنامه‌ريزى كشاورزي، صنعتي، بازرگانى داخلى و خارجى و ... مى‌باشد و همه اينها به نيروهاى شناخته شده و كارآمد نياز دارد كه نيروهايى كه با ما همفكر باشند. اگر همه نيروها بر مبناى ايدئولوژى اسلامى و اصيل و زنده نباشند در نتيجه هر برنامه‌اى براى خودش يك آهنگ پيدا مى‌كند و نمى‌شود از مجموعه اين برنامه‌ها حركت و تلاشى هماهنگ در جهت تداوم انقلاب به وجود آورد. مسئله اين است كه اداره جامعه امروز تشكيلات مملكتى است و اين تشكيلات اگر خط فكرى اسلامى و اصيل، خط سياسى كاملا مستقل و نقطه نظرهاى كاملا حساب شده و صحيح و روشن اقتصادى و اجتماعى نداشته باشد نمى‌تواند كار يك تشكيلات را خوب انجام دهد و نمى‌تواند عمل هماهنگ به وجود آورد.

متفكر شهيد در معنايى كه از يك حزب و گروه سياسى ارائه مى‌دهد به دو ديدگاه اشاره دارد:

1) معناى اسلامى و صحيح كه به اين ترتيب است:

«يك گروه داراى نقطه نظرهاى اسلامي، سياسي، اجتماعي، اقتصادى و فرهنگى هماهنگ و يكپارچگى در عمل و همچنين همسازى در طرح و برنامه و اجرا در جهت دستيابى به يك هدف الهى و اصيل كه بسيار مفيد است و از ضرورت‌ها مى‌باشد.»

شهيد بهشتى حزب و تشكل سياسى را به اين معنا مفيد به حال انقلاب و كشور و از ضروريات مى‌داند.

2) معناى رايج و غربى آن است كه در آن تصريح مى‌كند كه منظور از حزب، گروهى است كه طالب قدرت هستند و با به راه انداختن ساز و كارهاى قدرتمندى سعى در رسيدن به قدرت دارند و نقطه نظر مشترك آنها نيز دستيابى به قدرت است.»

تفكر شهيد اين مفهوم از يك حزب و متشكل را بسيار خطرناك و مضر مى‌داند و آن را مزاحم و مانع بزرگى در راه رسيدن جامعه به تعالى به شمار مى‌آورد.

بهشتى در باب ضرورت وجود حزب و تشكل سياسي، ايجاد اين پديده را مفيد به حال انقلاب مى‌داند و در تبيين فلسفه تشكيل حزب جمهورى اسلامى مى‌گويد: «ما مى‌خواستيم انسان‌هايى را كه در خط راست اسلام، خط مستقيم اسلام مى‌انديشند و عمل مى‌كنند و به استقلال كامل اين مملكت چه از نظر سياسى و چه اقتصادى علاقه دارند و معتقد هستند كه اين جامعه مى‌تواند روى پاى خودش بايستد و به سمت جلو حركت كند را به صورت يك تشكيلات نيرومند و فعال گردهم آوريم تا بتوانند به صورت هماهنگ برنامه‌ريزى و عمل كنند.

از نگاه مرحوم دكتر بهشتى تشكل به طور كلى در انديشه اسلامى به دو قسمت عمده تقسيم مى‌شود:

حزب الله و حزب شيطان. وى در اين باره مى‌فرمايد:

تشكل دو گونه است. برادرها و خواهرها روى اين نكته خيلى توجه كنيد. تشكل دو گونه است: يكى ضد خدا و ضد اسلام و يكى خدايى و اسلامى است. ما اينجا بايد چشم و گوشمان را باز كنيم تشكل ضد خدايى و ضد اسلامى آن تشكلى است كه عده‌اى دور هم جمع بشوند و بگويند آقا آدم خوب كجا پيدا مى‌شود؟ البته درداخل ما! بيرون چطور؟ خبرى نيست! آقا انديشه خوب كجا پيدا مى‌شود؟ اگر بخواهى سراغش را بگيرى بيا همين جا! دور و بر ماها آن طرف‌تر چطور؟ نه بيرون ما ديگر خبرى نيست! آقا برنامه‌ريزى خوب كجا پيدا مى‌شود؟ آقا اخلاص در نيت كجا پيدا مى‌شود و البته در جمع ما در بيرون جمع شما چطور؟ آنها همه اهريمنى و شيطانى فكر مى‌كنند. اين طرز تفكر خود شيطانى و اهريمنى است. مى‌خواهد مال يك فرد باشد و با يك تشكيلات تشكل انحصار‌طلب و انحصار انديش از جانب هر فرد و هر گروه و هر جمع باشد شيطانى از آب در مى‌آيد»

بدين ترتيب است كه مرحوم بهشتى فوق‌العاده روى اين مسئله يعنى اسلامى بودن و اصيل بودن آن اصرار مى‌ورزد و در تعريف تشكل الهى مى‌گويد:

تشكل الهى آن است كه نيروهاى مومن به خدا، نيروى مومن به ارزش‌هاى عاليه الهى و انسانى بگويد: «متشكل مى‌شويم تا در حد توانمان از اين ارزش‌ها دفاع ‌كنيم و صاحبان اين ارزش‌ها در نظر ما محترم و معتبرند و هر كجا كه باشد خواه داخل تشكيلات ما باشند خواه خارج از تشكيلات ما اين تشكيلات الهى مى‌شود.

بدين ترتيب است كه دو تشكل الهى و شيطانى توسط شهيد مظلوم اين گونه تعريف و تبيين مى‌شود. وى برداشتن بينش و خط مشى اسلامى تاكيد فراوان دارد و تصريح مى‌كند كه تفكر خالص اسلامى بايد مبناى تشكل‌ها و احزاب فعال در كشور باشد و از گرايشات به انديشه‌هاى غرب و سوسياليستى جدا بپرهيزند. دكتر بهشتى تشكل‌ها و گروه‌هاى سياسى را به چند اصل اساسى و مهم توجه داده كه مهمترين آنها عبارتند از:

-1 صداقت:

شهيد بهشتى لزوم صداقت در اعلام مواضع احزاب وتشكل‌ها را جزء موارد بسيار ضرورى مى‌داند و بارها تاكيد كرده است « احزاب و تشكل‌ها بايد مواضع خود را شفاف بيان نموده و در بيان اصول حاكم بر حزب و يا تشكل صداقت به خرج دهند. جامعه بدون صداقت نمى‌تواند در سير سعادت پيش برود.»

-2 روابط بين گروه‌ها و جناح‌هاى مختلف:

گروه‌هايى كه به اسلام و اصول اساسى آن اعتقاد دارند لازم است كه به يكديگر احترام گذارده و مواضع تخريبى نسبت به همديگر نداشته باشند. دكتر بهشتى كه از پايه گذاران اصلى حزب جمهورى اسلامى بود در تبيين رابطه اين حزب با ساير احزاب اصولگرا و ارزشى از كلمه رابطه برادرانه استفاده مى‌كند و تصريح مى‌كند: اگر كسى عضو حزب باشد يك ارزش است اما فقط يك ارزش است و اين ارزش جانشين همه ارزش‌ها نمى‌شود. تشكل‌هاى اينچنين اگر يكى باشد كه چه خوب اگر بيشتر هم نباشد با هم برادرانه و هيچ وقت هم معارض نمى‌شوند.»

-3 تشكيل جبهه اسلامى گروه‌ها در خط ولايت فقيه:

شهيد مظلوم دكتر بهشتى محور اصلى وحدت همه احزاب و گروه‌ها و نقطه اشتراك همه تشكل‌ها را ولايت فقيه و مقام رهبرى جامعه معرفى مى‌كند و تصريح مى‌كند تشكيلات نه در طول رهبرى و نه در عرض آن بلكه بايد تحقق بخشنده نظام امت و امامت باشد زيرا عقيده دارد نظام اسلامى ما نظام امت و امامت است و نبايد معارض و متضاد با امامت و رهبرى ولايت فقيه باشد.

-4 قانون اساسى مبناى حركت و وحدت

گروه‌ها و تشكل‌هاى سياسى بايد قانون اساسى را مبناى حركت خود قرار دهند و به آن عمل نمايند و در جامعه‌اى كه به قانون اساسى عمل نشود خطر بازگشت استبداد و ديكتاتورى‌هاى جديد در شكل‌هاى فريبنده وجود دارد و استقلال، آزادى و مردمى بودن نظام را به خطر مى‌اندازد. شهيد بهشتى براساس اين چهار اصل وجود تشكل‌ها و احزاب را ضرورى دانسته و گوناگونى آن را هيچ گاه مورد تفرقه نمى‌دانند.

-5 منع انحصارطلبي

سيد شهيدان انقلاب اسلامى بين تشكل حق و تشكل باطل تفكيك قائل بودند و فقدان انحصارطلبى را همان طور كه در سطور پيشين نيز به آن اشاره شد يكى از ويژگى‌هاى مهم تشكل حق مى‌دانستند. بر همين مبنا است كه ايشان دسته‌بندى بزرگ و مهم حزب الله و حزب الشيطان را در ميان گروه‌هاى سياسى كشور صورت مى‌دهند.

نتيجه‌گيري:

دغدغه اصلى شهيد بهشتى از ضرورت وجود تحزب و تشكل اسلامى كادرپرورى و توليد نيروى متفكر و كارآمد براى نظام جمهورى اسلامى بود. لذاست كه بايد توجه كرد كه احزاب و گروه‌هايى كه كسب قدرت را هدف خود قرار داده و پرورش نيرو، پاسدارى از ارزش‌ها و رعايت حريم و حدود اخلاقى و انسانى صرفنظر مى‌كنند، ديرى نمى‌پايد كه به دره شكست و تباهى سقوط خواهند كرد.
 جمعه 7 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن