تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821081903




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شب فرهنگي هنري ايران در يونسكو برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: شب فرهنگي هنري ايران در يونسكو برگزار شد
هفته فرهنگي ايران به مناسبت شصتمين سال پيوستن ايران به سازمان تربيتي ، علمي و فرهنگي ملل متحد (يونسكو) و يكهزار و يكصد و پنجاهمين سالروز تولد رودكي پدر شعر و موسيقي ايران توسط دفتر نمايندگي دايم جمهوري اسلامي ايران در اين سازمان ترتيب يافته است .

در اين مراسم با حضور دهها تن از مسوولان و اعضاي هياتهاي نمايندگي كشورهاي خارجي در يونسكو ، فرانسويان علاقمند به فرهنگ و هنر ايران و ايرانيان مقيم ، بخشهايي از ورزش باستاني و زورخانه‌اي كشورمان نمايش داده شد.

اجراي بخشهاي مختلفي از آداب و حركات ورزش زورخانه‌اي كه تلفيقي از ورزش ، هنر و فرهنگ را در اين ورزش خاص ايراني به نمايش مي‌گذارد ، همراه با طنين ضرب و نوي زنگ مخصوص و اشعار شنيدني در فضاي تالار ، گيرايي خاصي به مراسم داد.

همچنين حضور محمد رضا نخعي نوجوان شيرين كار ايراني در كنار سيد مرتضي زينال صفت ورزش كار پيش كسوت با اختلاف سني بيش از پنجاه سال ، نمايي از قابلت اين ورزش براي سنين مختلف و بخشي از ابعاد فرهنگي آن بود كه بسيار مورد توجه حاضران قرار گرفت .

در ادامه برنامه گروه تئاتري همسفر نمايشي را با عنوان رستم وسهراب اجرا كرد.

در اين نمايش در حاشيه ماجراي رستم و سهراب ، ضمن ارايه نمايي از ادوار تاريخي ايران ، در قالب حركات نمايشي و آواهاي متنوع از نواحي مختلف ، جلوه‌اي از تنوع و وسعت فرهنگي ايران به تصوير كشيده شد.

در بخش پاياني مراسم شب فرهنگي هنري ايران در يونسكو قطعاتي از ساخته هاي امير بكان بر روي اشعاري از رودكي با اجراي مشترك نوازندگان ايراني و فرانسوي و آواز علي تفرشي به اجرا در آمد.

تك نوازي و دو نوازي ني آرش هنديجاني و سعيد دولت زارعي و نغمه تار آزاد ميرزا پور كه با دف و تنبك كورش دانيالي همراهي مي‌شد و عود مريم مشهدي خدابخش به آن جلوه خاصي بخشيده بود با تشويق مكرر حاضران مواجه شد هم نوايي ويلن و ويلنسل نوازندگان فرانسوي اركستر سازهاي زهي اورلئان ، به رهبري هنرمند ايراني آرش اميني نمونه‌اي موفق از يك تجربه مشترك هنرمندان موسيقي دو كشور بود.

در بخش پاياني ، اجراي قطعه‌اي از مرحوم روح ا.. خالقي بر روي شعر معروف رودكي با مطلع بوي جوي موليان آيد همي كه توسط امير بكان بازسازي شده است ، حس گرم عشق و مهر به كشور را در هموطنان حاضر در اين مراسم زنده كرد.

تعدادي از هم وطنان مقيم اروپا در پايان اين مراسم با مراجعه به برخي از مسوولان فرهنگي كشورمان در فرانسه ضمن تشكر از كساني كه زمينه حضور جمع كثيري از ايرانيان را در فضايي معنوي و ايراني فراهم كرده بودند با اشتياق زياد خواستار ادامه و تكرار اينگونه مراسم بويژه براي نوجوانان و جوانان ايراني مقيم خارج كشور شدند.

در آغاز مراسم پنجشنبه شب آقاي آناستاسو پلوس رييس يوناني كنفرانس عمومي يونسكو در سخناني ضمن تمجيد از فرهنگ غني و كهن ايران ، از جنبه هاي مختلف آن مانند معماري ، نقاشي ، ادبيات و شعر ياد كرد.

خانم فرانسواز ريوي ير معاون مدير كل يونسكو در بخش فرهنگي نيز ضمن اعلام برنامه‌ها از رودكي شاعر ايراني بعنوان بنيانگذار ادبيات كلاسيك فارسي نام برد.

در بخش مربوط به موسيقي نيز خانم ريوي ير با نام بردن از تعدادي از چهره‌هاي كهن موسيقي ايران تاكيد كرد موسيقي ايراني داراي قدمتي بيش از هزار سال است .

تصاوير مرتبط
 جمعه 7 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 171]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن