تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شوخى مى‏كردند ولى جز حقّ چيزى نمى‏گفتند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819714627




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حسيني: «تعليق براي تعليق» در بسته 1+5 ذكر نشده است


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: حسيني: «تعليق براي تعليق» در بسته 1+5 ذكر نشده است
جام جم آنلاين: محمدعلي حسيني سخنگوي وزارت خارجه ايران در گفت‌وگو با يك روزنامه آمريكايي به تشريح سياست خارجي ايران و نقش چشم‌گير تهران در وقايع منطقه‌يي پرداخته و تاكيد كرد كه يك جنگ احتمالي عليه ايران بسيار غيرمنطقي بوده و مي‌تواند عواقب ناگواري داشته باشد.


به گزارش ايسنا ، محمدعلي حسيني ، سخنگوي وزارت خارجه ايران در گفت‌وگو با روزنامه آمريكايي لس‌آنجلس تايمز مردم آمريكا را طرفدار صلح دانسته و گفت كه آن‌ها به دليل اشتباهات رهبرانشان در حال رنج بردن هستند.

وي افزود: فشارهاي اقتصادي، حضور نظامي در عراق و افغانستان و نظر عموم مردم آمريكا اجازه‌ جنگ بين ايران و آمريكا را نخواهد داد.

حسيني گفت: آمريكا و رژيم صهيونيستي به دليل بحران‌هاي روز افزون اقتصادي، سياسي، امنيتي و نظامي كه درگير آن هستند به طور منطقي در موقعيتي قرار ندارند كه بتوانند هزينه‌هاي يك بحران گسترده‌تر را تحمل كنند.

وي افزود: اذهان عمومي در جهان اجازه نخواهند داد جرج بوش، رييس‌جمهور آمريكا دردها و تراژدي‌هايي را كه بر كشورهاي منطقه و مردم آمريكا تحميل كرده است، بدتر كند. امروزه نظرسنجي‌هاي مختلف موسسات آمريكايي و به طور كلي مردم آمريكا نشان مي‌دهد كه آن‌ها از خشونت و جنگ بيش‌تر متنفرند؛ اين نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه آمريكايي‌ها به دنبال صلح، ثبات و امنيت حقيقي هستند.

وي هشدار داد: جنگ عليه جمهوري اسلامي ايران از كنترل خارج خواهد شد و عواقب غير قابل پيش‌بيني خواهد داشت بنابراين هر كسي كه اندكي منطق سياسي و عقلي داشته باشد، جرات نخواهد داشت در چنين مسيري گام بردارد.

به گزارش روزنامه لس‌آنجلس تايمز، حسيني در پاسخ به اين سوال كه آيا شما پيشنهاد «تعليق براي تعليق» را كه طبق آن ايران در ازاي توقف تحريم‌هاي جديد در طول مذاكرات از افزايش سانتريفيوژهاي جديد خودداري مي‌كند در نظر خواهيد گرفت؟ ، گفت: بسته مشوق‌هاي 1+5 و نيز بسته ايران هر دو عناصر مشترك ارزشمندي دارند اگر ما بر روي نقاط مشترك دو بسته تمركز كنيم مي‌توانيم مذاكرات جدي را آغاز كنيم؛ اگر ديپلماسي بتواند نقاط مشترك دو بسته را تقويت و تثبيت كند و مكانيزمي به سمت گفت‌وگوهاي اعتمادساز ايجاد كرد بدون شك مذاكرات به برقراري صلح و ثبات در جهان كمك خواهد كرد در غير اين صورت پيش‌شرط‌هاي گمراه كننده و بي‌هدف زمان را تلف مي‌كنند و به حل مشكلات منجر نخواهد شد. علاوه بر آن چنين چيزي(با عنوان «تعليق براي تعليق») در بسته مشوق‌ها ذكر نشده است.

در سال‌هاي اخير با وجود تلاش‌هاي برخي كشورها براي ناديده گرفتن جمهوري اسلامي ايران، نقش كشور ما در حفظ امنيت و تسكين بحران‌هاي خاورميانه و خليج فارس مهم و حياتي بوده است.

سخنگوي وزارت خارجه ايران در پاسخ به اين سوال كه «چرا ايران با اين سرعت به سمت غني‌سازي اورانيوم پيش مي‌رود؟ چرا عجله دارد؟ آيا اغلب تلاش‌هاي علمي روندي با سرعت پايين ندارند؟» ، گفت: شما مي‌دانيد كه انرژي يكي از ستون‌هاي اصلي توسعه هر كشوري است ؛ بدون استفاده از آن هيچ گونه شانسي براي توسعه و خودكفايي در هيچ يك از ابعاد يك كشور وجود ندارد ؛ اكثر منابع انرژي جهان سوخت‌هاي فسيلي هستند و اين اتفاق‌نظر وجود دارد كه سوخت‌هاي فسيلي برگشت‌پذير نيستند و در حال به اتمام رسيده‌اند؛ بنابراين انسان به دنبال منابع جديدي از انرژي است.

وي در ادامه با بيان اين كه انرژي هسته‌ اي ارزان و تميز است و كارشناسان محيط زيست اذعان دارند كه اين انرژي در دسترس‌ترين نوع انرژي براي آلود نكردن هوا است، افزود: بسياري از كشورهاي غربي سال‌هاست كه از اين انرژي استفاده مي‌كنند. براي مثال در فرانسه 80 درصد كل انرژي مصرفي توسط نيروگاه‌هاي هسته‌يي تامين مي‌شود. انگليس، آمريكا و ساير كشورها نيز تقريبا در همين وضعيت قرار دارند. آن كشورها مطمئنا سال‌ها پيش به اين نتيجه رسيدند كه انرژي هسته‌يي بهترين گزينه است. اكنون كه ما اين روند را آغاز كرده‌ايم شما مي‌گوييد كه عجله داريم؟ بر عكس ما عقب مانده‌ايم چرا در سال 1957 يعني 50 سال پيش زماني كه ايران تحت پادشاهي شاه قرار داشت، آمريكا انرژي هسته‌يي را به ايران توصيه كرد؟ آن‌ها پيشنهاد ساخت چندين نيروگاه هسته‌يي را دادند. كشورهاي مهم اروپايي از ايده آمريكا استقبال كردند و ساخت يك نيروگاه هسته‌يي را در بوشهر آغاز كردند؛ اما همان كشورها پس از انقلاب به كاري كه خود آغاز كرده بودند احترام نگذاشتند و در حالي كه اين نيروگاه نيمه كاره باقي مانده بود يكي پس از ديگري تهران را ترك كردند.

سخنگوي وزارت امور خارجه ايران گفت: چرا ما بايد اين حق قانوني را كه در چارچوب معاهده منع اشاعه كه ما به همه قوانين آن پايبنديم قرار دارد از خود دريغ كنيم تا استفاده از حقوق خود را به تاخير بيندازيم؟ چه استدلال قانوني و مشروعي اظهارات برخي كشورهاي خاص را اثبات مي‌كند؟ چرا برخي كشورها به طور غير قانوني از حقوق بيش‌تر براي خود لذت مي‌برند و به ساير كشورها فشار آورده و حقوق مسلم آن‌ها را از آن‌ها دريغ مي‌كنند؟

حسيني گفت: فعاليت‌هاي هسته اي صلح‌آميز ما در چارچوب يك طرح 20 ساله قرار دارد و طبيعي است كه همه اهداف اين طرح 20 ساله يك شبه تحقق نمي‌يابد؛ رويكردهاي غلط برخي قدرت‌ها تصوير دولت ايران را خدشه‌دار كرده است و موجب به وجود آمدن سردرگمي‌هايي شده است. ملت ايران سهم خود را به تاريخ تمدن بشر ادا كرده است و به اين كار ادامه خواهد داد. فن‌آوري هسته‌يي بخشي از نقشه راه علمي جامع ايران است. ملت ايران در سال‌هاي اخير به دستاوردهايي در زمينه فن‌آوري از جمله علوم پزشكي، علم ژنتيك، شبيه‌سازي، نانو تكنولوژي، هوا ـ فضا، ارتباطات الكترونيكي، انرژي خورشيدي، هوانوردي و غيره دست يافته است؛ همه اين دستاوردها براي ملت ايران سودمند است.

سخنگوي وزارت امور خارجه ايران در پاسخ به اين كه آيا شواهدي براي اثبات اين اظهارات ايران مبني بر اين كه آمريكا و متحدانش در پشت اقدامات خرابكارانه و تروريستي در ايران قرار دارند، وجود دارد؟ گفت: شواهد بسياري وجود دارد و تنها كافي است به اظهارات مقامات آمريكايي در رسانه‌هايتان گوش كنيد؛ اختصاص پنهاني بودجه براي دخالت در امور داخلي ايراني در كنگره آمريكا، رهبري بمب‌گذاري در شيراز، حمايت از گروه خطرناك جندالله كه به دزدي و قاچاق مواد مخدر معروفند و برخي اعضاي آن تحت پيگرد قانوني در ايران و پاكستان قرار دارند؛ ببينيد كه شبكه تلويزيوني اي.بي.سي چگونه با عبدالمالك ريگي، فرمانده گروه تروريستي جندالله گفت‌وگو مي‌كند؛ در عراق نيز گروهك منافقين كه در فهرست گروه‌هاي تروريستي كشورهاي غربي قرار دارد تحت حمايت نيروهاي آمريكايي در عراق به فعاليت مشغول است.

حسيني در پاسخ به اين پرسش كه «دولت ايران چه ديدگاهي درباره افزايش اخير خشونت‌ها در افغانستان دارد؟» ، گفت: دليل اين كه ما اكنون با افغانستاني مواجهيم كه در آن خشونت بالا گرفته است حضور اشغالگراني است كه تحت رهبري آمريكا و انگليس قرار دارند؛ آن‌ها بايد به خاطر سهل انگاري‌هايشان مقصر شناخته شوند. مي‌توانيم برخي عوامل را نام ببرم: اول اين كه اشغالگران توجه كافي به شرايط و واقعيات غامض جامعه افغانستان نكرده‌اند. دوم اين كه انتقال استقلال و اختيار به دولت افغان كند است و اشغالگران مرتبا در امور داخلي افغانستان دخالت مي‌كنند و به همين دليل دولت اين كشور نمي‌تواند در برقراري قانون و نظم به طور كامل از قدرت خود استفاده كند؛ رويكرد نظامي‌گرايانه نيروهاي آمريكا اجازه نمي‌دهد دولت افغانستان اين كار را انجام دهد.

جنگ عليه جمهوري اسلامي ايران از كنترل خارج خواهد شد و عواقب غير قابل پيش‌بيني خواهد داشت بنابراين هر كسي كه اندكي منطق سياسي و عقلي داشته باشد، جرات نخواهد داشت در چنين مسيري گام بردارد.

او گفت: علاوه بر آن گفت‌وگوها و ارتباطات بين كشورهاي غربي و گروه‌هاي تروريستي و قاچاقچيان مواد مخدر در افغانستان استقلال دولت مركزي افغانستان را خدشه‌دار كرده است. قدرت و اختيار به طور كامل در دستان دولت افغانستان قرار ندارد؛ ما سال‌هاست كه تكرار مي‌كنيم تروريسم و قاچاق مواد مخدر دو روي يك سكه است و تضعيف يك طرف به تضعيف طرف ديگر منجر مي‌شود. همان طور كه تحكيم يك طرف به استحكام طرف ديگر مي‌انجامد. وقتي با افغانستاني روبه‌روييم كه در آن توليد غيرقانوني مواد مخدر چندين برابر قبل از حمله به اين كشور يعني شش سال پيش است، تنها مي‌توانيم نتيجه بگيريم كه گروه‌هاي تروريستي نيز به همان نسبت قوي‌تر شده‌اند. وقتي برخي كشورهاي غربي در پايتخت كشورهاي اروپايي با گروه هاي افراطي افغان گفت‌وگو مي‌كنند تا آن‌ها را متقاعد به تقسيم قدرت در دولت افغانستان كنند، نتيجه‌اي جز اين كه اين افراط‌گرايان فضاي بيش‌تري براي خرابكاري در افغانستان داشته باشند به دست نخواهد آمد.

سخنگوي وزارت خارجه ايران در پاسخ به اين كه "عراق چه اقدامي را مي‌تواند براي بهبود روابط تهران و واشنگتن اتخاذ كند؟" اظهار كرد: روابط پيوندها بين كشورها براساس اراده و تصميم‌گيري‌هاي دو كشور قرار دارد و اشخاص سوم به ندرت مي‌توانند نقشي در روابط دو جانبه داشته باشند. نقش ايران در حمايت از دولت نوري المالكي(نخست وزير عراق) قابل توجه است و ما به كمك‌هاي خود براي افزايش امنيت و ثبات در عراق ادامه خواهيم داد و به آن متعهد هستيم.

حسيني در پاسخ به اين پرسش كه «ايران چه گام‌هايي براي بهبود وضعيت امنيتي عراق اتخاذ كرده است؟» ، گفت: جمهوري اسلامي ايران ارتباط گسترده‌اي با همه گروه‌هاي سياسي و مذهبي عراق چه سني و چه شيعه دارد. اين ارتباطات گسستني نيست و براساس پيوندهاي تاريخي، فرهنگي و مذهبي و نيز نقاط مشترك دو كشور قرار گرفته و همواره در حال تقويت و بهبود بوده است شما مي‌دانيد كه ايران نقشي چشم‌گيري در حمايت از دولت عراق داشته است. ما امنيت و ثبات عراق را امنيت و ثبات خود و منطقه به حساب مي‌آوريم. بهترين و انكار ناپذيرترين نشانه كمك‌هاي ما به برقراري امنيت در عراق اين است كه طبق نظرات كارشناسان، ايمن‌ترين مرزها را با عراق داريم.

وي در پاسخ به اين كه «منوچهر متكي گفت ايران نقش مهمي در نشست دوحه در لبنان داشته است آيا مي‌توانيد جزييات آن را شرح دهيد؟» ، گفت: نقش جمهوري اسلامي ايران در تحولات لبنان همواره در راستاي حمايت از آشتي بين گروه‌هاي لبنان و تشويق آن‌ها به دستيابي به توافق و اتفاق نظر بوده است. در نشست دوحه ديپلماسي ايران در حمايت از مذاكرات بود؛ ايران هر دو طرف را تشويق كرد از اين بحران خارج شوند و براي لبنان رييس‌جمهور تعيين كنند و به تسهيل مكانيزمي براي تعيين رييس‌جمهور كمك كرد.

او افزود: همه طرف‌ها اذعان دارند كه ايران نقش قابل توجهي در موفقيت نشست دوحه داشت. ايران به دقت با مقامات قطري كه خود نقش مهمي در اين نشست داشتند مشورت كرد؛ مقامات قطري ميزبانان خوبي براي گروه‌هاي لبناني بودند و ايران با مقامات اين كشور ارتباط نزديكي داشت. ما علاوه بر آن با گروه‌هاي لبناني صحبت كرديم و مواضع آن‌ها را به يكديگر نزديك كرده و آن‌ها را متقاعد به برگزاري مذاكرات كنيم.

حسيني در پاسخ به اين كه «آيا دولت ايران نگران قطع روابط با سوريه كه اسراييل آن را خواستار شده، است يا نه؟» ، تصريح كرد: ما از هر گونه موفقيت سوريه در باز پس‌گيري حقوق يا قلمرو خود از غاصبان حمايت مي‌كنيم. روابط ايران و سوريه بر مبناي منافع انكارناپذير بين دو كشور و نيز احترام متقابل و نقاط مشترك آن دو قرار دارد به عقيده ما هيچ اتفاق بي‌اهميتي نمي‌تواند بر روابط قوي دو كشور تاثير بگذارد. مساله روابط مستحكم به خوبي در مواضع دو كشور آشكار است. تلاش كشورهاي ديگر براي تضعيف روابط ايران و سوريه بي‌تاثيرخواهد بود.

سخنگوي وزارت امور خارجه ايران در پاسخ به اين پرسش كه «آيا دولت ايران از پايان اخير خشونت‌ها بين اسراييل و حماس حمايت مي‌كند؟» ، گفت: به عقيده ما قطع محاصره نوار غزه نتيجه مقاومت مردم فلسطيني كه در تلاشند اراضي خود را از شر اشغالگران رها كنند و نيز نتيجه تضعيف شديد وضعيت رژيم صهيونيستي در حال حاضر است. در هر صورت تا زماني كه مردم فلسطين بتوانند به حقوق مشروع خود دست يافته و درد و رنج خود را كاهش دهند و همانند ساير كشورها از امنيت و رفاه برخوردار شوند ما از درخواست‌هاي قانوني و مشروع آن‌ها حمايت مي‌كنيم.

فعاليت‌هاي هسته اي صلح‌آميز ما در چارچوب يك طرح 20 ساله قرار دارد و طبيعي است كه همه اهداف اين طرح 20 ساله يك شبه تحقق نمي‌يابد؛ رويكردهاي غلط برخي قدرت‌ها تصوير دولت ايران را خدشه‌دار كرده است و موجب به وجود آمدن سردرگمي‌هايي شده است.

حسيني در پاسخ به اين پرسش كه «نقاط قوت سياست خارجي ايران چيست و چگونه مي‌تواند بهتر عمل كند؟» ، اظهار كرد: اهداف استراتژيك ما در سياست خارجي‌مان شامل تنوع بخشيدن به روابط خارجي‌مان از نظر جغرافيايي، شركت فعالانه در جوامع بين‌المللي و منطقه‌يي، تاثيرگذاري مثبت بر حل مناقشات و تنش‌هاي منطقه‌يي، هموار كردن راه‌هاي افزايش صادرات غير نفتي و صادرات دانش و خدمات فني و مهندسي، تمركز بر مهاجران خارج از كشور و ارزيابي قابليت‌هاي آن‌ها و تشكيل گروه‌هاي دوستي بين پارلماني است. حقايق نشان مي‌دهد كه در سال‌هاي اخير با وجود تلاش‌هاي برخي كشورها براي ناديده گرفتن جمهوري اسلامي ايران، نقش كشور ما در حفظ امنيت و تسكين بحران‌هاي خاورميانه و خليج فارس مهم و حياتي بوده است.

وي افزود: با توجه به وضعيت ژئو استراتژيك، قابليت‌هاي اقتصادي گسترده، منابع انساني فعال، نزديكي فرهنگي و ايديولوژيك با كشورهاي همسايه و روابط دوستانه تهران با كشورهاي منطقه، جمهوري اسلامي ايران موقعيتي بي‌نظير در منطقه دارد كه مي‌تواند به نفع صلح، ثبات و همكاري‌هاي منطقه‌ اي و بين‌المللي باشد.

حسيني در پاسخ به اين پرسش كه «از بين خاورميانه، عراق و مساله هسته اي كدام يك اولويت اصلي شما در امور روزانه آن است؟» ، گفت: بررسي بسته مشوق‌ها و بسته پيشنهادي ما و نيز مساله هسته اي چيزهايي است كه ما به عنوان ديپلمات‌ها اين روزها با آن سر و كار داريم.

او در پاسخ به اين پرسش كه «نظرتان درباره احتمال ايجاد يك دفتر حفاظت از منافع آمريكا در تهران چيست؟» ، تصريح كرد: خيلي سريع پيش مي‌رويد. من نمي‌دانم كه اين جدي است يا خير؛ ما به طور رسمي گفتيم كه اگر چنين درخواستي ارايه شود آن را بررسي خواهيم كرد.
 جمعه 7 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن