تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس با يقين بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند، كوه‏ها به همراه او تسبيح م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799154147




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بخش خصوصي مقاوم شده است


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: بخش خصوصي مقاوم شده است


ايران- شاهرخ ظهيري*:
با تشديد فشار كشورهاي غربي عليه نظام اقتصادي كشورمان، بار ديگر اتحاديه اروپا تلاش كرده است تا با تحريم بانك ملي اختلالي در روند فعاليت بخش خصوصي و دولتي ايجاد كند

و با بهره‌گيري از اين حربه به اهداف سياسي ناشي از اعمال اين تحريم‌ها دست يابد.

گرچه برخلاف آنچه تا كنون در زمينه بي‌‌تاثير بودن اعمال تحريم‌ها عليه نظام بانكي كشورمان عنوان شده به نظر مي‌رسد با توجه به سهم عمده و گره‌گشا بودن بانك ملي در مبادلات ارزي كشور، تحريم اين بانك بزرگترين ابزار كشورهاي غربي براي مانع تراشي در مسير فعاليت‌هاي اقتصادي كشور است.

بر اين اساس نمي‌توان تاثير اعمال تحريم‌هاي اخير بر فعاليت بخش خصوصي را ناديده گرفت، اما بايد توجه كرد كه همانند گذشته، تحريم بانك ملي نيز مانعي بر سر راه فعالان اين بخش نخواهد بود.

اتاق بازرگاني صنايع و معادن نيز با برپايي نشست‌هايي راهكارهاي مقابله با تحريم اخير را بررسي مي‌كند اما با توجه به سوابق پيشين در زمينه تحريم بانك سپه، بخش خصوصي از مشكلات ناشي از اعمال چنين‌ تحريم‌هايي اطلاع داشته و ساز و كار مناسب براي انجام مبادلات تجاري را پيش‌بيني خواهد كرد.

در واقع مي‌توان گفت، بخش خصوصي با توجه به تحريم‌هاي پيشين، نسبت به اينگونه فشارها مقاوم شده و همواره تدابير اجرايي مناسبي براي كاهش آثار يا مقابله با اينگونه فشارهاي سياسي و اقتصادي در نظر خواهد گرفت.

با اعمال تحريم بانك سپه از سوي كشورهاي غربي، بيشتر واردات بخش خصوصي كشورمان از طريق دوبي انجام و براساس پيش‌بيني‌هايي كه صورت گرفت، با گشايش اعتبار و بدون انتقال ارز، روند واردات تداوم يافت.

گرچه اجرايي شدن تحريم بانك ملي از سوي كشورهاي غربي و بررسي ميزان تاثير اين امر بر فعاليت بخش خصوصي نيازمند گذشت مدت زماني حداقل يك ماهه است، اما به نظر مي‌رسد بيشترين تاثير ناشي از اعمال تحريم اخير در زمينه تامين مواداوليه بخش‌هاي صنعت و كشاورزي باشد. با وجود اين تامين مواداوليه توليد ادامه خواهد يافت.

به نظر مي‌رسد كشورهاي غربي با اعمال اينگونه تحريم‌ها بيشتر آثار رواني ناشي از اين امر را مورد توجه قرار داده و تلاش مي‌كنند تا با چنين سياست‌هايي به ايجاد نابساماني در اقتصاد كشورمان دامن زنند اما تا كنون اينگونه سياست‌ها تاثير چنداني نداشته است.

با اعمال تحريم عليه بانك ملي ايران نيز ضروري است تا مسئولان دولتي راهكار مناسبي براي انجام مبادلات ارزي، گشايش اعتبارات اسنادي و رفع مشكلات احتمالي واردات و صادرات پيش‌بيني كنند.

پيش از اين، با اعمال تحريم عليه برخي بانك‌هاي كشورمان، دولت با تسهيل قوانين و بدون نياز به ثبت سفارش و گشايش اعتبار، نسبت به كاهش آثار اينگونه تحريم‌ها اقدام كرد تا مشكلات ايجاد شده براي تامين نياز بخش‌هاي توليدي و بازرگاني به واردات كالا كاهش يابد.

همچنين در بخش صادرات نيز تنها بخش كمي از صادرات كشور از طريق نظام بانكي صورت مي‌گيرد و بيشتر صادرات به شكلي اعتباري انجام مي‌شود.

در بخش كشاورزي نيز گرچه ممكن است واردات برخي نهاده‌هاي توليد مانند كود، بذر يا ماشين‌آلات با موانعي مواجه شده باشد اما دولت تلاش كرده تا اين نيازها را از طريق كشورهاي مشترك‌المنافع تامين كند.

با اين روند، گرچه تحريم اخير بانك ملي ممكن است مشكلاتي براي بخش‌هاي كشاورزي، صنعت و بازرگاني كشور ايجاد كند اما از آنجا كه بخش خصوصي و دولت در طول دوران پس از انقلاب همواره شاهد اعمال تحريم‌هاي مختلف اقتصادي بود‌ه‌اند، تدابير لازم براي كاهش آثار و مقابله با تحريم نظام بانكي كشور انديشيده شده و به نظر نمي‌رسد اين اقدام مانعي جدي در فعاليت‌هاي اقتصادي كشور ايجاد كند.

*عضو اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران

تاريخ درج: 5 تير 1387 ساعت 23:25 تاريخ تاييد: 5 تير 1387 ساعت 23:55 تاريخ به روز رساني: 5 تير 1387 ساعت 23:55
 جمعه 7 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 242]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن