تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بنگر در چه (لباسى) و بر چه (چيزى) نماز مى گزارى، اگر از راه صحيح و حلالش نباشد، قبول ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815475683




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

واعظ‌زاده تاكيدكرد: آغازكارشش ستادفن‌آوري‌هاي راهبردي طي يك ماه آينده ارائه نقشه جامع علمي تا دوماه ديگر عدم تداخل ستادهاي فن‌آوري باوظايف دستگاه‌هاي اجرايي


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: واعظ‌زاده تاكيدكرد: آغازكارشش ستادفن‌آوري‌هاي راهبردي طي يك ماه آينده ارائه نقشه جامع علمي تا دوماه ديگر عدم تداخل ستادهاي فن‌آوري باوظايف دستگاه‌هاي اجرايي


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: علمي

معاون علمي و فن‌آوري رييس جمهور با اعلام اينكه پيش‌نويس نهايي نقشه جامع علمي كشور طي دو تا سه ماه آينده براي تصويب به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه مي‌شود، گفت: اين پيش‌نويس پس از عبور از چهار مرحله ويرايش در هشت ماه گذشته آماده مي‌شود.

به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ دكتر صادق واعظ‌زاده روز گذشته در يك نشست خبري اظهار كرد: تدوين نقشه جامع علمي كشور كه به دستور مقام معظم رهبري بر عهده شوراي عالي انقلاب فرهنگي گذاشته شد، با كيفيت خوبي به پيش رفته و شوراي تخصصي آن، ‌طي هشت ماه گذشته جلسات خود را به صورت پيوسته برگزار كرده است.

وي افزود: سازمان برنامه‌ريزي نقشه جامع علمي كشور متشكل از صدها نفر از اساتيد دانشگاهي، پژوهشگران و مديران عرصه‌هاي علمي، اقتصادي، فن‌آوري و صنعتي شكل گرفت كه در كميته‌هاي ذيربط به طراحي نقشه پرداختند و پيش‌نويس اوليه را براي ارائه به شوراي تخصصي نقشه تهيه كردند.

دكتر واعظ‌زاده در ادامه گفت: اين پيش‌نويس مورد نقد و بررسي مسوولان كميته‌هاي اصلي قرار گرفت و براساس پيشنهادات آنها، پيش نويس دوم تهيه و مورد نقد قرار گرفت و در نهايت، پيش‌نويس سوم در اختيار 500 نفر از برنامه‌ريزان نقشه قرار دارد و در حال حاضر اعضاي اين كميته‌ها،‌مشغول بررسي، ارزيابي و نقادي آن هستند.

معاون علمي و فن‌آوري رييس جمهور خاطرنشان كرد: در اين پيش‌نويس، چشم‌انداز علم و فن‌آوري كشور به طور مشروح، مباني نظري و ارزشي نقشه، حذف كامل بي‌سوادي از كشور ظرف مدت كوتاه، افزايش آگاهي‌هاي علمي و فني مردم در سطح جامعه با توجه خاص به نظام غير رسمي آموزش، ضرورت نايل شدن به جايگاه اول جهاني در حوزه‌هاي علمي مرتبط با ايران و اسلام و يا تثبيت و تحكيم جايگاه برتري كه در حال حاضر در برخي زمينه‌ها چون علوم و معارف اهل بيت داريم، كسب مقام اول در برخي از فن‌آوري‌هاي راهبردي در دنيا و ... مشخص و مورد تاكيد قرار گرفته است.

وي افزود: در اين راستا، علوم به چهار دسته تقسيم شده‌اند كه براساس نقشه، بايد توجه ويژه‌اي به علوم انساني و علوم پايه مبذول شود تا اين دو حوزه از مهجوريت نجات يافته و فعاليت‌هاي آنها در كشور تقويت شود.

به گفته وي، در حوزه فن‌آوري، راهبردهاي مشخصي براي توسعه فن‌آوري‌ها پيش‌بيني شده است كه از آن جمله مي‌توان به اجراي طرح‌هاي كلان فن‌آوري ملي، ارتباط بين فن‌آوري از يك سو با علم و از ديگر سو با بازار، تاكيد جذب نيروهاي پراستعداد به حوزه علوم انساني و پايه، تاكيد بر نوآوري در روش‌هاي تربيتي و آموزش در دو سطح آموزش و پرورش و آموزش عالي، تسهيل ارتباط ساده و طبيعي بين علم، فن‌آوري و تجاري‌سازي آنها اشاره كرد.

همچنين در ويرايش نهايي نقشه، راهبردهاي خاص هر يك از علوم درج خواهد شد.

وي در ادامه با اشاره به جمع‌آوري و مطالعه اسناد مشابه موجود در ساير كشورها در اين زمينه اظهار كرد: در تهيه اين نقشه تجارب ديگر كشورها نيز مطالعه شد، اما اين نقشه كاملا نوآورانه بوده و اين دستاورد موفق و نو با برنامه‌ريزي باز، مي‌تواند الگوي ساير كشورها نيز قرار گيرد.

به گزارش ايسنا، معاون علمي و فن‌آوري رييس جمهور در ادامه اين نشست گفت: ستادهاي فن‌آوري‌هاي راهبردي در 9 زمينه كه در سال گذشته در قالب لايحه بودجه سال 87 به تصويب رسيد، در حال شكل‌گيري هستند و اجراي آن به معاونت ابلاغ شده است.

وي ادامه داد: به منظور تقويت اين فن‌آوري‌ها، ستادهايي متشكل از مسولان و مديران ارشد كشور در سطح معاونان وزارتخانه‌هاي ذيربط و روساي دستگاه‌هاي مربوط به آنها به عنوان اعضاي حقوقي شكل مي‌گيرند.

در حال حاضر، روسا و دبيران شش ستاد منصوب شده‌اند كه جلساتي براي هماهنگي برگزار مي‌كنند و به زودي ظرف يك ماه آينده، اعضاي حقيقي شامل دانشمندان، پژوهشگران و فنآوران برجسته كشور در هر زمينه انتخاب شده و ستادها آغاز به كار مي‌كنند. حداكثر هفت نفر از شخصيت‌هاي علمي فن‌آوري كشور به عضويت اين ستادها در مي‌آيند.

واعظ‌زاده خاطرنشان كرد: دفتر فن‌آوري‌هاي راهبردي در معاونت علمي و فن‌آوري رييس جمهور تاسيس شده و مدير كل آن انتخاب شد كه خدمات لازم را به اين ستادها ارائه خواهد داد.

وي تصريح كرد: در اين ستادها دستاوردها و اسنادي كه در گذشته حاصل شده و گاه به ‌صورت كامل و جامع تدوين نشده، يا به درستي اجرا نشده و منابع مالي لازم براي اجراي آنها تامين نشده و يا فعاليت‌هاي مربوطه به طور دستگاهي و بخشي انجام مي‌شده است، حمايت، تقويت و در سطح بالاتري مطرح خواهند شد.

واعظ‌زاده با بيان اينكه شرايط موجود جهاني ايجاب مي‌كند كه به سرعت در جهت توسعه و تقويت اين فن‌آوري‌ها گام برداريم، افزود: قيمت نفت به صورت بي‌سابقه و اعجاب‌آور افزايش انفجاري دارد كه به تدريج، افزايش قيمت كالاي صنعتي را در پي دارد و پس از مدت كوتاهي، هزينه واردات ايران هم افزايش مي‌يابد و درآمد ما از افزايش قيمت نفت، صرف خريد مواد و كالاهاي مورد نياز به قيمت گران‌تر مي‌شود. ما بايد پيش از وقوع اين روند، از مازاد تراز بازرگاني خارجي خود استفاده مطلوب كنيم.

وي تاكيد كرد: يكي از موارد بهره‌مندي‌ها اين است كه نيازهاي خود را به سرعت و پيش از آنكه قيمت‌ها بسيار زياد افزايش يابد، تامين كرده و مهمتر آنكه با استفاده از اين منابع، فن‌آوري‌هاي راهبردي را كه در توسعه پايدار كشور نقش اساسي دارد، تقويت، بومي و تجاري كنيم و به عنوان زيربناي توسعه اقتصادي و كسب درآمدهاي جايگزين براي درآمدهاي نفتي قرار دهيم.

معاون علمي و فن‌آوري رييس جمهور خاطرنشان كرد: ما فرصت كمي براي اين كار داريم و به همين دليل، تشكيل و فعاليت اين ستادها بايد سريع و پر شتاب باشد و نه تنها به توسعه و تقويت فن‌آوري بلكه بايد به تجاري‌سازي آنها و توليد ثروت از مسير آنهانيز توجه شود.

وي در اين باره، با پيش‌بيني ادامه سير صعودي قيمت نفت و افزايش قيمت كالاها و مواد مورد نياز خارجي كشور با فاصله زماني كوتاهي گفت: پس از اين روند در مقطعي با توقف قيمت نفت و يا سقوط وحشتناك قيمت نفت مواجه خواهيم شد، در صورتي كه قيمت كالاها و مواد مورد نياز ما كاهش نمي‌يابد و اگر از اين فاصله زماني و نيز منابع مازاد نفتي در اختيار را براي توسعه و تجاري‌سازي فن‌آوري‌ها به عنوان ثروت جايگزين درآمدهاي نفتي استفاده نكنيم با زيان و خسران غير قابل جبراني مواجه مي‌شويم؛ پس توسعه و تقويت فن‌آوري‌هاي راهبردي از ضروري‌ترين اقدامات است.

واعظ‌زاده افزود: دولت و مجلس در حد منابع مالي مورد نياز ستادها براي سال جاري اقدام كرده‌اند، اما اين منابع كفايت نكرده و بايد منابع بيشتري به اين حوزه اختصاص يابد و در جهت توليد ثروت از فن‌آوري‌ها به كار گرفته شود تا با بحران سقوط قيمت نفت و افزايش قيمت كالاهاي صنعتي مواجه نشويم و اين به معناي تعيين منبع پايدار درآمد مبتني بر فن‌آوري است.

به گزارش ايسنا، وي با اشاره به برنامه مشترك ستادها و همكاري دستگاه‌هاي دست‌اندركار در بيان شرح وظايف آنها گفت: شناسايي سرمايه انساني موجود در هر يك از اين فن‌آوري‌ها، منابع مالي - كه به صورت پراكنده موجود است -، نقاط قوت و ضعف آنها و موقعيت جهاني آنها به ويژه در كشورهاي رقيب، ارائه مسير مناسب براي رسيدن به اهداف چشم‌انداز بيست ساله، تعين چشم‌اندازي براي هر يك از اين فن‌آوري‌ها و رتبه استحقاقي ايران و ارائه راهبردهاي لازم براي رسيدن از وضع موجود به وضع مطلوب از وظايف اين ستادهاست كه بايد با هماهنگي و تجميع قوا و نه به طور متفرق به منظور رقابت در جهان در سطح ملي انجام شود.

دكتر واعظ‌زاده در پايان در خصوص احتمال تداخل فعاليت اين ستادها با برخي معاونتها در دستگاه‌هاي اجرايي و تشكلاتي نظير آنها تاكيد كرد: مراجع رسمي دولت كماكان فعاليت‌هاي خود را انجام مي‌دهند و ستادها بين آنها تقويت و هماهنگي ايجاد مي‌كنند. ستاد، تشكلي اجرايي نبوده و جايگزين وزارتخانه‌ها نمي‌شود، بلكه ارگاني راهبردي بوده كه به بهبود و تسهيل ارتباط دانشگاه با دستگاه‌هاي اجرايي و مقامات بالاتر كمك مي‌كند.

انتهاي پيام
 جمعه 7 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن