تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خدا را بخوانید و به اجابت دعای خود یقین داشته باشید و بدانید که خداوند دعا را از ق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805671619




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در كنگره جامعه اسلامي مهندسين؛ لاريجاني:با مطالبي كه در مخالفت با احزاب مطرح مي‌شود مخالفم


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در كنگره جامعه اسلامي مهندسين؛ لاريجاني:با مطالبي كه در مخالفت با احزاب مطرح مي‌شود مخالفم
خبرگزاري فارس: رئيس مجلس با بيان اين كه نفي و حذف افراد بعد از 30 سال عمر جمهوري اسلامي مفيد حال امروز كشور نيست، گفت:بنده با مطالبي كه در مخالفت با احزاب مطرح مي‌شود و تحزب را ناسازگار با روح و اهداف انقلاب اسلامي مي‌داند، مخالفم.
به گزارش خبرنگار امور مجلس خبرگزاري فارس، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي كه امروز پنجشنبه در آيين گشايش هشتمين كنگره جامعه اسلامي مهندسين با عنوان «نوآوري و شكوفايي و پيشرفت» در مجتمع امام خميني (ره) سخن مي‌گفت، با تأكيد بر لزوم يافتن حقيقت جوهري تفكر و سلوك شهيد بهشتي در عرصه‌هاي اجتماعي و سياسي به پيروان اين شخصيت ممتاز توصيه كرد؛ در راه فكري او كاوش و رفتارشناسي كنند.
وي افزود: در بين رهبران صدر انقلاب اسلامي شهيد بهشتي شخصيتي بود كه خصوصيات ويژ‌ه‌اي داشت و بر روي مؤلفه‌هاي خاصي تأكيد مي‌كرد كه ديگران كمتر از آن خصوصيات برخوردار بوده و به آن مؤلفه‌ها كه يافتن آنها براي كشور راه‌گشا است، مي‌پرداختند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر لزوم تأسي مردان سياسي كشورمان از رفتار اخلاقي و سلوك اجتماعي و سياسي آيت‌الله شهيد دكتر بهشتي از اعتدالگرايي به عنوان يكي از خصوصيات برجسته آن فقيد ياد كرد و گفت: ‌در فلسفه سياسي اسلام اعتدال يك ركن است كه براي ابناع جامعه هماهنگي ايجاد كرده و پرش‌هاي غيرمنطقي را از بين مي‌برد.
لاريجاني افزود: اعتدال از خصوصيات عدالت و آرامش رواني است و شهيد بهشتي هنگامي كه در عرصه مسائل سياسي و اجتماعي ابراز نظر مي‌كرد، از متانت و اعتدال برخوردار بود و از اين طريق براي جامعه آرامش رواني به ارمغان مي‌آورد.
وي عقلانيت در انديشه و رفتار را ديگر خصوصيت شهيد بهشتي عنوان كرد و افزود: عقلانيت در تفكر شيعي يك مبنا است و شعيان از صدر اسلام گروه نزديك به خردگرايي شناخته شدند كه مواجهه با حقايق عقلانيت را در نظر مي‌گيرند.
به اعتقاد رئيس مجلس هشتم اگر در مواجهه با واقعيات، انضباط عقلاني وجود داشته باشد، در فهم و چيرگي بر واقعيت‌ها موفق شده و حقايق را بهتر درك مي‌كنيم و در غير اين صورت از مسير تحميل واقعيت‌ها آسيب خواهيم ديد.
لاريجاني همه‌جانبه‌نگري را ديگر خصوصيت اخلاقي شهيد بهشتي دانست و گفت: ‌انسان موفق در اداره خصوصيات فردي، كسي است كه وجوه شخصيتي خود را بشناسد و حضور فكري خويش را بارور كند و انسان‌هاي تك‌ساحتي دچار پراكندگي و تشتت مي‌شوند.
وي كه عقلانيت را پايه مدنيت ذكر كرد اين نكته را نيز متذكر شد كه حركت اجتماعي اصيل و موفق كه سيماي پايداري براي كشور ايجاد مي‌‌كند در صورتي رخ مي‌دهد كه استعدادهاي موجود در ابعاد مختلف با سنجش درست عقلاني مورد مطالعه قرار گيرند.
نماينده قم در مجلس شوراي اسلامي دورانديشي و آينده‌نگري را خصوصيت ديگر دبيركل فقيد حزب جمهوري اسلامي عنوان كرد و گفت:‌ در تفكر اسلامي غايت‌گرايي يك اصل مهم است و مدينه فاضله براي انسان يك هدف است كه بايد آن را شناخت و با برنامه‌ريزي به سوي تحقق آن حركت كرد.
لاريجاني با تأكيد بر اينكه در اوايل پيروزي انقلاب اسلامي شاهد بوده است كه آيت‌الله شهيد بهشتي و استاد مطهري از همان دوران براي جمهوري اسلامي اهداف و برنامه‌هاي بلندي در حوزه‌‌هاي مختلف طراحي مي‌كردند، تدوين سند چشم‌انداز 20 ساله را حركتي ارزنده در اين راستا ارزيابي كرد.
وي افزود: تدوين سند چشم‌انداز براي كشور ما فوق‌العاده ضروري بود و خوشبختانه بعد از فرازوفرودهايي كه داشته‌ايم، اين كار صورت گرفته است و گام بعدي حركت درست در مسير تحقق اين سند است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي حركت تشكيلاتي در جامعه را از خصوصيات ديگر شهيد بهشتي دانست و با تأكيد براينكه اين خصوصيت در آن شخصيت برجسته منحصربه‌فرد بود، اظهار داشت: در ابتداي انقلاب اسلامي نديدم كه كسي بر ايجاد تشكيلات سياسي براي نظم‌بخشي در جامعه اصرار زياد ورزد اما بهشتي مبدع تفكر حزب‌گرايي پس از انقلاب بود و در اين راه مجاهدت فراوان كرد.
لاريجاني افزود: واكاوي آن بخش از تاريخ انقلاب اسلامي كه مربوط به شهيد بهشتي مي‌شود، نشان مي‌دهد كه با وجود بسياري از چالش‌ها آن شهيد عزيز بر نظر خود پايداري و استواري داشت و معتقد بود مردم‌سالاري و دموكراسي بدون تشكيلات منظم و احزاب قوي و شناسنامه‌دار تحقق نمي‌يابد.
وي افزود: در آن دوران كه بسياري از هم‌لباسي‌هاي شهيد بهشتي با انديشه تحزب‌گرايانه او مخالفت داشتند و بني‌صدر نيز با ايجاد دفتر هماهنگي مشكلاتي در اين زمينه بوجود آورد و منافقين نيز در كنار رئيس جمهور وقت، بهشتي را متهم به انحصارطلبي و ارتجاع مي‌كردند، به همين دليل حزب از درون و بيرون دچار چالش شد، اما در عين حال به عنوان تشكلي فراگير و مقتدر در اذهان باقي مانده است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر اينكه بايد براي استفاده بهينه از دريافت‌هاي خود از سنت و ميراث شهيد بهشتي، وضع موجود را بررسي كنيم اظهار داشت: خوشبختانه جمهوري اسلامي ايران پس از 30 سال از رهگذر عنايات الهي و راهبري درست رهبران فرهيخته و بلندنگر نظام به قطبي در منطقه تبديل شده است.
لاريجاني افزود: غربي‌ها هيچ‌وقت نخواستند حقيقت وجودي جمهوري اسلامي را باور كنند و به همين دليل تئوري انكار را در دستور كار خود قرار داده و پيگيري كردند، ولي اين تئوري مردود شد و امروز آنها ايران را قدرتي بزرگ در منطقه كه توازن و معادلات را برهم زده معرفي مي‌كنند.
وي اين سرافرازي ملت ايران را ناشي از آرمان‌هاي انقلاب و درستي استراتژي رهبران نظام دانست و گفت:‌ امروز تراوشات فكري انقلاب ما در دنيا اثر گذاشته و ظرفيت ملي ايرانيان و نفوذ معنوي ما گسترش يافته است.
نماينده قم در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تأثيرپذيري آزادي‌خواهان جهان از انقلاب اسلامي در پاسخ به كساني كه براي انحراف افكار عمومي در خصوص حمايت ايران از ملت مظلوم فلسطين سخنان فريبكارانه مي‌گويند، اظهار داشت: فلسطيني‌ها مسلمان هستند و ما وظيفه داريم به عنوان مسلمان آنها را ياري دهيم و اگر كساني اين را نمي‌پسندند بايد از منظر محاسبات عددي و مادي بپرهيزند كه ظرفيت ما در فلسطين نوعي بسط منافع ملي كشور است و در غير اين صورت استكبارگران همان معامله كه با ديگران كردند، با ما انجام مي‌دهند.
وي افزود: آمريكايي‌ها پس از اشغال عراق در فرودگاه آن كشور اعلام كردند قصد دارند برج دموكراسي ايجاد كنند و سايه آن را بر ايران و سوريه بگسترانند اما انبساط انديشه انقلاب اسلامي در منطقه جسارت چنين كاري را از آنها گرفت.
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت:‌ چندي پيش فرماندهان نظامي آمريكايي مخالف جنگ به سران كاخ سفيد هشدار دادند كه اگر وارد عرصه رويارويي با ايران شوند، براي آنها جهنمي پايان‌ناپذير بوجود مي‌آيد و درست مي‌گفتند.
لاريجاني افزود:‌ ايران از بُعد نيروي انساني، انرژي و موقعيت ژئوپوليتيك از ظرفيت‌هاي خوبي برخودار است كه استفاده بهينه از اين ظرفيت‌ها به عنوان سرمايه‌‌‌هاي ملي و گسترش آرمان‌هاي انقلاب اسلامي بر روي منافع ملي ما تأثير مستقيم دارد.
وي در عين حال داشتن اين مواهب را كافي ندانست و بر لزوم بهره‌گيري نيكو از اين نعمت‌ها و جلوگيري از اتلاف منافع تأكيد كرد و اين نكته را متذكر شد كه استفاده مطلوب و بهينه از ظرفيت‌ها و داشته‌ها در گرو توجه و بكار بستن مؤلفه‌هايي است كه شهيد بهشتي بر آنها تأكيد داشت.
رئيس مجلس اظهار داشت:‌ اگر مي‌خواهيم ميراث شهيد بهشتي در كشور به خوبي مورد استفاده قرار گيرد، بايد موقعيت خود را بشناسيم و رفتار ما براي مردم قابل پيش‌بيني باشد و در همه عرصه‌ها برنامه‌اي مدون ارائه كنيم تا بتوانيم از چالش‌ها عبور كنيم.
لاريجاني افزود: پس از انقلاب اسلامي كمتر به استفاده بهينه از ظرفيت‌ها با درنظر گرفتن مؤلفه‌هاي مورد نظر شهيد بهشتي توجه شده اما امروز فضاي مطلوبي براي تأمل بيشتر بوجود آمده و با متد علمي در مسير استفاده از امكانات و برخورداري از تئوري مشخص مي‌توانيم آورده‌هاي كشور را گسترش دهيم.
وي با تأكيد بر اينكه زندگي اجتماعي بدون برخورداري از تئوري حركت در تاريكي است، يكي از تئوري‌هاي روز براي توسعه و پيشرفت در كشور را واگذاري امور به مردم بر اساس اصل 44 قانون اساسي (خصوصي‌سازي و كوچك‌سازي دولت) عنوان كرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت:‌ فربه شدن دولت به نفع كشور نيست و اين فربه شدن در امور اقتصادي براي شكوفايي و رشد و توسعه زيان‌‌آور است اما خوشبختانه با اجرايي شدن اصل 44 قانون اساسي راه ورود مردم به اين عرصه باز شده است.
لاريجاني كه اولين خواسته انسانها را عدالت ذكر كرد، در ادامه گفت: عدالت بدون همه‌جانبه‌گرايي و رقابت و آزادي معنا نمي‌يابد و شكوفايي اقتصاد در گرو رقابت جدي و بهره‌گيري همه آحاد مردم از منابع است.
وي اين نكته را متذكر شد كه آنچه سبب شكوفايي استعدادها مي‌شود، رقابت در همه زمينه‌ها است و نبايد رقابت را منحصر به عرصه اقتصاد كرد و در عرصه فرهنگ و سياست از آن قافل شد و مردم را از ورود به اين حوزه‌ها پرهيز داد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر اينكه دموكراسي از درون عدالت بيرون مي‌آيد خاطرنشان كرد: ديكتاتوري آفت شكوفايي استعدادها است و بايد در حوزه سياست و فرهنگ نيز براي تحقق مردم‌سالاري ديني بستر رقابت فراهم شود و هرچه اين موضوع بين نخبگان مورد توجه قرار گيرد، براي بسط عقلانيت اسلامي مفيد خواهد بود.
لاريجاني با تأكيد بر اينكه بسترسازي براي رقابت به منظور تحقق دموكراسي يك اصل در برون‌رفت از انسداد در جامعه در سايه وحدت ملي است، گفت: امروز با توجه به چالش‌هاي موجود بيش از هر زمان ديگري نيازمند وحدت ملي هستيم.
وي گفت‌: اگر گرايش‌ها و سلايق موجود انضباط گفت‌وگوي سالم با يكديگر را داشته باشند، ظرفيت‌هاي داخلي اين رويكرد براي وحدت ملي بارور مي‌شود و در مواجهه با چالش‌هاي بين‌المللي نيز هرجا اتحاد ملي باشد، دشمن از زبان زورگويانه صرف‌نظر كرده و از دريچه ديگري سخن مي‌گويد و چنانچه چالش عميقي در كشور بوجود آيد، صداي دشمن بلندتر مي‌شود.
رئيس مجلس با تأكيد بر اينكه دشمنان دنبال رخنه در انسجام ملي ايرانيان هستند و اختلافات زمينه‌اي براي اين رخنه است، گفت: طرد، نفي و حذف افراد به طرق مختلف بعد از 30 سال عمر اجرايي جمهوري اسلامي مفيد حال امروز كشور نيست و وظيفه ملي دوستداران انقلاب و پيروان امام و رهبري است كه از رفتارهاي سليقه‌اي پرهيز و با سعه‌صدر با يكديگر برخورد كنيم.
لاريجاني با ابراز نارضايتي از اينكه هنوز در جامعه ما كار جمعي آنگونه كه بايد و شايد جدي گرفته نشده و برخي اختلاف سلايق را دليل اين مسئله دانستند اظهار داشت: انسان‌ها سلايق مختلف دارند و نمي‌توان اين مسئله را انكار كرد يا از ديگران خواست مانند هم فكر كنند، بلكه بايد براي همگرايي ميان صاحبان اين سلايق نيازمند اخلاق سياسي صحيح متناسب با شأن انقلاب اسلامي هستيم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: بلوغ سياسي اين نيست كه افرادي كه مانند ما نمي‌انديشند طرد كنيم، بلكه بلوغ سياسي در گرو آن است كه با وجود اختلاف سلايق همديگر را هضم و تحمل كنيم و در اين مسير اعتقاد به تشكيلات و داشتن مرامنامه منظم يك ضرورت غيرقابل انكار است.
لاريجاني در ادامه به كساني كه براساس رويدادهاي تاريخي و مسائلي كه در مسير تحزب در كشورمان پيش آمد، با حزب‌گرايي و فعاليت‌هاي تشكيلاتي مخالفت مي‌كنند پاسخ داد و گفت:‌ بنده با مطالبي كه در مخالفت با احزاب مطرح مي‌شود و تحزب را ناسازگار با روح و اهداف انقلاب اسلامي مي‌داند به جد مخالفم و معتقدم آنها فلسفه مي‌بافند.
وي با تأكيد بر غير قابل قبول بودن و نامفهوم بودن دلايل مخالفان تشكيلات سياسي در كشور از آنها سؤال كرد؛ براي آنكه كشور دچار خلأ تئوريك و بي‌‌برنامگي در عرصه اجرايي نشود، اعلام كنند چگونه تئوري اداره كشور بوجود مي‌آيد و مديران استراتژيك در چه نهاد يا مجموعه‌اي بايد تقويت شوند؟
اين نماينده ملت ادامه داد؛ اگر آنها مي‌گويند دانشگاه محل بحث‌هاي تئوريك است، بايد بدانند كه مراكز علمي صرفاً در عرصه تئوري به صورت مبنايي فعاليت مي‌كنند، اما احزاب اين نظريه‌ها را در عرصه عمل عينيت مي‌بخشند و اگر از نظر آنها مجلس و دولت محل پرورش مديران استراتژيك است، بايد بدانند كه دولت‌ها و مجالس با رأي مردم تغيير مي‌كنند و اگر نهادهايي براي اين موضوع تدبيري نينديشند دچار خلأ تئوري و بي‌برنامگي در عرصه اجرا مي‌شويم.
وي افزود: سازمان‌يافتگي سياسي باعث مي‌شود رفتارهاي قبيله‌اي كه متناسب با شأن نظام سياسي ما نيست، صورت نگيرد و به قول معروف مديران اجرايي اتوبوسي جابجا نشوند تا بلوغ سياسي و تعقل در اداره كشور تحقق يابد و اين سازماندهي در گرو كار تشكيلاتي است.
نماينده قم در مجلس هشتم با اشاره به كنگره‌هاي حزبي اين نكته را متذكر شد كه صرف دور يكديگر جمع شدن فعالان سياسي و اظهارنظرهاي شعاري دردي دوا نمي‌شود و سران احزاب فراگير و سازمان يافته بايد با پرهيز از كار هيئتي كه در عرصه سياست پاسخگو نيست، براي خود مرامنامه نوشته و تيزهوشانه و با برنامه‌ريزي در اين حوزه مجاهدت كنند.
لاريجاني افزود: براي عبور از كثرت سلايق و دست‌يابي به وحدت ملي بايد احزاب درون چارچوب نظام سياسي با يكديگر ديالوگ فكري داشته باشند كه اين كار نيازمند پايه‌هاي فكري منظم و تشكيلات منسجم داراي مرامنامه مشخص است و در اين مسير بايد ضمن توجه به هدف غايي انقلاب اسلامي سلايق مختلف را محترم بدانيم.
وي در پايان با استقبال از تحركات جامعه اسلامي مهندسين براي گسترش تشكيلات خود گفت: اگر بسط انديشه و تشكيلات براي رابطه‌گيري با حجم بيشتري از مردم با تئوري دقيق و انضباط سياسي باشد در جهت تقويت مردم‌سالاري ديني و پايه‌هاي نظام مفيد است و بايد آن را به فال نيك گرفت.
انتهاي پيام/
 پنجشنبه 6 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 177]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن