تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بسيار راستگو و بسيار نيكوكار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813266579




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تعجب نكنيد! سوئيس و اتريش برنده شدند برندگان واقعي يورو 2008


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: تعجب نكنيد! سوئيس و اتريش برنده شدند برندگان واقعي يورو 2008
جام جم آنلاين: سوئيس و اتريش ميزبانان يورو 2008 به دنبال قهرماني يا حتي به دست آوردن موقعيتي خوب در رقابت‌ها نبوده‌اند. اين كشورها هدف‌هاي ديگري را دنبال كرده‌اند كه مهم‌ترينشان بالا بردن رونق اقتصادي و جذب گردشگر بيشتر بوده است. هر دو تيم ميزبان در همان دور مقدماتي حذف شدند.


به گزارش رويترز، تيم اتريش با وجودي كه حذف شد، بيش از توان خود ظاهر شد و حالا مي‌تواند سر خود را بالا نگاه دارد. فوتبال اتريش در رده‌بندي فيفا در مكان 92 جهاني قرار دارد.

بر اين اساس در جمع 16 تيم يورو 2008 ضعيف‌ترين تيم بود و از آن انتظاري نمي‌رفت. پيش از شروع رقابت‌ها بخت قهرماني اتريش يك به 100 بود. در جمع 16 تيم بجز اتريش، تنها تيمي كه خارج از فهرست 30 تيم برتر جهان قرار داشت، سوئيس بود و به اين ترتيب براي سوئيس نيز بختي قائل نبودند.

اشپيگل در تحليلي از يورو 2008 نوشت: «جدا از اين كه چه تيمي قهرمان رقابت‌ها مي‌شود، اتريش و سوئيس برنده شده‌اند. سفر صدها هزار هوادار فوتبال به اين دو كشور، جايزه‌اي بزرگ براي آنها بوده است. برگزاري يورو 2008 بيش از 358 ميليون دلار به اقتصاد سوئيس و 369 ميليون دلار به اقتصاد اتريش تزريق كرده است. اين پول كجا خرج خواهد شد؟

كيم هاليوود، سخنگوي بخش گردشگري اتريش مي‌گويد: بيشترين بهره را صنايع خدماتي و هتلداري خواهند برد. در زمان برگزاري يورو 2008 فقط 11 هزار شغل موقت براي خدمات‌دهي به مسافران ايجاد شد. اتريش مي‌خواهد نشان دهد كه مي‌داند اين توفيق را چگونه جشن بگيرد.

جذب گردشگر با فوتبال

2 كشور سوئيس و اتريش از برگزاري رقابت‌هاي يورو 2008 به يك اندازه سود نمي‌برند. به‌نظر مي‌رسد اتريش سود بيشتري خواهد برد. مقام‌هاي وين، سالزبورگ، اينسبروك و كلاگن فورت مي‌گويند يورو 2008 سبب شده است ما جاذبه شهرهاي خود را به گردشگران خوب نشان دهيم.

پترا استولبا ، ‌رئيس اداره ملي گردشگري اتريش مي‌گويد: اين فرصت و وظيفه را پيدا كرده‌‌ايم تا خود را به طور كامل نشان دهيم. با فوتبال توانسته‌‌‌ايم مهماناني را جذب كشور خود كنيم كه پيش از اين به اينجا سفر نكرده بودند.

وسعت و قدرت اقتصاد سوئيس مي‌گويد به اندازه اتريش از ميزباني اقامت‌ها منفعت نخواهد برد. سوئيس در دهه‌هاي اخير يكي از قوي‌ترين اقتصادهاي جهان را داشته است؛ حدود 4/1 ميليون گردشگر كه به بهانه و انگيزه يورو 2008 به اتريش و سوئيس سفر كرده‌‌اند، كار هتل‌ها، رستوران‌‌ها و اماكن ديدني را در اين دو كشور رونق داده‌‌اند.

يورو 2008 و سفر گردشگران به سوئيس 530 ميليون يورو به درآمد ناخالص ملي اين كشور افزوده است؛ البته اين رقم در مقايسه با درآمد ناخالص سالانه 290 ميليارد يورويي اين كشور ناچيز است، ولي سوئيس با به دست آوردن ميزباني يورو 2008 به دنبال هدف‌هاي بلند مدتي بوده است.

سوئيس سعي كرده است مسابقات را در وضعيتي مطلوب برگزار كند. خارج از ورزشگاه‌ها، همه چيز منظم و امكانات و تسهيلات زيادي در دسترس گردشگران است. سوئيس نشان داده كه در برگزاري مسابقات يورو 2008 سنگ تمام گذاشته است و البته قصد دارد اين موفقيت را به رخ مقام‌هاي كميته‌ بين‌المللي المپيك بكشد زيرا شهر ژنو يكي از ميزبانان سوئيسي يورو 2008 به دنبال كسب ميزباني بازي‌هاي المپيك زمستاني 2008 است.

مارك مولر،‌ يكي از مقام‌هاي سياسي ژنو مي‌گويد: ما چهره شهر خود را نشان داده‌ايم و مي‌توانيم حتي يك رويداد بزرگ چون المپيك زمستاني را هم سازمان دهيم و برگزار كننده آن شويم. شعارمان اين است چرا نتوانيم؟‌ اميدواريم تجربه ميزباني جام ملت‌هاي اروپا، مردم شهر ژنو را هم متقاعد كند كه مي‌توانيم المپيك زمستاني را نيز به اين خوبي برگزار كنيم. در جمع 8 شهر ميزبان يورو 2008 ژنو ميزبان بيشترين گردشگر بود. فقط 3 مسابقه از مرحله گروهي در ورزشگاه ژنو به نام «استاد دو ژنو» برگزار شد. با اين حال، 335 هزار نفر در خيابان‌ها و بيرون ورزشگاه به تماشاي اين سه مسابقه از طريق صفحه‌هاي بزرگ پرداختند.

ايستگاه راه‌آهن به جاي هتل‌

سوئيسي‌ها از مدت‌ها پيش خود را آماده پذيرايي از مهمانان‌ يورو 2008 كرده بودند. با اين حال، مشكلاتي پيش آمده است. شايد ژنو كمترين مشكلات را داشت؛ اما وضع شهر برن كمي متفاوت بود. اين شهر را هواداران پر سر و صداي تيم هلندي به شكل تازه‌اي در آوردند. ايستگاه راه‌آهن اين شهر در مدت حضور تيم هلند در برن، به رنگ نارنجي در آمده بود.

سوئيسي‌ها كه هجوم گسترده خارجي‌ها بويژه هلندي‌ها به شهر برن و ديگر شهرهاي ميزبان رقابت‌ها را پيش‌بيني نكرده بودند، به مسافران اجازه دادند در ايستگاه‌هاي راه‌آهن تمام شب را بگذرانند ؛ البته در ژنو اين‌گونه نبود. شمار زيادي از هواردان فوتبال كه اتاقي در هتل‌هاي 3 شهر بازل، برن و زوريخ پيدا نكردند ، ايستگاه راه‌آهن محل اقامت آنها شد.

سالن انتظار ايستگاه اين 3 شهر مملو از مسافران فوتبالي بود كه شب را همانجا مي‌خوابيدند. كريستوف مومنتالر، سخنگوي اداره گردشگري شهر برن به روزنامه لوماتن گفت: همه هتل‌ها و اقامتگاه‌هاي شهر برن پر شده است. حضور تيم‌هاي ايتاليا، فرانسه، هلند و روماني مسابقات شهر برن را بسيار پرهيجان كرده بود.

بنابراين صدها هزار هوادار فوتبال از اين كشورها و ديگر نقاط اروپا به برن هجوم بردند.

خيابان در نقش ورزشگاه

در روزهاي گذشته 8 شهر ميزبان يورو 2008 چهره تازه‌اي را پيدا كردند. شهرهاي آرام آلپ، شلوغ، پر سر و صدا و رنگارنگ شده بودند. هواداران تيم‌ها با پرچم‌هاي رنگي و پيراهن تيم ملي كشور خود همه جا ديده مي‌شدند.

اينسبروك اتريش نيز چهره‌اي متفاوت يافت. خبرنگار شين‌هوا از اتريش چنين گزارش داده است: اينسبروك، شهري آلپي است كه كوه‌هاي برفين آن را احاطه كرده‌اند.

جام ملت‌هاي اروپا اين شهر آرام را پر سر و صدا كرده است. در ميداني در پايين‌شهر كنار رود اين (Inn) يك صفحه عظيم تلويزيوني را بر پا كرده‌اند و هواداران فوتبال از اتريش و ديگر كشورها با اشتياق تمام مسابقات را تماشا مي‌كنند. در ميان آنها كساني را مي‌بينيم كه پرچم‌هاي روسيه و اسپانيا را تكان مي‌دهند.

اسپانيايي‌ها آواز مي‌‌خوانند. صداي آنها در خيابان‌هاي اينسبروك طنين افكنده است.يك اتريشي مي‌گويد: فضايي كه اينجا ايجاد شده، قشنگ است و من آن را دوست دارم. براساس گزارش سازمان دهندگان مسابقات، فقط در اولين روز اين مسابقات 230 هزار هوادار خارجي فوتبال به سوئيس و اتريش هجوم بردند.

در ميان هزاران نفر كه چشم به صفحه عظيم تلويزيوني دارند، مردي به چشم مي‌خورد كه دختر خردسالش را روي دوش خود قرار داده و تمام تمركزش به تماشاي مسابقه است.

او مي‌گويد: من هوادار فوتبال نيستم. من در حال قدم زدن بودم كه به اينجا رسيدم. حالا از فوتبال خوشم آمده است! اين يك كارناوال است. دختر 2‌ساله با تعجب به جمعيت نگاه مي‌كرد، نه صفحه نمايش فوتبال. پدر در حالي كه مي‌‌خنديد گفت: البته دخترم تماشاگر فوتبال نيست، شايد در آينده هوادار فوتبال شود.

چندصدمتر آن طرف‌تر در خياباني كه مركزي تجاري است با ايجاد موانع خيابان را بسته‌اند. آنجا هم صفحه‌اي عظيم به چشم مي‌خورد كه جمعيت زيادي مشغول تماشاي مسابقه فوتبال هستند.

در فروشگاه‌هاي اينجا انواع رنگارنگ اسباب‌بازي، پيراهن و پرچم مربوط به يورو 2008 و تيم‌هاي شركت‌كننده به فروش مي‌رسد. يك پليس آلماني مي‌گويد: ما از كشورمان به اينجا آمده‌آيم تا به همكاران اتريشي خود براي حفظ امنيت اينسبروك كمك كنيم‌، اما اينجا كاملا آرامش وجود دارد، نيازي به ما نبود.

يورو 2008 به نفع انگليسي‌ها

انگليس به مرحله نهايي يورو 2008 راه نيافت و بنا بر گزارش گاردين، اقتصاد اين كشور با راه نيافتن به اين رقابت‌ها، حدود 2 ميليارد پوند ضرر كرد يا به عبارتي از سودي 2 ميليارد پوندي محروم شد. در عوض باشگاه‌هاي انگليس از يورو 2008 منفعت بردند.

به گزارش The Post. IE ماه ژانويه گذشته بين فيفا و يوفا توافقي حاصل شد كه براساس آن باشگاه‌هايي كه بازيكنان ملي‌پوش آنها در تورنمنت‌هاي بين‌المللي شركت مي‌كنند، مبلغي را بابت بازيكنان خود دريافت خواهند كرد.

در جام ملت‌هاي اروپا 44 بازيكن شاغل در فوتبال انگليس از 17‌باشگاه حضور داشته‌اند. هر يك از اين باشگاه‌ها براي يك روز حضور هر بازيكن خود در يورو 2008 مبلغ 4 هزار يورو دريافت مي‌كنند.

هر چه تيمي به مراحل بالاتر برود، معنايش اين است كه بازيكنانش مدت بيشتري در رقابت‌ها مي‌مانند و آنهايي كه تيمشان صعود كرده، به باشگاه‌هاي خود بيشتر منفعت مي‌رسانند. البته باشگاه‌هاي آلماني هم وضع خوبي دارند؛ زيرا 57 بازيكن از اين باشگاه‌ها قدم به يورو 2008 گذاشتند. درخصوص تيم‌هاي انگليسي بايد گفت از آرسنال و چلسي هر كدام 7 بازيكن در رقابت‌ها شركت كردند، ليورپول 5 و منچستريونايتد 4 بازيكن در يورو 2008 داشتند.

جهانگير چراتي
 پنجشنبه 6 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 194]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن