واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: مدیری درباره سبك كارهایش بسادگی و بدون هیچ تفاخری میگوید: مثل كار طنزم كه تعریفی ندارد در كنسرتهایم هم كسی بالاخره نفهمید كه چه بود، كلاسیك بود یا سنتی. شاید هم پاپ بود، چون.... به مناسبت انتشار آلبوم موسیقی داركوبگروه موسیقی داركوب به سرپرستی همایون نصیری چند هفتهای است كه در بین جوانان علاقهمند به موسیقیهای جدید و امروزی جای خود را باز كرده است. از این رو اغراق نیست اگر به جرات بگوییم همایون نصیری و گروه داركوبش را این روزها كمتر كسی است كه نشناسد؛ جوان هنرمند و كوشایی كه اگر چه سرپرست این گروه است اما از 17 سالگی نام خود را با موسیقی كوبهای (پركاشن) پیوند زده است. هرچند در ابتدا موسیقی را با تنبك شروع كرد و كمی بعد با ورود به هنرستان موسیقی، ساز سنتور را امتحان كرد، اما علاقهاش به سازهای ضربی آنچنان بود كه در 17 سالگی به عضویت گروه «آور» یكی از مشهورترین گروههای موسیقی آن دوران درآمد و بسرعت خود را بهعنوان پركاشن نوازی با استعداد مطرح كرد؛ پركاشن نوازی كه به بررسی انواع سازها در مناطق مختلف ایران پرداخته و با تحقیق و تفحص درموسیقیهای ملل و نواحیهای گوناگون به برگزاری كنسرتهای متعدد روی آورد. او اولین كنسرت خود را با گروهش كه همنام با اسمش بود، برگزار كرد و از سال 86 نام داركوب را برای گروهش انتخاب و رسما شروع به فعالیت در این زمینه كرد.موفقیت همایون نصیری تا آنجا پیش رفت كه چندی پیش اولین آلبوم داركوب را با استفاده از موسیقی نواحی و مدرن با سرپرستی خود و همراه بابك بروجردی، امید حاجیلی و دارا دارایی به عنوان نوازنده و البته با خوانندگی مهران مدیری و حامد بهداد توسط موسسه گلچین آوای شرق منتشر كرد. این آلبوم كه شامل 6 قطعه بیكلام (موسیقی نواحی خراسانی، آذری، كردی و جنوبی)، 2 قطعه با صدای حامد بهداد و 2قطعه نیز با صدای مهران مدیری بود به دلیل جدید بودن قطعات (در هیچ كنسرتی اجرا نشده بود) با استقبال چشمگیری روبهرو شد. اگرچه پیش از این نصیری در گروه «فیه ما فیه» با سبك تلفیقی خاص هنرنمایی كرده ولی با تشكیل گروه داركوب و انتشار اولین آلبوم این گروه با حضور 2 ستاره سرشناس ـ مهران مدیری و حامد بهداد ـ طیف وسیعتری از طرفداران را به موسیقی خود معطوف كرد.نصیری درباره حضور این ستارهها در گروهش میگوید: این مساله بد و تلخی نیست. من به این افراد به عنوان چهرههای سینمایی نگاه نمیكنم و خود آنها هم چنین حسی ندارند ضمن این كه حضور این ستارهها قبل از هر چیز به توانایی آنها باز میگردد و بعد شهرتشان. اگر آنها نتوانند كار خود را در گروه بدرستی انجام دهند، گروه زیر سوال میرود. سرپرست گروه داركوب میافزاید: البته نمیتوان انكار كرد كه حضور چهرهها در این گروه، خود كمكی است به بهتر شدن وضعیت كلی موسیقی، ارتباط بهتر مردم با این هنر و البته كمك به گروه و من كه سرپرست و بنیانگذار آن هستم زیرا این باعث میشود افرادی مثل مرا مردم بیشتری بشناسند و صددرصد من به این مساله فكر كردم كه اگر مهران مدیری و حامد بهداد این توانایی را نداشته باشند، اولین كسانی كه ضرر میكنند من و گروه موسیقی داركوب هستیم . او درباره سبك موسیقی خود میگوید: موسیقیای كه ما كار میكنیم تركیبی است از نواهای ایرانی و هارمونیهای غربی. به عبارت دیگر ما در موسیقی خود از سازهای ایرانی و سازهای غربی مثل ترومپت، گیتارباس، پیانو و... استفاده میكنیم، اما تمركز اصلیمان روی سازهای كوبهای است و البته تخصص من هم در همین زمینه است. نصیری ادامه داد: به نظر من در ایران گروههای كمتری هستند كه این سبك را دنبال میكنند و گروههای دیگری مثل پاپ قدرت فعالیت بیشتری دارند و شاید عمدهترین دلیل آن وجود سلیقههای مختلف بین مردم باشد، البته ما سعی كردهایم شمار مخاطبان خود را زیاد كنیم. به نظر من بیشترین مخاطبان ما كسانی هستند كه موسیقی را میشناسند و آن را جدی میگیرند.البته علاوه بر اهمیت بالا و غیرقابل انكار حضور این ستارهها در آثار همایون نصیری باید به عصیان و سركشیای كه ویژگیهای بارز آثار اوست، اشاره كرد كه بیتردید مخاطب امروزی را به سمت خود میكشد.حامد بهداد و مهران مدیری 2 ستاره سینمایی گروه داركوب هستند كه توجه بسیاری را به خود، گروه و كارشان جلب كردهاند.حامد بهداد، متولد 6 آبان 1352 در مشهد است و برای اولین بار با ایفای نقش در فیلم آخر بازی، سینما را تجربه كرد و برای بازی در این فیلم كاندیدای بلورین از نوزدهمین جشنواره فیلم فجر شد و پس از آن با حضوری كوتاه اما درخشان در فیلم «بوتیك» توانست كاندیدای دریافت تندیس خانه سینما شود.اما بعدها با وجود این كه هیچگاه در نقش اول ظاهر نشد، اما توانست بازیهای در خور توجهی از خود در قالب نقش مكمل در فیلمهای مختلف به جا بگذارد كه ازجمله میتوان به فیلمهای بوتیك، این زن حرف نمیزند، كافه ستاره و آدم اشاره كرد. پررنگترین بازی او در قالب نقش مكمل، بازی در فیلم روز سوم در نقش یك افسر عراقی كه در بحبوحه محاصره خرمشهر، عاشق دختری خرمشهری میشود، است كه موفق میشود نظر كارشناسان و منتقدان سینمایی را به خود جلب كند. او در كنار كارهای سینمایی به موسیقی نیز بسیار علاقه داشت و هماكنون در گروه داركوب مشغول به فعالیت است. این هنرمند، موسیقی را آرامشی برای روح میداند و معتقد است به وسیله موسیقی میتوان بهترین لحظات را ایجاد كرد. او میگوید: خیلی وقت بود كه دلم میخواست با تمامی كسانی كه به من لطف داشتهاند، دیداری از نزدیك داشته باشم و با خودم فكر كردم بهترین فرصت همكاری با داركوب است.علاوه بر بهداد، مهران مدیری نیز دیگر چهره سینمایی گروه داركوب است. كسی كه مدتهاست (پیش از حامد بهداد) به كار خوانندگی مشغول بوده و اگرچه بیشترین شهرت خود را مدیون سینما و تلویزیون است، اما درهرحال مخاطبانی كه پیگیر فعالیتهای هنری وی بودهاند، بیتردید طی سالها در جریان فعالیتهای موسیقی او هم قرار گرفتهاند. مهران مدیری در كنار علاقهمندیهایش به هنر نمایش و كارگردانی و تلاشی كه برای رسیدن به جایگاه كنونیاش كرده، همواره به عالم موسیقی نیز عشق و ارادت خاصی داشته است. او با انتشار نخستین آلبوم موسیقی در سال 1379، در مقام خواننده قرار گرفته و همچنین در نخستین كنسرت رسمی خود كه در بهمن 1383 در تهران برگزار كرد با انتخاب هوشمندانه ملودیها، تصنیفها و صدای دلنشینی كه از سوی شنوندگان آثارش مورد توجه قرار گرفته بود، ثابت كرد كه موسیقی را خوب میشناسد. او خواننده تیتراژ مجموعههای خودش نیز هست. آشنایی با همایون نصیری سبب شد تا با آلبوم داركوب همكاری و همراهی كند تا با پخش آن توسط موسسه فرهنگی ـ هنری گلچین آوای موسیقی شرق، مخاطبان بسیاری را جذب این آلبوم جدید كند؛ آلبومی كه پرسش همیشگی مخاطبان را درباره چرایی خوانده شدنش، شدید و شدیدتر میكند.مدیری خود دلیل خوانندهشدنش را تشویقهای فردین خلعتبری میداند و میگوید: قصه از آنجا شروع میشود كه یك روز در پشت صحنه برنامه نوروز 77 در حال خواندن آواز بودم كه خلعتبری متوجه میشود و بحث همكاری و خواندن حرفهای از همانجا شروع شد. وی علاوه بر آلبوم از روی سادگی 2 همكاری دیگر هم با فردین خلعتبری داشت؛ ترانه تیتراژ سریال «مهر و ماه» و ترانه تیتراژ فیلم سینمایی همنفس به كارگردانی مهدی فخیمزاده كه هر دو بسیار بیشتر از آلبومش مورد توجه و استقبال مردم قرار گرفتند.خلعتبری هم در جاهای مختلفی همنفس را موفقترین همكاریاش با مدیری و بهترین ترانه اجرا شده توسط او میداند. نكته جالب اینجاست كه گویا مهران مدیری این ترانه را در استودیو در مدت بسیار كمتری از آنچه آهنگساز پیشبینی میكرده، خوانده است و این مساله با توجه به ملودی بسیار سختكار و سلفژ نهچندان قوی مدیری مساله قابل توجهی است. شاید همان باهوش بودن این هنرمند و البته گوش قوی او در بخش موسیقی سبب توفیق او در ارائه كارهایی از این دست باشد. مدیری درباره سبك كارهایش بسادگی و بدون هیچ تفاخری میگوید: مثل كار طنزم كه تعریفی ندارد در كنسرتهایم هم كسی بالاخره نفهمید كه چه بود، كلاسیك بود یا سنتی. شاید هم پاپ بود، چون پاپ یك تعریف لغوی عجیب در ایران دارد و هر چه را كه شاد و شنگول است را پاپ میگویند كه البته با این تعاریف، این آثار قطعا پاپ نبوده و نیست، چراكه خیلی تلخ است و تم كلاسیك دارد.به هر حال همكاری مهران مدیری با حامد بهداد و همایون نصیری موفقیتی برای گروه داركوب بوده است؛ آلبومی كه پس از مدتها تاخیر، ضبط و توسط موسسه فرهنگی آوای موسیقی شرق به بازار آمد و در حالی كه مراسم افتتاحیه فرش قرمز آن لغو شد، اما اولین هفتههای فروش این آلبوم حكایت از استقبال مخاطبان و جذابیت این آلبوم موسیقی جدید و تلفیقی دارد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 463]