تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دوست ندارم كه در كودكى از دنيا مى رفتم و وارد بهشت مى شدم و بزرگ نمى شدم تا پروردگارم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803882755




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از ديدگاه اسلام، امام خميني(ره) و فلاسفه غرب؛ سمپوزيوم «خدامحوري و انسان‌محوري» در دانشگاه فيليپين برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: از ديدگاه اسلام، امام خميني(ره) و فلاسفه غرب؛ سمپوزيوم «خدامحوري و انسان‌محوري» در دانشگاه فيليپين برگزار شد
خبرگزاري فارس: نخستين سمپوزيوم «خدامحوري و انسان‌محوري از ديدگاه اسلام، امام خميني(ره) و فلاسفه غرب» در دانشگاه فيليپين برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، به نقل از اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، اين همايش به مناسبت نوزدهمين سالگرد ارتحال ملكوتي و جانسوز امام خميني(ره) و با حضور روزبهاني سفير ايران، سري ياكو سايسون رئيس دپارتمان فلسفه دانشگده علوم انساني و فلسفه، شهاب‌الدين دارايي رايزن فرهنگي ايران، حميدرضا آيت‌اللهي، مشوربن غالب جندام، امانوئل فرناندو، ماكرينا مورادوس، ماگنا بديعي، سري ياكوسايسون، ابراهيم عمر، قمرالدين بن علوي محمد و منصور ليمبا برگزار شد.
بنا بر اين گزارش، در اين سمپوزيوم ابتدا روزبهاني سفير جمهوري اسلامي ايران در مانيل گفت: با برگزاري چنين سمپوزيومي در سطح بالا و متشكل از پژوهشگران و متفكران پيوندهاي دوستي و تفاهم بين دو كشور ايران و فيليپين را تحكيم بخشيم.
وي افزود: در سراسر تاريخ جهان همواره گرايش به فراگيري دانش فلسفه وجود داشته كه تمدن جهان را حفظ كرده، فرهنگ ها را رونق بخشيده و درهايي را به روي علوم جديد گشوده و وضعيت اقتصادي، اجتماعي بشر را اصلاح نموده است.
سپس "سري ياكو سايسون" رئيس دپارتمان فلسفه دانشگده علوم انساني و فلسفه دانشگاه يو. پي. و عضو كميته علمي سمپوزيوم هدف از برگزاري سمپوزيوم را بيان كرد و اين فرصت ايجاد شده براي انجام گفتمان فلسفي را مغتنم شمرد.
در ادامه شهاب الدين دارايي رايزن فرهنگي گفت: ما در نوزدهمين سالگرد درگذشت رهبري پاك، وارسته، دلسوز، دانشمند و بنيانگذار ج. ا. ايران يعني امام خميني(ره) اين سمپوزيوم علمي، تحقيقي را پايه گذاري كرديم تا در خانه ي علم و پژوهش و تربيت يعني دانشگاه به يك گفتمان علمي، آكادمي پيرامون مهم ترين موضوع فلسفي يعني اومانيسم در دوره اخير بپردازيم.
وي به گستردگي معاني اومانيسم اشاره كرد و افزود:هرگونه نقد وبررسي پيرامون اومانيسم بايستي ميان گرايش هاي معتدل وافراطي آن تفاوت نهاد،ازطرفي قابل انكار نيست كه اكثر تحولات دنياي جديد در زمينه هاي علمي ،صنعتي ،رفاهي وحقوقي وحتي پيدايش سازوكارها ونظام هاي سياسي مدرن را بايستي در تفكرات اومانيستي نوشت، ليكن منتقدان رويه ديگري براي اين سكه قائلند كه توجه بي حد وحصر وافراطي به شان ومنزلت انساني وناديده انگاشتن كاستي ها ومحدوديت هاي عقلي انسان ،موجب شده است كه فرد وجامعه انساني مدرن دچار آسيب ها وبحران هاي جدي شود.
وي خاطرنشان ساخت: در اديان آسماني انسان از جايگاه ممتاز كرامت انساني و جانشيني حضرت حق يعني آن ذات ربوبي برخورداراست، آسمان و زمين مسخر اوست، اما آن چنان وا نهاده و رها در عرصه هستي نيست كه غير مسئولانه عمل كند و تنها به خود بيانديشد.
حميد رضا آيت اللهي استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبائي در مقاله اي با عنوان"سقوط انسان محوري"آورده است :شرايط تاريخي، فرهنگي و فلسفي پس از رُنسانس باعث رونق اومانيسم در تفكر غرب شد و اگر چه بين اُمانيست ها و ملحدان در زمينه عقيده به وجود خداوند تفاوت وجود داشت اما آنها احاطه خداوند را بر همه شئون زندگي رد مي كردند. برخي از دكترين هاي مسيحيت ، امانيسم را طبيعي جلوه داده وسپس سكولاريسم را بعنوان يك تفكر وايده بنيادي واصولي به كشور هاي توسعه يافته معرفي وارائه كردند.وي در ادامه با رد اين دكترين مسيحيت ، به تفصيل به چالش هاي جدي بين اسلام ، اومانيسم وسكولاريسم پرداختند .و به انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني (ره) كه توانست اومانيسم را بعنوان روح سكولاريسم و ماترياليسم وادار به عقب نشيني نمايد اشاره كرده وبا تبيين ديدگاه نو از خدا محوري توسط امام خميني(ره) فرمودند: اين ديدگاه موجب شد كه رفته رفته زمينه انحطاط اومانيسم همچون كمونيسم در دوران معاصرفراهم آيد .
در مقاله دكتر مشوربن غالب جندام با عنوان"حيات دو باره عصبيت(تعصب ديني) در ميان جوانان مورو"آمده است: آنچه متفكربزرگ مسلمان و رهبر انقلاب اسلامي ايران يعني امام خميني (ره)كه در آستانه نوزدهمين سالگرد ارتحال ايشان هستيم، بعنوان ايده وآرمان دستيابي به موفقيت نه تنها به جوانان عصر مدرن ( ازجمله جوانان بانگسامورو) وحتي آنهايي كه هنوز متولد نشده ودر آينده پا به عرصه جامعه خواهند گذاشت معرفي نمود" جهاد بانفس " بود .تغذيه فكري كه امام خميني (ره) براي جسم وروح بشرارائه داد همان آموزه هاي قرآن درآيه 17 از سوره آل عمران است كه مي فرمايد: الصابرين والصادقين والقانتين والمنفقين والمستغفرين با لاسحار. "آنان صابران ، راستگويان ، واطاعت‌كنندگان ، انفاق كنندگان به فقيران واستغفار كنندگان درسحرگاهان‌اند".
وي در بخش ديگري از اين مقاله اشاره مي كند كه با توجه به آگاهي ازآموزه هاي قرآن كريم وسنت پيامبر اسلام (ص ) وخرد مندي امام خميني (ره) در عصر مدرن فعلي مي رود تا جوانان بانگسامورو با شروع تحولات بسوي تحقق آرمان هاي ملي وديني خود گام بردارند.
درمقاله امانوئل فرناندو با عنوان"اهميت جهاني مأموريت الهي كليسا"آمده است :همانگونه كه در تعليمات عيسي مسيح(ع) در هفته مقدس تبلور يافته است آنستكه عيسي مسيح(ع) زندگي خود را وقف موعظه و رستگاري انسانها نمود. او در سه سال رسالت خويش بي وقفه و به طور خستگي ناناپذير اين پيام را كه حقيقت نجات و رستگاري چيست را ابلاغ كرد. مسيح(ع) در اواخر حياتش بر روي صليب، مسئوليت ابلاغ پيام رستگاري را به شاگردانش(حوارين) سپردتا آنان اين وظيفه را دنبال كنند. اين مقاله همچنين به توصيف پيام الهي و مأموريت عيسي مسيح(ع) و ادامه و نقش آن در وقايع سياسي امروزجامعه فيليپين پرداخته است.
ماكرينا مورادوس درمقاله خود با عنوان"آيا خدا محوري و تكثرگرايي"پلوراليسم" دو قطب جدا هستند؟،حركت جهان به سوي مدرنيزه شدن، جهاني شدن و آزادي و فراصنعتي شدن و بحث پيرامون خدامحوري و تكثرگرايي را حائز اهميت دانسته و از آنجايي كه جهان در اثر پيشرفت فنآوري به دهكده جهاني تبديل شده است نياز به درك حقيقت تكثرگرايي براي استقرار صلاح وهمزيستي مسالمت آميز در ميان فرهنگ ها و اديان مختلف در جامعه امروز ضروري ارزيابي نمودند.
ماگنا بديعي درمقاله اي با عنوان "انسان محوري(اومانيسم) "روح رنسانس دو قطب جدا هستند"؟،اشاره دارد كه رنسانس به عنوان بخشي از تاريخ اروپا و احياء گر برخي آموزه هاي كلاسيك در آن زمان شناخته شده وعجين گرديده است، آنچه درقرنهاي دور، ابتداء در ايتاليا آغاز و سپس در قرون 15 و 16 ميلادي در سراسر اروپا شايع شد تغييرات وسيعي را با خود به ارمغان آورد كه عمده ترين آن تغيير تفكر درباره نوع بشر و فرد بود و به تفكراتي همچون برتري كليسا بر انسان كه انسان خود اين وضعيت را به وجود آورده بود و ديگر برتري‌ها خاتمه بخشيد و براي انسان قدر و منزلت ويژه قائل شد.
سري ياكوسايسون درمقاله‌اي با عنوان"نهيليسم در جهان پسامدرن چشم اندازي براي فرهنگ اخلاقي در جهان"، توضيح مي‌دهد كه عصر پسامدرن كنوني چشم‌اندازهايي را براي رواج پوچ‌گرايي (نهيليسم) در روابط انساني ترسيم كرده است. از سويي دين و علوم به صورت سنتي در برابر اين كشش "نيهيليسم " ازخود دفاع و صيانت مي‌كنند، اخلاق نيز در نفي "نيهيليسم" به صورت عقلايي عمل كرد، اما راهنمايي آن براي انسانها كافي نبوده است. مقاله حال حاضر به دنبال اثبات اين است كه انسان كه خود موتور رويش و پيشرفت جوامع صنعتي در هفتصد سال گذشته بوده در خود نهال پوچ گرايي را پرورش داده است وبايستي براي بقاء انساني خود در آن تجديد نظر كند.
سالوادور ديمن درمقاله‌اي با عنوان "اگزيستانسياليسم قرن بيستم"آورده است :مكتب اگزيسيتانسياليزيم به عنوان يك نحله فكري از پيكره اومانيسم نشئت گرفت كه اساساً به رنسانس منتج شد. اُمانيسم توجه ويژه خود را روي انسان(انسان مداري) و نه الوهيت متمركز كرد و اعلام اين كه انسان مي‌تواند بدون كمك خداوند امور مربوط به خود را رقم زند اما اگزيسيانسياليسم بيشتر به جنبه معرفت شناسي انسان مي پردازد كه همان حقيقت هستي اوست و اينكه حقيقت و واقعيت وجود انسان چيست؟ايشان منشاء تفكر اومانيسم و اگزيستانسياليسم راگرچه به دوره باستاني و مربوط به آموزه هاي كلاسيك يونان ومتفكران يوناني دانست .ليكن در قرن بيستم شكل فلسفي بخود گرفت و در اين رابطه نقش سورن كايركي گارد دانماركي پدر اگزيستانسياليسم وژان پل سارتر معلم اگزيستانسياليسم بسيار موثر بود.
دكتر ابراهيم عمر درمقاله اي با عنوان "جايگاه انسان از ديدگاه عرفاني امام خميني(ره) "به مبارزات امام خميني(ره) ونقش رهبري ايشان در انقلاب اسلامي قبل ،حين وبعد ازتبعيد اشاره كرده كه چگونه توانست انقلاب مردم را به پيروزي برساند.مطالعات اين نويسنده بررروي زندگي امام خميني كه به مناسبت نوزدهمين سالگرد رحلت معظم له انجام شد نشان داد كه ارزش هاي والاي انساني همراه با تقوي وپرهيزكاري واجتناب ازفزون خواهي ودنيا طلبي امام اورا نه تنها در نگاه ومنظر مسلمانا ن عزيز نمود بلكه درميان هركس كه به راستي وعدالت در اين جهان ارج مي نهد عزيز داشت .او از ميان ملت برخاست تا بر بزرگي مردم ايران اسلامي بهمراه تلاش وكوشش در راه خداوند صحه بگذارد و اگر چه آيت الله خميني نزديك به دو دهه رحلت نمود اما نفوذ كلام او به عنوان يك رهبر انقلابي عليه استكبار و ماتريالست‌هاي جهان هنوز زنده مانده است.
قمرالدين بن علوي محمد درمقاله‌اي با عنوان"امام محمد غزالي: تجديد حيات انديشه هاي اسلامي در پرتو تصوف"آورده است:امام محمد غزالي يكي از بزرگترين متفكران ايراني اسلامي جهان اسلام است ، زندگي و كار غزالي كه از استادان بزرگ تصوف بوده با هم عجين شده است و آنچه زماني مولانا جلاالدين رومي گفت ، كه تا كسي طعم ان را نچشيده باشد در مورد آن چيزي نمي‌داند، توسط غرالي تجلي يافت.
وي عرفان اسلامي را رابطه ميان انسان و خداوند و بر اساس تجربه عرفاني مي داند و در همين زمينه است كه زندگي و كار امام محمد غزالي تصوير روشني از اين معنا را ارايه مي‌نمايد.
منصور ليمبا درمقاله اي با عنوان"ماهيت انسان در فلسفه ي اگزيستانسياليسم كايركي گارد و عرفان امام خميني(ره)"به دنبال بررسي سرشت انسان از زاويه اگزيستانسياليسم و عرفان اسلامي است كه هر دو داراي زواياي مشتركي هستند، معتقدند اين ايده كه انسان همواره در حال تبديل شدن از بودن به سوي "شدن" است هنوز به پايان نرسيده است، امابه هرحال امام خميني(ره) سخن از خوف و رجاء مي‌گويد كه بر اساس تعاليم اسلام و قرآن است و لازمه اداره امور انساني است.
در مراسم پاياني سمپوزيوم دارايي رايزن فرهنگي ايران در مانيل قدرداني از شركت كنندگان، به سياست راهبردي جمهوري اسلامي ايران در زمينه روابط و همكاري هاي فرهنگي، علمي حتي سياسي واقتصادي كشورش با كشورهاي آسيايي بعنوان اولويت اول سياست خارجي اشاره كرد و اظهار اميدواري كرد كه اين تعامل علاوه بر بخش‌هاي علمي، آموزشي با بخش هاي فرهنگي ،هنري كشور فيليپين نيز بيش از پيش توسعه يابد.
درپايان لوح هاي تنديس و گواهي نامه هاي علمي توسط سفير و رايزن فرهنگي و با حضور جندام و سايسون به ارائه دهندگان مقاله اهداشد.
تمام مقالات پذيرفته شده پس از پايان سمپوزيوم در كتابي به عنوان "مجموعه مقالات سمپوزيوم" چاپ و منتشر خواهد شد.
فيلم زندگينامه حضرت امام خميني(ره) در مراسم پاياني براي حضار پخش شد كه حاضران را تحت تأثير قرار داد.
نمايشگاه كتاب از اثار امام خميني(ره) به زبان انگليسي نيز در اين سمپوزيوم دو روزه برپا شد.
سه مقاله ديگر نيز با عناوين "نقش اخلاق در روابط انساني" از حسين فياض و "تفكر انديشه هاي سياسي اسلام مدرن از منظر اخلاق" از قمرالدين بن علوي محمد و"نياز بشر به معنويت " از هايمه بالاتزار راميرس در كميته علمي سمپوزيوم، ارزيابي و پذيرفته شده بود كه به دليل كمبود وقت در سمپوزيوم قرائت شد.
در طول اين سمپوزيوم دو روزه جمعاً 10 عنوان مقاله ودر پنج نشست ارايه شد.
انتهاي پيام/
 چهارشنبه 5 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 512]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن