تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):درگذشت عالم مصيبتى جبران ‏ناپذير و رخنه ‏اى بسته ناشدنى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815530934




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حساسترين پروژه صنعت نفت در مسير راه اندازي


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: حساسترين پروژه صنعت نفت در مسير راه اندازي
جام جم آنلاين: غلامحسين نوذري وزير نفت از روند پيشرفت فازهاي 6 تا 10 پارس جنوبي ابراز رضايت كرد و گفت: فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي قطعا براي جبران بخشي از كمبود گاز زمستان، پاييز امسال به بهره برداري مي رسد. عمليات توسعه فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي شهريور ماه سال 1381 با سرمايه گذاري بيش از 2 ميليارد دلار به صورت (EPCC) شامل مهندسي، خريد، ساخت و راه اندازي به روش تامين مالي پروژه ها (فاينانس) به كنسرسيومي متشكل از شركتهاي LG كره جنوبي، شركت مهندسي و ساختمان نفت (PIEC) و شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي ايران واگذار شد.


نوذري در گفتگو با مهر گفت: در مجموع پيشرفت فازهاي 6 تا 10 پارس جنوبي رضايت بخش است اين در حالي است كه فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي قطعا امسال به مدار توليد مي آيد تا بخشي از كمبود گاز در فصل زمستان جبران شود.

اين طرح با هدف توليد روزانه 50 ميليون متر مكعگاز شيرين،80 هزار بشكه ميعانات گازي و يك ميليون تن در سال گاز مايع از اسفند ماه سال 1381 كليد خورد.

از سوي ديگر، بر اساس مصوبه شوراي اقتصاد مقرر شده بود كه اين طرح با اعتباري معادل 2 ميليارد دلار از محل منابع تسهيلات فاينانس خارجي اجرا شود ولي به دليل تاخير در تامين منابع فاينانس و نيز ادعاي ضرر و زيان پيمانكار ، طي مصوبه اصلاحي شوراي اقتصاد اعتبارآن تا 1933 ميليون دلار از محل منابع فاينانس و 644 ميليون دلار از محل منابع داخلي شركت نفت ايران و در مجموع به 2577 ميليون دلار افزايش يافت.

طرح مذكور به صورت EPC به كنسرسيوم شركت هاي LG/GS كره جنوبي،شركت مهندسي و ساختمان صنايع نفت (OIEC) و شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي به ترتيب با سهم 40،35 و 25 درصد واگذار شد و مسئوليت تامين كالاي خارجي و خدمات مهندسي نيز به عهده شركت LG/GS، ساخت و نصب تاسيسات و خطوط لوله دريايي به عهده شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي و ساخت پالايشگاه خشكي به عهده شركت مهندسي و ساختمان صنايع نفت گذاشته شد .

تاخير در بهره برداري از فازهاي 9 و10 پارس جنوبي

طرح بهره برداري از فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي قرار بود در سال گذشته به بهره برداري برسد تا مشكلات كمبود گاز در فصل سرد سال جبران شود اما متاسفانه با وجود قول وزيري هامانه -وزير نفت سابق- مبني بر بهره برداري از فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي در آبان ماه سال 86 اين وعده هيچگاه تحقق پيدا نكرد تا ضمن سپري شدن زمستاني سرد و به ياد ماندني وعده بهره برداري از اين 2 فاز به آبان ماه امسال موكول شود. در عين حال علي رغم ادعاي وزير نفت سابق آمارها حكايت ازعدم امكان بهره برداري از اين 2 فاز در آبان ماه سال 86 داشت.

تابستان سال 86 پيشرفت فيزيكي بخش دريا، خطوط لوله و پالايشگاه خشكي اين فازهابه ترتيب حدود 70،72و 60 درصد بوده است كه نسبت به برنامه اجرايي حدود 18،13و 27 درصد تاخيررا نشان مي دهد.

در مجموع پيشرفت فيزيكي اين سه بخش طرح حدود 63 درصد بوده كه نسبت به برنامه حدود 24 درصد با تاخير مواجه بوده است. از طرفي با توجه به مشكلات به وجود آمده در ابتداي اجراي طرح با پيمانكار اوليه حفاري ، اجراي آن پس از دو سال تاخير درمرداد سال 85 به شركت ملي حفاري ايران واگذار شده است.

اين در حالي بود كه در زمان ذكر شده در بخش حفاري از 20 حلقه چاه توسعه اي،عمليات اجرايي 10 حلقه چاه به طور همزمان شروع شده بود و پيشرفت فيزيكي حفاري چاه ها و خريد كالاي مربوط حدود 40 درصد گزارش شده بود. بنابراين با قطع اميد از به بهره برداري رسيدن اين چاهها در سال گذشته وزارت نفت تمام تلاش و همت خود را بكار بست تا پاييز امسال اين دو فاز را مهياي توليد كند.

حساسترين پروژه صنعت نفت

بدين ترتيب همه مسئولان وزارت نفت از عزم جزم شده اين وزارتخانه براي بهره برداري به موقع از اين دو فاز در فصل سرد سال خبر دادند و غلامحسين نوذري با بيان اينكه در حال حاضر هيچ پروژه‌اي در كل كشور حساس‌تر و حياتي‌تر از راه‌اندازي فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي نيست، گفت : گران شدن قيمت نفت و گاز در دنيا از مهمترين عواملي است كه تلاش براي تسريع در راه‌اندازي اين پروژه‌ها را تقويت مي كند.

در همين راستا مدير پروژه فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي نيز چندي پيش اعلام كرده بود : اين دو فازپارس جنوبي به دليل تنگناهاي سوخت كشور و با تاكيد رئيس جمهور قبل از زمستان امسال به بهره برداري مي‌رسد.

از سوي ديگر آمار و وضعيت توليد و مصرف گاز طبيعي در كشورمان حاكي از اين است كه احتمالا شركت ملي گاز براي تامين نياز گاز مشتركان در زمستان امسال با مشكل مواجه شود.

نياز كشور به گاز فازهاي 9 و 10 در فصل زمستان

توليد گاز طبيعي تا پايان امسال به حداكثر 500 ميليون متر مكعب در روز مي رسد. اين در حالي است كه نياز كشور در روزهاي سرد سال ، از مرز 700 ميليون متر مكعب خواهد گذشت. بدين ترتيب به نظر مي رسد در فصل زمستان حداقل 200 ميليون متر مكعب كسري تراز روزانه گاز طبيعي را كه به گفته مدير عامل شركت ملي گاز ايران از سالها پيش وجود داشته را شاهد خواهيم بود.

اين در حالي است به گفته منابع كارشناسي در واحدهاي برنامه ريزي وزارت نفت، اگر برنامه ريزي صورت گرفته در اين وزارتخانه مبني بر افزايش روزانه 75 ميليون متر مكعب گاز طبيعي از نفت مناطق مركزي و فازهاي 9 و10 پارس جنوبي محقق نشود، موازنه منفي توليد و مصرف گاز طبيعي به مراتب بيش از 200 ميليون متر مكعب در روز خواهد بود.

بنابراين نياز كشور به بهره برداري از اين 2 فاز براي تامين گاز فصل سرد سال كاملا مشهود به نظر مي رسد. در حال حاضر وزير نفت هر هفته از روند پيشرفت اين فازها بازديد مي كند و در اظهار نظرهاي خود از پيشرفت اين 2 فاز ابراز رضايت كرده است.

وزير نفت معتقد است بهره برداري به موقع از فازهاي 9 و 10 نياز به همدلي و وحدت دارد و بايد به شيوه اي عمل كنيم كه هيچ كدام از كارها از زمان عقب نماند.

براساس برنامه زمانبندي شده قرار است اين دو فاز پاييز امسال وارد مدار توليد شود و روزانه 50 ميليون متر مكعب گاز طبيعي به شبكه سراسري گاز كشور تزريق كند.
 چهارشنبه 5 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 158]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن