تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زبان مؤمن در پس دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگويد درباره آن مى انديشد و سپس آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803083240




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بهارسينماي ايران ـ 6 :گفته‌ها/انتقاد، پيشنهاد و اعتراف‌هاي سينمايي فصل بهار


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: بهارسينماي ايران ـ 6 :گفته‌ها/انتقاد، پيشنهاد و اعتراف‌هاي سينمايي فصل بهار
انتقادها، پيشنهادها، اعتراف‌ها و نقد و تحليل‌هاي مقطعي مسئولان، سينماگران، بازيگران و ... از مهمترين اظهار نظرهاي سينماي ايران در بهار 87 بودند.

به گزارش خبرنگار مهر، ششمين مرور شمايل سينماي ايران در بهار 87 اختصاص يافته به اظهار نظرهاي خاص، تعيين‌كننده و گاه جالب مسئولين و سينماگران و اهالي هنر هفتم كه مي‌تواند در نوع خود جالب و تأمل برانگيز باشد.

در اين بازخواني هم وجه تأثيرگذاري اين اظهار نظرها و بازتاب آنها در رسانه‌ها و مجامع تخصصي مورد توجه قرار گرفته و هم جايگاه آنها در اين مقطع كه تا حدي از زمان انعكاس و انتشار اين حرف‌ها گذشته و ... طبعاً اين نكته مي‌تواند كاربردي بودن آنها را در تحليل امروز مورد توجه قرار دهد.

محمدحسين صفارهرندي؛ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي

* محمدحسين صفار هرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي فروردين‌ماه به مناسبت آغاز سال نو در جمع كاركنان وزارت ارشاد سال 87 را سال شكوفايي فرهنگي در كشور دانست و از عزم اين وزارتخانه براي ارائه ويتريني از بهترين خدمات و شايسته‌ترين اقدام‌هاي فرهنگي هنري خبر داد.

وي با اشاره به "سنتوري" و جلوگيري از اكران آن گفت: دوستان ما بحق جلو اكران فيلم را گرفتند. اگر منصفانه بنشينيم و آن را در دادگاه وجدان ملي و ديني مرور كنيم، حتي يك نكته مثبت در فيلم ديده نمي‌شود. اين فيلم هر بدي را درون خود جا داده، از اتهام به خدا و دين تا اتهام به مردم و ايرانيان و تحقير هموطنان و سياهنمايي در جامعه‌اي كه هر روز در حال پيشرفت و ترقي است.

وزير ارشاد افزود: چه ‌توجيهي دارد حتي اجازه دهيم اين فيلمي توليد شود؟ اگر جلو فيلمي گرفته شود يعني هر فيلمي شبيه آن نبايد ساخته شود. ما با كسي دشمني و با برادر عزيز هنرمندي كه در كارنامه خود كارهاي شايسته‌ هم ارائه كرده خصومت نداريم. ما مي‌گوييم خصومت واقعي با آن هنرمند را كساني دارند كه مي‌خواهند او را خلاصه كنند در يك اثري كه اتفاقاً بدترين كار اوست.

صفار هرندي همچنين ارديبهشت‌ماه در جمع دانشجويان دانشگاه امام صادق (ع) درباره وضعيت سينماي ايران گفت: در دولت قبل موج فيلم‌هاي دختر و پسري راه افتاده و مضامين خانوادگي و اخلاقي از اين هنر دور شده بود كه بخشي از آن سلبي بود و بايد جلو آن گرفته مي‌شد.

وي ادامه داد: در دولت نهم وارث فيلم‌هايي بوديم كه در جريان ساخت آن نبوديم و به تدريج كه وارد دوره‌اي شديم كه تأثير ما در اين سينما بيشتر شد، مجوز اكران و ساخت داديم. در جشنواره فيلم سال گذشته هيئت داوران فيلم‌هايي مسئله‌دار را به جشنواره راه ندادند و فيلم‌هايي خوب و سالم چون "آواز گنجشك‌ها"، "فرزند خاك"، "به همين سادگي" و از اين دست به نمايش درآمد.

وزير ارشاد خردادماه با تأكيد بر لزوم ساخت آثاري درباره خرمشهر و انتقاد از اينكه تا به حال كار جدي در اين زمينه انجام نشده گفت: ما هميشه خرمشهر مظلوم و اشغال‌شده را تصوير كرديم، ولي به حماسه آزادي آن توجه نكرديم. در حالي كه چنين اتفاقي را در دنيا سردست مي‌گيرند. اما ما هنوز موفق نشديم يك تصوير درست از آزادسازي خرمشهر به نمايش بگذاريم.

صفار هرندي همچنين خردادماه در تجديد ميثاق اهالي فرهنگ و هنر با آرمان‌هاي امام خميني (ره) در آستانه سالگرد ارتحال امام گفت: پيش از انقلاب ظلمي مضاعف به حوزه فرهنگ و هنر شد و تصويري كه از هنرمند و هنر ارائه مي‌شد دل‌آزار بود. امام آمدند و تعريفي از فرهنگ و هنر در نسبت با اعتقادات ديني و هويت ملي ملت ايران ترسيم كردند.

* مجيد مجيدي روزهاي پاياني سال گذشته پس از گرفتن جايزه فيلم برگزيده انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با قرائت متني به جسارت برخي به اصطلاح روشنفكران داخلي به مقام پيامبر مهرباني به شدت انتقاد كرد و همراه با اين اظهار نظر موجي به راه انداخت.

او ارديبهشت‌ماه در نخستين كمپ فيلم كوتاه ايران از شرايط فعلي سينما انتقاد كرد و گفت: چراغ سينماي ايران در جشنواره‌هاي بزرگ و كوچك خاموش شده و اين نشان مي‌دهد سينماي ما ديگر جذابيت لازم را ندارد. سينماي هنري و مستقل ما رو به افول است؛ سينمايي كه مي‌گفتيم صداي پاي ابتذال از آن شنيده مي‌شود، امروز ابتذال را با تمام هيبت حس مي‌كند.

وي در ادامه از سينماي دهه 60 و70 ايران به عنوان مهمترين دهه‌هاي تعيين‌كننده نام برد و افزود: دهه 60 دوره سينماي نوين ايران و دهه 70 اوج سينماي دهه 60 بود. اما دهه 80 دهه افول كامل براي سينماي ايران است. تنها چيزي كه مي‌تواند به اين سينما روح تازه بدمد، شما سينماگران جوان هستيد.

مجيدي همچنين پس از عيادت از اصغر شاهوردي صدابردار حادثه‌ديده سينماي ايران گفت: اتفاقي كه براي شاهوردي پيش آمده براي خانواده سينما افتاده و ممكن است روزي براي هر يك از ما هم پيش بيايد. وظيفه انساني ما حكم مي‌كند از كسي كه دچار حادثه شده وهمچنين خانواده‌اش حمايت كنيم.

وي ادامه داد: اين حمايت‌ها بايد در هر دو وجه مالي و معنوي صورت بگيرد. عيادت و سر زدن به وي نيز مي‌تواند در روحيه صدابردار برجسته سينماي ايران و خانواده وي موثر واقع شود. ديدار ما از شاهوردي تأثيري ويژه بر روحيه وي و خانواده‌اش داشت. با توجه به اينكه روند بهبودي نسبي وي به كندي پيش مي‌رود، قطعاً اين ديدارها مي‌تواند به حال وي موثر واقع شود.

* محمود اربابي مدير كل نظارت و ارزشيابي سينماي حرفه‌اي معاونت سينمايي وزارت ارشاد ارديبهشت‌ماه درباره خروجي نداشتن جلسات هفتگي پروانه ساخت و شايعه برگزار نشدن اين جلسات گفت: از ابتداي سال با حضور اعضا سه جلسه برگزار شده اما با توجه به پروژه‌هايي كه در دست داريم، خروجي خاصي نداشتيم.

وي همچنين درباره برنامه‌هاي خاص شوراي نظارت و ارزشيابي در سال جديد گفت: قصد داريم امسال مديريت اكران را سامان دهيم. متأسفانه با فقدان مديريت مناسب در اين حوزه هم‌اكنون برخي فيلم‌ها زير سايه آثار ديگر قرار مي‌گيرند و نمي‌توانند اكران مناسب داشته باشند. اميدواريم با اين برنامه و سياست‌هاي جديد تنوعي در اكران فيلم‌ها ايجاد كنيم تا حق هيچ فيلمي ضايع نشود.

* ابراهيم حاتمي‌كيا كه با فعاليت‌هاي اخيرش در مركز توجه قرار گرفته‌ ارديبهشت‌ماه با حضور در برنامه "45 دقيقه" شبكه خبر از اكران تازه‌ترين فيلم سينمايي خود "دعوت" در تابستان خبر داد. اين فيلمساز در صحبت‌هايش به حاشيه‌هاي فيلم سينمايي "دعوت" مهر تأييد زد و حذف اپيزود دانشجو از اين فيلم را با بازي پژمان بازغي و ليلا اوتادي در طي تدوين پذيرفت.

وي درباره سرنوشت "به رنگ ارغوان" هم گفت: اين فيلم به كودكي مي‌ماند كه حالا نيازمند آغوش پرستار است. من خودم سه چهار سال پيش جلو نمايش "به رنگ ارغوان" را گرفتم و در واقع توقيف فيلم خودخواسته بود. اما در حال حاضر به نظرم نبايد مشكلي باشد. سعه صدر مسئولان مي‌تواند آن را را از محاق درآورد تا در كارنامه من فيلم توقيفي يا اكران نشده نباشد.

مجيد مجيدي در انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان

* جعفر پناهي كه قصد داشت سال 87 جديدترين پروژه سينمايي خود را بسازد با طولاني شدن زمان صدور پروانه ساخت از توليد "بازگشت" انصراف داد. اين فيلم كه اقتباسي از يكي از داستان‌هاي كوتاه كتاب "من قاتل پسرتان هستم" احمد دهقان با نويسندگي مشترك شادمهر راستين است، قرار بود با حمايت انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس ساخته شود كه محقق نشد.

پناهي در بخشي از نامه انصراف خود نوشت: همواره دلم مي‌خواست فيلمي درباره جنگ بسازم. دغدغه همه اين سال‌ها و يكسال و نيم كار شد فيلمنامه "بازگشت" درباره جوانان گمنام ايراني و آنها كه بي‌هيچ چشمداشت براي دفاع از ميهن‌شان به جبهه‌ها رفتند. چون نمي‌خواهم شرايط روحي به وجود آمده در فضاي كيفي فيلم تأثير بگذارد مجبورم دست از ساختن آن بردارم.

پناهي پس از عيادت از اصغر شاهوردي صدابردار حادثه‌ديده سينماي ايران گفت: واقعيت اين است كه بروز چنين اتفاقاتي در سينما اجتناب‌ناپذير است؛ هر چند ما دوست نداريم و اگر واقع‌بينانه نگاه كنيم ممكن است سر صحنه يا پشت صحنه چنين اتفاقاتي بيفتد و مشكلاتي براي دست‌اندركاران سينما ايجاد كند.

وي در ادامه افزود: در مرحله اول اين وظيفه صنف است كه تمام پيش‌بيني‌هاي لازم را انجام دهد و بهتراست برنامه‌هايي براي واكنش به موقع در زمان بروز چنين مشكلاتي در نظر گرفته شود. پيش‌بيني بيمه براي اعضا، صندوق ازكارافتادگي و پيگيري مراحل درمان نمونه اين برنامه‌هاست كه مي‌تواند در اين شرايط بار سنگين مشكلات خانواده‌هاي افراد آسيب‌ديده را سبكتر كند.

* سامان سالور كه با "ترانه تنهايي تهران" تنها نماينده ايران در جشنواره شصت و يكم كن بود، فروردين بدون محافظه‌كاري وضع سينماي ايران را ترسيم كرد و گفت: طنزهاي 90 شبي روي سردر سينماها آمده و با اوضاع بد سينما به نظر مي‌رسد مرگ سينماي ايران در راه باشد. در سينماي كنوني جز چند فيلمفارسي، چند بازيگر و تهيه‌كننده مشخص چيز قابل توجه نيست.

وي ادامه داد: بين فيلمسازي و آهن‌فروشي چندان تفاوت نيست. سينماگران ما براي انتخاب فيلم متفاوت و استاندارد در زمان اكران با مشكل مواجهند. در اين چند سال هيچ فيلم ايراني در كن نبوده و رفتن به كن براي سينماگران ما آرزو شده است. بسياري از سينماگران براي گذران روزگار در تلويزيون كار مي‌كنند و فيلمسازان جوان آنقدر حمايت نمي‌شوند كه مجبورند فيلم گيشه بسازند.

* رضا ناجي بازيگر برگزيده جشنواره برلين براي حضور در فيلم "آواز گنجشك‌ها"، پس از گرفتن خرس نقره‌اي گفتگوهاي متعددي انجام داد كه همه در جهت نحوه ارتباط گرفتن با شترمرغ و چگونگي نزديك شدن به نقش كريم يك كارگر مزرعه پرورش شترمرغ بود.

ناجي در همان مقطع درباره كارهايي كه در دست دارد گفت: مي‌خواهم انتخاب درست داشته باشم و پيگير فيلمي هستم كه پيام خوب داشته باشد تا دوباره بازي خوب ارائه دهم. يك تله‌فيلم پيشنهاد شد كه قبول نكردم و دوست ندارم در مجموعه‌ها و فيلم‌هاي تلويزيوني كار كنم. يك كار سينمايي هم از حبيب رضايي به عنوان بازيگردان پيشنهاد شده كه هنوز آن را مطالعه نكرده‌ام.

* داود رشيدي رئيس انجمن بازيگران سينما در واكنش به خبر دستمزد 70 ميليوني يكي از بازيگران جوان سينما براي جديدترين پروژه خود گفت:‌ اگر بالا بردن دستمزد اين بازيگر صحت داشته باشد، بايد بگويم او خيلي دور برداشته و كارش غلط است. البته من شك دارم چنين چيزي صحت داشته باشد، شايد سنگي انداخته يا چون نخواسته نقش را بازي كند آن را مطرح كرده است.

* حجت ـ ف عامل اصلي قاچاق "سنتوري" ارديبهشت‌ماه با حضور در راديو در حد صدا شناخته شد و به جرم خود اعتراف كرد. او در دفاعياتش گفت: از ابتدا سينماي ايران و فيلم‌هاي مهرجويي را از "گاو" دنبال مي‌كردم. حتي دليل انتخاب شغلم نيز علاقه به فرهنگ و سينما بود. "سنتوري" تنها فيلم غيرمجاز بود كه در محل كارم پيدا شد و از غيرقانوني بودن فروش آن خبر نداشتم.

عامل اصلي قاچاق "سنتوري" افزود: عده زيادي به اين دليل دستگير شدند اما از آنجا كه تعداد فيلم‌هاي من بيش از سايرين بود به عنوان متهم اصلي شناخته شدم. در صورتي كه خود من هم اين فيلم را از طريق فرد ديگري تهيه مي‌كردم ولي چون نتوانستم او را معرفي كنم، متهم اصلي شدم!

* سيدجمال ساداتيان تهيه‌كننده "دايره زنگي" پس از فروش 800 ميليوني فيلمش در اظهار نظري جالب گفت:‌ حضور اين تعداد بازيگر هزينه فيلم را دوبرابر يك فيلم معمولي كرده است. اما پارامتر اول ما از اين حضور جذب مخاطب نبود بلكه قصد داشتيم قصه را به سرانجام برسانيم. در اين فيلم تخصص و حرفه بازيگران باعث شده كاراكترها ملموس‌تر شوند.

* عليرضا دهقان مجري اخبار ورزشي صدا و سيما در حالي به نمايندگي مجلس انتخاب شد كه توانست بيشترين ميزان رأي را به خود اختصاص دهد. دهقان از حوزه انتخابيه ايذه و باغ‌ملك تنها با يك نامزد ديگر رقابت كرد و در نهايت با كسب 97 هزار رأي از 140 هزار رأي اخذ شده، ركودي جالب توجه را ثبت كرد.

حرف‌هاي تبليغاتي اين مجري / نماينده مجلس پيش از برگزاري انتخابات حاصل تعاملي جالب بين اين دو وجه او بود. دهقان گفت:‌ ما بايد مثل يك تيم فوتبال عمل كنيم. اگر مردم مرا انتخاب كنند تا به عنوان فوروارد به تنهايي گل بزنم (نيازهاي آنها را برطرف كنم)، كافي نيست. بلكه تمامي اين تيم بايد يكدل و يكرنگ باشند تا من با پاس‌هاي آنها بتوانم گل بزنم.

* محمدرضا فروتن بازيگر سينما، تلويزيون و تئاتر درباره بازي در نقش بهرام در "زن دوم" گفت: "با اين شيوه‌اي كه جامعه ما در پيش گرفته اين ترس وجود دارد كه به ساخت فيلم‌هاي "زن سوم" و "زن چهارم" هم برسيم. با وجود علاقه‌اي كه به رمان "زن دوم" داشتم، فيلمنامه و نقش بهرام را خيلي دوست نداشتم زيرا با گره داستان مشكل داشتم و آن را به زندگي خودم تعميم مي‌دادم.

* محمدعلي طالبي پس از دريافت پروانه نمايش فيلم "ديوار" گفت 70 درصد فيلم‌هاي ايراني قابل ديدن نيستند. وي درباره امنيت شغلي سينماگران هم گفت:‌ امنيت شغلي زماني از بين مي‌رود كه از بين 100 فيلمي كه در سينما ساخته مي‌شود، 70 فيلم به دليل كيفيت پائين قابل ديدن نيست. زيرا بسياري از آنها با حمايت نهادهاي دولتي بدون در نظر گرفتن استانداردها ساخته مي‌شود.

ابراهيم حاتمي‌كيا در نخستين يادبود رسول ملاقلي‌پور

* محمد اطبايي پس از پايان جشنواره كن حضور سينماي ايران را در بازار كن را يك شوخي بزرگ دانست و گفت: بعضي از نهادهاي حاضر در بازار فيلم كن موفقيت خودشان را در انتخاب يكي از فيلم‌هايشان در يك جشنواره يا ديدار با مدير تعدادي جشنواره و مذاكره با چند شركت براي فروش فيلم‌هايشان مي‌دانند، در حالي كه اين موفقيت نيست.

* فرج‌الله سلحشور نويسنده و كارگردان مجموعه "يوسف پيامبر (ع)" درباره انتخاب بازيگران به مواردي جالب اشاره كرد و گفت: ما بازيگراني را انتخاب كرديم كه با مسائل اعتقادي بيگانه نيستند. مثلاً وقتي به يكي از بازيگران مي‌گفتم تصور كن با آقا امام زمان مواجه مي‌شوي، همين يك جمله كافي بود تا بازيگر كل حس را بگيرد و انتقال دهد.

سلحشور در ادامه به برخي كارگردانان انتقاد كرد و افزود: ديده‌ام برخي كارگردانان به بازيگري كه نقش زائر يك امامزاده را بازي مي‌كند، مي‌گويند فرض كن رسيدي به نامزدت و با نامزدت داري حرف مي‌زني! اين كارگردان اينقدر درك ندارد كه بفهمد نامزد با امامزاده فرق مي‌كند!
 چهارشنبه 5 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 318]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن