تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى‏گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806805230




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش تحليلي فارس پيامدهاي منطقه‌اي، حمله احتمالي به ايران را منتفي مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش تحليلي فارس پيامدهاي منطقه‌اي، حمله احتمالي به ايران را منتفي مي‌كند
خبرگزاري فارس: رژيم صهيونيستي و آمريكا تحركاتي مانند برگزاري مانورهاي نظامي در منطقه و نيز عملياتي رواني در رسانه‌ها را در مورد حمله نظامي به ايران در دستور كار قرار داده‌اند اما نشانه رفتن ايران به عنوان قلب ثبات خاورميانه، اين منطقه و منافع آنها را به آتش خواهد كشيد و اين پيامدها حمله احتمالي به ايران را منتفي مي‌كند.


به گزارش خبرگزاري فارس، چندي پيش دو مقام رسمي وزارت دفاع آمريكا پنتاگون، اعلام كردند كه اوايل ماه جاري ده‌ها جنگنده نيروي هوايي رژيم صهيونيستي بر فراز درياي مديترانه مانوري تمريني انجام داده‌اند كه ممكن است تمريني براي حمله به تاسيسات هسته‌اي ايران باشد.
روزنامه نيويورك تايمز نيز در شماره روز جمعه 31 خرداد ماه خود گزارشي از جزئيات اين مانور منتشر كرد. مقام هاي رژيم صهيونيستي از صحبت درباره جزييات اين مانور خودداري كرده‌اند.
يك مقام آمريكايي و عضو پنتاگون كه به دليل حساسيت سياسي مساله مايل به افشاي نامش نبود به نيويورك تايمز گفت كه اسرائيل از اين مانورها دو هدف را دنبال مي‌كرده است: اول تمرين تاكتيك هاي پرواز و سوختگيري هوايي و دوم نشان دادن توان خود به كشورهاي ديگر و ارسال پيام به آمريكا كه در صورتي كه در مورد ايران ديپلماسي به نتيجه نرسد اسرائيل قادر به انجام حمله نظامي نيز خواهد بود.
در اعمال فشار از سوي رژيم صهيونيستي و لابي آن بر مقامات كاخ سفيد شكي نيست اما از سوي ديگر انتشار خبر گشودن دفتر بخش منافع از سوي واشنگتن در تهران كه از سوي مقامات آمريكايي نيز رد نشده است، توسط كارشناسان تعبير بر منتفي شدن گزينه نظامي عليه تهران است.
تحليل‌گران بر اين اعتقادند كه مهم‌ترين گزينه در منتفي بودن استفاده از گزينه نظامي پيامدهاي جبران ناپذيري است كه عواقب حمله به ايران بر منطقه خاورميانه دارد. ايران امروز به مانند محوري اصلي بين منطقه شرق خاورميانه و آسيا از يك طرف و اروپا و آسيا از طرف ديگر قرار گرفته و با برخورداري از موقعيت و نفوذ اقتصادي، سياسي و فرهنگي نسبت به ساير كشورهاي منطقه برتري دارد.
محمد البرادعي مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي با اعلام اينكه اقدام نظامي عليه ايران خاورميانه را به گلوله آتش بدل كرده و تهران را ترغيب خواهد كرد براي ساختن سلاح اتمي خيز بردارد، هشدار مي‌دهد كه در صورت هرگونه حمله نظامي به ايران، از منصب خود استعفا مي‌كند.
سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه، نيز هشدار داد هرگونه اقدام يكجانبه عليه تهران به اشتباهي مانند حمله به عراق منجر خواهد شد.
وي با بيان اين كه "ما مكررا از همكاران اسرائيلي و آمريكايي خود كه اصرار مي‌كنند ايران در حال ساخت بمب اتمي است، خواسته‌ايم اسناد و مدارك خود در رابطه با اين ادعا را ارائه كنند اما تا حالا ما كه چنين شواهدي را نديده‌ايم" به اطلاعات ارايه شده در خصوص سلاح هاي كشتار جمعي عراق پيش از حمله آمريكا به اين كشور در سال 2003 اشاره كرد و گفت: "آيا شواهدي، كه سند و مدرك ناميده مي شدند، و قبل از حمله به عراق ارائه شدند، را بياد مي‌آوريد".
بي‌ترديد هرگونه حمله نظامي به ايران منطقه را به آتش خواهد كشيد. اشراف اطلاعاتي ايران نسبت به كل منطقه خاورميانه، آشنايي با زبان‌ها و فرهنگ‌هاي منطقه و هچنين روابط تاريخي مستحكم همراه با مهارت در مديريت اوضاع، اين كشور را در خاورميانه نسبت به غرب در موضع برتري قرار داده است.
موقعيت جغرافيايي مهم‌ترين ابزاري است كه در اختيار ايران قرار دارد. ايران به نوعي قلب ثبات در منطقه خاورميانه محسوب مي‌شود. درشرايط كنوني ايران بيش از آن كه از ناآرامي‌هاي منطقه تاثير منفي بپذيرد بر ثبات منطقه افزوده است.
موقعيت ژئوپليتيك ايران، وفور همسايگان كه در موقعيت بحراني مي‌تواند عامل موثري در حفظ امنيت و ارتباطات كشور باشد و همچنين ساختار سياسي مناسب ايران و تعدد گلوگاه‌هاي تصميم‌گيري در بخش سياست خارجي كشور به عنوان نقاط قوت ايران از سوي تحليل‌گران و ناظران سياسي ياد مي‌شود.
بنابراين جمهوري اسلامي در منطقه نقش و نفوذي ذاتي و طبيعي را يدك مي‌كشد و به دليل داشتن اين جايگاه كما بيش درتمامي بحران‌هاي جاري در خاورميانه، جنگ اسرائيل عليه حزب‌الله، جنگ اسرائيل عليه فلسطينيان،بحران عراق و برنامه هسته‌اي درگير و تاثيرگذار است.
اهميت سياسي، اقتصادي، فرهنگي، مذهبي و نظامي ايران در حدي است كه هيچ كشوري در خاورميانه و حتي آسيا نمي‌تواند آن را ناديده بگيرد.
امروزه تنها مسئله فلسطين توازن قدرت در منطقه را تعيين نمي‌كند بلكه سرنوشت دولت‌هاي عراق، افغانستان و لبنان نيز كه نفوذ ايران در آن رو به گسترش است، تعيين كننده است.
در حال حاضر ايران به عنوان با نفوذ‌ترين قدرت در عراق از آمريكا پيشي گرفته است. نفوذ ايران در عراق اشكال مختلفي دارد كه استفاده از آن كم و بيش به سهولت مي‌تواند عليه حضور آمريكا در عراق به كار گرفته شده و باعث شود كه ادامه حضور آمريكايي‌ها در عراق غير ممكن شود.
در افغانستان نيز ايران يكي از شركاي تجاري كاملا مطمئن و قابل اعتماد اين كشور به شمار رفته و از طريق همين مراودات اقتصادي توانسته روابط خود را با دولت افغانستان و نفوذ در ايالات غربي اين كشور به ويژه هرات افزايش دهد.
دولت ايران براي بازسازي اين كشور، كمك‌‌هاي سخاوتمندانه فراواني را در اختيار افغانستان گذاشته است كه اعطاي كمك مالي و فني براي تامين برق بخش غربي افغانستان و تامين گاز طبيعي شهر هرات با همكاري تركمنستان، يكي از اين موارد است.
يكي ديگر از محورهاي نفوذ ايران در منطقه، محور ايران - سوريه و حزب‌الله است كه توانايي خود را در منطقه در برابر قدرت آمريكا و اسرائيل نشان داده است.
بر اساس تازه‌ترين نظر سنجي به عمل آمده در كشورهاي عربي كه بخشي از نظر سنجي ساليانه‌اي است كه تحت نظارت دانشگاه مريلند آمريكا صورت گرفته،83 درصد اعراب موضع‌گيري منفي در قبال آمريكا داشته و 70 درصد اعلام كرده‌اند كه به آمريكا اعتماد ندارند.
اكثر اعراب ايران را تهديدي براي منطقه ندانسته و 44 درصد معتقدند كه دستيابي ايران به برنامه هسته‌اي تاثير مثبتي بر منطقه دارد.
61 درصد هم معتقد بودند كه عقب نشيني آمريكا از عراق فرصت برقراري صلح را افزايش خواهد داد و به اختلافات كنوني گروه‌ها در عراق خاتمه مي‌دهد.
علاوه بر اين نگاه مثبت به جمهوري اسلامي ايران، بر اساس اين نظرسنجي سيد حسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان در ميان رهبران مسلمان و عرب از بيشترين حمايت اعراب و مسلمانان برخوردار است.
جمهوري اسلامي ايران توانايي ايفاي نقش بسيار مهمي در منطقه خليج فارس و خاورميانه را دارد. تحليل‌گران بر اين نكته تاكيد دارند كه ايران به اندازه كافي منابع طبيعي، اقتصادي، انساني و نظامي دارد كه بتواند آنها را به منابع سياسي تبديل كرده و سياست خارجي خود را تقويت كند.
انتهاي پيام/+
 چهارشنبه 5 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 223]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن